Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis jeg hadde vært lærer hadde jeg bare vist Wam & Vennerød-filmer + R. Kellys Trapped in the Closet. Får være grenser.

 

Skolen er en dårlig plass å være filminteressert ja, man får neppe noe bra utbytte av filmene som vises. Det å innføre tortur (Trapped in The Closet) derimot, er nok å gå for langt.

 

 

Har jeg endelig noen på min side? Wam&Vennerød burde være pensum. Ut med nynorsk og de Fire Store, og inn med Lasse & Geir!

 

Lasse & Geir, og annen WV er regi-messig, skuespill-messig, manus-messig og alle andre -messig en stor flause. Nordmenn har heldigvis kommet seg siden den gang. Om man ser på de som selvironiske / "kalkunfilmer" er det da litt nytte i de likevel.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Jeg får mye, mye mer ut av en Wam&Vennerød-film enn jeg gjør av for eksempel Izzat(første filmen som poppa inn i hodet mitt). W&V-filmene feiler som du sier på nesten samtlige plan, men det er jo så fantastisk underholdende. Dagens norske filmer er for det meste bare middelmådige, og blir som oftest bare sett fordi de er lagd innenfor landegrensene. Når jeg ser Lasse & Geir derimot, så ler jeg nesten så jeg gråter^^

Lenke til kommentar

Badlands

 

Terrence Malick har vært hyggelig og gitt meg to vakre filmopplevelser tidligere. Her, i regidebutten, fokuseres det langt mindre på det visuelle og poetiske, og istedenfor smeller den godeste Malick opp en spennende historie om en ungt par på rømmen som dreper litt i ny og ne. De to hovedpersonene er så apatiske og likegyldige til det de driver med, at det er vanskelig å verken føle avsky eller forståelse for dem. Derfor blir jeg aldri følelsesmessig nok engasjert i dem, og i mangel av bikarakterer med lengre skjermtid enn 5 minutter så er det egentlig ingen i filmen jeg bryr meg om.

 

Men ikke la dette skremme deg. Badlands er fortsatt en spennende film, med godt tempo og en kul Martin Sheen som oser av James Dean. Men ikke akkurat noe som minner veldig om The Thin Red Line eller The New World i stilen.

 

4+

Lenke til kommentar

Badlands er et mesterverk, i tråd med alle de tre andre filmene av Malick.

 

Og for å forsvare norsk films ære, så har vi jo noe kvalitet. Naturlig å nevne er Flåklypa Grand Prix som er en av tidenes beste filmer. Nostalgi, sa du? Sult har riktignok en dansk regissør og svensk hovedrolle, men jeg vil alikevel definere det (under tvil) som en norsk film. En annen tvilsom film man kan nevne er Peter Watkins' Edvard Munch, som var et samarbeid mellom Watkins og NRK om jeg husker korrekt. Kampen om Tungtvannet er og blir ærkenorsk, og noe å være stolt av atpåtil. Kon-Tiki er meget interessant. Vi har i de senere årene kommet med Elling, Reprise, kortfilmene til Torill Kove og Bent Harmers filmer (som jeg ikke har sett da men). Alle disse er gode filmer, i kontekst med resten av verden tilogmed.

 

For all del. Det er utrolig mye dårlig norsk film, og hvis majoriteten av norske regissører forsetter å spy ut drittfilmer som Sønner, Switch etc., ser jeg ikke mye håp i en utvikling. Men det finnes forsatt noen godfilmer iblandt, som er poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Ingen har kritisert Norsk film for 20-10 år siden. Men jeg kritiserer norsk film NÅ.

De fleste er rett og slett elendige.

 

Filmer som: Veiviseren,Flåklypa,Kamilla og tyven,Elling osv er fantastiske og gode filmer.

Nyere norsk film er ikke i nærheten av hva det en gang var,selv om norsk media liekr å kalle 2000-tallet norsk film`s *gullalder*

Lenke til kommentar
Og for å forsvare norsk films ære, så har vi jo noe kvalitet. Naturlig å nevne er Flåklypa Grand Prix som er en av tidenes beste filmer. Nostalgi, sa du?

 

Nostalgi eller ikke, Flåklypa må jo kunne klassifiseres som noe av det ypperste innen dukkefilm.

 

Ellers, når vi snakker om god norsk film, så er jo Bent Hamer ganske flink. Selv om filmene hans har et tempo som (forståelig nok) ikke appellerer til alle.

Lenke til kommentar
Ingen har kritisert Norsk film for 20-10 år siden. Men jeg kritiserer norsk film NÅ.

De fleste er rett og slett elendige.

 

Filmer som: Veiviseren,Flåklypa,Kamilla og tyven,Elling osv er fantastiske og gode filmer.

Nyere norsk film er ikke i nærheten av hva det en gang var,selv om norsk media liekr å kalle 2000-tallet norsk film`s *gullalder*

 

Enige der. Har ikke sett et enaste norsk film som jeg likte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...