Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Das Boot (1981)

Das_Boot.gif

På høsten i 1941, legger den tyske ubåten U-96 ut på tokt. Vi følger mannskapet på denne fantastiske, men også redselsfulle reisen under havets overflate.

Plukket denne med meg på en 4 for 300,- salg for noen måneder siden, og har egentlig utsatt å se den gang på gang pga. dens lengde. Directors Cut med 60 minutter ekstra scener, og en total spilletid på 216 min kan få mange til å miste motet, inkludert meg. Men så feil kan man altså ta.

Knallsterk regi fra Wolfgang Petersen, driver denne filmen fremover. Det blir aldri kjedelig selv om miljøet rundt historien naturlig nok er begrenset, noe som er en flott prestasjon. Synd at Petersen har laget så mange middelmådigheter i etterkant. Godt skuespill, lyd, musikk (nynner fremdeles på

), og mange imponerende kameraopptak gjennom ubåten. Flotte greier er det!

Krig er helvete, og budskapet kommer godt frem her. Definitivt blandt de beste krigsfilmene jeg har sett, og det er ikke mye som skiller denne fra toppkarakter i min bok.

9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mitt største problem med das boot og alle tyske filmer er den jævla tysken de snakker, takler det bare ikke.

det går greit viss det bare er visse sener de snakker det i, som i internasjonale filmer der mange språk blandes, men å høre på tysk i 1,5-4 timer blir bare for mye. samme gjelder spansk, fransk og italiensk, svensk og dansk(og til dels norsk)

russisk går greit, samme med japansk, kinesisk koreansk, indisk.

noen språk takler jeg andre ikke, vet ikke hvorfor

Lenke til kommentar

The Adventures of Robin Hood (1938)

Robin%20Hood%20pic%201.jpg

Den klassiske Robin Hood filmen fra 1938 var en av de første fargefilmene sammen med Wizard of Oz. Jeg får også samme stemning over begge filmene, nemlig en utrolig flott opplevelse. Fantastiske sverdkamper, utrolig humor (jeg lo faktisk noen ganger!) og sleipe skurker så det holder! Til tider også romantisk mellom Robin og Marion, flotte greier.

Noe morsomt, som jeg ikke la merke til filmen var slutt, var at Claude Rains - som spiller filmens verste skurk Prince John - er jo han som er Captain Renault i Casablanca. Uansett, veldig flott film, ble underholdt hele veien! A True classic, that is.

8/10

Lenke til kommentar
@ BadSmile.

Det blir denne? Skal ikke se bort ifra at jeg legger inn bestilling på den. Storkoste meg med Directors Cut og la nesten ikke merke til spilletiden, men sånn er det jo med gode filmer. :)

Det er den som er den opprinnelige miniserien på 6 deler, satt sammen til en film. Jeg har den versjonen (4t42min)+ Director's Cut (3t36min), og jeg anbefaler på det sterkeste og se begge to!

@GunFreak; det er jo veldig synd, for du går glipp av mange bra filmer!

Lenke til kommentar

Erroll Flynn spilte i masse sånne "adventures on the high seas" piratfilmer i den perioden, så han var vant med sverdfekting. Hadde den filmen på en sliten VHS-tape som var tatt opp alt mulig annet på iløpet av årene, men filmen var mere eller mindre intakt.

Musikken i Pirates of the Carribean-filmene er veldig inspirert av musikken i disse klassiske piratfilmene, forresten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg kjedet meg virkelig ikke under Once Upon a Time in America. Jeg syns filmen holdt seg svært interessant helt ut, og den inneholdt mange minneverdige scener og spennende karakterer. Jeg kjedet meg derimot i perioder under f.eks. Gudfaren og The Good, the Bad and the Ugly. Jeg blir generelt fascinert av filmer som skildrer underverdenen, og jeg mener at denne gjorde det på en utrolig interessant og troverdig måte.

Lenke til kommentar
mitt største problem med das boot og alle tyske filmer er den jævla tysken de snakker, takler det bare ikke.

det går greit viss det bare er visse sener de snakker det i, som i internasjonale filmer der mange språk blandes, men å høre på tysk i 1,5-4 timer blir bare for mye. samme gjelder spansk, fransk og italiensk, svensk og dansk(og til dels norsk)

russisk går greit, samme med japansk, kinesisk koreansk, indisk.

noen språk takler jeg andre ikke, vet ikke hvorfor

Fordi du får det banket inn fra du er pitteliten.

Jeg synes alle språk er like greie å høre på, uten om norsk. Norsk kan være litt merkelig til tider.

Men, hos meg er engelsk og russisk likestilt, jeg må lese undertekstene uansett.

