Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Platoon (1986)

 

5nupv9.jpg

 

I think now, looking back, we did not fight the enemy; we fought ourselves. The enemy was in us.

 

Jeg så Platoon på en 40'' HD TV med full lyd og eplekake. Flotte greier. Naturscenene gjorde seg virkelig på tv'en, og landskapet i filmen er utrolig pent. Filmen foregår under og i Vietnamkrigen, og Charlie Sheen, Willem Dafoe og Keith David er bare noen av de kjente ansiktene i filmen. Filmen fokuserer mest på Charlie Sheen, hovedrollen, som også noenganger har voiceover mens man ser tropper som går i skogen. 5 Min senere er det full krig og skriking og "Fuck" i hver setning. Det er så hektisk og pent. Platoon var en flott opplevelse for meg, en ganske sjarmerende og hektisk, men touching film. Slutten er touching, og når man ser hvor frekke og følelsesløse mange av rollene er i filmen, så kjenner jeg at jeg sympatiserer med ofrene. Et mesterverk innen krigsfilm.

 

8/10

 

Edit: Senket karakteren litt. :)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De Usynlige (2008)

 

Erik Poppes nye. Aldri sett en film av ham før, men har hørt fra samtlige hold at Schpaaa er dårlig, og når det gjelder Hawaii, Oslo deler meningene seg på midten, mellom de som hausser den opp til 10/10-status og de som ser på den som en klein affære med skikkelig "norsk film"-preg. Utifra hva jeg har lest om filmen, og de forskjellige leirenes argumenter, må jeg si at jeg lente meg mer mot den skeptiske. Og jeg utviklet en generelt skeptisk holdning til Poppe.

 

Det er alltid godt å se en film uten noen som helst forventninger, og dette var et av disse sjeldne tilfellene. Jeg hadde aldri hørt om filmen, men jeg og en kompis tok en spontan tur innom Hove-kinoen da vi ikke hadde noe bedre fore før konsertene startet. Jeg hadde aldri hørt om filmen, faktisk ikke før det ble foreslått at vi skulle se den. Jeg trodde vi så et eller annet nytt, spennende talents debutfilm.

 

Og jeg ble jo enormt imponert, filmen virket jo i overkant stødig til en debut å være. Da jeg etter visningen oppdaget at det var Poppe som sto bak, skjønte jeg at jeg kanskje må revurdere fordommene mine.

De Usynlige er knallbra, og ikke bare "bra til å være norsk". Det er fort gjort å gå litt av hektene når man ser gode filmtakter her i Norge, og jeg er spent på om anmelderne er i overkant snille med denne når den kommer på kino i september.

 

Det sagt, så fortjener filmen all ros. Den er ikke bare imponerende etter norsk standard, men også internasjonal.

Veldig stødig regi; flott utseende og stil, som man har full kontroll på. Enkelte steder er kronologien (elegant) stokket om på, til god effekt. Og for å måle denne opp mot andre norske filmer nok en gang (som som sagt blir feil å gjøre, men det får så være), dialogen er faktisk troverdig for en gangs skyld, og det sammen med gode skuespillerprestasjoner dro meg inn filmens virkelighet, og jeg var aldri i tvil om at dette var ekte mennesker og ikke skuespillere. Noe som gjorde det vanskelig å holde inne tårene i de tristere scenene (de er det en del av). Sjelden en film har fått meg til å gjennomgå såpass følelsesmessig. Den er kanskje litt vel dramatisk til tider, men historien spinner tross alt ut fra et barnemord.

Men det beste med filmen er hvordan den ikke tar parti, men sympatiserer med alle involverte. Fordi i en sak som denne er det flere nyanser en godt og vondt, alle kan være ofre (i alle fall gjelder det i dette tilfellet).

 

For knakende godt håndverk og en sjelden følelsesmessig effekt kliner jeg til med en 9/10. Det er faktisk det høyeste jeg har ratet en norsk film, tror jeg.

Utrolig bra film. Ikke for å skrøyte da, men manusforfatteren er onkelen min :cool:

Men forsto aldri hva ungdommene skulle med barnet?

 

La merke til at du hadde skrevet innlegget 04.07.08, mens filmen kom ut for en eller to uker siden :hmm:

Endret av fjeddiu
Lenke til kommentar
Utrolig bra film. Ikke for å skrøyte da, men manusforfatteren er onkelen min :cool:

Men forsto aldri hva ungdommene skulle med barnet?

 

Såvidt jeg forstod tok de vogna for å stjele eventuelt innhold. De ble vel overrasket når de så at det var en kids i den. Ikke verdens lureste ungdom, altså ;)

 

Lenke til kommentar

Superbad

 

Morsom. Til tider jævlig morsom. Uten å prøve altfor hardt. Jeg likte denne filmen overraskende godt. Jeg vet ikke helt hva det var som klaffet, men det må ha vært mye. De to fulle politimennene var hysterisk morsomme. McLovin!!!!!

 

Anbefales.

