Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Kautokeino-opprøret (2008)

 

Kautokeino-oppr_ret_122223c.jpg

 

Norsk/Dansk/Svensk film om et "opprør" mot relgiøs maktmissbruk i 1900 tallet.

 

Som nevnt tidligere takkler jeg ikke norsk film, men denne var svært bra laget. Filming, skuespilling, ja til og med dialogen var bra...men det er sikkert pga de snakker lite norsk i filmen. Det meste er samisk, så du ender opp å lese mye text.

 

Det er et vakker land vi bor i, og filmen viser noen spetakulære landskaps panorama scener, som jeg kan tenke meg vil imponere det utenlanske publikum.

 

Dessverre er ikke filmen noe bra underholdning. Den føltes mer ut som et skole film læreren tar med for å se i timen. Det posetive er at ressisøren har ikke forsøkt å pynte opp filmen for å underholde, de holder seg på rett spor og leverer konkret handling. Det er ikke noe unødvendige scener her. Veldig forfriskende.

 

Likevel så liket jeg ikke filmen. Det samme følte de som jeg så den sammen med. Og vi klarte ikke helt å sette fingen på hvorfor. Filmen er jo meget bra utført, men likevel oppnår den ikke mer enn et helt greit film.

 

4/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyer er Kautokeinoopprøret særdeles god. Gode skuespillere, bra visuelt og herlig musikk av Mari Boine om jeg ikke husker feil. Den forteller en liten historie som er ukjent for de fleste. Hell, samer er ukjent for folk flest. Som en "episk" film så syns jeg denne lykkes veldig godt, sammenlignet med f.eks Veiviseren som i bunn og grunn bare er en chase-movie tilfeldigvis satt til nord-Norge. Kautokeinoopprøret derimot bygges rundt historien.

 

5/6

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Er samer ukjent for folk flest? Hadde nå mer om samer enn om vikinger på ungdomsskolen i hvert fall. Samene var å finne i både historietimene og i samfunnsfag. På videregående ble det enda mer, spesielt i Samfunnskunnskap (nå hadde jeg det som fordypning, men men). Ikke bare det, samer mases det om på universitetet også. Har aldri hatt følelsen av at de har vært undereksponert i hvert fall, med mindre man ikke har fulgt med på skolen. Men det kan vel kanskje variere veldig fra skole til skole.

 

Har forøvrig vært i brytekamp (mer en oppvisning hvor jeg ble slengt rundt) med Jon Rønningen. Kjent same. Liten kar. Bare for å bable litt. :)

Lenke til kommentar
I mine øyer er Kautokeinoopprøret særdeles god. Gode skuespillere, bra visuelt og herlig musikk av Mari Boine om jeg ikke husker feil. Den forteller en liten historie som er ukjent for de fleste. Hell, samer er ukjent for folk flest. Som en "episk" film så syns jeg denne lykkes veldig godt, sammenlignet med f.eks Veiviseren som i bunn og grunn bare er en chase-movie tilfeldigvis satt til nord-Norge. Kautokeinoopprøret derimot bygges rundt historien.

 

5/6

 

 

Jo, som sakt så er filmen svært bra utført. Måten jeg ofte bedømmer film på er følelsen etter å ha sette den. Sitter jeg der rikelig fornøyd er det et bra film. Men her ble det slutt sa alle i rommet bare "Ja, grei den", så forsatt vi kvelden uten å nevne et ord om den.

 

I mine øyner er det det jeg kaller et stryk.

 

Fortellingen er bra, men den gjør seg sikkert bedre som en bok enn film.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Temmelig lite jeg kan huske også, og jeg vokste opp i en typisk "samebygd" i Sør-troms. Halvparten av bygda slekta på samer, selv om ingen levde "livet" på vidda og slikt. Var ingen vidder i nærheten uansett, så alle hadde vanlige liv i vanlige hus.

 

Men på skolen kan jeg ikke huske noe særlig om slike opprør og "la elva leve" og slikt.

