Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Stalker (1979)

 

stalker.jpg

 

Min første TARKOVSKY. Visuelt er dette en 10er helt klart, dette er noe som trekker opp veldig når det gjelder karaktersetting. Denne går nok på topplista over peneste filmene ever, imo. Lyddesignet er også helt mesterlig, definitivt på høyde med 2001: A Space Odyssey og C'era Una Volta Il West.

Når det gjelder handling, så er Stalker en post-apocalypstisk beretning om tre skallede menn, en Stalker, en forsker og en forfatter som utforsker "The Zone", som er et livsfarlig område preget av lumsk stemning og post-apokalypstisk atmosfære. Denne filmen er en magisk opplevelse, en 2t30min lang film om tre menn som går og prateri denne sonen. Det er helt klart at dette ikke er interessant for alle, men for meg var den nok aldri kjedelig, dog noen av scenene kanskje var litt for lange. Stalker kan for noen oppfattes som treg, men for meg var det et fint og behagelig tempo, det visuelle var AMAZING og karakterene var fascinerende. For meg var det også veldig positivt med de lange shotsa, det er utrolig fett. Noen shots kunne vare opp til 10 minutter. Det ble ikke oppfattet noe særlig tungt for min del.

Meningen med filmen derimot er nok litt hard. Jeg har nok mine teorier, men synes ikke det gjør så mye at man ikke skjønner noe, da det kan nytes visuelt og mystisk. Det er elementer i Eyes Wide Shut jeg ikke skjønner noe av, men jeg elsker jo den fordet.

 

Stalker var en flott opplevelse, mesterlig saker er det. Jeg gir filmen 9/10 , men du skal ikke se bort ifra at den kan gå både opp opp og ned, det får vi se på senere.

 

EDIT: Senket fra 9.5 til 9.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stalker (1979)

 

Bah, trodde jeg skulle rekke å se denne før deg :p Respekt. Skal prøve å få sett den i løpet av uken.

 

Var på BIFF i helgen, og fikk sett blant annet:

 

RocknRolla

 

Keep your receipts, cos this ain't the Mafia.

 

Lock, Stock og Snatch er begge favoritter, og kan ikke si annet enn at jeg gledet meg stort til Guy Ritchies nyeste gangster-komedie fra Londons undergrunn. Regissøren er tilbake i elementet han passer i, det vises. RocknRolla handler egentlig ikke om så veldig mye, bare masse kule karakterer som leverer kul dialog og gjør kule ting. En veldig underholdende affære, men desverre er det gjort bedre i både Lock, Stock og Snatch.

 

7.5/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Stalker er så mye mer enn det folk tror. Den vokser for hver gang man ser den. Stemningen i filmen er ikke mer enn perfekt, og mystikken er skremmende god. Kameraføring og slike ting er noe av det beste som er.

Er helt klart 10/10, og det går nesten ikke en dag på at jeg tenker på filmen.

 

Må nesten se den igjen, for å komme bort fra hverdagen og leve meg inn i denne fantastiske filmen.

 

Har bare sett to av Tarkovsky, Stalker og The Mirror. Og begge er helt klart like gode og fortryllende.

 

Edit: Er det bare hos meg avaterene er borte?

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

The_bucket_list_by_matolas.png

The Bucket List

 

For en fantastisk film. To utrolig dyktige skuespillere gjør en slags symbolsk rolletolkning hver av to gamle menn som har under et år igjen å leve. Det er selvfølgelig Jack Nicholson og Morgan Freeman.

 

Filmen handler om å reise til spektakulære destinasjoner med likeledes gjerninger. Filmen er en sann fryd å se, en av de aller ypperste feelgood filmene. Du ler, du blir glad og du føler med personene de spiller som har en veldig interessant og tilfredsstillende karakterutvikling.

 

Filmen var fantastisk i HD, anbefales å sees i dette formatet da den inneholder noen virkelig spektakulære bilder.

Filmen kunne vart litt lenger, fordi det var en fryd for øyet.

 

8/10

Lenke til kommentar

Synes du virkelig filmen var så fryd for øyet? Så jo ganske så kunstig ut når de feks. hoppet fallskjerm eller var ved pyramidene. På en annen side, så fyrte ikke jeg opp HD.

 

Good Morning, Vietnam

 

En litt annerledes og langt mer munter Vietnam-film, selv om man får en overdose av Robin Williams hvis man ikke synes han er verdens morsomste mann. Det er likevel en fin balanse mellom humor og drama her, så man får en slags avveksling fra fyrens ville utblåsninger innimellom.

3/5

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Synes du virkelig filmen var så fryd for øyet? Så jo ganske så kunstig ut når de feks. hoppet fallskjerm eller var ved pyramidene. På en annen side, så fyrte ikke jeg opp HD.

 

Good Morning, Vietnam

 

En litt annerledes og langt mer munter Vietnam-film, selv om man får en overdose av Robin Williams hvis man ikke synes han er verdens morsomste mann. Det er likevel en fin balanse mellom humor og drama her, så man får en slags avveksling fra fyrens ville utblåsninger innimellom.

3/5

Det er vel i kun R.Williams og hans radioprat som jeg føler er verdt å nevne her. Eneste grunnen til at jeg kommer til å se filmen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...