Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Bruce Lee-type filmer, er det action eller en egen "ninjakategori"? Det var kanskje dumt å si sverdfekting, men selv i nyere og mer tradisjonelle actionfilmer er det fekting av diverse slag, enten med stålrør, batonger, eller andre gjenstander.

 

Jeg sa ikke at Pirates of the Caribbean var en actionfilm, jeg nevnte bare en actionscene i den. Jeg er også enig i at The Gladiator ikke er en ren actionfilm.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det ikke rart at du ikke har sett mange fektescener i actionfilmer, om du kategoriserer bort alt uten pistoler og bar brawl-knyttnever. Du skjønte, eller skjønner i alle fall nå hva jeg mener med at jeg ikke er fan av fistfights/fektescener med mindre de er raske, brutale eller kreative.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Fencing is the art of armed combat involving cutting, stabbing, or slapping bludgeoning weapons directly manipulated by hand, rather than shot, thrown or positioned, of European origin. Examples include swords, knives, pikes, bayonets, batons, clubs, and similar weapons.

- Wikipedia

 

Selv om den vanlige konnotasjonen er olympisk fekting, trenger du ikke prøve å drite meg ut ved å hakke på ordbruken. Du tar poenget mitt, og om jeg må mate det inn med teskje, så er stålrør bludgeoning armed combat, med mindre du er Arnold og kan penetrere andre med dem fra avstand.

 

Vi har alle sett filmene. Filmene hvor den ubevæpnede personen alltid har overtaket mot fienden som holder kniv-/stålrør eller hva det måtte være av våpen. Det er nettopp denne typen scener jeg synes er slitsomme. Dersom en eller flere personer har en kniv i virkeligheten, og to personer braker sammen, så vil kampen være over i løpet av kort tid. Selv om jeg liker over-the-top filmer, så ødelegger akkurat denne formen opplevelsen min.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

En undersjanger i action-genren kanskje, men for meg handler det om hva som skjer i filmen, den underliggende historien bak.

 

"My Sensei/daughter/mother/friend/beloved one died, I must seek revenge"-filmer er action, mens filmene fort kan bli noe annet også, med mer fokus på plottet.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Eksplosjoner er minst like viktig som plot når det gjelder action. ( :innocent: )

 

Der faila ikke Die Hard.

 

photo_11.jpg

 

det er jo mange filmer med action som ikke er action filmer, de fleste samurai filmer, mange periode drama/ kostyme drama filmer har action, western filmer har ofte mye action osv. men vi kaller dem jo ikke action filmer

 

Ja, faktisk har de fleste filmer mer eller mindre doser av action.

Lenke til kommentar
Selv om den vanlige konnotasjonen er olympisk fekting, trenger du ikke prøve å drite meg ut ved å hakke på ordbruken. Du tar poenget mitt, og om jeg må mate det inn med teskje, så er stålrør bludgeoning armed combat, med mindre du er Arnold og kan penetrere andre med dem fra avstand.

 

Jeg prøver da ikke drite ut noen som helst, jeg bare vil at man skal være forsiktig med å krysse for underkategorier inn i den klassiske (standard) actionsjangeren. Jeg har ikke samme forventninger til hvordan en actionscene i feks. Pirates skal utspille seg, kontra i en Die Hard-film.

Lenke til kommentar
300, Matrix, Shooter og Bourne triologien er bedre action filmer etter min mening.

Bourne-filmene er oppe og snuser, men Matrix, Shooter og 300 er langt unna Die Hard som actionfilm. Det er forsåvidt kun 1ern og 3ern jeg vil trekke fram som virkelig gode. 2ern er langt svakere, og det siste tilskuddet i serien blir nesten ikke regnet som en Die Hard-film av undertegnede. Jeg står på mitt, Die Hard er den beste actionfilmen lagd.

Lenke til kommentar
300, Matrix, Shooter og Bourne triologien er bedre action filmer etter min mening.

Bourne-filmene er oppe og snuser, men Matrix, Shooter og 300 er langt unna Die Hard som actionfilm. Det er forsåvidt kun 1ern og 3ern jeg vil trekke fram som virkelig gode. 2ern er langt svakere, og det siste tilskuddet i serien blir nesten ikke regnet som en Die Hard-film av undertegnede. Jeg står på mitt, Die Hard er den beste actionfilmen lagd.

Jeg synst ikke den siste var så verst jeg. Overdrevet, men kult. Ble riktig nok skuffet av Yippie kay yay scenen.

Lenke til kommentar
Er samuraifilmer en egen sjanger? Yojimbo er en bra "actionfilm"

Ja, det er en egen sjanger, og den kalles chanbara, som kan oversettes som sverdkampfilmer. "Chanbara" er igjen en underkategori av jidaigeki = historisk periodedrama.

 

Se min signatur for anbefalinger innen chanbarasjangeren.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Speaking of action. Så Ong-Bak 2 i går. For et helvetes fyrverkeri av en kar denne Tony Jaa er. Hvert eneste spark kjennes inn i min egen beinmarg. Jeg kan ikke huske å ha sett så rå slåssing på film før, ingen kabler som hjelper på her som jeg kan se.

Og den lange slåssescenen midt i filmen trekker jo karakteren opp minst ett hakk.

Minussidene får være noe fløtepusete og langdryg start, men greit nok, litt lunte må denne filmen ha før kruttet kan ta fyr.

 

8 av 10 fra meg, som den actionslaven jeg er.

Lenke til kommentar

Garden State

 

Jeg kan ikke si annet enn at denne filmen virkelig gjorde et inntrykk på meg. Manuset var mesterlig, rett og slett fantastisk fra start til slutt. Karakterene var bunnsolide og gjennomførte, Natalie Portman imponerte mest. For en søt jente, og for en søt film. Visuelt sett var den også lekker, skikkelig homerun hos meg. Garden State er en opplevelse alle bør få med seg. Jeg vil klassifisere denne filmen som viktig, tematisk sett er den stor. Zach Braff har skrevet et verk jeg kommer til å huske lenge, og kommer garantert til å se igjen.

 

9/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Parfyme var den siste filmen, utrolig bra film, skuespillet var fantastisk og innholdet var særdeles bra, vil gi filmen en 8/10, eneste som trakk ned var slutten, som kunne vært en smule perfeksjonert, men fortsatt gøy film!

 

Ikke for å være klisjefylt, men boka er mye bedre. MYE bedre. Filmatiseringen er ok, men den prøvde å være for tro mot boka og ble rett og slett litt uinteressant. 6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...