Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mongol (2007)

 

mongol1.jpg

 

Oi, hvor skal jeg begynne? Filmen er slett ikke som den utgir seg å være. Jeg oppfattet filmen (via dens trailer) som en krigs film der vi får oppleve legenden Genghis Khan og hans blodige attferd på å dominere halve verden. Gud som jeg gledet meg. Jeg bestemte meg å ikke lese noe mer om filmen, og heller oppleve den med blanke ark...

 

Filmen en annen retting og viser oss hvordan han ble til mannen han ble. Lett har han ikke hatt det, og hele tiden sitter du der og tenker "Bare vent! Blod skal komme!!".

 

Det er som å se på Episode 1-2 av Star Wars, alt rundt Anakin Skywalker oser "Vader". Folk hinter til ondskapen og makten hele tiden. Sånn er det med Mongol. Overalt hinter de til hans makt og hva som kommer, og det får deg sikkelig sulten på krig og hevn....

 

Dessverre skjer det aldri, og det er dette som er filmens enaste svakhet. Du føler deg ikke tilfredstilt. Er dette negativt? Ja og nei. Du sitter der svært fornøyd med film opplevelsen, men så tenker du over hva du har sett og føler deg litt lurt. Som å kjøpe et stort chips pose, men så åpner du den og oppdager at bare 10% er chips resten luft.

 

Likevel så er dette en fantasktisk film. Dens visuele opplevelse er første klasse, med mye variasjon på landskapet og omgivelsene. Skuespillingen er meget bra, og har ingenting av det typiske overdreven ansikts uttrykk.

Film teknikken er bra, men lyden faller litt...til tider kommer det noe jeg kan bare forklare som et "hul ekko" type ting. Vet ikke om du fatter, det er ikke ødeleggende, men det er plagsomt.

 

Alt i alt er dette en film som MÅ opplevels, bare ikke forvent en krigs film...

 

8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nett hjemme fra en helaften på kino:

 

WALL·E (2008)

 

Hva kan jeg si, om ikke den beste, så i alle fall den mest imponerende Pixarfilmen jeg har sett, utvilsomt.

Visuelt i det minste, dette er det mest utrolige jeg har opplevd av animasjon ever. Ikke nok med at filmen er helt fantastisk animert, den gir også inntrykk av å være filmet med et kamera (ved zoom, kamerabevegelser, dybdefokus), noe som er et kult grep.

Veldig stemningsfull, de første 20 minuttene satt jeg med antydninger til gåsehud.

Men det er ikke til å komme bort fra at film er langtifra perfekt. På humorsiden kunne ting vært mye bedre, altfor mye slapstick og generelt lite som bød på latterbrøl. Mer humring. Dessuten er det ikke noe særlig spennende klimaks. Filmen kunne godt vært litt lengre, med en spenningskurve som strakte seg litt høyere. Scenene uten dialog var forøvrig de beste. Og de kunne spart seg for å bruke ekte mennesker, hadde funket like fint med animerte (som det er mest av, strengt tatt). Er også litt teit med både ekte og animerte mennesker i samme film(univers).

Ellers er budskapet veldig åpenbart, og fint. Jeg var litt redd på forhånd for at det skulle bli for påtrengende, men jeg synes det fungerer godt. Og vi er godt på vei mot en framtid slik filmen beskriver.

Ikke perfekt altså, men hjertevarm og flott nok til å veie opp mot alle elementer som er under pari.

 

8/10

 

Den Siste Revejakta (2008)

 

Litt mer lunken til denne. Aldri spesielt engasjerende eller spennende. Men likevel aldri kjedelig. Merkelig.

Ikke så mye å si om den egentlig, er jo høyst middelmådig. Får ikke noe spesielt til 70-talls-feeling heller. Og ikke er den morsom. Skulle ikke dette til en viss grad være komedie?

Men Kåre Conradi er brukbar som jappe. Og jeg kjeder meg ikke. Men jeg kunne vært mindre likegyldig.

 

5.5/10

Lenke til kommentar

Fine anmeldelser ute og går her nå, fortsett med det.

 

- Lost in Translation.

 

Ahh, for en herlig film. Blant mine favoritter dette her som virkelig varmer kroppen. Murray og Scarlett gjør en fantastisk opptreden hver for seg. Stemninga i filmen er veldig avslappende, man får på en måte lyst på mer etter at filmen er ferdig. Det samme kan sies om dialogene mellom Bob og Charlotte - relaxing. Ingen stress i filmen og det hele får meg til å føle meg avslappet. Synes at slutten kunne vært bedre, gjort på en annen måte, i det hele tatt, noe annet enn det som var slutten.

 

Takk Scarlett, takk Murray, takk Coppola. Denne filmen varmer skikkelig.

 

91/2 av 10.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

av/med Stephen Chow

 

Visste alltid at han skulle lage en sci-fi før han gikk løs på Kung Fu Hustle 2, men visste ikke om den skulle komme hit. Da jeg så den på hylla i videosjappa, var det bare å gripe fatt i den.

 

CJ7 er en sci-fi barne-/familiefilm. En dag finner han en ball i søppeldynga som viser seg å være en utenomjordisk lekehund. Sønnen blir mobbet på skolen og prøver å imponere de andre med denne leken. Det de ikke vet er at denne hunden kan mye mer enn å bare være en leke.

 

En søt og morsom film som både trakk på smilebåndene og rørte ved en. Moralen er ganske høy.

Vil anbefale den til de som tør å innrømme å være litt barnslig og lar seg bli rørt.

 

Og en ting til: de fleste guttekarakterene spilles av jenter. ;)

 

Edit: korrigerte trailer

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Ungen(e) mine i fremtiden skal iallefall bli tvunget til å se samtlige Disney/Pixar og Dreamworks filmer.

[/quote

 

Barna mine trenger ikke tvinges til å se Disney/Pixar. Eneste er at de "eldre" disney filmene ikke blir sett så ofte igjen, de fenger ikke i like stor grad..

Endret av osakikki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...