Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

God og sammenhengende plot? Verken moren eller faren reagerer på at sønnen deres ligner mistenkelig på en ung mann hun var interessert i for mange år siden? Ingen reagerte på at navn som Calvin Klein eller Johnny B. Goode ble verdenskjente noen år etter denne mystiske gutten forsvant? Filmen er full av plothull, akkurat som alle tidsreisefilmer. Ingenting galt med det, men vi må da kunne innrømme at det er litt rot her og der.

 

Min personlige favoritt er at de alltid stresser med å komme seg tilbake til for/fremtiden. Hvis de bestemmer selv når de ankommer, så har det ingenting å si når de drar. De kan vente i 40 år og reise tilbake til riktig tidspunkt, hvorfor stresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Days Of Heaven

 

Sånn, da har jeg endelig karret meg gjennom hele Terrence Malick's lange filmografi, og dette er utvilsomt enda et godt bidrag fra mannen. Man kan lett kalle fyren et geni, der han får endeløse kornåkre i et isolert område av Texas til å virke som paradis på jord. Riktignok godt hjulpet av cinematograf Néstor Almendros og komponist Enrio Morricone, dette er en nydelig film.

 

Ellers er det jo de som mener atmosfæren går på bekostningen av historien her, men jeg er uenig. Synes den var spennende, og fikk frem karakterenes ulike problemer og moralske dilemmaer frem på en god og troverdig måte.

 

5

Lenke til kommentar
Days Of Heaven

 

Sånn, da har jeg endelig karret meg gjennom hele Terrence Malick's lange filmografi, og dette er utvilsomt enda et godt bidrag fra mannen. Man kan lett kalle fyren et geni, der han får endeløse kornåkre i et isolert område av Texas til å virke som paradis på jord. Riktignok godt hjulpet av cinematograf Néstor Almendros og komponist Enrio Morricone, dette er en nydelig film.

 

Ellers er det jo de som mener atmosfæren går på bekostningen av historien her, men jeg er uenig. Synes den var spennende, og fikk frem karakterenes ulike problemer og moralske dilemmaer frem på en god og troverdig måte.

 

5

 

Det er virkelig den vakreste filmen jeg har sett. Malicks ufattelige evne til å vinkle naturen i denne filmen er helt utrolig. Narrationen av Linda Manz er kanskje essensen av denne filmen, og samler alt det er å elske med denne filmen på sin naive og sjarmerende måte. Det flyvende cirkus-scenen er kanskje min favorittsekvens i hele filmhistorien også. Filmen er fyllt med fantastiske øyeblikk, vist til oss på Malicks poetiske og ytterst eventyrlystne måte. Absolutt mesterlig film, dette! Skal se den igjen i dag for fjerde gang, og gleder meg enormt :)

Lenke til kommentar

Kung-Fu Panda

 

Historien er så klisjé som de kommer. Et magisk pergament vil gjøre eieren om til en Dragekriger og gi ham eller henne svært mektige krefter. En ond kung-fu mester vil selvsagt ha tak i den, så fem andre kung-fu mestre må stoppe ham. Problemet er at en feit, talentløs panda blir utvalgt til Dragekriger i stedet for dem. Resten av historien kan dere jo tenker dere.

 

Selve filmen er derimot meget bra. Det er er ren animasjonsfilm, så det er bokstavelig talt en panda. Resten er en tiger, slange, ape og så videre. Humoren er ganske bra hele veien og skuespillerne flinke. Nå har jeg ikke sett den med norsk tale og kommer aldri til å gjøre det, men de originale er veldig flinke.

 

Vurdering: 7.5/10

Lenke til kommentar

Tropa de Elite

 

Denne filmen såg eg i vesle Sal 2 på Klingenberg, og på premierdagen var den knapt halvfull. Det var trist for denne brasilianske filmen er verkeleg verdt å sjå.

 

Ingen vert vel overraska over at gjengkrigen i Rio er brutal, og her møter vi dei mest effektivt brutale politifolka i elitetroppen BOPE.

 

Nokre meldarar har skrive at filmen herleggjer valden og brutaliteten til BOPE, men eg meiner filmen syner korleis avhumaniseringa verkar.

 

Eg meiner filmen tapar seg litt dramatisk sett med treningsleiren til BOPE, men samstundes er denne sekvensen veldig engasjerande.

 

Filmen utfordrar liberale/venstreorienterte europearar, slike som meg sjølv, som lett vil identifisera oss med studentante i filmen. Filmen gjev oss noko å tenkja på. Hmmm... heller ikkje i Rio er løysingane enkle, ser det ut til ;-)

 

Det er litt overdrive bruk av ufokusert og handheldt kamera, og innimellom forstyrrer det for forståinga av kva som faktisk skjer.

 

Men: eg vil tilrå alle å sjå denne filmen.

