Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Inland Empire

Lynch nyeste film er det mange delte meninger om. Personlig må jeg innrømme at jeg syns det var vanskelig å henge med. Enkelte scener var bare forvirrende, og jeg ble sittende som et stort spørsmålstegn gjennom store deler av filmen. Personlig syns jeg f.eks. Mulholland Drive var både mer fengslende og lettere å følge enn denne. Filmens spilletid på nesten tre timer ser jeg etter første visning ikke på som postitiv. Ved et gjensyn er det godt mulig jeg ser mer av sammenhengen i filmen, og at jeg derfor også setter pris på den lange spilletiden. Stemningen i filmen er likevel fantastisk, og dette er utvilsomt en typisk Lynch-film. Enkelte deler av filmen er noe av det mest skremmende jeg har sett på film.

Denne filmen krever nok et par gjensyn før jeg kan sette en karakter på den. Første visning ble ikke det helt store for min del, men jeg har troen på at et gjensyn vil gjøre susen. Før den tid vil jeg nok rangere dette som den dårligste Lynch-filmen jeg har sett. Ikke det at det er så fryktelig negativt...

DVD-utgivelsen hadde forøvrig ingen form for teksting (utenom engelsk teksting av noen polske replikker), noe som var med på å trekke opplevelsen ned. Selv under noen norske filmer syns jeg det er greit med tekst til tider.

Inland_Empire_118207b.jpg

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes du om "kvaliteten" på bildet? Inland Empire er jo skutt på MiniDV video, langt unna profesjonellt utstyr altså. Faktisk brukte de samme kamera som vi bruker på MK på skolen.

Har forresten sett kortfilmen Rabbits, som er en del av Inland Empire, gleder meg til å se hele.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Jeg la merke til at bildet ikke var av klareste kvalitet. Til tider var det direkte kornete. Jeg syns likevel ikke dette var negativt, fordi fungerte effektiv og gav en skummel effekt. Scenen der Laura Dern går mot kameraet ender opp med en av flere velykkede close-ups. Jeg ble rett og slett skremt!

Jeg vet likevel ikke om jeg ønsker at Lynch skal forsette med DV-kameraet. Det fungerer greit i denne filmen, men jeg liker nok utseendet på hans tidligere filmer bedre.

Lenke til kommentar

Lilja 4-ever

Bestemte meg for å se denne etter jeg så en mini-anmeldelse av filmen i denne tråden. Dette var eb veldig trist film, med en særegen stemning. Så denne filmen i går og merker at jeg fortsatt tenker på elendigheten som filmen fremstiller på et meget realistisk vis. Viktigheten av filmen som bidrag i samfunnsdebatten om traficking må heller ikke overses.

8.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...