Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pale Rider

 

enda en god western fra clint, LANG fra så god som unforgiven, og godt under silverado, en western fra samme år det som gjør filmen intresang er jo om clint faktisk spiller en overnaturlig kar, eller bare ett menneske, filmen legger hints begge veier gjennom hele,

action senen er jo gode, selv om jeg syns silverado har bedre action,(og historie og det meste)

 

men dette er langt fra den dårligste western der ute, og et stykke over josey wales

 

7/10

Lenke til kommentar

Schpaaa (1998): Norsk film om noen patetiske fjortisser som har havnet utpå skråplanet. De gjør en idiotisk feil og hele settingen blir da at de prøver å rette opp i dette. Manuset er utrolig enkelt, ikke akkurat mye intellekt bak plottet i så måte. Det minner litt om en ungdomsskolestil. At filmens hovedpersoner er såpass unge gir den noe eget og hever den, rent filmteknisk så er det jo godt håndverk også. Det dekker litt over den tafatte og kjedelige historien. Ikke så mye dybde i det hele, men jeg tror heller ikke Erik Poppe forsøkte på noe teskjemodus her heller. Alt i alt en ujevn og middels affære.

 

5/10

Lenke til kommentar
Matt Damon og Mark Wahlberg i samme film kan ikke slå feil, uavhengig av konsept. De vil likevel trenge en ny Brando, og den eneste skuespilleren jeg vet om som er villig til å legge på seg så mye er Christian Bale.

 

Marlon Brando er "the icing on the cake" når det gjelder Apocalypse Now. Personlig syns jeg rollen hans i Apocalypse slår Gudfaren, jeg får frysninger hver gang han er på skjermen, og skulle ønske han hadde mye mer screentime. En av tidenes beste roller, spilt av en av tidenes beste skuespillere.

Lenke til kommentar

You Don't Mess with the Zohan

 

you-don-t-mess-with-the-zohan-poster-1.jpg

 

Filmen er egentlig ikke så gale som alle sier. Den får slakt på norske anmeldelser (ikke overraskende), men kjenner du til Sandlers type humor så vet du egentlig hva du går til.

 

Jeg kan trygt si at denne er den beste han har kommet med siden Happy Gilmore og The Wedding Singer.

 

Sikkelig kvikk humor og overdrevet action. John Turturro er fantastisk i filmen, og utentvil favoritten hos meg. Absolutt en film som ikke har fortjent slakt, men er din typisk "dum" komedie film.

Helt grei helg underholding med til tiders syk humor.

 

6/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Matt Damon og Mark Wahlberg i samme film kan ikke slå feil, uavhengig av konsept. De vil likevel trenge en ny Brando, og den eneste skuespilleren jeg vet om som er villig til å legge på seg så mye er Christian Bale.

 

Christian bale? *spyr*

 

EDIT: Nei vent, jeg er så full at jeg forveksler Bale og Marlon Brando. Gud bedre!

Endret av co2
Lenke til kommentar

Av Hitchcock har jeg faktisk ikke sett noe annet enn Psycho. Hvilken film bør jeg ta deretter?

 

Shine (gjensyn)

 

shine.jpg

 

In this world, David, only the strong survive. The weak gets crushed like insects.

 

Tredje visning av dette mesterverket. En av mine favoritt dramafilmer, sammen med Shawshank og et par andre. Geoffrey Rush spiller fantastisk, han vant oscar for rollen til tross for at han kun er på skjermen ca 30 minutter, men i de minuttene gjør han et såpass stort inntrykk! Og Rush er ikke alt, historien, som er inspirert av en sann sådan, er rørende fantastisk, også har man hovedpersonens far, spilt av Armin Mueller-Stahl, som er tidenes mest interessante filmkarakter. Manuset er også glimrende, og inneholder flere av mine favorittquotes. Filmen treffer spesielt home-run hos musikkinteresserte, og det er veldig synd at den ikke får mer oppmerksomhet rundt omkring.

 

Og jeg gråt denne gangen også.

 

10/10

Lenke til kommentar
Av Hitchcock har jeg faktisk ikke sett noe annet enn Psycho. Hvilken film bør jeg ta deretter?

 

Rear Window og Rope er flotte, mens Dial M for Murder og The Lady Vanishes er solide filmer. North by Nortwest, Strangers on a Train, Shadow of a Doubt og Vertigo var de middelse for min egen del, men de har mange fans der ute.

 

The Man Who Knew Too Much skal jeg se de nærmeste dagene. James Stewart slår sjeldent feil, min favoritt den mannen der :)

 

Tror ikke jeg har sett en Hitchcock film jeg ikke likte.

Lenke til kommentar

The Seventh Seal (1957)

 

The_seventh_Seal_thumb.jpg

 

Min andre Bergman (Bare sett Persona, som jeg likte), og jeg syntes denne ikke nådde opp til sistnevnte. Filmen byr på mye flott, mange sterke musikksekvenser med god kameraføring, god symbolikk i filmen også, i og med at Bengt Ekerot spiller "Døden", rett og slett.

