Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Star Trek III the search for spock.

 

Egentlig en litt kjedelig fillm, det skjer liksom ikke så mye litt tøffe effekter og en sånn passe historie selv om det som sagt ikke skjedde så mye.

 

6/10

 

Star Trek IV, They Voyage home

En film som er HELT anderledes enn alle de andre filmene, egentlig en 80talls komedie nesten i still med 3 men and a baby(som også er laget av Nimoy om jeg husker riktig)

en lett 80talls komedie som også er en komentar på 1900tallets samfunn. Mens alle de andre Star trek filmene både før og etter denne er seriøse filmer med liv og død, er ren komi, man føler aldri at heltene er i noe fare. det mest seriøse med filmen er kanskje den komentar på hval fangst.

 

selv om filmen er helt anderledes enn alle de andre filmene i serien funker det på en måte, den er bare lett å like, ikke noe skumelt eller farlig som skjer, nesten litt sånn koselig barne tv over det hele

 

7.5

Lenke til kommentar
Akkurat sett denne selv også. Var faktisk overraskende bra. Gleder meg til denne sesongen starter, da jeg har troen på at den kan bli skikkelig kul. Traileren som er ute har ihvertfall gitt meg blod på tann :)

Da var 24 Redemption konsumert og spyttet ut igjen - dette smakte rett og slett ikke noe godt. Klisjepreget historie som har vært gjort mange ganger og mye bedre før, miljøskiftet til Afrika var i det hele svært mislykket. Framdriften i "historien" manglet også. Man har visst helt glemt av det sentrale elementet i franchiset - action under tidspress. Det hele blir ikke bedre av hjelpeløse og amatøraktige skuespillere, dette merkes særlig godt i Afrikasekvensene (selv ikke Robert Carlyle blir annet enn staffasje i denne settingen, men han fikk vel godt betalt + en liten ferietur, så da så).

Serien fornekter seg heller ikke denne gangen med politiske pekere, og nå er det slemme FN som får gjennomgå - kanskje et uttrykk for hvordan denne organisasjonen oppfattes i enkelte politiske kretser "over there". De slår nok mynt på denne svartmalingen av FN i nykonservative miljøer i USA, men sett fra et europeisk ståsted lukter dette sterkt av agitprop.

Nei, denne tvfilmen var en særdeles flau affære!

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Serien fornekter seg heller ikke denne gangen med politiske pekere, og nå er det slemme FN som får gjennomgå - kanskje et uttrykk for hvordan denne organisasjonen oppfattes i enkelte politiske kretser "over there". De slår nok mynt på denne svartmalingen av FN i nykonservative miljøer i USA, men sett fra et europeisk ståsted lukter dette sterkt av agitprop.

 

Hvorfor skal ikke FN få en (liten) pekefinger fra 24 når repubikanerne og høyrefløyen gjentatte ganger har blitt indirekte kritisert?

Lenke til kommentar
Serien fornekter seg heller ikke denne gangen med politiske pekere, og nå er det slemme FN som får gjennomgå - kanskje et uttrykk for hvordan denne organisasjonen oppfattes i enkelte politiske kretser "over there". De slår nok mynt på denne svartmalingen av FN i nykonservative miljøer i USA, men sett fra et europeisk ståsted lukter dette sterkt av agitprop.

 

Hvorfor skal ikke FN få en (liten) pekefinger fra 24 når repubikanerne og høyrefløyen gjentatte ganger har blitt indirekte kritisert?

Vel, vi snakker ikke ikke akkurat om en liten pekefinger. FN kritikken er så overtydelig og teskjeaktig forenklet at det utgjør en gigantisk fornærmelse av alt det gode FN har gjort og fortsatt gjør rundt i verden. Showet er heller ikke blant de mest liberale; sett fra et politisk ståsted heller det solid over mot høyresiden i amerikansk politikk med sin go-it-alone attitude, enten-er-du-med-oss-eller-du-er-mot-oss holding, forherligelse og aksept for bruk av tortur under fangeavhør, endimensjonalisering av motparten osv., osv...