 

5/6

Lenke til kommentar

Tropic Thunder

 

Kort og godt; en veldig fornøyelig film. Jeg er rimelig picky når det kommer til komedier (American Pie og Will Ferrell er ikke akkurat i min gate), så at denne faktisk virket så bra for meg sier litt. Mange kjente fjes jeg ikke hadde regnet med - blant annet Tom Cruise, som gjør en hysterisk morsom karakter som ikke ligner noe av det han har gjort tidligere (egentlig ser jeg ikke hvorfor folk hater han så mye, han er ikke SÅ dårlig). Denne filmen var rett og slett morsom. Men det var ikke sånn at den måtte bli "dum" for at man skulle le. Den holdt hele veien en viss "klasse". Vitsene ble aldri alt for sprø, og parodi-vs-hyllest ratioen var akkurat perfekt. Et utgangspunkt som er risky men som likevel takles bra, karakterer i første klasse, nok av eksplosjoner (men ikke for mye heller), og et soundtrack som passer inn med filmen som smør på brødskiva. Den er også høyst intelligent til denne typen film å være. Absolutt en fornøyelig film som burde få de fleste til å le.

 

7/10

 

Jeg så forøvrig tidenes verste forsøk i å oversette noe fra engelsk til norsk i denne filmen.

De prater om en landmine (typen som sier BOOM), og da karakteren sier "mine" blir det oversatt til gruve. Gruve. GRUVE. Herre satan noe så patetisk.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
blblabla

sa følgende:og ser du bort for klare umuligheter fra fysikken verden så smiler man etter denne trilogien.

 

da snakker jeg om lotthullene.

AT historien er god og sammehengende har ikke noe med plotthullene.

det er kun filmens historie og gjøre,ikke selve historien selv.

Lenke til kommentar
Tropic Thunder

[...] Mange kjente fjes jeg ikke hadde regnet med - blant annet Tom Cruise, som gjør en hysterisk morsom karakter som ikke ligner noe av det han har gjort tidligere (egentlig ser jeg ikke hvorfor folk hater han så mye, han er ikke SÅ dårlig). [...]

Tror nok mesteparten hater han fordi han er scientolog.

Lenke til kommentar

Kwong saan mei yan (2008)

(An Empress and the Warriors)

 

enw.jpg

 

Dette var tullete. Filmen forsøker for desperat å være for mye på en gang. Vi ender opp med en misslykket film, og et er trist for den kunne vært noe stort.

 

Ei Empress er revet mellom to verdener. Kjærlighet og loyalitet for hennes folk. Det er selvklart en forærder iblandt dem, og krig mot et annet rike. Filmen forsøker på å legge vekt på krigens grusomheter, og drømmen om fred samtidig den blander inn et "Romeo og Julie" type kjærlighet.

 

Krigernes kostymer er tragiske å se på, men du ser at det er lagt mye arbeid i designet. Dessverre hjelper det lite når det hele er produsert hos Tupperware.

 

Donnie Yen gjør sitt beste å få de korte og uinteresante kamp scenene bra, men til lite nytte (bortsett fra hans siste som er et sikkelig "helt" kamp).

 

Musikken er ufattelig ensidig. Når filmen starter digger du den, den er mektig og vakker og oser kvalitet...men dette forsvinner fort. Heletiden hører du den samme melodien på loop igjennom hele filmen i alle situasjoner.

 

Skuespillingen er helt elending.

 

Styr unna denne filmen.

 

3/10

Lenke til kommentar
Det er enormt mange plotthull i Back to the future om vi tenker logisk, men husk dette var på det glade 80-tallet. Det viktige var å bli underholdt, ikke nødvendigvis å ha en bra historie. På det viset er de to første klassikere. Den tredje derimot... :p

 

Enig. Hva blir det neste? Kritisere buskene for å være for små i Commando, for ikke å snakke om hvordan i all verden Captain USA/Chaos klarer å skifte så jævla raskt i Cannonball run. 80-tallet er et herlig allibi :wee:

 

Vårt tiår er slitsomt, grunnet "realismejaget". Virker som endel tilskuere ikke har lyst til å reise til en alternativ verden med sin kinobillett, men forbli i sin egen virkelighet. Bah!

Lenke til kommentar
Tropic Thunder

[...] Mange kjente fjes jeg ikke hadde regnet med - blant annet Tom Cruise, som gjør en hysterisk morsom karakter som ikke ligner noe av det han har gjort tidligere (egentlig ser jeg ikke hvorfor folk hater han så mye, han er ikke SÅ dårlig). [...]

Tror nok mesteparten hater han fordi han er scientolog.

 

Greit nok, Scientologi er en snodig - i utgangspunktet harmløs - science-fiction -"religion" à la Star Trek. Likevel... å HATE Tom Cruise på grunnalg av hans tro? Noen gang hørt om han derre fyren kalt Adolf Hitler? Vel han, og de aller fleste andre mennesker av den kristne tro før i tiden (les: fra år 1500 frem til vår tid) hatet disse snodige karene som ikke tror på at vår kjære jesus-barn ikke er Messias. Hvordan kunne de gjøre noe sånt? Det er jo GALT! Jesus fantes! Han ER Messias! Den hellige boken, skrevet av alle de kloke menneskene (som sikkert ikke tjente en hel del penger på sine skrifter), sier det!

 

For Cruise er ikke troen hans gal, på samme vis som alle andre (KUN i mine øyne) idiotiske/religiøse mennesker mener at deres tro er korrekt. Hvorfor er det den troen med mest etterfølgere som har rett?

 

Det kan godt hende at Tom Cruise er en pikk bak kulissene, men så lenge han gjør såpass gode rolletolkninger, har jeg ingen ting mot ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...