Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjører selv DDL. Mangler Left.

 

Oversettelse takk? :ermm:

 

 

Morro med sånn skuespiller-stalking. Har vurdert å gjøre det samme en stund, men har ikke klart å bestemme meg for hvem den heldige utvalgte skal bli.

 

Heh, ja det er nokså kult. Særlig hvis du finner en skuespiller som har mangen små roller og du må "jakte" for å finne dem i filmen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Et par europeiske kortfilmer;

 

Bara Prata Lite

Veldig fin og sterk kortfilm, som ødelegger litt for seg selv på slutten. 8.5

 

Copy Shop

Veldig smart, og elegant i stilen. Fantastisk gjennomføring. 9

 

Secdleto de la tlompeta, El

Fin og freidig, kanskje litt for mye av det gode men så absolutt morsom. 7.75

 

L'Homme sans Tete

Veldig søt og koselig kortfilm, som falt veldig i smak. Utrolig pent visuelt sett. 8.5

 

Nocturne

Spesiell sak. Von Trier skaper en god atmosfære og stemning, men det ender med det. 6

 

My Wrongs 8245-8249 and 117

Dum, og feiler litt i å fange meg. Noen små øyeblikk veier litt opp. 4

 

Litt korte, men det får gå.

Lenke til kommentar

Rovdyr

 

Klar til å bli skremt, med puta foran ansiktet og pleddet godt wrappa rundt meg, satt jeg denne på i kveld for å bli litt skremt og forhåpentligvis se en god norsk film. Men akk, slik gikk det altså ikke.

 

Hele handlingen i filmen er syltynn, og vi får egentlig aldri vite hvem noen av karakterene er eller hva de gjør. Hvorfor de gidder å gå på tur i det hele tatt skjønner jeg ikke, da de tydeligvis ikke kommer særlig godt overens. Skuespillet er noe av det dårligste jeg har sitt i mitt liv, og det vrir seg virkelig i mitt hjerte når jeg ser på slikt fra norske skuespillere. Et par støkk får en her og der, men ikke noe virkelig nervepirrende eller ekkelt (litt tarmer må man tåle).

 

2/10

Lenke til kommentar

Mye bra film i det siste:

 

Die Blechtrommel (1979)

 

Har aldri vært borti så svart humor før, og måten den er tvinnet inn i den absurde og tragiske historien er flott, men forstyrrende. Følte meg nesten litt dårlig etterpå. Definitivt ikke mye varme å hente her.

Fin oppvektsfilm av den noe alternative sorten, med kølsvart underfundighet attpå. Solid. Fikk veldig lyst til å lese boka.

 

8/10

 

Dawn of the Dead (1978)

 

Forventet meg her en zombieflick med blod og gørr og gøy, og hva får jeg? Jo, et overlevelsesdrama med ganske åpenbar samfunnskritikk. Riktignok tok det meg ikke helt på senga, har jo tross alt sett The Night of the Living Dead. Og det er jo blod/gørr/gøy tilstede også, så jeg får dekket alle behov.

Er egentlig mest overrasket over hvor elegant hele greia med å bruke zombier på et kjøpesenter som en metafor på forbrukersamfunnet, var på forhånd redd for at det kunne bli litt kleint. Men heldigvis har Romero unngått å fokusere hele filmen kun på det, han har også flere ting på hjertet. Og ingenting av dette kommer i veien for en masse spenstig zombieaction. Utvilsomt den beste zombiefilmen jeg har sett, og den får:

 

8/10

 

Fanny och Alexander (1982)

 

Denne er 3 timer lang, men det merkes ikke. Jeg hadde planlagt å ta en 5-minutters pause for hver time som gikk, men her var det faktisk pausene som føltes som pliktløp.

Det jeg liker med Bergman er at han ikke er redd for å bruke metaforer og symbolikk åpenlyst, og ikke minst hvordan han får det til å føles som en helt naturlig del av handlingen. Filmen blir noe surrealistisk mot slutten, men det bryter på ingen måte med filmuniverset, som i utgangspunktet er realistisk (riktignok syntes jeg mye av det som funker her ikke funket i like bra Smultronstället, så jeg synes ikke Bergman alltid fikser det. At han ikke hadde generelle skills kan man derimot ikke si).

Sterkt og gripende er vel et par ord som passer bra. Kaprer 2.plassen på listen over favoritt-Bergmanfilmer etter Persona.

 

9/10

 

Videodrome (1983)

 

Spenstig konsept, og virkelig glimrende effekter. Ikke noe behov for CGI her, nei. Greit, de ser kanskje ikke ultrarealistiske ut med dagens øyne, men absolutt godkjent. Stort sett veldig troverdig.