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Hauru no Uguku Shiro

 

howls%20moving%20castle.jpg

 

For å sitere Cecil fra Shine, moments of genious.

 

Et, som forventet, utrolig vakkert eventyr signert Miyazaki. Men, som vi alle vet kan man ikke seile kun på utseende, og når det gjelder innhold skuffet denne litt. Historien var veldig fengende til tider, men nesten det motsatte i andre perioder. Spesielt i andre halvdel og mot slutten ble altfor mye pakket inn i greia, og jeg klarte ikke helt å få oversikten. Hvor var det de ville igjen? Howls Moving Castle har altså elementer som kan kritiseres, men det overall inntrykket jeg satt igjen med var et bredt smil om munnen. Filmen er full av mange magiske sekvenser. Og spesielt han scarecrow-figuren alene trakk vurderingen opp en hel karakter. Noe så utrolig vakkert og kult.

 

 

7/10

Lenke til kommentar
Vel, vi snakker ikke ikke akkurat om en liten pekefinger. FN kritikken er så overtydelig og teskjeaktig forenklet at det utgjør en gigantisk fornærmelse av alt det gode FN har gjort og fortsatt gjør rundt i verden. Showet er heller ikke blant de mest liberale; sett fra et politisk ståsted heller det solid over mot høyresiden i amerikansk politikk med sin go-it-alone attitude, enten-er-du-med-oss-eller-du-er-mot-oss holding, forherligelse og aksept for bruk av tortur under fangeavhør, endimensjonalisering av motparten osv., osv...

 

 

Jeg har alltid vært uenig i at 24 er et spesielt høyrevridd show og har stort sett konkludert med at kritikken må komme fra personer som umulig kan ha sett mye av serien. Ja, 24 forenkler ting, men serien er først og fremst en actionthriller og har aldri solgt seg for å være noen stort mer enn det, og den kritikken serien har kommet med, har langt på vei vært mot høyrefløyen i amerikansk politikk.

 

Du sier FN blir kritisert i Redemption, men hopper glatt over det faktum at filmen gjør et stort poeng ut av USA ikke ser noen grunn til å intervenere i borgerkrig som ikke har noen strategisk eller økonomisk interesse for dem.

 

Du sier showet ikke er blant de mest liberale, men glemmer at serien har hatt en sort demokratisk president som en av store, gode hovedpersonene, samtidig som de republikanske motpartene har blitt skildret som enten inkompetente eller korrupte.

 

Du sier showet forherliger tortur, men ignorerer at de faktisk har vist de negative sidene både med slik avhørsteknikk og av internering av fanger uten lov og rett.

 

Jeg er også uenig i at motparten blir endimensjonalisert. Stort sett når en skurkene har en viss etnisk tilhørlighet eller religiøs bakgrunn, så har man introdusert gode personer med gode hensikter fra disse steder.

 

Så selv om kritikken er enkel av FN i Redemption, så har ikke 24 påtatt seg noe ansvar som en seriøs samfunnformidler og har defintivt ikke tatt side i det politiske landskapet. Jeg vil faktisk påstå at serien er overraskende balansert hvis man faktisk går den i sømmene.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Vel, jeg har vel aldri hverken hevdet eller trodd at 24 serien leverer et seriøst og nyansert bidrag til samfunnsdebatten. Dette er jo som du sier ikke annet enn ren og skjær eskapisme.

Allikevel kan man ikke komme fra at showet har en politisk slagside, og jeg heller til at den er mer konservativ enn liberal.

Showet har med sin utstrakte bruk av tortur i fangeavhør alltid gjort et poeng av at dette er en meget nyttig måte å skaffe til veie viktig og korrekt etterretningsinfo, noe Bushadministrasjonen med sin godkjenning av waterboarding nok applauderte. (De fleste eksperter på avhør vil fortelle deg en annen historie, men det hopper man glatt over i 24 universet.)

