Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

M (1931)

 

peter_lorre_in_m_3.jpg

 

Min 2. Fritz Lang film (Har sett Metropolis), og jeg synes denne var bedre. Det som er så bra, er at selv om filmen er snart 80 år gammel, så er budskapet og meningen med filmen like relevant i dag. M handler om en barnemorder, spilt av Peter Lorre. Han går rundt i Tysklands gater, plystrer "In The Hall Of The Mountain King", og tar sakte men sikkert barn etter barn. Her vises ikke noe mye blod og violence, isteden ser vi bare en ball som triller alene bortover, osv. M imponerte meg på kameraføringen. Fritz Lang har plassert kamera på de beste (og merkeligste) stedene, noe som gjør opplevelsen bedre for meg. Synes ikke filmen var noe kjedelig, den begynte kanskje litt treigt (bortsett fra de første 5-10 minuttene som var nice). Filmen ble bedre utover og var spennende mot slutten. Dette er virkelig en thriller, som jeg ikke tviler på har inspirert andre regissører siden den ble sluppet og til i dag. Peter Lorre's speech i slutten var veldig fin. Legger også merke til at det bare er (ca) snakkinga/dialogen som høres. Ting som footsteps, åpne dører og biler osv er helt borte (Dette nok pga lydfilmen var ganske nytt og dem recorda ikke noe annet enn prating.) Nei, jøss, Peter Lorre og Fritz er (var) to fine karer, nå fikk jeg lyst til å se The Maltese Falcon.

 

Peter Lorre ligner på Steve Buscemi forresten.

 

8/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Religion er nok det jeg holder meg lengst vekk ifra, men jeg synes bare det er ganske usaklig og klage på at jeg skrev det på engelsk, det er bare sånn jeg er. Om det er norsk verk eller ikke får være det samma, følte for å skrive det på engelsk av en eller annen grunn, så det.

 

AvidGamer: Se den :)

 

Leste innlegget ditt helt fint jeg. Mulig fordi jeg også skriver slikt. Blanding av engelsk og norsk, grunnen for meg er siden jeg er engelsk så tenker jeg ikke alltid over det. Noen ord kommer bare tydligere frem på engelsk. :)

 

 

Fant filmen, hadde vist nok fått 2-disc Criterion Edition. Kult. Skal se denne i helgen ja!

Lenke til kommentar
Noen engelske ord innimellom har jeg ingen problemer med, men er enig med Cun i at det er snålt å oversette et norsk verk til engelsk.

 

Sikkert fordi siden filmen er på Tysk, og han hadde mulig engelsk text på. Så da dukket det nok opp "Whistling - In The Hall Of The Mountain King" i texten....eller?

 

Hehe, nei det gjorde ikke det. Hadde engelsk tekst ja, men det sto ingenting når han plystra. Men hørte sangen på youtube etterpå, da søkte jeg på "In the Hall.." og derfor kom det med i anmeldelsen og. Sikkert.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...