Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så action på sitt beste blir ikke bedre enn 7.5?

 

For min del er jeg enig i karakteren, men det finnes da vitterlig bedre actionfilmer som er langt høyere på karakterskalaen. Die Hard eier vertfall alle oppfølgerne, den er relativt perfekt for en filmkveld med gjengen. Men jeg syntes det noen ganger ble litt for mye, er jo ikke realistisk i det hele tatt.

Som f.eks? For meg står Die Hard nærmest som en mal på hvordan man skal lage en actionfilm. Lett en 9/10 i min bok. Vanskelig å avgjøre hvem som er best av 1ern og 3ern, de ligger nærmest helt likt.

Lenke til kommentar
er Pulp Fiction actionfilm sammen med Die Hard? Jeg setter førstnevnte høyere værtfall.

 

Hva i all verden?

 

Bra actionfilmer for min del må inneholde cheesy oneliners, urealistisk heltehandling og så lite sverdfekting/nevekamp som mulig, med mindre det gjøres originalt. Det skal foregå raskt og gjerne brutalt. Dersom det skal gjøres alvorlig, må det gjerne være noe mindfuck med, ala The Matrix (I).

 

Det kommer litt an på hvordan man definerer actionfilmer, jeg fant The Gladiator på en liste over actionfilmer, men jeg føler ikke at den er ren action, selv om den er en av yndlingsfilmene mine.

 

Die Hard var bra nok, men stiller seg bak filmer som Commando, Total Recall, Planet Terror (zombie/action). Bruce Willis er munnrapp og god som helt, men jeg synes det blir for fastlåst å legge handlingen til en skyskraper alene. Die Hard III er derfor en bedre film, mer dynamisk, samtidig som den følger formelen min til en bra actionfilm.

 

Tror ikke jeg kommer på en eneste toppfilm jeg virkelig har fått sansen for, som befinner seg på et trangt område med et lite utvalg av scener. Det hjalp litt at skyskraperen var stor, med varierte rom.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar
Som grøsser feiler den ganske grasalt, men som pure action får man ikke bedre. Et av de mest elskbare manusene ever. Proppfull av geniale one-liners.

 

Jeg skal definitivt sjekke den ut igjen en regntung dag. Har forstått at filmen har blitt en aldri så liten kultklassiker.

 

Bra actionfilmer for min del må inneholde cheesy oneliners, urealistisk heltehandling og så lite sverdfekting/nevekamp som mulig, med mindre det gjøres originalt.

 

Nå veit jeg ikke personlig om mange actionfilmer som inneholder sverdfekting, men her synes jeg du virkelig undervurderer en god nevekamp. Faktisk kan en velregissert og brutal slåsskamp overgå selv de mest intense skytesekvensene.

Lenke til kommentar
Die Hard var bra nok, men stiller seg bak filmer som Commando, Total Recall, Planet Terror (zombie/action). Bruce Willis er munnrapp og god som helt, men jeg synes det blir for fastlåst å legge handlingen til en skyskraper alene. Die Hard III er derfor en bedre film, mer dynamisk, samtidig som den følger formelen min til en bra actionfilm.

 

Tror ikke jeg kommer på en eneste toppfilm jeg virkelig har fått sansen for, som befinner seg på et trangt område med et lite utvalg av scener. Det hjalp litt at skyskraperen var stor, med varierte rom.

Bruce Willis er selve definisjonen på en anti-helt. Han lirer samtidig av seg vittige kommentarer, og er generelt bad-ass. Det jeg liker med Die Hard er kanskje en av grunnene til at du ikke liker den såå godt. Nemlig det at den er realistisk. Jeg har ingenting imot over-the-top action-fest, men Die Hard er så godt gjennomført at jeg bare må bøye meg i støvet. Die Hard 3 scorer høyt på grunn av "rebusløpet" i New Yorks kaotiske gater, og ikke minst fordi Samuel L. Jackson som rasist er priceless.

Lenke til kommentar

Det som gjør Die Hard 3 bra er den, don't give a shit, atituten til Willis i den, han er liksom lei at dette skjer for treide gang og bryr seg ikke noe serlig lengre, han prøver bare å komme gjennom det så fort som mulig så han kan komme tilbake til drikkinga.

Den er ikke like bra som eneren men fremdeles bedre enn nesten allt annet av action

Lenke til kommentar

Dersom jeg vil se nevekamp, må det gjøres raskt og brutalt. I de fleste actionfilmer jeg ser føler jeg nevekampene/sverddueller blir for lange og uoriginale. Når slag/støt blokkeres, eller kamphanene tar for mange slag mot hodet/kroppen, går scenen og tempoet plutselig fra å være bra til dårlig.

 

Toalettscenen i True Lies synes jeg var laget bra. Maximus i The Gladiator gjør også kort prosess av fiendene sine.

 

Mareritteksempelet er en "actionscene" i Pirates of the Caribbean 2, der visse personer fektet i et rullende hjul i 20 minutter.

 

 

Om du ikke har sett for mange sverdfektingscener, kan du umulig ha sett mange Martial Arts-, sjørøver- og musketerfilmer, eller diverse andre blockbustere. Ikke rart man blir tilhenger av filmer med høyere aldersgrense etterhvert.

 

Og jo Gunfreak, hele Die Hard-serien er rimelig over the top :p. Spesielt firern, men det var vel enern du hadde i tankene.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...