Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tropic Thunder

Kort og godt; en veldig fornøyelig film. Jeg er rimelig picky når det kommer til komedier (American Pie og Will Ferrell er ikke akkurat i min gate), så at denne faktisk virket så bra for meg sier litt. Mange kjente fjes jeg ikke hadde regnet med - blant annet Tom Cruise, som gjør en hysterisk morsom karakter som ikke ligner noe av det han har gjort tidligere (egentlig ser jeg ikke hvorfor folk hater han så mye, han er ikke SÅ dårlig). Denne filmen var rett og slett morsom. Men det var ikke sånn at den måtte bli "dum" for at man skulle le. Den holdt hele veien en viss "klasse". Vitsene ble aldri alt for sprø, og parodi-vs-hyllest ratioen var akkurat perfekt. Et utgangspunkt som er risky men som likevel takles bra, karakterer i første klasse, nok av eksplosjoner (men ikke for mye heller), og et soundtrack som passer inn med filmen som smør på brødskiva. Den er også høyst intelligent til denne typen film å være. Absolutt en fornøyelig film som burde få de fleste til å le.

7/10

Jeg så forøvrig tidenes verste forsøk i å oversette noe fra engelsk til norsk i denne filmen.

De prater om en landmine (typen som sier BOOM), og da karakteren sier "mine" blir det oversatt til gruve. Gruve. GRUVE. Herre satan noe så patetisk.

Rimelig enig i deg, men jeg syns egentlig de kunne ha klinka til med litt flere referanser, men samtidig så kunne den fort ha endt opp som (...) Movie-serien. Hårfin balanse. Tom Cruise syns jeg var den store karakteren i filmen. Virkelig herlig å se han gjøre noe helt annet enn hva vi er vandt med å se han i. Forøvrig syns jeg å hate Cruise blir patetisk, og jeg vedder på at grunnen til de fleste har, innerst inne, er at han er scientolog.

Sterk firrer fra meg.

Lenke til kommentar
nja, lyden brydde jeg meg ikke noe om, det var musikken og bilder som gjorde det, for meg kunne de troppet all dialog og lyd effekter og bare hatt bildene og musikken.

at han karen var der syns jeg var helt greit, ble litt event horizon over det hele

Han "karn" var det eneste som ødela seksern for min del - de kunne ha gjort han så mye mer psykologisk spennende. Uansett, musikken og stemningen er så forbaska bra. Det temaet som dukker opp når han typen skal sende melding hjem er så utrolig vakkert. Tenkte med en gang "skal det være en sånn type film ja?!". Vår tids 2001.

Lenke til kommentar

Koyaanisqatsi (gjensyn)

!koyaanisqatsi.jpg

Life Out of Balance

Introen er gåsehud to tha max. Glass' tittellåt er mystisk og stemningsfull, og sammen med Ron Frickes ultra-slowmotion sekvens av oppskytingen av en romrakett er det en av de beste scenene i filmhistorien. Det samme kan sies om slutten, den siste scenen i filmen. Alt i mellom de to består av litt ujevnhet, mange herlige visuelle perler men også litt svakere sekvenser. Man har sine favoritt-skudd i slike filmer, og de skuffer ikke. Det er en 6-7 shots som gir gåsehud av en annen verden, og musikken er jo også minneverdig.

Hva kan man si? Uttrykket om at bilder sier mer enn tusen ord har aldri vært sannere. Filmen forsvarte plassen på top 20 med glans.

9/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Harold (2008)

AAARRRRRGGGGG!!!!!! Denne filmen var så dårlig at det gjorde VONDT å se den! Å fytti faen, jeg kan ikke tro at jeg holdt ut og så den helt ferdig!!!!!

Klarte ikke å tvinge frem et sympati latter en gang! Rett og slett GRUSOM film!!!!!

Alt der dårligt her. Skuespillingen er elending, dialogen er stiv, handlingen fins ikke.

Dritt dritt dritt og enda mer dritt!

Jeg hater megselv at jeg så den! Livsgleden min har sunket dramatisk. Jeg føler meg skitten etter å sett den og har lyst å banke megselv til blods!

