Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lagt merke til noe som helst produktplassering i Wall-E, eller andre filmer.

 

Greit nok, etter jeg hadde lest om det, så jeg faktisk iPoden bak skjermen til Wall-E, men da måtte jeg faktisk konsentrere meg om å legge merke til, og ikke bare nyte filmen som man ellers burde gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har direkte product placement (ipoden) og indirekte product placement.

 

Call her iEve

The “homage” makes sense. Apple CEO Steve Jobs owned Pixar for 20 years before selling it to Disney in 2006 in a deal that makes him a significant shareholder. Mr. Jobs now sits on the Disney board of directors. And Apple’s chief designer, Jonathan Ive, is reported to have played consultant for a day on the set of “Wall-E”—at the behest of Mr. Jobs—on the design of one of the film’s characters, Eve. (Mr. McQuivey joked, “You could call her iEve.") Messrs. Jobs and Ive are included in the “Special Thanks” section at the end of the film.

 

Den indirekte product placement er mye skumlere. De bruker navn og viser ting som på et eller annet tidspunkt blir brukt i reklame øyemed, og dermed skifter det etterhvert til direkte product placement. Om ikke så altfor lenge hører vi om navn som er brukt i filmen på gudhvethva produkter.

 

jaja, nok offtopic fra meg :)

Endret av b@rgen
Lenke til kommentar

The Legend of The Drunken Master

 

Filmen begynte rett i handlinga, og jeg vet ikke om hvor seriøst jeg skal ta filmen. Er det ren komedie, eller prøver de å lage actionkomedie? Feks scenen med faren som ble sur kunne jo ikke tas seriøst pga moren, som baaare kødder :p

 

Uansett, jeg elsker slossingen, og koreografien i denne filmen er herlig, med masse av kinesere som alle har sine moves. Drunken fighting syntes jeg også var stas, men jeg så en versjon hvor alle var dubbet til englesk, noe som gjorde hele filmen enda mer useriøs, og "dårlig". Men for all del, en helt ok film til dreping av tid.

 

6/10

 

The Forbidden Kingdom

 

Også her er Jackie Chan dritings gjennom så og si hele filmen, men i Forbidden Kingdom er også fightescenene herlige å se på. Konseptet med filmen er latterlig, og magien ødela litt av opplevelsen, men også denne helt grei fyllesyk film. Skal sies at denne var hakket bedre en The Drunken Master da dubbingen ikke var noe problem her. Må vel kanskje gi TDM en sjangse til, uten dubbing?

 

7/10

 

Superhero Movie

 

Meget morsom til tider, og uhyre kjedelig resten. Regissøren har endel morsomme påfunn, men de blir så brukt opp ved å gjøre dem flere ganger! Ta scenen med tanta som ligger på sofaen og slipper ut luft. Hadde han gjort det i små doser 2-3 ganger og gjentatt det med samtlige scener i hele filmen, hadde det nok vært en annen opplevelse. Nei huff, i tillegg til at skuespillerene var elendige, og at deler av filmen KUN var bullshit, så var ikke dette noen superfilm akkurat (Ha.... Ha..).

 

3/10

Lenke til kommentar

Brief Encounter (1945)

 

La meg først si at regien her er svært stødig, og at mange elementer her er veldig imponerende, med tanke på når filmen er laget. Jeg hadde fått for meg at den var ti år eldre, og det var ikke ofte jeg var i tvil om det.

Men så det negative. Filmen er til tider altfor dramatisk, blant annet hovedpersonens indre monologer i starten. Og de føles ikke veldig troverdige utover heller (så godt som hele filmen fortelles i flashback), men det funker. Plaget meg ikke nevneverdig, jeg godtok det jeg fikk og likte det, og det får da være grenser for hvor mye realisme en skal forlange.

Derimot vil jeg forlange en ting, og det er det at jeg slipper å kjede meg. Filmen har sine dødpunkter, selv om den holder koken stort sett. Problemet er jo at siden den starter med slutten, vet man også hvordan historien hovedpersonen forteller kommer til å ende, og den byr ikke på nevneverdige overraskelser på veien dit. Altså, den blir aldri spesielt uforutsigbar. Og jeg er glad den ikke varte mye lenger enn 80 min, selv om man kanskje kunne brukt et minutt ekstra for å gjøre avslutningen mindre brå.

 

Det holder til en 6/10, men jeg stiller meg skeptisk til solid plass på 250-lista og klassikerstatus.

