Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Wizard Of Oz (1939)

 

wizardofoz460.jpg

 

A classic! Så vel denne for 7-8 år siden, husket ca 0, så here we go. Må bare starte med å si at denne filmen er foran sin tid. Filmen er fra slutten av 30-tallet, og byr på veldig god kamerføring og gode effekter. Skuespillet er også nice, liker spesielt The Lion, the coward. Filmen er ikke lang, under 2 timer. Dette gjør filmen til lett å se når som helst.

Filmer handler om, for de som ikke visste det, om Dorothy, en jente som havner bort i en magiverden med dverger og hekser. Hun får tre følgesvenner på en mission, hun skal besøke The Wizard Of Oz.

 

Rørende og fantastisk film - 9/10

Lenke til kommentar

Javel, anmeldelser it is:

 

Natural Born Killers

 

Hvem hadde trodd at klipping var en kunstform i seg selv?

 

"Story By Quentin Tarantino" sies det i introen, og det vises. Filmen handler grovt sett om et kjærestepar som kjører road 666 i USA og dreper 52 mennesker på tre uker. Historien i seg selv er banal og kanskje ikke verdens beste manus, men måten det hele er filmatisert på er fantastisk. Aldri har jeg sett en så herlig symbiose mellom form og innhold, aldri en så ekstrem bruk av dutch tilt og andre spennende kamerabevegelser, og aldri en så herlig og overdreven bruk av innklipp/assosiasjonsbilder. Fargene i filmen er også ekstreme, og gjort for å fremheve handlingen på skjermen, noe de lykkes med. Denne filmen var en nytelse fra ende til annen, og burde vært pensum for alle lovende filmskapere, da den virkelig er et mesterverk på produksjonssiden. Godt skuespill gjør det hele komplett.

 

8/10

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Hornblower, alle 8 "episodene"

 

Serien tar for seg livet til Horblower spiller mesterlig av Ioan Gruffudd, selv om han er litt vel gammel for de første episodene da han skulle være 17, men fremdeles ikke like ille som 40åringer spille highscool elver.

 

Serien er en fin blanding av drama og action, første episode er meget bra og kanskje den beste i serien, den viser veien fra en ung gutt som blir sjøsyk til en midshipmen som er både modig og god på det han gjør. Robert Lindsay er også drit kul som Edward Pellew.

under et lite sjå slag, slå ligger det en hau med skadde sjømen og hyler og skriker fordi bein og armer er borte osv. da står Pellew og roper Silence!!!, og alle de skadde stopper å hyle.

 

Serien viser også at mens Hornblower er god på alt som har med sjøen å gjøre, er han mye mer usikker på hjemme fronten. det beste med serien er hvordan man faktisk begynner å bry seg om karakterne, ikke bare hovedrollen, men alle andre som man møter flere ganger, og når de dør blir det trist.

men får også se Jamie Bamber mer kjent fra BSG.

effektene er jo mye svakere enn de man får i master and commander, men det er overaskende hvor tøft det egentlig kan se ut bare med bruk av modeler.

 

så de som liker master and commander, eller bare liker seil tiden er dette en serie man bør invistere i 8.5/10

Lenke til kommentar
Huff, husker jeg så den på kino i min ungdom, kom ut av kinosalen helt hypergira og ville drepe noen ASAP..hahah.

 

For meg ble NBK en utrolig masete opplevelse. Skulle ønske Stone valgte å fortelle historien på en annen måte en syremetoden.

Samme oppfatning. Ble veldig slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Javel, anmeldelser it is:

 

Natural Born Killers

 

Hvem hadde trodd at klipping var en kunstform i seg selv?

