Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Name of The Rose

 

the_name_of_the_rose4.jpg

 

Njaa, jo.. Sean Connery som løper rundt i mystiske labyrinter og leter etter gamle bøker er både kult og spennende, men det fenget ikke så mye som det kunne ha gjort. Måtte nesten se denne siden den endte opp som nr 2 på Lunarpoets top 100, men hos meg lyktes den ikke på langt nær så mye. Dårlig engelsk, dårlig skuespill hos de fleste.. Historien var veldig bra, og hadde mye potensiale, derfor er det litt trist når filmen ikke er bedre enn det den er. Litt for grotesk og generelt ikke helt min stil. Kudos for en ekte sexscene.

 

6/10

Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut

Dette er en forbløffende film. Kubrick er en mester i å bygge opp stemning (The Shining), og det klarer han også denne gang. EWS trollbandt meg. Jeg ble sittende i forundring og forbløffelse ut hele denne drømmeaktige og uhyggelige filmen. Åpningsscenen og når Bill (Tom Cruise) entrer villaen er begge scener som har brent seg inn. Sistnevnte fremkalte virkelig gåsehud. Kubricks valg av musikk gjennom hele filmen er en genistrek. Filmens historie virker kanskje enkel, men ser man nærmere på den ser man hvor genial den virkelig er. Det er en tankevekkende historie folk flest kan identifisere seg meg.

 

Kubrick brukte først et par år på å analysere Cruise og Kidman, før filmen ble spilt inn i løpet av 400 sammenhengende innspillingsdager. Perfeksjonisten Kubrick skuffer meg heller ikke denne gang, men jeg føler likvel ikke at jeg kan gi denne filmen toppkarakter.

 

8,7/10

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sammenlignet med de andre av Kubricks filmer jeg har sett:

A Clockwork Orange - 10/10

The Shining - 9,5/10

2001: A Space Odyssey 9,3/10

Full Metal Jacket 8,5/10

 

Dr. Strangelove har jeg også sett, men jeg føler jeg trenger å se den om igjen for å gi den karakter.

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Flott du likte den MrBrown.

 

Happiness

Hadde ikke meget med forventniger må jeg si. Og ante ikke at den filmen jeg skulle se var noe av det mest sjokkerende jeg noe gang kommer til å se. Han går ikke bare over "linja", han spurter flere mil bak den. Om dere skjønte hva jeg mente.

Skulle egentlig tro at filmen var en skikkelig koselig familie film, med tanke på musikken. Fra å være en koselig scene, til å være en super disgusting sjokkerene scene.

 

God film

 

9/10

Lenke til kommentar

Bra du likte mesterverket, Brown. Åpningscenen/villaen er virkelig gåsehud ja, helt enig. Filmen har en rekke gådehudscener.

 

 

Likte også veldig godt scenen hvor Tom kommer hjem, Nicole sitter og holder på med noe lekser eller noe med dattera, kamera zoomer inn på Nicole, og hun titter opp og ser inn i kamera. Det er virkelig noe med det blikket.

 

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Bra du likte mesterverket, Brown. Åpningscenen/villaen er virkelig gåsehud ja, helt enig. Filmen har en rekke gådehudscener.

 

 

Likte også veldig godt scenen hvor Tom kommer hjem, Nicole sitter og holder på med noe lekser eller noe med dattera, kamera zoomer inn på Nicole, og hun titter opp og ser inn i kamera. Det er virkelig noe med det blikket.

 

Skjønner godt hva du mener. Kubrick er en mester når det kommer til slike detaljer. Også blikkene til Alex (A Clockwork Orange) og Jack (The Shining) uttrykker så utrolig mye. Det er bare å studere fjeset. Videre forklaringer trengs ikke.

Lenke til kommentar
Njaa, jo.. Sean Connery som løper rundt i mystiske labyrinter og leter etter gamle bøker er både kult og spennende, men det fenget ikke så mye som det kunne ha gjort. Måtte nesten se denne siden den endte opp som nr 2 på Lunarpoets top 100, men hos meg lyktes den ikke på langt nær så mye. Dårlig engelsk, dårlig skuespill hos de fleste.. Historien var veldig bra, og hadde mye potensiale, derfor er det litt trist når filmen ikke er bedre enn det den er. Litt for grotesk og generelt ikke helt min stil. Kudos for en ekte sexscene.

