Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grey Gardens (1975)

 

Dokumentarfilm om Jackie Onassis' tante og kusine, Edith og "Little Edie" Beale. De bor i et digert, men falleferdig hus i East Hamptons, fullt av katter og vaskebjørner, og er, slik det er formulert bak på coveret "high society dropouts".

 

Vel, Edith og Edie er mildt sagt to merkelige skruer, og det som kommer ut av dem er stort sett gamle minner og absurde betraktninger. Det er i starten fascinerende og morsomt, de to damene er temmelig unike og snåle karakterer. Men jo mer man kommer under huden på dem, jo mer sårt, vemodig og tragisk føles det hele. De to lever på gammel storhet, gamle drømmer og forlengst forsvunne muligheter. Edith kan være kald og manipulerende. Edie legger skylden på sin mor for alt hun har gått glipp av de 24 årene hun har passet på henne. Begge er totalt avhengige av hverandre.

 

Et fint, trist og intimt portrett av disse to ukonvensjonelle damene, som er fremstilt både ærlig og respektfullt. Anbefales.

Det var en del ekstramateriale også, men det ble jeg rett og slett for deprimert til å se.

 

Viskningar och Rop (1972)

 

Bergman sine filmer virker alltid å handle om desperasjon på en eller annen måte, men denne er noe for seg selv. Karin-karakteren er kanskje den tristeste ever, så breddfull av sjalusi, kulde, desperat etter noen som kan bryte ned barrieren rundt henne; og samtidig full av skam over disse følelsene. Karin og Marie, særlig de to, men en del av de andre også, i forskjellig grad, er liksom faste i destruktive, onde sirkler, og det trengs en togkollisjon for å slå dem ut av sporene sine. Og det vet de, derav denne desperasjonen. Dette er noe som virkelig sitter i meg etterpå, og filmen blir bare bedre og bedre jo mer jeg tenker på den.

 

Presten f.eks. I løpet av sin korte scene blir han så blottlagt at jeg var sikker på at han ville ha en større del i filmen. Når han sier "Hennes gudstro var sterkere enn min", føles det ikke bare som om han snakker om Agnes, men nesten som en personlig utlevering. Denne scenen traff meg sterkere enn hele Nattvärdsgästerna tilsammen.

 

Historien i seg selv er ikke noe å bry seg om, i grunn. Dette er et portrett av karakterene og deres relasjoner til hverandre. Og det er vel ingen som skaper bedre karakterer enn Bergman, det har jeg fått slått fast en gang for alle. Uavhengig av kjønn er de ekte mennesker med ekte problemer, og de behandles med en enorm respekt. Og det hjelper jo selvsagt at de gestaltes av skuespillere som er både et hode og en overkropp over gjennomsnittet. Litt av ensemble han bygde seg opp.

 

9/10

Lenke til kommentar

Hawaii, Oslo (2004): En film om skjebne, fri vilje, kjærlighet og tragedie. Kort fortalt en film om livet. Og det er flere liv som i denne historien møtes, livets domino illustreres på en måte som nok er mest kjent for folk gjennom en film som Crash. Kanskje ikke like mektig og gjennomført, men det forhindrer ikke filmen fra å gjøre inntrykk. En film for de som undres over livet, for de som ikke lever i illusjonsboblen om evig liv. Har du egentlig et valg, eller er det forutbestemt? Om det er skjebnen eller din egne frie vilje som til slutt gjør at du ser denne filmen (eller ikke) vet jeg ærlig talt ikke. Men en av Norges beste filmer vil jeg så absolutt si det er. Jeg ble imponert og en stor stjerne i margen for Erik Poppe. Dette er en type film jeg virkelig liker.

 

8/10

Lenke til kommentar

Anaconda 3: The Offspring (2008)

Med: David Hasselhoff (seriøst!) og John Rhys-Davis

 

Den første Anaconda-filmen var ganske bra på et vis. Folk drar inn i jungelen på jakter etter... vel, etter aller annet (er lenge siden jeg så den) og finner noen store slanger. I oppfølgeren drar andre folk inn i jungelen på jakt etter noe og finner litt vel store slanger. Nå har vi tredje runde... :p

 

Men ta det med ro. Plottet denne gangen dreier seg selvsagt også om store slanger, men en gen-manipulert en. Den er større og farligere enn noen naturlig slange, og selvsagt bryter den seg ut og etterlater et blodbad. En gruppe jegere blir leid inn til å ta seg av saken, så da burde det vel være en grei sak. De har jo til og med The Hoff på laget, så den stakkars sjansen er vel sjanseløs... :p

 

Hadde små forventninger til denne, men den overrasket stort. Effektene er elendige for å si det mildt (jeg er ikke akkurat ekspert, men slanger kan vel bevege øynene?) og en del scener er nesten pinlige. Hun dama som spiller hovedrollen kan jo ikke gå dekket av gjørme halve filmen, så hun går inn på badet og har helt rene klær i neste scene. De samme klærne, selvagt. Diger slage slakter alle i nærheten? Ikke noe problem, jeg kan drepe den uten problem. Skal bare vaske klærne først. Det er jo viktig å prioritere rett... :p

 

Men likevel er denne faktisk ikke så ille. Historien er svært forutsigbar, og når The Hoff og John Rhys-Davis (fra Indy og Ringenes Herre) er de eneste kjente skuespillerene er ikke den biten noe særlig å skryte av heller. Likevel, man vet hva man får, så tar man dette som ren underholdning er det ikke så verst.