Det som trekker ned er noen småting i handlingsstruktur og karaktermotivasjon og denslags. Uten at jeg egentlig kan sette fingeren på det, men det er i alle fall noe som skurrer. The Fly er uansett min favoritt 80-talls-Cronenberg, enn så lenge.

 

7/10

Lenke til kommentar

Min Christopher Reeve karriere tur forsetter, film 2 er ingen andre enn Supermann! Jeg har virkelig gledet meg til dette. Denne filmen er egentlig grunnen til at jeg bestemte meg for å ta denne ”turen” med Reeve. Det har vært 10år siden jeg har sett denne filmen. Første gangen var jeg 10år så igjen da jeg da var jeg i 20års alderen. Så det er på tide å se den igjen.

 

Det er ingen andre skuespillere jeg kommer på som har hatt en slik overgang i sin karriere. En dag er du en ukjent person i bakgrunnen med kun 1 setning i en film, så plutselig er du hovedpersonen i en film som verdens mest kjent superhelt. Jeg kan ikke forestille meg for et fantastisk opplevelse det må ha vært for han. Og ingen andre hadde passet rollen bedre enn Reeve, og ingen kommer til å klare å erstatte han. Han ER Supermann i mine øyner. Men men, over til andmeldelsen:

 

Superman (1978)

 

superman1.jpg

 

 

Filmen har i min meining den beste intro i film noen sinne. Det er en visuell orgasme. Måten skuespillerne blir presentert med deres blå ”swoosh” font effekt har blitt filmes egen. Musikken er enestående og gir meg en liten gledeståre. Måten "S'en" viser seg sender gåshud nedover hele kroppen.

 

Her ser vi gode gamle modell effekter på sitt beste. Masse modeller og kamera triks. Jeg ble sjokkert over hvor bra alt så ut etter så mangen år! Det er trist at CGI har klart å ødelegge for denne typen av effekt arbeid, og nylig i år ble Industrial Light & Magics modell effekter avdeling lagt ned. Åpening med Marlon Brando på Krypton er helt magisk og stilfullt utført, hadde dette blitt laget i dag ville hele scenen blitt CGI.

 

Lex Luthor med sin komiske idiot ”side-kick” Otis er en glede å se sammen. Lex med sitt oppblåste ego, og Otis som klarer aldri å gjøre noe korrekt. Denne type lek med de onde er noe jeg har virkelig savnet i de nyere superhelt filmene.

 

Christopher Reeve’s rolleforskjell fra å spille Clark og Supermann er fabelaktig. Mangen spøker med at han har jo kun briller for forkledning har ikke oppfattet hele bildet. Det er en scene der han tar av brillene og vurderer å fortelle Lois Lane at han er Supermann, og du ser han retter opp ryggen, forandrer ansikts uttrykk og stemmen… omvandlingen er utrolig dyktig utført.

 

Så over til det dårlig; det er særlig 2 ting som virkelig plager meg.

1. Superman får et smykke med Kryptonite. Lenken er så stor at det hadde ikke vært verre enn å senke litt på skulderen så hadde den falt ned til golvet. Det er flaut å se på Reeve som må late som den er vanskelig og få av seg.

 

2. Superman må fly etter et atom rakket. Selv om det er temmelig kul filming og gir en sikkelig bra fartsfølelse, så er det helt idiotsk å se en atomrakket fly bare noen få meter over bakken for å nå målet sitt. Og verre er det at den følger bakken opp og ned fjell og faktisk svinger mellom fjell også.

 

Nei, det er mye jeg kunne sakt om filmen. Det er et mesterverk innen superhelt filmer. Det er som dette superhelt filmer skal være. Familie filmer med mye moro og moral, helten skal være et rollebilde.

 

Jeg er fristet å gi filmen en 9er, men dessverre følte jeg at filmen oppnådde aldri et klimax. Det er derimot et fantastik introduksjon av Superman og setter bra røtter for Superman II.

 

Film: 8/10

 

Christopher Reeve; hva kan jeg si? Han gjør en utmerket jobb. Til tider er det litt dårlig (som reaksjonen hans til Kryptonite), men ellers er han en glede å se på.

Det er morsomt å se hvor dyktig han er med wirene som da han lander og flyr vekk er elegant.

Christopher Reeve: 8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

What_happens_in_Veg_126105c.jpg

 

What Happnes in Vegas

Cameron Diaz, Ashton Kutcher.

 

Jack (Ashton) og Joy (Diaz) våkner opp etter en fyllekule i Las Vegas, totalt ukjente, men nygifte.