De viktigste elementene for meg i filmen er stemningen/atmosfæren. En kald, skitten og dyster middelalderverden. Ekle munker i et kloster langt oppi fjellet. Kombinert med musikken fra James Horner er det orgasmisk.

I tillegg så lider jeg av litt kristofobi (Jeg har mye logikk og rasjonalitet bak mitt kristendomshat, men det går litt for langt av og til). Og å se disse jævlene som snylter seg i rikdom (Spesielt inkvisitoren og kardinalen). Mens de dødelige vanlige menneskene sliter i fattigdom. Det får en herlig følelse av hat til å strømme gjennom hele kroppen min.

Så har vi William of Baskerville (Sean Connery). Midt oppi dette helvete er en humanistisk munk. Som ikke har latt religionen ødelegge han. Han er forståelsesfull, aksepterene og rasjonell. Langt i fra de andre fanatiske og dogmatiske psykopatene. Og vi har en veldig komplisert, interessant og fryktelig spennende historie. Dette er en film med mye mening for meg, den er svært vellaget, og den er en av de mest underholdene filmene jeg vet om. Men jeg forstår godt at den ikke fungerer så godt for alle andre.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

American Beauty

Et fantastisk drama med en glitrende Kevin Spacey i en av hovedrollene. Filmen er både morsom og rørende samtidig som den er sterk tematisk. En nydelig film som bare må sees. Dette ble en svært kort anmeldelse, men jeg har ikke å mye mer å si. Denne filmen må du bare nyte selv. Veldig mulig at denne sniker seg inn på topp 20 etterhvert.

 

9,5/10

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Superbad

Prøver hardt men blir for masete og bommer på timingen så det som kunne vært gapskratt blir humring.

5/10

 

Stalker

2,5 timer med langsomt fremskridende og intens opplevelse. En film som lever i deg lenge etter at den er slått av.

10/10

 

Endring: Angående Eyes Wide Shut. Jeg er stor fan av Kubrick og vil gjerne se denne filmen men jeg kommer meg ikke forbi Tom Cruise. Har ingenting med morkaker og sofahopping å gjøre. Jeg klarer rett og slett ikke se noe annet enn Tom Cruise som desperat prøver å skape en rolle hver gang han skal være alvorlig/sint mann. Helt håpløst.

 

Ha en fin dag. :)

Endret av huffadhemi
Lenke til kommentar
The Crow

Eric Draven (Brandon Lee) og hans kjæreste blir brutalt drept dagen før Halloween og deres bryllup. Et år senere lander en kråke på graven til Eric, og han dukker opp fra graven full av hat og hevnlyst. Denne filmen har oppnådd kultstatus, kanskje spesielt fordi dette ble Lees siste film. En ulykke på settet under forberedelsen til den siste scenen førte til hans død.

Filmen viser svakheter i dialog og skuespillerprestasjoner. Brandon Lee imponerer, men resten av gjengen leverer middelmådige rolletolkninger. Likevel er filmen svært underholdende og stilig. Hvis du er glad i tungrock vil du ikke bli skuffet. Mørk musikk fra bl.a. The Cure, Pantera, Stone Temple Pilots, Rollins Band og Nine Inch Nails er i stil med resten av filmen.

 

En mørk historie om hevn og kjærlighet som absolutt er verdt en titt, selv om den blir for simpel til tider.

 

7/10

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg kommenterer hver eneste gang jeg ser noen anmelder The Crow, men fy fankern så utroooolig middelmådig den er. Gjennomført så dårlig på alle punkter, men hey - emo- og black metal-kidsa må få ha en superhelt de også.

 

Jeps, helt enig. Hadde det ikke vært for at Lee døde like før filmen ble lansert så ville den blitt forbigått i stillhet tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...