Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fryktelig mye bråk det var da.

 

Dead Poets Society

 

Ble positivt overasket. Litt endimensjonalt, faktorisert, konstruert og tynt til tider, men også flott og et hjertelig drama om du klarer å ignorere det. Robin Williams er overaskende lite irriterende, noe som kanskje var den største overaskelsen. Det er enn veldig ubalansert film, da det i det ene øyeblikket er sjarmerende og interessant, mens i det andre er det kleint og anonymt, nærmest standardisert Hollywood, kjedelig. Det ender i den positive delen av skalaen, da budskapet, selve kjernen i filmen, kommer ganske bra frem her. Litt kronglete, dog. 63

Lenke til kommentar
Fryktelig mye bråk det var da.

 

Dead Poets Society

 

Ble positivt overasket. Litt endimensjonalt, faktorisert, konstruert og tynt til tider, men også flott og et hjertelig drama om du klarer å ignorere det. Robin Williams er overaskende lite irriterende, noe som kanskje var den største overaskelsen. Det er enn veldig ubalansert film, da det i det ene øyeblikket er sjarmerende og interessant, mens i det andre er det kleint og anonymt, nærmest standardisert Hollywood, kjedelig. Det ender i den positive delen av skalaen, da budskapet, selve kjernen i filmen, kommer ganske bra frem her. Litt kronglete, dog. 63

 

Anbefaler deg å se The History Boys (2006) dersom du liker den type filmer. Gaske bra, like den bedre enn Dead Poets Society.

Lenke til kommentar

Mindre fjams, ja til kvalitetsposter. Ligg unna digresjoner som dras ut i lengden.

 

---

 

Lost in Translation igjen i kveld, og denne filmen har vokst enda mer. Bob + Charlotte = forever. Det som er interresant å se, er hvor mye Charlotte er betatt av Bob. Blikkene til Charlotte er bare helt fantastiske, måten hun kommuniserer med Bob, alt fenger sammen for det perfekte par. Gnisten er der fra første stund, så tar det helt av etter den virkelige store sammenkomsten med andre venner ute på byen. Det er mange gode scener i filmen, men skal ikke gå i dybden på det. Tårer er felt.

 

10 av 10.

Lenke til kommentar

In The Valley Elah

 

Paul Haggis er en dyktig manusforfatter, men i hans forrige store egenregisserte film, Crash, synes jeg han pepret seeren med overtydelige budskap og konstruerte situasjoner. I The Valley of Elah velger han derimot en langt mer lavmælt tone (okei, bortsett fra slutten), noe som ikke ga like mange Oscarnominasjoner, men ga meg som seer mye mer.

 

Dette er et personlig drama, en kriminalhistorie og en anti-krigsfilm på en og samme gang, og det er vanskelig å ikke bli berørt. Filmen tar pulsen på et land i krig, uten å overreagere eller rette for mange pekefingre, men heller la oss følge en fortvilt fars reise etter sannheten bak sin sønns forsvinning. En flott film, i en av Tommy Lee Jones beste roller.

 

5

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor

 

Hahaha, latterlig film. Her gikk det meste galt egentlig. Den kvinnelige hovedrollen er byttet ut med en utrolig dårlig skuespiller. Tempoet i filmen er altfor høyt, man får aldri tid til skikkelig oppbygging og man får dermed ingen sympati eller noe.

 

Det er ganske tydelig at manusforfatterne har hatt et idémøte hvor de sa "ok, la oss bare inkludere alt." Altfor mye er stappet inn i to timer: keisere, døde generaler, drager, yak-okser som spyr, og yetier. Huff hvor vi lo når yetiene dukket opp.

 

En fornøyelig opplevelse, men dette var skikkelig dårlig.

 

3/10

Lenke til kommentar

Narnia: Prince Caspian

 

Princess Caspian er en bedre tittel. Fyren er jo en femi idiot uten like, så det er ikke rart de gamle kongene og dronningene (dvs de fire fra den forrige filmen) må vende tilbake for å rydde opp.