Ved at tortur alltid vises å frambringe de ønskete opplysningene, legtimerer serien en tvilsom dehumanisering og brutalisering av motparten og - sist, men ikke minst - torturen gjøres moralt akseptabel. Man kan spørre seg om serieskaperne profilerer avhørstortur slik, fordi man har en agenda om å ønske og skape en større aksept blant det amerikanske folket for denne torturbruken... (vill spekulasjon, I know, men allikevel).

Riktignok reises det moralske innvendinger mot fangetortur fra enkeltpersoner i serien, men disse er som regel lettlurte, liberale tullebukker som ofte selv blir straffet (les: drept) for sin naivitet. Torturbruken per se eller dens negative konsekvenser for USAs omdømme internasjonalt reises det heller ikke noen ordentlig debatt rundt.

 

Showet har videre et ekstremt fokus på nasjonal sikkerhet for en hver pris, "damn the consequences". Borgerrettigheter er et fremmedord og ubegrenset maktbruk er dagsordenen - alt er lov så lenge det gis den ullne legitimeringen "in the interests of national security". Dette er som rett hentet ut av Bushadministrasjonen og de høyrevridde ideologene rundt ham.

 

Skaperen av 24, Joel Surnow, har forresten selv spøkefullt beskrevet seg som en "right-wing nutjob".

Videre kan nevnes at Dick Cheney, John McCain og sentrale aktører i det amerikanske etterretningsapparatet er fans av serien.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

mitt største problem med 24 er ikke hva slags budskap der bringer som at det er greit å torturere folk, mitt største problem er at det er DRIIIIIIIIIIIIIIT KJEDELIG

 

viss jeg vill se på noen snakke i mobil i 18 timer ville jeg satt meg på en kafe og sett på 14is jenter snakke i mobilen, da ville jeg i hvertfall hatt noe pent å se på, mens jeg kastet bort tiden min

Lenke til kommentar

Montag, tortur, er som du sier, en av de mest kontroversielle aspektene ved 24. Og jeg er enig i at man har tatt en noe lettvint holdning til bruken av slike avhørsteknikker og resultatene det gir. Men jeg synes du samtidig ignorerer mange av de andre eksemplene hvor høyresiden blir kritisert, når du mener serien har en Bushvennlig agenda. Du lanserer feks. ikke en plotlinje om hvordan amerikanske forretningsmenn og politikere manipulerer regjeringen til å invadere land i Midtøsten, ett år etter 11 september, hvis du prøver å skape oppslutning rundt en nykonservativ politikk i USA.

 

Og det er bare et av mange eksempler på kritikk av høyresiden. Personlig vil jeg plassere 24 midt i det amerikanske politiske landskapet, som gir stikk til begge sider. At Joel Surnow forøvrig er Bushfan er en kjent sak, samtidig som Kiefer Sutherland er sterkt kritisk den samme administrasjonen. Man kan vri og vinkle dette begge veier, men 24 er først og fremst underholdning.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Reservoir Dogs

 

Tror ikke denne filmen trenger noen nærmere introduksjon, men et lite synspunkt kan da alltid serveres;

Genial film, med overraskende gode replikker stappet inn på en såpass "kort" film.

Helt klart en av de beste Tarantino-filmene jeg har lagt øynene på.

Imponert til de grader ^^ : 9/10

Lenke til kommentar
Billy Wilder har enna ikke skuffet meg. Gleder meg til å se noen av hans andre.

 

Da er vel Ace in the Hole, The Apartment og The Lost Weekend en god plass og starte

 

Jepp det skal jeg tro, Har allerede The Apartment på dvd, har også Double Indemnity. Ace in the Hole er faen meg ikke lett å få tak i til en billig pris. The Lost Weekend bestillte jeg nå. Så da har jeg vel litt å glede meg til. Billy Wilder må vel være den personen med mest filmer på imdb topp 250.

 

Anyway sett:

Pineapple Express

Regi: David Gordon Green

 

En småmorsom film, med samme type humor som Superbad. Minna meg litt om Hot Fuzz med tanke på at det var mye vold med i bildet. Verdt en titt om du liker filmer som Superbad, Knocked Up, Hot Fuzz, OSV

 

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...