 

"Story By Quentin Tarantino" sies det i introen, og det vises. Filmen handler grovt sett om et kjærestepar som kjører road 666 i USA og dreper 52 mennesker på tre uker. Historien i seg selv er banal og kanskje ikke verdens beste manus, men måten det hele er filmatisert på er fantastisk. Aldri har jeg sett en så herlig symbiose mellom form og innhold, aldri en så ekstrem bruk av dutch tilt og andre spennende kamerabevegelser, og aldri en så herlig og overdreven bruk av innklipp/assosiasjonsbilder. Fargene i filmen er også ekstreme, og gjort for å fremheve handlingen på skjermen, noe de lykkes med. Denne filmen var en nytelse fra ende til annen, og burde vært pensum for alle lovende filmskapere, da den virkelig er et mesterverk på produksjonssiden. Godt skuespill gjør det hele komplett.

 

8/10

Nytelse, mesterverk, komplett, 8/10? :p

Lenke til kommentar

Apocalypse Now (1979) (Redux-versjonen)

 

Hmm, hva kan man si om denne filmen. Vel, den begynner bra. Veldig bra. Knall krigsscener og geniale oberstløytnanter. Selve handlingen forgår under Vietnamkrigen, og går ut på at en tidligere feilfri amerikansk marinesoldat nå har fått noen små psykiske problemer, og må tas av dage av vår helt. Sammen med noen medsoldater seiler han oppover en vietnamesisk elv, og den første delen av denne turen er ganske bra. Man sitter ikke å venter på action, man bare flyter av gårde på en måte mens man blir fortalt en jævla bra historie.

 

Dessverre blir denne historien litt kjedelig i lengden. Selve turning-pointet for meg, da jeg følte at jeg ble litt sulten på action, var da de stoppet et sted oppe i elva og hadde middag med noen franskmenn (de som har sett filmen skjønner hva jeg mener). Slutten var heller ikke det mest spektakulære jeg har sett.

 

However, i ettertid (så filmen for et par dager siden) har jeg innsett at filmen ga meg en slags "ettersmak", og når jeg tenker tilbake på det, så kunne jeg faktisk tenkt meg å se filmen en gang til. Og for de som ikke kjenner meg: Når jeg har lyst til å se en tretimers film mer enn en gang, da er det passe sterkt.

 

Terningkast 5/6

Lenke til kommentar

Etter en sommer med lite film, bestemte jeg i helgen for å ta en filmøkt igjen. Den lokale filmsjappa hadde fått inn endel bra filmer som jeg ikke hadde sett tidligere, samt har jeg liggende endel filmer kjøpt det siste halvåret som jeg ennå ikke har sett. Jeg begynte dog med en film som jeg har sett et par ganger tidligere, men det var et par år siden siste gang, nemlig:

 

Apocalypse Now redux

 

Kaptein Willard, ypperlig spilt av Martin Sheen, får i oppdrag å reise inn i Kambodsja for å ta livet av obertst Kurtz, en høyt dekorert offiser som hadde bukket under for krigens press, desertert og kommanderte sin egen hær av innfødte jungelkrigere som betraktet Kurtz nærmest som en gud. Reisen inn i Kambodsja går oppover den oppdiktede Nungelven blir på mange måter en reise inn i krigens mørkeste sider og skildrer hvordan Vietnamkrigens galskap bryter ned soldatenes sinn på en måte som ingen annen krig hadde gjort tidligere.

 

Den første delen av filmen er outstanding. Oberst Kilgores erekeamerikanske opptreden med enorm selvsikkerhet, cowboyhatt, surfing og øl og biff om kveldene står som en herlig kontrast til den stemningen som venter lenger oppover elven og virker også som den "glansbilde" som amerikanske myndigheter var oppsatt på å fremstille Vietnam i. Men akkurat som President1447 er jeg enig i at filmen har et "vendepunkt" ved scenen hvor de møter den franske familien. Etter dette går det litt for treigt og slutten med innseilingen til Kurtz leir blir preget av litt for lavt tempo og nesten litt for surrealistisk. Det blir også litt for mye av det halvfilosofiske pratet til Kurtz og syrepratet til Dennis Hopper. Totalt sett er det dog en meget god film, sannsynligvis den beste om Vietnamkrigen, selv om Redux-versjonen nok er et hakk for lang.

 

Karakter: 8/10

 

 

Fargo

 

No Country for Old Men var faktisk den første filmen av Coen-brødrene jeg så. Den gav mersmak og da Fargo var til salgs på den lokale filmsjappa ble den selvfølgelig kjøpt. Og den var verdt hver krone og mer til.