0/10

Lenke til kommentar

Dogma (1999)

Vel, min tredje Kevin Smith på relativt kort tid, og etter "skuffelsen" Clerks 2, er det deilig å se enda en god Smith-film. Det er vel bare Monty Python and the Holy Grail som får meg til å le så mye før selve filmen har startet.

Historien er god, morsomme vitser, og Jay er i sitt vanlige jeg/ess. Gud (ikke tilsiktet ordbruk, lover!) så mye jeg digger den karakteren! Smith viser også her en veldig kreativ side av seg, som er fint å se etter de to Clerks-filmene. To timer lang, og eneste vitnesbyrde på at det gikk tid (bortsett fra at filmen etterhvert ble ferdig) var at ostepopposen ble tommere og tommere, og volumet av brus i flaska også minsket.

Tipptopp lørdagskos, da man er for syk til å dra på byen

8/10

Lenke til kommentar

Fellowship of the Rings.

Når filmen kom var det store saker, men nå ser jeg den egentlig bare så jeg kan se de 2 andre i serien, filmen blir liksom så liten i forhold til de andre, filmen har en god start, men den blir faktisk kjedellig når du har sett filmen så mange ganger, det er nesten sånn at man har lyst til å gå rett på disk to av extended, for å hoppe over all løpinger fra hester og slikt.

Moria er høyde punktet i filmen, men den varer alt for kort, når man kommer til slutten er det liksom litt deilig, nå kan jeg begynne på de 2 andre, som er mye bedre på alle måter, mer action, mer gripende drama, mer rørende osv.

Men filmen er en meget god film

8/10

Lenke til kommentar

Paris, Texas (1984)

Jeg valgte litt feil film å se på en lang togtur, tempoet var kanskje i overkant saktegående. Men det gjør den passe intens til tider, og hadde jeg sett den under andre omstendigheter er det fullt mulig at jeg ikke hadde kjedet meg sånn midtveis. Harry Dean Stanton er fantastisk som vanlig. Vakker film, ganske enkelt.

7.5/10

RoboCop (1987)

Jeg er en sucker for god åttitalls-action, og denne vekker virkelig godfeelingen. En smule søkt her og der, men jevnt over veldig gjennomført. Bra regi. Kurtwood Smith er jævlig fet, skulle ønske han fikk flere gode roller.

8/10

Lenke til kommentar

Paris, Texas (1984)

Jeg valgte litt feil film å se på en lang togtur, tempoet var kanskje i overkant saktegående. Men det gjør den passe intens til tider, og hadde jeg sett den under andre omstendigheter er det fullt mulig at jeg ikke hadde kjedet meg sånn midtveis. Harry Dean Stanton er fantastisk som vanlig. Vakker film, ganske enkelt.

7.5/10

RoboCop (1987)

Jeg er en sucker for god åttitalls-action, og denne vekker virkelig godfeelingen. En smule søkt her og der, men jevnt over veldig gjennomført. Bra regi. Kurtwood Smith er jævlig fet, skulle ønske han fikk flere gode roller.

8/10

Lenke til kommentar
Fellowship of the Rings.

Når filmen kom var det store saker, men nå ser jeg den egentlig bare så jeg kan se de 2 andre i serien, filmen blir liksom så liten i forhold til de andre, filmen har en god start, men den blir faktisk kjedellig når du har sett filmen så mange ganger, det er nesten sånn at man har lyst til å gå rett på disk to av extended, for å hoppe over all løpinger fra hester og slikt.

Moria er høyde punktet i filmen, men den varer alt for kort, når man kommer til slutten er det liksom litt deilig, nå kan jeg begynne på de 2 andre, som er mye bedre på alle måter, mer action, mer gripende drama, mer rørende osv.

8/10

Det du "misliker" er det jeg liker med den første filmen. Den første filmen hadde mye mer "sjarm". Den føltes mye mer personlig. Det var liksom bare brorskapet - føkk resten av verden. I de påfølgende filmene (som forsåvidt er like gode), så ble mye av den personlige atmosfæren borte under de massive slagene, osv. Selvsagt synes jeg ikke at det var galt at de to etterfølgerne ble større - det måtte jo bli sånn - men den første filmen har fortsatt det der litt mer "koselige" med seg. IMO. :)

Forøvrig er jeg enig angående Sunshine. Den horror-delen ble bare så Event Horizon / Sphere / den-der-andre-filmen-som-er-nesten-helt-lik-Sphere. Ødela hele filmen.