 

Vurdering: 5/10

 

Edit: Og om noen lurte er Anaconda 4: Trail of Blood bekreftet... jaja.... :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Zombies! Zombies! Zombies!

 

Også kalt "Zombies vs Strippers", og det sier jo litt.... :p Vi har Snakes on a plane, og vi har Snakes on a train. Vi har Cloverfield, og vi har Monster!. Vi har Zombie Strippers, og vi har Zombies vs Strippers. Legg til kommentaren "I'm tired of these motherfucking zombies in this motherfucking strip club!", og dere skjønner hvor dette går... :rofl:

 

Vurdering: 2/10 Bonus-poeng for å være en elendig rip-off av en dårlig b-film med Jenna Jameson, pluss et bonuspoeng for den mest irriterende, arrogante jævel'n jeg har sett i noen film noensinne. :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Platoon

 

Den nest beste filmen om vietnamkrigen, og en av de beste krigsfilmene laget.

Filmen viser livet i felten for soldatene, utstyr våpen og slikt er helt riktig(med unntak av en kikkert, men den ser fremdeles bra ut)

Filmen tar ikke for seg en spesifik hendelse, men viser mer hva en soldat kunne møte i krigen, med visse overdrivelser for gi poeng her og der.

Dafoe og Berenger spiller mesterlig mot hverandre og av hverandre, good vs evil osv.

filmen viser også at Sheen faktisk KAN spille, kanskje ikke like mesterlig som de over, men fremdeles bedre enn mange andre. må også nevne John C. McGinley sin rolle, som O'Neill en sleiping som vill unngå det meste.

 

Filmen viser hva som kan skje med mennesker i krig. spesielt en krig uten regler.

 

10/10

Fixed

 

Apocalypse Now! er hakket over gitt.

Lenke til kommentar

Street Kings : Veldig underholdende film. Mye action, bra skuespill, mystiks. Du er forvirret hele tiden og når du først finner ut hvem som er "the bad guys" så blir du overrasket. Anbefales.

 

5/6

 

Ironman : Også veldig underholdende. Bra action, og det at han får kreftene fra drakten er stilig. Likte ikke at skurken hadde noenlunde samme drakten, men anbefales.

 

4/6

Lenke til kommentar
Platoon

 

Den nest beste filmen om vietnamkrigen, og en av de beste krigsfilmene laget.

Filmen viser livet i felten for soldatene, utstyr våpen og slikt er helt riktig(med unntak av en kikkert, men den ser fremdeles bra ut)

Filmen tar ikke for seg en spesifik hendelse, men viser mer hva en soldat kunne møte i krigen, med visse overdrivelser for gi poeng her og der.

Dafoe og Berenger spiller mesterlig mot hverandre og av hverandre, good vs evil osv.

filmen viser også at Sheen faktisk KAN spille, kanskje ikke like mesterlig som de over, men fremdeles bedre enn mange andre. må også nevne John C. McGinley sin rolle, som O'Neill en sleiping som vill unngå det meste.

 

Filmen viser hva som kan skje med mennesker i krig. spesielt en krig uten regler.

 

10/10

Fixed

 

Apocalypse Now! er hakket over gitt.

 

den er for surialistisk for min del

Lenke til kommentar

Silent Running (1972)

 

428px-Silent_running.jpg

 

Ble veldig skuffet av denne. De burde forandret titelen til "Forest Loving Hippy In Outer Space", den titelen ville forklart hele filmen.

 

Vi treffer 4 personer i et romskip som har oppdrag å gjennskape naturen i gigantiske "domer", dette kan ikke gjøres på jorden fordi den har blitt total tømt for all form for natur, og er vist nok et sikkelig bossplass der de ikke kan se blå himmel en gang!

Men så får de beskjed at de må kvitte seg av domene og komme tilbake til jorden fordi skipene skal brukes til frakt o.l.

 

Vår "hippy" venn klikker totalt av dette og skal gjøre alt han kan for å redde "The Forest". Dette høres bra ut, men problemet er at det tar bare noen få minutter til han har drept de 3 andre og han er alene i skipet. Så nå handler filmen om ikke noe annet enn Hippy som driver dank i skipet....

Ofte blir filmen om til en musikal og oser ut med noe av det grusomte musikken mine ører har hørt. Ei extrem høy tonet dame som synger om fred og naturen. Vi alle lo som tårene sprutet hver gang dette dukket opp.

 

Enaste som er verdt å nevne som er noe interesant er at filmen benytter seg av amputerte mennesker som mangler hele nedredelen av kroppen, disse spiller rollene av noen roboter som er "Hippys" enaste venner.

 

Filmen har et svært viktig budskap om forrurensing og natur osv. Men det hjelper ikke når det hele flyter i et akvarium full av diare

 

2/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Har noen i denne tråden her egentlig peiling nok til å kunne uttale seg om hvilken Vietnam-krigsfilm som var mest realistisk? :)

 

Om noen, så er det Gunfreak.

 

Men det er jo ganske lett å se forskjellen mellom de filmene som prøver å være realistisk, og de hvor realisme ikke har noe med saken å gjøre, men Vietnam er bare settingen for et psykologisk drama.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...