Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

There Will Be Blood

Utvilsomt en av fjorårets beste filmer. Skuespillet er fremragende og Daniel Day-Lewis må levere en av tidenes rolletolkninger. Visuelt sett er filmen også fantastisk, og jeg likte også svært godt musikken - som nærmest lever sitt eget liv til tider. Filmen er svært treg og dialogbasert. Dialogene sitter som smurt, men personlig syns jeg historien blir for langtrukken. I løpet av filmens første to timer klarte jeg nesten ikke å ta øynene fra den, men så begynte gradvis mye av interessen å forsvinne. Det er svært synd, da dette fort kunne blitt en av mine nye favoritter hvis den hadde klart å holde seg interessant helt ut.

 

8/10

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til surrealisme i utgangspunktet, men Un Chien Andalou er jo sinnsykt fascinerende. Henger bare såvidt med på metaforene her, hvis det i det hele tatt er noen. Men den har et eller annet, x-faktor kanskje.

 

Ellers så jeg akkurat Sympathy for Mr. Vengeance. Faen som disse sørkoreanerne er skilla på filmfronten. Flott og bunnsolid regi. Historien er fortalt på en fin underforklarende måte som holder en på tå hev hele tiden. For å si det i korte trekk. Nøyer meg med å konkludere med at dette er noe av det aller beste jeg har sett fra den fjerne Østen. Spent på Oldboy nå.

Men jeg har en eneste ting å utsette på, det er voice-overen på slutten. I motsetning til resten av filmen unødvendig overforklarende. Småpirk, men det er litt som å snuble på målstreken, for dette er temmelig plettfritt fram til da.

 

9/10

Lenke til kommentar

Sånn rent bortsett fra voice-overen var den veldig fin ja. Men det var en stygg ripe i lakken.

 

Lurer litt på om jeg skal justere opp til 9.5, når jeg tenker meg om. Ikke ofte man ser en film som er så på alle måter gjennomført. Tilnærmet perfekt. Bortsett fra, du vet.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Chan-wook Park er en av mine favoritt regissører og Sympathy for Mr. Vengeance er min favoritt i hevn-triologien hans. Oldboy er dog den filmen som han er mest hyllet for.

 

Etter du er ferdig med triologien, og blitt hekta på Parks filmer, burde du også sjekke ut JSA og I am a Cyborg, but thats OK. Bunnsolide, oversette, filmer jeg liker å reklamere for.

 

Ellers om du er gira på mer koreansk kan du sjekke ut Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom og Salinui chueok

 

Yeopgijeogin geunyeo er vel ikke helt å forakte heller, dog kanskje feil stil.

Lenke til kommentar

Stalker

 

stalker.jpg

 

It is so quiet out here, it is the quietest place in the world.

 

Wow.. Her snakker man dyp film. Metafysikk, filosofi, eksistensialisme, religion, tro, nihilisme, meningen med livet.. En film jeg garantert ikke har evne til å nyte fullt ut, men jeg hadde da en veldig god opplevelse uansett. Jeg hadde forventet en ekstremt langtekkelig og kjedelig kveld, men dette var så absolutt ikke tilfellet. Faktisk synes jeg ikke de kunne ha kuttet ett eneste minutt, tagningene var lange, men bare så lange som de burde være.

 

Dialogen var ekstremt dyp og ambisiøs, temaene som ble tatt opp er kanskje blant de viktigste man har her på jorden. Sove-sekvensen med de sepiatonede innklippene er nok en av de beste scenene jeg har sett, og den aller siste tagningen i sonen, som er 3-4 minutter av at de bare sitter der, var mesterlig. Jeg storkoste meg, faktisk. Likevel feilet den i å gi meg den virkelig store filmopplevelsen, men med tanke på at dette er den "vanskeligste" filmen jeg noen sinne har sett, må jeg nok kommer tilbake til den etter noen år.

 

8/10

Lenke til kommentar

Det var vel ikke at jeg mislikte noe, men den gjorde rett og slett ikke noe særlig inntrykk på meg og handlingen var langt fra like god som de to oppfølgerne. Etter å ha sett den tenkte jeg bare "jaha, grei film", i motsetning til de to andre hvor jeg tenke "wow, awesome."

 

Vanskelig å forklare, jeg kan ikke sette fingeren på ting som var direkte dårlig, det var bare at filmen ikke hadde noe som var direkte awesome heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...