Lenke til kommentar

El Orfanato

 

Likte denne filmen, fordi den imotsetning til mange andre skrekkfilmer, er den faktisk jævlig skummel enn "nok en annen zombie film med blod og gørr". Det tok litt tid før den ble småskummel, men spesielt en scene senere i filmen var så nervepinende at jeg såvidt klarte å tvinge meg selv til å se på. Alikevell satt jeg mer i filmen å vente på å skvette, enn å faktisk skvette, så kunne kanskje ønsket at de hadde drøyd noen scener enda lenger :p Skulle vært flere "helt forjævlige skumle" scener en bare 1. Men bra film fordet

 

9/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Funny Games (1997)

 

Å se Funny Games er først og fremst ubehagelig. Den handler om to menn som holder en familie fanget i sitt eget hus, og torturerer dem fysisk og psykisk i form av en sadistisk lek. Men ikke bare ubehagelig, samtidig er den utrolig intens og underholdende.

Nå og da ser den ene overgrepsmannen inn i kamera og henvender seg til publikum, eller refererer til filmen han selv er med i. Alt er bare et set-up for at familien skal lide til publikums fornøyelse. Og man blir nødt til å ta stilling til sin egen holdning til hva man ser. Overgrepsmennene torturerer familien på forferdelig brutale måter, men selv sitter man og ser på, nyter, lar seg underholde, og hvor mye bedre er man da? Filmen satte i alle fall visse ting i perspektiv for meg. Ikke at jeg liker filmvold noe mindre etter den, men jeg vil likevel se det fra en annen side også. Jeg vil nesten sammenligne tanken denne filmen får frem med enkelte ting jeg har tenkt på når jeg er i ferskvaredisken i butikken; på en side er det noe så trygt og traust som en matbutikk, men på en annen side er det en haug med lik, hoder og andre kroppsdeler som ligger til salgs. Hodeløse, spiddede kyllingkropper. Ganske så grotekst, egentlig.

Jeg kunne skrevet et langt innlegg om mine videre tanker om dette, men det blir bare babbel og usammenhengende tanker uansett. Så jeg nøyer meg med å si at filmen får fram budskapet sitt på en spennende og interessant måte, og det hele er fortreffelig gjennomført.

 

Og uavhengig av budskapet er den spennende og engasjerende. Jeg liker forøvrig denne trykkende intensiteten i Hanekes filmer (har riktignok bare sett denne og Caché, men det er jo temmelig lik stemning i dem. Antar at den er å finne i de andre filmene hans også). Den er uhyre velspilt også, jeg vil trekke fram Ulrich Mühe (RIP), og ikke minst Arno Frisch, som er intet mindre enn fantastisk som kald, rolig og karismatisk psykopat.

 

9/10 9'ern er rundet nedover og ikke oppover, btw.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler selvfølgelig på det sterkeste, men jeg vil foreslå at du ser Funny Games først. Jeg skulle vaffal ønske at jeg gjorde det. FG er veldig klar på sin egen form, mens Caché er mer diffus, selv om Haneke i bunn og grunn driver med samme greie. Men hadde jeg sett FG først, hadde jeg nok hengt bedre med i svingene i Caché.

Altså, Haneke har jo laget et knippe filmer, selv om jeg bare har sett disse to. Men Funny Games virker som et godt startpunkt. :)

Lenke til kommentar

Haneke er herlig. Anbefaler alle å se Benny's Video og The Piano Teacher i tillegg til Funny Games og Cache. Elsker hvordan Haneke gir en finger til publikum når det spoles tilbake i FG. Det kan på en måte sees på som en finger til thrillerkonvensjonene; de snille vinner som regel i tillegg til at det kommer et vendepunkt i ordinære thrillere. Det skjer aldri her. Love it!

Lenke til kommentar

The Deer Hunter (1978)

 

M0000148.jpg

 

Shit. Mens kompisen min oppfattet dette som en langdryg film med noen få kule krigscener, synes jeg dette var en 3 timer lang sjokoladekake som aldri tok slutt, og jeg ble aldri mett. Nei, bedre enn det, nemlig Deer Hunter! Deilig å se De Niro gjøre noe annet enn mafia, og ekstremt god prestasjon av Christopher Walken. Denne filmen har utrolig bra karakteroppbygging, og er virkelig et mesterverk. Scenene i Vietnam er definitivt noe av det beste jeg har sett. Endelig fikk jeg sett den filmen jeg har lengtet etter å se, en film med superbra karakterutvikling, magiske scener og en slutt som fikk meg til å bare stirre på rulleteksten. Har så lyst å kline til med en 10er, men gir en 9.5, uten å helt vite hvorfor, men dette går uansett inn på topplisten om litt.

 

9.5/10

Lenke til kommentar
Superbad

 

Morsom. Til tider jævlig morsom. Uten å prøve altfor hardt. Jeg likte denne filmen overraskende godt. Jeg vet ikke helt hva det var som klaffet, men det må ha vært mye. De to fulle politimennene var hysterisk morsomme. McLovin!!!!!

 

Anbefales.

Enig! Det var helt sykt, lo så jeg fikk vondt i magen :D

Endret av fjeddiu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...