 

Oppskriften er mye av det samme som sist, minus handling, bra skuespillere, interessante karakterer, effekter og så videre. Kampene er brukbare, men det stort sett alt. Kanskje derfor minst 80% av filmen føles som en eneste lang slossescene, med en og annen kort scene lagt til nå og da for å få en liten pause. Tenk 300: Narnia Style, så får du en anelse om hva dette dreier seg om. Pissfilm. Noen av effektene er ganske bra, men i våre dager kan selv B-filmer ha bra effekter, så for min del trekker effektene ikke opp mer enn dialog og skuespillere. Likte denne da den gikk som serie en gang på 80-tallet, men denne filmen kan jeg fint klare meg uten.

 

Vurdering: 2/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Fikk en hyggelig beskjed på skolen i dag (egentlig i går, torsdag): Planleggingsdag i morgen! (egentlig i dag, fredag). Så jeg gjorde det som faller enhver mann naturlig i en slik situasjon: Jeg døgna og så alle fire Rambo-filmene på rad, selvfølgelig!

 

Rambo: First Blood Part I, Rambo: First Blood Part II og Rambo III (1982, 1985, 1988)

Jeg valgte her å skrive om de tre første filmene i én anmeldelse, fordi... I dunno, jeg bare gjorde det sånn. Deal with it.

 

Vel, alle tre filmene handler stort sett om det samme, med unntak av eneren (litt rar måte å si det på?). Her blir vi først kjent med krigsveteranen John J. Rambo, som sliter psykisk etter Vietnamkrigen. Han blir fengslet av en overivrig sheriff i en liten amerikansk drittby, og når han får noia da de skal barbere ham (tortur-flashback), rømmer han ut i skogen. Sheriffen setter i gang en jakt på stakkaren, og helvetet er et faktum. [Mild Spoiler Warning] Jeg fant denne filmen spesiell fordi, til tross for hva jeg trodde om Rambo-filmene, så tar hovedpersonen sjøl livet av ikke mindre enn én stakkar. Jeg mener faktisk at filmen ble bedre av dette, da den inneholder nok av annet snacks (eksplosjoner, manhunt osv) til å havne høyt på lista mi.

 

Så var det toeren og treeren. Rambo gjør det samme i hver film, bare i forskjellige land: Redder noen fra fangenskap. Solide doser action, herlige klassiske Rambo-scener, masse eksplosjoner... Selv om det høres litt klisjé ut, så fungerer det faktisk veldig bra, mye takket være en velfungerende historie.

 

Rambo (2008)

Oi.. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal anmelde denne filmen. Jeg tror det er smart å sammenligne den med Die Hard 4: En herlig actionfilm, men den prøver å ta plass i en trilogi som sluttet for altfor lenge siden, noe den strengt tatt ikke fortjener. Som en helt annen film hadde den sikkert hoppet opp minst ett karakterhakk. Til filmen: Rambo er blitt gammel og sur, og ligner ikke på den Ramboen vi så i de tre første filmene. Filmen er satt til moderne tid, i et Burma styrt av en hensynsløs militærjunta. Og her ligger litt av problemet. Det er litt vanskelig for meg å fryde meg over simulerte drap når det er såpass virkelighetsnært. Gleden over å se burmesere bli sprengt i fillebiter er ikke så stor når man vet at det samme har skjedd, og skjer, i virkeligheten. Drapseffektene er også litt for... ekte for min del. Ingen har vel behov for å se tarmer som flyr ut av hullet hvor .50-kaliberen traff, eller å se innvollene som velter ut når Rambo kverker noen med bare nevene. Litt for mye av det gode for min del. Men historien klaffer og skuespillet er upåklagelig, så for all del. Som sagt, hovedgrunnen til at jeg likte denne mindre enn de andre, er rett og slett fordi den gjenoppliver en fra før av perfekt trilogi.

 

Terningkast (1-6):

Rambo I: 5+

Rambo II: 5

Rambo III: 5-

Rambo IV: 3+

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Så Tilbake til fremtiden-triologien denne uken. For første gang fortløpnede(dvs tirs,ons,tors)

Filmen har en så god 80-tallsfølelse at man merker man blri glad inni seg.

Gode skuespillere og prestasjoner.

Sære Crispin Glover er digg som always(I) og søte Lea Thomson(I-III) er så yndig og grrr at det nesten er urettferdig for seeren.

 

God og sammenhengede plott,fin bruk av humor og ser du bort for klare umuligheter fra fysikken verden så smiler man etter denne trilogien.

 

8AV10(hele sulamitten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...