Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Indy 4

Dette var jo dust. Hadde den blitt laget på 80-tallet så kunne jeg gått med på det, men i disse dager kan vi ikke ha folk som faller ned en mange hundre meters foss og overlever. For ikke å snakke om kjøleskapet.

2 av 4 stjerner

 

bruker vi stjerner også nå,

 

jeg kovnerter dine 2 av 4 stjerner til 3.5/10 så vanlige mennesker som ikke er høye på pæra også forstår det :tease:

2 av 4 blir vel 5/10? :p

 

det var ikke en seriøst oversettelse, det var mer en komentar på bruk av stjerner, og hver stjerne er ikke like mye verdt, 4 stjerner er en mye bedre film en 3 stjerner, problemet med 4er skala er at de fleste filmer vill være 2 eller 3 sjerner og derfor er det vansklig å skille gode, bedre, veldig gode, drit gode, super gode, perfekte osv.

Lenke til kommentar
Bra du likte den! The Deer Hunter overgår The Godfather synes jeg, dog den overgår ikke Godfather Part II. Det er slik:

 

Godfather: 9/10

Deer Hunter: 9.5/10

Godfather Part 2: 10/10

 

Ja, den rangeringen kan jeg si meg veldig enig i. Nå skal jeg til med en annen av dine favoritter, nemlig Eyes Wide Shut. Har troen på denne selv om jeg har også har hørt mye dårlig om den.

 

God fornøyelse! Selv om mange her inne sier den er crap, så ignorer det og se den, et virkelig mesteverk, er det.

 

Som sagt er jeg enig i CypheroN når det gjelder Eyes Wide Shut. Er ett mesterverk. Etter alt snakk om den så må jeg se den igjen, så skal nok sette den på en mørk regnværskveld.

Lenke til kommentar

Cloverfield (2008)

 

Hvorfor så mye surmuling rundt denne filmen? Den er jo mildt sagt herlig.

Konseptet er dritkult, og bra gjennomført, selv om det kanskje er litt søkt at dufusen bak kameraet faktisk får seg til å filme alt sammen. Men ellers hadde det jo ikke blitt noen film, så her blir man bare plent nødt til å spille med.

Har hørt (og lest) mange klage over at innledningen er meningsløs og kjedelig, men jeg må si meg uenig her. For det første er den ikke meningsløs; den er uunnværlig hva angår karakterintroduksjon og -motivasjon, og jeg kjedet meg ikke. Akkurat det er strengt tatt mer subjektivt, tross alt. Men det er jo faen så fett når man lulles inn hjemmevideoillusjonen for så å bli brutalt revet ut av den når ting plutselig begynner å sprenge.

Hørt mye om dårlig skuespill også, men jeg synes det er helt kurant. Bortsett fra dusten bak kameraet, som for det første ikke er mye til skuespiller, og for det andre er han helt malplassert som comic relief. Er det noen som syns denne fyren er morsom? Han er forsåvidt den eneste karakteren som er troende til å være dum nok til å drasse på kameraet hele tiden, så det er greit at han ikke dauer med det samme. Under tvil. Resten av skuespillerne holder fint til godkjent.

Alt dette er relativt uviktig uansett, for filmen er såpass spennende og medrivende hele tiden. En av få filmer av denne typen jeg ikke har vært likegyldig til, tror jeg. Genial vri på monsterfilmsjangeren, og flott gjennomført. Langtifra perfekt, men holder fint til en 7/10.

Lenke til kommentar

Faen meg en stund siden jeg har anmeldt i denne tråden. Men når en skrekkfilm greier å bergta deg såpass, fortjener noen linjer på et nettside. Filmen det er snakk om er selvfølgelig Orphanage. Denne har ikke fått særlig hype her på forumet, eller har jeg sovet i timen?

