Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1ern har en herlig tvist ja, hører det samme om 2ern. 3ern derimot:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Vi får en masse flashbacks hvor det blir klart at mange av tingene Jigsaw har sagt til hjelperen sin gjennom filmen egentlig inneholdt skjulte budskap og sånn. Og så husker jeg ikke helt hva som skjer, men hjelperen dør jo, tror jeg. Uansett, hele skjult budskap-greia skal være kjempesmart, men er jo helt enormt søkt. Ingen ved sine fulle fem kunne finne på å dra dobbeltbetydninger ut av Jigsaws utsagn, og når han avslører det virker det bare som om han finner på en unnskyldning der og da for å drepe kjerringa. Kanskje ikke fyren var så jævla smart likevel.
Lenke til kommentar

Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit (1922)

Skulle kanskje undersøkt hvor lenge denne filmen varte før jeg satte den på. Bakfylla er ikke akkurat den beste tilstanden å være i når man skal se en fire timers lang stumfilm.

Jeg har tidligere sett oppfølgeren Das Testament des Dr. Mabuse. Noe som egentlig ikke var et problem siden filmene og doktoren i filmene er ganske så forskjellige. Den nye dybden denne filmen gav karakteren har gjort ham til min nye favorittskurk.

Filmen første halvdel gikk ganske trengt, men denne tregheten var ganske nødvendig med tanke på hvor mange elementer som måtte introduseres før at sakene kunne ta av i andre halvdel. Alt i alt en herlig opplevelse.

8 / 10

Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey (1968)

2001%20SPACE%20ODYSSEY.jpg

Daisy, Daisy..

Det gjorde seg virkelig med en tredje visning! Fy faen, surround, HD og ekstrem lyd alene i et rom, jeg stirret konstant på skjermen og ble trollbundt, kun en liten do-pause på 5 minutter. Wow, wow. Jeg kjedet meg ikke et eneste sekund, jeg digger denne filmen, den er noe helt for seg selv. 2001 tar deg med på en fantastisk spirituell og meget visuell reise du aldri har sett maken til! Denne filmen har det meste: Magisk visuelt inntrykk, fantastisk musikk, gode prestasjoner fra skuespillerene og en filmhistoriens sleipeste skurker. Selv om 2001 er treig, er den fortsatt meget interessant (Akkurat som Stalker). Filmen tar seg god tid og skildrer en rekke forskjellige steder og årstall, først The Dawn of Man, forhistoriske Afrika, deretter flere tusen år fram i tid, og til slutt reisen til Jupiter 18 måneder senere. Hvis du virkelig ikke har sett denne ennå, så gjør det nå, og gjør det flere ganger. Det er merkelig hvor mye bedre jeg liker denne nå enn jeg gjorde først gang.

9.5 / 10

Lenke til kommentar

Historien bak sangen HAL synger er interessant. I 1962 lagde IBM verdens første stemmesynthesizer i en computer. Den første performancen dens var nettopp Daisy Bell. Så når HAL synger den i 2001 er det en slags hyllest.

Roboten Bender i Futurama synger også sangen mens han og Trans Express Autopilot (som ser ut som HAL) forelsker seg.

Lenke til kommentar

Han har tanker uavhengige av de som er programmerte (altså kunstig intelligens), så spørsmålet får bli hva man regner som en følelse. Jeg tror at han bryter ned og behandler en situasjon og tar en avgjørelser basert på programmeringen. Det virker ikke som han har følelser i den forstand at han kan reagere på samme situasjon på forskjellige måter slik vi mennesker gjør, men at han heller har en programmert personlighet som bestemmer hvordan han vil reagere på situasjoner.

Lenke til kommentar

"Jupiter and Beyond the Infinite" som den siste delen av filmen heter, bør oppleves sammen med Pink Floyds "Echoes", som også er 23 minutter og komponert med filmen som mal. Jeg ser på dette som en uavhengig kort-film, fordi følelsen man får er en helt annen. Om jeg kunne karaktersatt denne "kortfilmen" ville det blitt den eneste filmen jeg har gitt 11/10.

Lenke til kommentar

Fritt Vilt II (2008)

Dette er det verste jeg har vært med på. Vi vet, generelt sett, at A) norske filmer suger, og B) oppfølgere suger. Så hvorfor i all verden var dette en bra film?! Ja, jeg sa det, og jeg mener det, Fritt Vilt II er en bra film. Den klarte å skremme meg mer enn ofte nok, og det er vel det jeg ser mest etter i en skrekkfilm. Plottet er over gjennomsnittet brukbart, i hvert fall i mine øyne, spesielt det med at vi fikk vite mer rundt morderens bakgrunn. Litt deilig med en skrekkfilm som går litt dypere enn bare drap og blod.

Likte spesielt slutten godt. Kunne fort ha slutten i det Jannicke sto og så utover skogen, og dermed banet vei for en Fritt Vilt III. Sluttreplikken eier da. "Jeg har drept ham før". PANG!

Slakt meg hvis dere må, jeg likte denne filmen. 8/10

Lenke til kommentar

Synes ikke det var en brukbar film i det hele tatt jeg. Eneren fungerte glimrende, fordi der hadde de konseptet med "innestengt i ei hytte midt ute i ødemarka". Du får en skikkelig guffen følelse gjennom hele filmen. Du har liksom ikke noen plass å stikk av til.

Men i Fritt Vilt 2 drar de det alt for langt. Å legge denne historien til et sykehus midt i sentrum av et middels befolket tettbygd strøk. Det går bare ikke.

"Ja nå står vi rett ved utgangen. Det er en gal mann med ishakke på sykehuset som er skikkelig pissed off. Skal vi gå ut å rope på hjelp? Nei! Vi springer å gjemmer oss i et bøttekott og håper på at den gale mannen ikke kommer."

Det har bare ikke noen som helst logisk sans. Enhver person med vettet i behold hadde sprunget ut å ropt etter hjelp.

Men skal ærlig innrømme at filmen skremte meg et par ganger. Men det var i begynnelsen. For etterhvert ble disse skvetterne, med høy lyd så frekvent at jeg tilslutt bare ble irritert hver gang det kom. Det fungerer når du skal bli skremt. Ikke hver gang noen åpner en dør, eller ser rundt et hjørne.

Alt dette pluss masse andre småting gjorde at denne filmen ble ødelagt for meg. Og helt tilslutt. Er det vanlig at man klarer å herje slik han ismannen gjorde etter å ha ligget på bunnen av en bresprekk i et par døgn?

Lenke til kommentar
Og helt tilslutt. Er det vanlig at man klarer å herje slik han ismannen gjorde etter å ha ligget på bunnen av en bresprekk i et par døgn?

Ikke et par døgn vel? Filmen starter vel der den første slutter, eller? Det tar Jannicke et par timer å bli funnet, og resten av dagen går med til avhør osv, før politiet henter opp fyren utpå natta en gang, så det er vel nærmere 12 timer eller noe. Han var jo også i overkant isolert, så kulda plaget ham sikkert ikke. Er det en ting jeg er tvilsom til, så er det fallet. Du skal være jævlig heldig hvis du i det hele tatt overlever et sånt fall, men her snakker vi om en som ikke bare overlevde, men ikke brakk et eneste bein underveis. That being said, så kan jeg komme på tusen dårligere måter manusforfatterene kunne ha gjennopplivet fyren på... Latt ham klatre opp for egen maskin, f.eks... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...