Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Sjunde Inseglet

 

Man hører ofte om denne svensken ved navn Ingmar Bergman. Selv har jeg tiet i diskusjonene om denne såkalte mesteren og hans filmer, siden jeg aldri tok bryet med å faktisk se en av hans filmer. En vakker dag, tenkte jeg. En vakker dag skal jeg også kunne snakke om Bergman. Vel, i dag snakker jeg om Bergman, så hold kjeft og hør mine bitre ytringer.

 

Det Sjunde Inseglet synes jeg så mest interessant ut av Bergman-filmene jeg hadde tilgjengelig, og da var det ikke annet å gjøre enn å slenge seg på sofaen og stirre på sort/hvitt periodeallegori om religion, gud, døden, hekser, monker, riddere og jøglere i drøye 100 minutt. La meg si én ting først: denne filmen ER sort/hvitt. Jeg har aldri sett en film som bekler sort/hvitt så godt som akkurat denne. Og det måtte ha vært filmens utseende og fotografiske nydelighet som sørget for den største interessen hos meg, for det var neppe noe annet som tok grep om meg. Historien er så-som-så, å skildre 1400-tallet og svartedøden gjennom en ridders søken etter Gud. Neppe noe jeg ville ha sett uten at navnet på regissøren var såpass tungvektet. Det allegoriske i filmen, døden som en skikkelse i sort, sjakk-spillet, dødens dans på slutten osv var uber-awesome, men resten traff ikke i det hele tatt. Replikkene og skuespillet var såpass teatralsk og overdrevet at det var på grensen til selv-ironisk, og karakterene virket falske, oppdiktede, inhumane, jeg fikk altså ingen kontakt eller sympati. Selvsagt finnes det mange gode replikker og dialoger, men når de leveres på en slik måte er det nesten komisk. Jeg får assosiasjoner til fjernsynsteater, og det finnes ingenting værre enn fjernsynsteater. Mark my words.

 

 

5/10

Lenke til kommentar

Jeg startet også med Det Sjuende Inseglet og det er ærlig talt ingen god film å starte med. Se heller Fanny & Alexander (5-timersversjonen), Scener ur ett äktenskap, Viskningar och rop og Höstsonaten. Dette er mine favoritter iallefall. Sleng med Persona også forsåvidt. Har inntrykk av at mange elsker Smultronstället. Jeg må si meg uenig der. Absolutt en av de kjipeste av de store Bergmanfilmene.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Helt klart, Montag. Men for min del var det stilen som slo helt feil. Det er vel nok å si at jeg aldri har likt teater. Som 17-åring har jeg jo begrenset med livserfaring, men døden, kjærligheten, Gud osv er jo ting jeg har tatt stilling til alle sammen. Tror ikke det var det som avgjorde. Men jeg kan jo love å ta et gjensyn etter 10 år, så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...