 

Uansett, togtur Trondheim-Fredrikstad lukter film lang vei. Jeg og en kompis synca pcene våre på denne filmen, og så den på hver vår skjerm. Satan for en opplevelse. Greia med Orphanage er at den er ikke som alle de andre skrekkfilmene der ute. Jeg er en lettskremt faen, så jeg skvetter av hva som helst, men denne filmen engasjerte i tillegg. Jeg brydde meg faktisk om karakterene, jeg følte med dem. Jeg satt hele tiden og fulgte spent med på hva som kunne skje. Vi blir ikke bare introdusert for 2 bimboer, 1 neger og og 2 sportsretards som kjører bil før de blir slaya på rekke og rad, afroamerikaneren først selvsagt. Historien er meget spennende, og tidvis veldig interessant.

 

Det feteste virkemiddelet i filmen er hvordan de bruker klassisk "spennings-musikk" som øker i intensitet, og alle forventer at NÅ skjer det noe skummelt. Denne musikken kommer ofte, men det ebber som regel ut i noe som ikke er særlig skremmende. Men brått, ut av ingenting, kan det komme en sekvens som får deg til å skvette så høyt at dama ved siden av deg på toget spør om det går bra med deg( :innocent: ).

 

Så hva er konklusjonen? Spennende og god historie, karakterer man faktisk bryr seg om, skrekk-elementer som går utover en japansk dukke som hopper opp i tide og utide, og godt skuespill(jeg kan ikke spansk, så kan ikke vurdere det fullt ut). Faen heller, jeg kliner til med 8/10

Lenke til kommentar
Cloverfield (2008)

Har hørt (og lest) mange klage over at innledningen er meningsløs og kjedelig, men jeg må si meg uenig her. For det første er den ikke meningsløs; den er uunnværlig hva angår karakterintroduksjon og -motivasjon, og jeg kjedet meg ikke.

 

Nettopp! Blir gærn av å forklare akkurat dette poenget til diverse tomsinger.

Helt enig at en slik introduksjon er 100% nødvendig for å skape følelsen av hjemmevideo, problemet er bare for min del at den delen virker lite gjennomtenkt og kunstig. Jeg klarer ikke akkurat å bry meg så veldig om karakterene, sammenlignet med en film som Blair Witch om vi skal sette de opp mot hverandre.

 

Bob_3: "Det feteste virkemiddelet i filmen er hvordan de bruker klassisk "spennings-musikk" som øker i intensitet, og alle forventer at NÅ skjer det noe skummelt. Denne musikken kommer ofte, men det ebber som regel ut i noe som ikke er særlig skremmende. Men brått, ut av ingenting, kan det komme en sekvens som får deg til å skvette så høyt at dama ved siden av deg på toget spør om det går bra med deg( innocent.gif )."

 

Å rope "ulv ulv" i en skrekkfilm uten at ulven kommer, hvorpå den kommer senere uten at noen roper noe som helst er det eldste trikset i skrekkfilmboka og ikke akkurat et virkemiddel knyttet til denne filmen.

 

Ikke fått sett den enda, men har noen venner som har sett den og de freaka skikkelig ut. Lurer på om dette er en film jeg kanskje skal droppe sammen The Ring og The Descent - hater skrekkisser, men samtidig så blir det litt som snøff, er fryktelig nysgjerrig.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Siste filmen jeg så var "Happy go lucky", satt i kinosalen i 20 minutter, jeg klarte ikke mer. En kompis av meg hadde fått gratisbilletter og fikk ikke med ei jente på date, så ble meg i stedet haha. Det var en søndag, jeg var klein og ville egentlig bare komme meg ut av senga.. så tenke hvorfor ikke??

 

Britisk romantisk komedie på sitt aller verste, spiller på alle klisjene som finnes. Samtalene mellom den "gærne, morsomme og impulsive" venninnegjengen er det verste jeg har hørt. Ikke en normal setning uten å prøve å være vittig / smart. Alle jentene var så klart single og "levde" livet med sånn gammeldags sykkel, bohmer klesstil osv...Orker ikke å skrive stort mer, men tro meg...den er virkelig dårlig.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Siste filmen jeg så var "Happy go lucky", satt i kinosalen i 20 minutter, jeg klarte ikke mer. En kompis av meg hadde fått gratisbilletter og fikk ikke med ei jente på date, så ble meg i stedet haha. Det var en søndag, jeg var klein og ville egentlig bare komme meg ut av senga.. så tenke hvorfor ikke??