Lenke til kommentar

Går man på universitetet har man tydeligvis fri hele tiden, og ingen forpliktelser. I dag rakk jeg pokker til meg 4 filmer på 12 timer!

Evil Dead

Dette var virkelig ikke det helt store for min del. En altfor ujevn affære. Noen av scenene er hysteriske, men det er altfor langt mellom godbitene. Helt ok film å avslutte dagen med, men neppe noe jeg ser igjen med det første.

6/10

Italian Job(69)

Michael Caine er litt av en kjekkas, i denne filmen jeg tror er bedre enn karakteren tilsier. Filmklubben vartet nemlig opp med en utekstet versjon med lydspor fra helvete, så jeg tok meg selv i å klø meg i hodet av ren forundring over hva som skjedde iblant. Det jeg fikk med meg var dog fett, og bilscenene var meget nice. Har troa på at denne filmen kunne fått så mye høyere karakter, så må gi den en rewatch med forståelig lyd en gang.

6.5/10

Jungelboken

Hvilket koselig gjensyn med et av mine absolutte barndomsfavoritter. Tegningene er jo helt fantastiske, og sangene er like fengende den dag i dag. Absolutt noe av det beste fra Disney.

8/10

Death Race 2000

Her snakker vi kino-opplevelse! Dette er jo rett og slett fantastisk! Fantastiske karakterer, bitende satire, herlige bilscener og ikke minst en dialog som er full av herlig absurd, cheesy og billige one-liners at Wam & Vennerød ville vært stolte. Denne skal kjøpes på dvd, og innen Shompy er oppe og går skal man ikke se bort fra at den befinner seg på topplista mi!

9/10

Lenke til kommentar

Før brukte jeg kun Engelsk tekst. Nå bruker jeg ikke tekst i det hele tatt. I engelskspråklige filmer, that is.

Jeg hater "utenlandske" språk på film. Jeg hater å måtte lese en film. Da er det nesten bedre å lese et referat eller noe.

Alt annet enn Engelsk er slitsomt å følge med på for meg. Spesielt språk som er verken latinsk, germansk eller keltisk. Asiatiske språk, feks, har en helt annen setningsoppbyggelse (mtp trykk, lengde på ordene, osv). Dermed blir det ofte til at jeg gir faen i å høre på hva de sier i "utenlandske" filmer.

Kall meg lat og "Amerikansk", men sånn er det bare. Undertekster er slitsomme. Det skal dog sies at jeg aldri går så langt som å se en dubbet versjon av en film. Dama er italiensk, og i Italia dubber de filmer, for å si det sånn. Vi har krangler om dubbing hele tiden, men jeg nekter fortsatt å se dubbede filmer (foruten visse animasjonsfilmer til nød).

Jeg ser fremmedspråklige filmer med undertekster. Men jeg hater det.

Forøvrig så jeg nettopp Lost in Translation. Dette er en av de filmene jeg skulle ønske bare varte og varte i all evighet, selv om at ingen ting spesielt skjer. Gruet meg allerede i starten til filmen ble ferdig. Så gjennom hele jævla rulleteksten, så stirret jeg i ti minutter gjennom hovedmenyen. Så alt ekstramaterialet. Så litt mer på menyen, før jeg pakket vekk plata. Trist at slike filmer må ta slutt.

9,5/10. Lett.

Desto mer jeg tenker på den i etterkant, desto mer liker jeg den. Eneste trekk er varigheten. Den rykker rett opp på min topp-X-liste.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Går man på universitetet har man tydeligvis fri hele tiden, og ingen forpliktelser.

Du har ansvar for egen læring, aka du burde ha litt selvdisiplin. Noe jeg ser du har når det kommer til film, da er det jo greit. Men du studerer medievitenskap, så du burde egentlig ha sett på fire bilder isteden. "Hvad foregår her? Hvem er alle disse mennesker?"

Lenke til kommentar

Fritt Vilt 2

Hva kan jeg si, middelmådig oppfølger til en helt grei film. Skummel var den ikke, men den hadde gode effekter med blod, og en usedvanlig bra cutthroat! Det føltes aldri som om filmen startet skikkelig, og jeg levde meg aldri inn i handlingen. Passer nok best til lettskremte 14-åringer :p

Som oppfølger gjorde den en grei jobb, til tross for at «snømannen» burde vært veldig død.

5/10

Lenke til kommentar
Du har ansvar for egen læring, aka du burde ha litt selvdisiplin. Noe jeg ser du har når det kommer til film, da er det jo greit. Men du studerer medievitenskap, så du burde egentlig ha sett på fire bilder isteden. "Hvad foregår her? Hvem er alle disse mennesker?"

Wrong, vi er ferdig med stille bilder for øyeblikket. Nå er det levende bilder som står på pensum, så jeg ser film med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...