 

Filmen foregår i de skandinaviske miljøene i Minnesota og handler om en bilselger ved navn Jerry Lundegaard (spilt av William H. Macy) som leier et par bøller for å kidnappe sin egen kone, slik at han kan presse sin velstående svigerfar for penger for å dekke gjeld han har pådratt seg. Planen kommer imidlertid helt ut av kontroll da kidnapperne, spilt av Steve Buscemi og Peter Stormare, er litt for glad i å løse problemer med vold og etterlater seg endel lik på sin vei gjennom Minnesota. Dette påkaller oppmerksomheten til sheriff Marge Gunderson (spilt av Frances McDormand) som begynner å etterforske drapene utført av Stormare og Buscemi, mens den ikke altfor intelligente hjernen bak planen Lundgaard prøver å skaffe løsepengene for kidnappingen av sin kone fra sin svigerfar.

 

Fargo er rett og slett en glimrende film. Herlig underholdning fra start til slutt med en god historie og et herlig persongalleri spilt av meget gode skuespillere. Både Macy, Buscemi og Stormare gjør glimrende jobber i skurkerollene, men McDormand er likevel best i sin rolle som Marge Gunderson. Ved første inntrykk en enkel og naiv kvinne, som dog viser seg både å være en meget god politietterforsker og nesten umulig å vippe av pinnen av det som skjer rundt henne. Oscaren hun fikk for rollen var fullt fortjent. Uttrykksmåten til karakterne i filmen er også herlig med de gjentatte Yah, yah og Marges oh geez. Helhetlig er Fargo en rett og slett gjennomført god film som kommer høyt oppe på listen over de beste filmene jeg har sett.

 

Karakter 9/10

Lenke til kommentar
Utføringen er en nytelse, mesterverk. Men manuset og selve historien er ikke den beste..
https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...p;qpid=11999447

Kulturo.no - Alt om film og musikk | Forum -> Svarer i Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

Selvsagt, det er jo Quentin Tarantino som står for den biten.

 

Oliver Stone endret så mye på manuset at det blir mer riktig å si at filmen kun er inspirert/bygget på Tarantino sitt manus. Vil tro du er ute etter å provosere, men kan kan du utdype litt om hvorfor dette er så selvsagt?

 

 

- - - - - - - - - - -- - - - - - -

Raging Bull

Etter å ha hørt så mye snakk om hvor kjedelig denne filmen skulle være, mistet jeg mye av iveren etter å se den. I går stappet jeg den endelig i spilleren, og jeg ble virkelig ikke skuffet. Martin Scorsese leverer en brutal og virkelighetstro skildring av bokseren Jake LaMotta (De Niro). Boksekampene er likhet med resten av filmen imponerende filmet og sammensatt. Blod og svette spruter, og det hele ser virkelig realistisk ut. Robert De Niro og Joe Pesci leverer begge skuespill av aller ypperste klasse.

 

Jeg skjønner at noen kan oppfatte filmen som kjedelig, men det hele var så dyktig gjennomført at jeg ikke slet med det selv. Jeg syns historien var interessant, og setter man dette sammen med det utrolige skuespillet og Scorseses regi sitter man igjen med en god filmopplevelse.

 

8,5/10

Lenke til kommentar

Unforgiven

 

antaglivis den beste nyere western laget, eller anti western.

filmen handler egentlig om det å drepe, en av de få filmene som virklig ser nærmere på dette, vi er jo vandt med å se hauer på folk bli slagtet, men vi tenker sjeldent over det.

her blir man tvunget til å tenke på det, men får se hvor vansklig det egentlig er for normale mennesker å myrde noen, ikke drepe i selv forsvar, eller redde en by fra en atom bombe, men det å myrde.

man ser folk som ikke greier det, man ser folk som følger sterkt anger etter de har gjort det, og man ser folk som gjør det som om det skulle være helt normalt.

 

må også si jeg digger karakteren til Richard Harris i filmen,

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...