 

Britisk romantisk komedie på sitt aller verste, spiller på alle klisjene som finnes. Samtalene mellom den "gærne, morsomme og impulsive" venninnegjengen er det verste jeg har hørt. Ikke en normal setning uten å prøve å være vittig / smart. Alle jentene var så klart single og "levde" livet med sånn gammeldags sykkel, bohmer klesstil osv...Orker ikke å skrive stort mer, men tro meg...den er virkelig dårlig.

Har bare fått sett Naked av Mike Leigh enda og den er jo rett og slett fantastisk, og "Ikke en normal setning uten å prøve å være vittig / smart" får meg absolutt til å tenke på David Thewlis karakter i Naked. Noen andre som har noen kommentarer om Happy Go Lucky?

Lenke til kommentar
Faen meg en stund siden jeg har anmeldt i denne tråden. Men når en skrekkfilm greier å bergta deg såpass, fortjener noen linjer på et nettside. Filmen det er snakk om er selvfølgelig Orphanage. Denne har ikke fått særlig hype her på forumet, eller har jeg sovet i timen?

 

Uansett, togtur Trondheim-Fredrikstad lukter film lang vei. Jeg og en kompis synca pcene våre på denne filmen, og så den på hver vår skjerm. Satan for en opplevelse. Greia med Orphanage er at den er ikke som alle de andre skrekkfilmene der ute. Jeg er en lettskremt faen, så jeg skvetter av hva som helst, men denne filmen engasjerte i tillegg. Jeg brydde meg faktisk om karakterene, jeg følte med dem. Jeg satt hele tiden og fulgte spent med på hva som kunne skje. Vi blir ikke bare introdusert for 2 bimboer, 1 neger og og 2 sportsretards som kjører bil før de blir slaya på rekke og rad, afroamerikaneren først selvsagt. Historien er meget spennende, og tidvis veldig interessant.

 

Det feteste virkemiddelet i filmen er hvordan de bruker klassisk "spennings-musikk" som øker i intensitet, og alle forventer at NÅ skjer det noe skummelt. Denne musikken kommer ofte, men det ebber som regel ut i noe som ikke er særlig skremmende. Men brått, ut av ingenting, kan det komme en sekvens som får deg til å skvette så høyt at dama ved siden av deg på toget spør om det går bra med deg( :innocent: ).

 

Så hva er konklusjonen? Spennende og god historie, karakterer man faktisk bryr seg om, skrekk-elementer som går utover en japansk dukke som hopper opp i tide og utide, og godt skuespill(jeg kan ikke spansk, så kan ikke vurdere det fullt ut). Faen heller, jeg kliner til med 8/10

 

Jeg er helt enig. Les anmeldelsen min på kulturo.

Lenke til kommentar

The Crow

Eric Draven (Brandon Lee) og hans kjæreste blir brutalt drept dagen før Halloween og deres bryllup. Et år senere lander en kråke på graven til Eric, og han dukker opp fra graven full av hat og hevnlyst. Denne filmen har oppnådd kultstatus, kanskje spesielt fordi dette ble Lees siste film. En ulykke på settet under forberedelsen til den siste scenen førte til hans død.

Filmen viser svakheter i dialog og skuespillerprestasjoner. Brandon Lee imponerer, men resten av gjengen leverer middelmådige rolletolkninger. Likevel er filmen svært underholdende og stilig. Hvis du er glad i tungrock vil du ikke bli skuffet. Mørk musikk fra bl.a. The Cure, Pantera, Stone Temple Pilots, Rollins Band og Nine Inch Nails er i stil med resten av filmen.

 

En mørk historie om hevn og kjærlighet som absolutt er verdt en titt, selv om den blir for simpel til tider.

