Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommentert det?

 

Han blir beskyldt for å "ikke forstå filmer", samtlige svar ser "ned på han" og blir beskyldt for å ha eller få downs.

 

Ikke akkurat hva jeg ville kalt "Kommentere". Er vel heller direkte mobbing.

Nettopp. Minner meg sterkt om debattnivået på SOL.no. Hvor er moderatorene?

Tviler på at det fra Steffyboy var noe mer enn en ironisk intern spøk.

Lenke til kommentar

I og med at dette er en tråd hvor vi bedømmer filmer, syns jeg det er på tide å diskutere følgende:

 

Skal vi bedømme filmer ut ifra den personlige opplevelsen vi får av den; eller skal vi bedømme filmer ut ifra eventuelle kvaliteter man ser i den, uavhengig av opplevelsen.

 

Hos meg går det mest i nr 1 (som forklarer hvorfor jeg gav Date Movie 9/10, en helvetes hysterisk opplevelse.) Men en film som Citizen Kane bedømmet jeg litt blandet, opplevelsen jeg fikk var ganske laber, i det tilfellet et middelmådig drama. Men jeg gav filmen 8/10 på grunn av dens mange kvaliteter.

 

Når det gjelder Kubrick-filmer, kjenner jeg mange som får en 1/10-opplevelse, og hvis de da bedømmer ut ifra mitt første eksempel er slike karakterer veldig forståelig.

Lenke til kommentar
Skal vi bedømme filmer ut ifra den personlige opplevelsen vi får av den; eller skal vi bedømme filmer ut ifra eventuelle kvaliteter man ser i den, uavhengig av opplevelsen.

Hvordan skal du bedømme noe uavhengig av opplevelsen, når alle sanseinntrykk avhenger av at du opplever det i utgangspunktet? Jeg er ikke enig i Descartes-tankemåten om at man kan stille seg utenfor subjektet, altså jeg-et. Det er fullstendig poengløst å prøve å objektivisere noe som er kulturelt. Det man heller kan gjøre er å argumentere for sine synspunkter på en saklig og logisk måte (og gjerne med forankring i metodikk og teorier som har lange tradisjoner og diskurser).

Lenke til kommentar

Eg tykkjer det mest interessante er å lesa både om kva kvalitetar filmen har, og om den personlege opplevinga til den som skriv om filmen.

 

Mao,

"Filmen "Nøtt eller Sannhet" er eit flott kostymedrama frå den engelske godseigarklassen på 1800-talet. Det er ikkje spart på noko med omsyn til rekvisittar, innspelingsstader eller anna, og det er ingen problem med å tru på at ein vitne til intrigar og dramatikk blant ball og flotte middagar. Likevel, for ein som ikkje interesserer seg nemneverdig av om den eller den er god nok for ho eller ho, og om korleis ein kan trampa i klaveret ved utsending av festinnbydingar vert det ganske traurig. Det kan vera at det er skodespelarprestasjonane til dei to hovudpersonane som ikkje er gode nok, men truleg er det mi mangalnde interesse for historia som gjer at denne filmen framstår midt på treet."

 

Eg hatar å gje karakterar nettopp av di eg veit at grunnen til at eg liker filmen kan vera heilt ulik kva andre legg vekt på. Og omvendt.

Lenke til kommentar
Hva om man ser en film som man synes er fryktelig kjedelig, og man generelt har en rævva filmopplevelse, men man kan innrømme at skuespillet var toppers og kameramannen fryktelig god. Skal man da gi filmen litt kudos likevel?

Hvis du syns skuespillet var toppers, kan altså ikke akkurat det elementet ha vært kjedelig, da du fant noe som må ha fenget. Hvis kameramannen var god (hva innebærer det, god kameraføring?), må noe ha fanget interessen din ved nettopp dette spesifikke arbeidet og kan derfor, logisk sett, ikke anses som kjedelig. Men hvis helheten av opplevelsen anses som kjedelig, kan du kritisere det og rose de elementene du fant gode og interessante. Drøfte, ikke sant, se ting fra flere sider. Eventuelt fremheve det positive eller vice versa. Fortelle litt mer om hvorfor du syns det og det.

Lenke til kommentar

The Outlaw Josey Wales

 

Filmen er satt til slutten av borgerkrigen, Clint spiller en sur og gretten sørstats rebel, når krigen er slutt skal han og sine med soldater gi fra seg våpene og sverge ed til USA, ting går til helvete og han blir en outlaw, på sin flykt fra onde mennesker kommer Josey over andre onde mennesker som prøver å få dusøren som er på hode hans, men han kommer også over mange rare karaktere som hjelper han på sin vei, og myker han opp så han får tilbake sin mennesklighet, men det stopper ikke han fa å drepe en hau med folk nå og da.

 

alle folk har revolvere og hver revolver har noen hundre skudd i seg, masse skying, men action blir egentlig bare gjentagelse av seg selv omigjen og omigjen, du er egentlig veldig lei det når du kommer til slutten.

 

er egentlig Dirty Harry i 1865, og det føles ikke som en western, men selv om filmen taper seg litt på action delen, er drama godt nok, en grei film, men lagt fra en så god western som pale rider.

 

6.5/10

 

We Were Soldiers

En god film, med sykt gode og skremende realistiske effekter, en god krigsfilm som viser bare krigs delen av vietnam, og ikke alle de probelmene soldatene gikk gjennom mens de var der, og den viser slaget meget bra, taper seg litt på slutten når de finner opp en helt fiktiv slutt, med miniguns osv.

 

7.5/10

Lenke til kommentar
Såklart, som du vet skriver jeg mange filmanmeldelser og er veldig enig i det meste du skriver nå. Men hvorfor må godt skuespill fenge hele tiden? Det kan godt hende jeg ikke liker en rollefigur, men innser at jobben bak den er god.

Hvis du ikke liker en rollefigur, fenger han deg på en annen måte. Han blir antipatisk. Jeg hatet Oliver i første sesong av The OC, men det var en glimrende rollefigur og en god jobb av skuespilleren. Nå er det nok ikke dette du mente. Hva mener du med at du ikke liker rollefiguren? Finner den uinteressant og kjedelig? Og allikevel syns du skuespilleren har gjort en god jobb? Det høres litt motstridende ut.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Hvordan skal du bedømme noe uavhengig av opplevelsen, når alle sanseinntrykk avhenger av at du opplever det i utgangspunktet? Jeg er ikke enig i Descartes-tankemåten om at man kan stille seg utenfor subjektet, altså jeg-et. Det er fullstendig poengløst å prøve å objektivisere noe som er kulturelt. Det man heller kan gjøre er å argumentere for sine synspunkter på en saklig og logisk måte (og gjerne med forankring i metodikk og teorier som har lange tradisjoner og diskurser).

Awww, nå tok du livet av libidoen min igjen. :-\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...