Lenke til kommentar

Starship Troopers 3

Etter gigantkalkunen Starship Troopers 2, så visste jeg at nr. 3 enten måtte være like ille, eller verre. Resultatet ble vel et sted imellom. Det eneste positive med denne filmen var at de hadde gått bort fra det virustullet fra 2'ern, og fokusert mer på mennesker mot aliens (eller insekt om du vil). Ellers er det fint lite å hente her. Absolutt forferdelige skuespillere, råtten dialog, og så mange logiske brister, at man må spørre seg selv om regissøren var ved sine fulle fem da han var på jobb. Det gjennomgående religiøse temaet fikk filmen til å framstå som en parodi på seg selv. Greit nok med filmer som vil ha med seriøse kristne moraler, men når det blir gjort på denne måten, så blir det bare latterlig. Det at det også så ut som at de prøvde å peke en moralsk pekefinger mot USA's invasjon av Irak ble også for dumt.

Casper Van Dien gjør et comeback som Johnny Rico, men kunne like gjerne holdt seg hjemme. Ellers består resten av rollelisten av uinteressante karakterer som drepes en etter en. Noen overlever, og dessverre er det de som har irritert deg mest gjennom hele filmen. Nok en grunn til at filmen stinker.

Filmen kan være verd å se for en eneste grunn, og det er at den vinner pris for tidenes mest absurde slutt noensinne i en film. Den oppsummerer alt som er dårlig med filmen, og legger til enda litt mer. Stikkord er nakne mennesker inne i roboter, som plutselig ikke er nakne mer når de kommer ut av robotene, en scene som rett og slett BER om at noen kommer inn og roper "It's morphing time!", og kanskje tidenes mest harry billedlige virkemiddel.

Den første Starship Troopers er en av mine favorittfilmer noensinne. Filmen prøver ikke å være noe mer enn det den er. Her er det rå action, mennesker moser aliens, aliens moser mennesker, og cheesy kommentarer hagler. Til å være fra 1997, er det også meget gode spesialeffekter i den. Det er skremmende at insektene ser bedre ut i originalfilmen, enn det de gjør i Starship Troopers 3, som er fra 2008.

Starship Troopers 3 er rett og slett et makkverk fra start til slutt. Ikke verre en nr. 2, for den er et eget kapitell for seg selv innen "hvordan ikke lage en oppfølger til en film". ST 3 bør være den siste filmen i rekka, for jeg klarer bare ikke å se hvordan de skal ødelegge denne filmserien ytterligere. Jeg gir den 1/10, og da føler jeg at jeg er generøs.

Lenke til kommentar
Fellowship of the Rings.

8/10

Det du "misliker" er det jeg liker med den første filmen. Den første filmen hadde mye mer "sjarm". Den føltes mye mer personlig. Det var liksom bare brorskapet - føkk resten av verden. I de påfølgende filmene (som forsåvidt er like gode), så ble mye av den personlige atmosfæren borte under de massive slagene, osv. Selvsagt synes jeg ikke at det var galt at de to etterfølgerne ble større - det måtte jo bli sånn - men den første filmen har fortsatt det der litt mer "koselige" med seg. IMO. :)

Forøvrig er jeg enig angående Sunshine. Den horror-delen ble bare så Event Horizon / Sphere / den-der-andre-filmen-som-er-nesten-helt-lik-Sphere. Ødela hele filmen.

Må si meg enig. Det er litt som A New Hope - veldig mye sjarm og langt mer personlig enn de andre.

1'ern og 3'ern først. Deretter 2'ern..

Lenke til kommentar

Føles som om det er endel som ikke tar satiren med Starship Troopers 3 (og forøvrig heller ikke med den første, selv om mange ender opp å like den uavhengig av det). Er vel diskutert tidligere i tråden. 3'eren var middelmådig, men den hadde noen veldig treffende symbolske scener syntes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...