Lenke til kommentar

Hadde til og med rektor innom på ungdomsskolen, hvor han la frem en times analyse av hvorfor han mente at innen 20 år så ville samene ha sitt eget land i områdene Nord-Norge/Sverige/Finland. Dette er vel 15 år siden nå, så tiden er knapp om karen skal treffe eller ikke.

 

Strengt talt burde samene fått Oslo, er der de fleste samene er å finne. Så er vi kvitt avsluket (Oslo altså, ikke samene).

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Slapp av, trekk pusten dypt. Det var en spøk.
Lenke til kommentar

Starship Troopers 3

 

Elsket den første, hatet den andre og har hørt mye rart om denne. Måtte til slutt gi meg og la den få en sjanse.

 

Denne filmen er på mange måter en blanding av den første og andre, noe som er både positivt og negativt. Den første handlet stort sett om å drepe insektene, mens den andre stort sett handler om menneskene. Denne handler om begge deler.

 

Kampen mot insektene er selvsagt her, og i de scenene er denne stort sett like bra som den første. Faktisk har effektene kommet seg en god del siden den gang og insektene fått en og annen "oppgradering". Digger de små selvmordsbombene.

 

Problemet er resten av filmen. Historien er svært forutsigbar, skjønt selv jeg klarte ikke helt å forutsi nøyaktig hvor dårlig slutten er. Vi er tydeligvis "nødt" til å ha nakne folk, derfor får vi seks nakne folk uten noen spesiel grunn (tre av hvert kjønn). Bare av med klærne, spaser litt rundt og ferdig med det. Enkelt og greit.

 

Klarer ikke å like denne filmen, men klarer ikke å hate den heller. De bra bitene er virkelig bra, og de dårlige virkelig dårlige. Tenk den første med litt for mye cheesy dialog og la den gå på tomgang, så har du en idé hva du kan forvente her.

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar
Hvis vi samler samene i Oslo, for deretter å bombe Oslo, så er jeg egentlig enig.

 

Er nok mangen som har det samme synet om deg.

 

Meet Dave

 

En av de mest geniale filmene jeg har sett på lenge. Helt hysterisk morsom og bra, er lenge siden jeg har sett en så bra komedie. Derfor får denne ikke noe annet enn full pott.

 

10/10

 

Seriøst? Jeg så den i USA på åpningen, og det var 6 personer i salen! INGEN lo. 2 gikk midt i filmen!

Damen i luka sa "you sure?" da vi kjøpte billetene.... :p

 

1/10 her.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Meet Dave

 

En av de mest geniale filmene jeg har sett på lenge. Helt hysterisk morsom og bra, er lenge siden jeg har sett en så bra komedie. Derfor får denne ikke noe annet enn full pott.

 

10/10

 

Seriøst? Jeg så den i USA på åpningen, og det var 6 personer i salen! INGEN lo. 2 gikk midt i filmen!

Damen i luka sa "you sure?" da vi kjøpte billetene.... :p

 

1/10 her.

 

Filmen har jo bare god gammeldags Eddie Murphy humor, og digger han bare enda mer etter denne filmen. Elsk det eller hat det. jeg elsker det ihvertfall

Lenke til kommentar
Hvis vi samler samene i Oslo, for deretter å bombe Oslo, så er jeg egentlig enig.

 

 

eller vi gasse hele resten av norge, så blir vi kvitt alle bøndene, kristen ekstremister og bergensre, så lar vi all skog i norge vokse vildt, og la rov dyra slippe til igjen, så kan vi siviliserte mennesker i oslo dra å se på vildt livet i norge uten bønder og annet dritt

Lenke til kommentar
Filmen har jo bare god gammeldags Eddie Murphy humor, og digger han bare enda mer etter denne filmen. Elsk det eller hat det. jeg elsker det ihvertfall

 

"God gammeldags Eddie" humor er det iverfall ikke. Beverly Hills Cop, The Golden Child, Comming to America, DER har du god gammel Eddie!

 

Hans barn/famlie komedie filmer er helt ræva alle sammen.

 

Det er godt han skal gi seg med film og satse på Stand-Up igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...