En god film. 7/10

 

 

 

Donnie Darko (2001)

 

donniedarko_wideweb__470x2990.jpg

 

Denne filmen var utrolig bra. Jake Gyllenhaal gjør en kjempebra performance som en gutt som sliter og er mentalt ustabil, ofte hos psykolog. Jævlig bra er denne egentlig, flotte musikksekvenser, fortryllende sci-fi og skremmende bra mystikk. 8.9/10

 

Edit: litt endringer.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

 

Denne filmen må deles opp i to biter: Før og etter hovedhandlingen, dvs et stykke inn i filmen når Shia LeBouf dukker opp og gir Indy hint om krystallhodeskallen i tittelen.

 

Første del? Nei, nei, nei.... Denne biten er nesten bra som en Indy-parodi på linje med Hot Shots, Airplane og Naked Gun, men dessverre er det nok en ekte Indy-film vi snakker om... Jo mindre vi sier om denne biten, jo bedre. La meg bare ta et eksempel hvor elendig det er:

Indy befinner seg midt i området hvor militæret har tenkt å prøvesprenge en atombombe. Det er flere biler i nærheten (han holder til og med på å bli kjørt ned av en), så hva gjør han? Gjemmer seg i et kjøleskap....?! :ohmy: Holdt på å slå av filmen allerede før jeg kom så langt, men dette var nesten for mye...

 

 

Nuvel. Indy får til slutt hint om de hodeskallene, og selve filmen begynnner. Fra dette punktet begynner det å ligne en tradisjonell Indy-film, og kvaliteten herfra er betraktelig bedre. Jeg mistenker at George Lucas har mye med første bit å gjøre, men Steven Spielberg tok over herfra. :p Selvsagt er det en og annen scene som er direkte latterlig (bil -> tre -> elv...?), men alt i alt er dette Indy på sitt tredje beste. Faktisk er den i nærheten av å dytte Temple of Doom ned på fjerdeplass, men denne filmen har den håpløse begynnelsen og Temple har Short Round. Begynnelsen her trekker ned, Short Round i Temple trekker opp. :p

 

Gidder ikke si så mye om historien heller, men likte deler av den. Det eneste jeg ikke likte er at det er løst basert på en legende om ekte krystallhodeskaller, men den legenden har ingenting med denne filmen å gjøre bortsett fra hodeskallene, og selv de ligner ikke akkurat de ekte. Men dette er tross alt bare en ren popcorn-film (ulikt de tre forrige), så man kan lett overse slike detaljer.

 

En ting trekker opp betraktelig er Karen Allen og Shia LeBouf. Var svært skeptisk til begge to, men begge to imponerte meg stort. Det er dessverre sjelden vi har "godt voksne" kvinnfolk i hovedrollen i en actionfilm, men hun her klarte sakene helt fint selv om hun nærmer seg seksti. Shia LeBouf har jeg bare sett i Transformers, og hans innsats i den filmen er en av grunnene til hvorfor jeg ikke gadd se den ferdig engang. Denne gangen passet han perfekt inn i rollen og er tydeligvis en stor fan av Indy-filmer. Her stortrivdes han og viste hva han kan. Greit nok karakteren han spiller er en idiot, men det er ikke hans feil. ;)

 

Vurdering 6/10 Hadde de kuttet ut første del og startet rett på hovedhandlnigen ville jeg glatt gitt denne 9/10. Dessverre er begynnelsen en av de få gangene jeg sier Fail! :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Snuff: A Documentary About Killing on Camera (2008)

 

snuffdvdresized.jpg

 

Urovekkende dokumentar som tar for seg temaet om snuff filmer fins. Vi får snakke med FBI agenter, politi etterforskere, film skapere (blant annet Mark L. Rosen som kommer med de mest forstyrrande informasjon og opplevelser...)

 

Filmen tar opp filmer som The Texas Chainsaw Massacre, Faces of Death, Cannibal Holocaust, som har bare øket interessen for snuff...og selvfølgelig snakker de om media hysteriet rundt disse filmene.

 

Og den grusomme, verdens mest hatet mann Dmitri Vladimirovish Kuznetsov kan ikke unngås å snakke om, som drev med Child Snuff films....tanken får meg til å spy.

 

Er du at typen som liker sikkelig grusomme splatter filmer som overnevt kjenner du mulig til mye av dette, hvis ikke så inneholder filmen masse info av filmer og klipp som vil sikkert falle i interesse.

 

Selv for dens grusomme tema, er dette en film som har ett mål vekke opp folk at denne forferdelige "myten" er ekte.

 

 

Filmen i segselv er ikke noe spesielt. Folk sitter og snakker, og vi får se klipp. Den er ikke laget for å underholde, men informere.

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...