 

7/10

Lenke til kommentar

Digger David Patrick Kelley (T-bird) også. Han er perfekt til den typen roller..og nokså oftet castet i akkurat den type "frenetisk badguy på speed"-roller også.

 

Digger David Patrick Kelley (T-bird) også. Han er perfekt til den typen roller..og nokså oftet castet i akkurat den type "frenetisk badguy på speed"-roller også.

 

MV5BMjE1NzMzODkwOF5BMl5BanBnXkFtZTYwODE2MDcy._V1._SX450_SY331_.jpg

 

Michael Wincott gjør en herlig Top Dollar-karakter også med raspestemmen sin.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bronco Billy (1980)

 

brbilly.jpg

 

Her har filmen en nokså grei fortelling og moral budskap å komme med, dessverre hopper den over en del viktige plott handlinger som gjør at filmen raser ned i poeng skalaen.

 

Sondra Locke spilte svært fra, og Clint var...vel...Clint som alltid.

 

Bronco Billy (Clint Eastwood) driver et Wild West tivoli show, og de ender opp å plukke opp Antoinette Lily (Sondra Locke) som er ei rik dame som har blitt forlatt av hennes mann. Hun ender opp å må jobbe for Billy for å få penger, men det hele viser seg å være et sterk personlig vendepunkt i hennes liv.

 

Jeg koste meg med denne filmen og karakterene i filmen, men som nevnt hopper den over viktige saker og plutselig avslutter de filmen på en total ulogisk måte med masse problemer forsatt hengende i luften. Du sitter der helt forvirret med en ræva slutt som skittner ut hele fortellingen.

 

Derfor ender opp denne som en middels bra film.

 

5/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
The Crow

Eric Draven (Brandon Lee) og hans kjæreste blir brutalt drept dagen før Halloween og deres bryllup. Et år senere lander en kråke på graven til Eric, og han dukker opp fra graven full av hat og hevnlyst. Denne filmen har oppnådd kultstatus, kanskje spesielt fordi dette ble Lees siste film. En ulykke på settet under forberedelsen til den siste scenen førte til hans død.

Filmen viser svakheter i dialog og skuespillerprestasjoner. Brandon Lee imponerer, men resten av gjengen leverer middelmådige rolletolkninger. Likevel er filmen svært underholdende og stilig. Hvis du er glad i tungrock vil du ikke bli skuffet. Mørk musikk fra bl.a. The Cure, Pantera, Stone Temple Pilots, Rollins Band og Nine Inch Nails er i stil med resten av filmen.

 

En mørk historie om hevn og kjærlighet som absolutt er verdt en titt, selv om den blir for simpel til tider.

 

7/10

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg kommenterer hver eneste gang jeg ser noen anmelder The Crow, men fy fankern så utroooolig middelmådig den er. Gjennomført så dårlig på alle punkter, men hey - emo- og black metal-kidsa må få ha en superhelt de også.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Helt enig at en slik introduksjon er 100% nødvendig for å skape følelsen av hjemmevideo, problemet er bare for min del at den delen virker lite gjennomtenkt og kunstig. Jeg klarer ikke akkurat å bry meg så veldig om karakterene, sammenlignet med en film som Blair Witch om vi skal sette de opp mot hverandre.

 

Pluss at introduksjon da altså skal introdusere oss for de ulike folkene vi skal følge resten av filmen. Hvor suksessfullt der er kan jo alltids diskuteres, men vi får da med oss diverse fylla-intriger, hvem som er den sjenerte nerden, hvem som liker hvem etc. Anyways, det er ikke så viktig, men en stor andel folk tror denne delen er komplett meningsløs, så mitt korstog fortsetter.

 

Hancock

 

En avdanka superhelt er jo forsåvidt en ålreit idè, og filmen betaler for popcornet der den ruller frem med action, humor og simpelt drama. Men alle nye filmer skal ha en tvist, og Hancock mister fokus på slutten.

 

3

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...