Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at etter Festen fikk jeg ikke lyst til å se mer dogme, jeg fikk lyst til å se flere filmer som var godt skrevet og spilt. Selve regien var uinteressant og til tider distraherende fra det som var en knallgod film. Hele dogme-konseptet er for meg et barnslig og reaksjonært forsøk fra å distansere seg fra "djevelske" overproduserte filmer, og da ser jeg heller at de slår sammen det beste fra to verdener. Kan vi ikke ha en film som er godt skrevet og i tillegg er visuelt spennende? Ved å skape disse dogme-grensene så kommer vi ikke noe nærmere et kompromiss, det er mer polariserende enn noe annet. En slik film kunne vært mye mer tilgjengelig og visuelt interessant uten begrensningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Festen er fantastisk. Ga den selv en 9/10, men tror nok jeg kan strekke meg til en 9.5 nå. Det er virkelig ingenting å utsette på den. God 10/10-kandidat, uten tvil, får se hvordan den gjør det på et gjensyn.

Har Thomas Vinterborg gjort noe bra i ettertid? Hørte om en film, kanskje hans nyeste, som visstnok ikke var noe å samle på. Altså, var Festen et lykketreff eller har han virkelig skills?

 

edit: Forsåvidt enig i det du sier om Dogme-bevegelsen, Dorian. Var veldig skeptisk til hele greia lenge (og det er ikke sånn at Festen har gjort meg enormt dogme-interessert heller). Men her synes jeg det realistiske uttrykket og alt som følger med gjør seg veldig bra, og er til fordel for filmen.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Silverado

 

En meget undervurdert western, faktisk en av mine favoritter, det er kanskje ikke like episk som TGTBTU, men den har liksom alt, masse action, humor og drama, Kevin Kline er altid en festlig mann å se på som leverer mye bra.

filmene har vel like mye action som en 80talls action film, men alt i en western setting, kjempe fin natur og musikk.

også festlig å se Costner som en glad gutt, han spiller jo så ofte sure menn, men her spiller han liksom en kar

Filmen har også en veldig undervurdert duell på slutten mellom Kline og Dennehy, den er kanskje ikke ut dratt ut som in en spagetti western, men den er stilren og avslutter filmen meget bra.

 

En av de aller beste westerne der ute 9/10

Lenke til kommentar
Jeg fant stilen utrolig effektiv, da det hele virket uendelig mer virkelig, nært og realistisk. Jeg føler overpolerte produksjoner skaper en distanse, med Dogme er man der.

Min verden er ikke kornete. Spesielt åpningsscenen med Christian og måten de følger ham på er utrolig kronglete. Når jeg går så ser jeg alt som en dolly-bevegelse (eller i verste fall en steadycam), ikke en håndholdt kamera-move som hadde passet rett inn i Bourne-triologien. Det manuset er for sterk til at filmingen kan trekke ned, men hvorfor ikke hente inn eksterne lydeffekter? Hvorfor ikke bruke musikk for å gjøre situasjonen mer dramatisk? Ved å gå drastisk i motsatt retning virker det mer som de har endt opp med å være like ekstreme.

Lenke til kommentar

For å være mer spesifikk, så inneholder manifestet ti regler regissøren må følge;

  1. Filming must be done on location. Props and sets must not be brought in (if a particular prop is necessary for the story, a location must be chosen where this prop is to be found).
  2. The sound must never be produced apart from the images or vice versa. (Music must not be used unless it occurs within the scene being filmed, i.e., diegetic).
  3. The camera must be a hand-held camera. Any movement or immobility attainable in the hand is permitted. (The film must not take place where the camera is standing; filming must take place where the action takes place.)
  4. The film must be in colour. Special lighting is not acceptable. (If there is too little light for exposure the scene must be cut or a single lamp be attached to the camera).
  5. Optical work and filters are forbidden.
  6. The film must not contain superficial action. (Murders, weapons, etc. must not occur.)
  7. Temporal and geographical alienation are forbidden. (That is to say that the film takes place here and now.)
  8. Genre movies are not acceptable.
  9. The final picture must be transferred to the Academy 35mm film, with an aspect ratio of 4:3, that is, not widescreen. (Originally, the requirement was that the film had to be filmed on Academy 35mm film, but the rule was relaxed to allow low-budget productions.)
  10. The director must not be credited.

Dette var både for å utfordre seg selv, og for å distansere seg, samt protestere mot overpolerte Hollywood-produksjoner.

Lenke til kommentar
Jeg skal innrømme at etter Festen fikk jeg ikke lyst til å se mer dogme, jeg fikk lyst til å se flere filmer som var godt skrevet og spilt. Selve regien var uinteressant og til tider distraherende fra det som var en knallgod film. Hele dogme-konseptet er for meg et barnslig og reaksjonært forsøk fra å distansere seg fra "djevelske" overproduserte filmer, og da ser jeg heller at de slår sammen det beste fra to verdener. Kan vi ikke ha en film som er godt skrevet og i tillegg er visuelt spennende? Ved å skape disse dogme-grensene så kommer vi ikke noe nærmere et kompromiss, det er mer polariserende enn noe annet. En slik film kunne vært mye mer tilgjengelig og visuelt interessant uten begrensningene.

 

Veldig enig i Dorians innlegg her. Festen er en fenomenal film, men den er ikke fenomenal fordi den er dogme. Og jeg syns egentlig hele dogmebevegelsen er ganske tullete. Kombinere det beste fra to verdener er veien å gå, visuelle mesterverker som samtidig er godt skrevet og spilt. (Jesse James!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...