Ytterligere komplikasjoner oppstår når en av dem vinner 3 millioner dollar på jackpoten etter å ha spilt med den andres mynt, noe som resulterer i et heftig skilsmisseoppgjør. For å gjøre krav på pengene blir de dømt til å leve som et hvilket som helst annet ektepar i seks måneder. Dette resulterer i en race av faenskap mot hverandre hvor de begge prøver både å komme ut av ekteskapet og samtidig beholde alle pengene selv.

 

Og denne filmen strekker seg ikke langt unna de flest lignende romantiske komedier. Plottet er temmelig standard, humoren er rimelig standard, og filmen er på det beste oppe i 8. Cameron Diaz gjør en god jobb i filmen, men det skal sies at jeg kanskje bare ble blendet av utseendet hennes. HOOOOT! Ashton Kutcher føles litt "stram" til tider, men det er greit i en film som heller ikke prøver å være særlig seriøs. Med det sagt må jeg vel også påpeke at filmen ikke føles feil noen steder, og til å være en romantisk komedie koste en action/eventyr-elsker seg.

 

Påstår ikke at filmen er noen genistrek, men den er tullete og romantisk nok til å få to desperate sjeler litt tettere i sofaen.

 

Vurdering: 7/10 (Sjangeren tatt i betraktning)

Lenke til kommentar
Så den akkurat igår, veldig god. Enig med det d sier bare at jeg gir den 7.5, den extra halvdelen er pga de heftige lydeffektene. Hard og realistisk vold.

 

Vel...er langt ifra realisktisk vold....at de klarer å løpe ned en gate med alle de politifolka som fyrer løs uten å bli truffet er temmelig idiotsk. Det er kult ja, men filmen er svært tåpelig.

 

Det er noe av grunnen til at jeg missliker action filmer. Alle har treffsikkerheten av en Stormtrooper, mens hovedpersonene har "heatseeking bullets".

 

Jeg vet det hadde ikke vært noe langvarig film dersom de tok med den slaks realismen, men jeg personlig blir aldri oppslukt av skyte episoder i film...det er aldri spennende fordi hodet mitt skriker at det er så idiotisk.

Lenke til kommentar
Så den akkurat igår, veldig god. Enig med det d sier bare at jeg gir den 7.5, den extra halvdelen er pga de heftige lydeffektene. Hard og realistisk vold.

 

Vel...er langt ifra realisktisk vold....at de klarer å løpe ned en gate med alle de politifolka som fyrer løs uten å bli truffet er temmelig idiotsk. Det er kult ja, men filmen er svært tåpelig.

 

Det er noe av grunnen til at jeg missliker action filmer. Alle har treffsikkerheten av en Stormtrooper, mens hovedpersonene har "heatseeking bullets".

 

Jeg vet det hadde ikke vært noe langvarig film dersom de tok med den slaks realismen, men jeg personlig blir aldri oppslukt av skyte episoder i film...det er aldri spennende fordi hodet mitt skriker at det er så idiotisk.

 

de fleste politi folka i den senen har bare pistoler, som er mer eller mindre ubruklig forbi 30 meter,

 

vil også nevne at 3 av de 4 ranerne faktisk blir skutt,

husk også at politiet må passe på hvor de skyter

Lenke til kommentar

Halloween

 

Det er over 15 år siden jeg så den sist, og jammen er den (nesten) like skummel fortsatt. Utrolig at denne filmen ble laget på et så smalt budsjett ($ 300 000) og av en ungdomsgjeng utenfor Hollywood på 70-tallet.

 

Dette er originalen som alle andre grøssere har blitt kopiert etter.

 

10/10

Lenke til kommentar
Halloween

 

Det er over 15 år siden jeg så den sist, og jammen er den (nesten) like skummel fortsatt. Utrolig at denne filmen ble laget på et så smalt budsjett ($ 300 000) og av en ungdomsgjeng utenfor Hollywood på 70-tallet.

 

Dette er originalen som alle andre grøssere har blitt kopiert etter.

 

10/10

 

Støtter denne. Halloween er et mesterverk. Synd Rob Zombie måtte ødelegge med en HØYST unødvendig remake.

Lenke til kommentar
Jeg synes faktisk at Life of Brian er en bedre film enn komedie. Tror faktisk at jeg ikke gi den mer enn en sekser på komiskalaen.

Agreed. Monthy Python-filmene er en fantastisk blanding av komedie og seriøsitet. Elsker at seriøse temaer (noen ganger endel før vår tid, men uansett) blir tatt opp, og gjort om til humor! Genialt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...