Lenke til kommentar

King of Kong

 

"Dokumentar" av Seth Gordon som omhandler arkadespillentusiasters jakt på verdensrekorder. Filmen fokuserer naturlig nok på Donkey Kong-spillet, og karakterene Billy Mitchell (badguy) og Steve Wiebe (underdog). Billy holder verdensrekorden i Donkey Kong, men Steve har bestemt seg for å slå den. Ikke det at Steve noengang har klart noen av målene i hele sitt liv , men nå skal han bevise noe for seg selv(selvfølgelig). Billy er jo (selvfølgelig) en usympatisk drittsekk som elsker seg selv over alt på jord. Handlingen er ganske forutsigbar, men det er interessant å se Hollywood-dramaturgien utilslørt i en dokumentarfilm.

 

Filmen er litt preget av konstruerte scener og en enorm mangel på objektivitet, men dette gjør den desto mer underholdende. King of Kong bygger på (herlige) stereotyper og spiller på alle de følelsesmessige strengene får å skape en engasjerende historie. Vi drives fremover i et raskt tempo og underholdes gang på gang av triste/morsomme onelinere som setter ting litt i perspektiv. Og jeg må virkelig si at du får sympati for Steve Wiebe. Samme hvor utbrukte klisjeene i filmen er: her funker de faktisk. Du vil virkelig at Steve skal klare verdensrekorden, og du vil virkelig gå inn i filmuniverset og danne en kul gjeng som du kan stenge Billy Mitchell ute ifra.

 

Fin film, fin historie og uforglemmelige nerder.

 

8/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Magnificent Butcher 4/6

 

Sammo er en slakter som leter etter sin bror, han blir også beskyldt for et mord han ikke har begått.....på sin vei møter han en real fyllefant som blir hans "reserve mentor" lol

 

Koreografien er a la Drunken Master.......

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

M (1931)

 

Fritz Lang kunne det med å lage tidløse filmer. I den forstand at selv i dag, nesten 80 år senere, føles denne ikke spesielt utdatert, men underholdende og engasjerende. Men det er jo klart at tidens tann har gnagd litt på den, og enkelte småting oppleves som teite og/eller komiske.

 

Filmens alder vil spille inn i denne anmeldelsen; jeg mener nå egentlig at en skal bedømme en film utifra hvor god den er i dag (ergo er dette med tidens tann relevant), men man må nesten ta hensyn til hvor god den var opp mot datidens standard også. Så det får bli en blanding.

For regien her må jo ha vært svært innovativ i sin tid. Selv om jeg ofte tenker "klarte de virkelig dette allerede da?", er jo disse grepene så effektive i seg selv at jeg blir revet med at dem. Kameraføringen må nevnes, den er det umulig å ikke bite seg merke i, men også de spenstige overgangene (ofte ved at en setning påbegynnes, og så avsluttes i neste scene) og lyssettingen. Det er mange fantastiske bilder her.

 

Filmen halter kanskje litt i starten, sånn tempomessig, men det tar seg fort opp, og forblir engasjerende filmen ut. Og for en finale. Utvilsomt noe du kan kalle en klassisk scene (mtp at det er klimakset i en klassisk film i alle fall). Filmens aller siste replikk setter ting i et ganske annet perspektiv. Fikk nesten litt gåsehud.

Peter Lorre er også interessant i rollen som barnemorderen det jaktes på, for et uttrykk.

 

Jeg er kanskje litt snill her, men jeg føler meg ikke annet enn rettferdig. Jeg var forberedt på en film som på mange måter kanskje var utdatert, men jeg ble så absolutt tatt på senga.

 

8.5/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar
M (1931)

 

Fritz Lang kunne det med å lage tidløse filmer. I den forstand at selv i dag, nesten 80 år senere, føles denne ikke spesielt utdatert, men underholdende og engasjerende.

 

All ære til Lang som laget dette mesterverket, men på vegne av menneskeheten finner jeg det svært så deprimerende at den fremdeles er høyst dagsaktuell; 80 år har gått og vi er fremdeles ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
M (1931)

 

Fritz Lang kunne det med å lage tidløse filmer. I den forstand at selv i dag, nesten 80 år senere, føles denne ikke spesielt utdatert, men underholdende og engasjerende.

 

All ære til Lang som laget dette mesterverket, men på vegne av menneskeheten finner jeg det svært så deprimerende at den fremdeles er høyst dagsaktuell; 80 år har gått og vi er fremdeles ikke noe bedre.

 

Mennesker er sjuke folk og vil aldri bli bedre.

Lenke til kommentar

The Assassination of Jesse James

 

Huff. Hadde store forhåpninger til filmen, og de innfridde vel ikke som jeg hadde forventet. For all del, en god historie, men det blir aaalt for langtrukket til tider, og jeg slet meg gjennom den første halvannen timen. Det gikk rett og slett for tregt, og jeg gjespet, så på klokka opptil flere ganger. Creds til Affleck og Pitt som begge gjør en kjempejobb. Affleck var spesielt god. :)

 

Men, filmen var langt ifra god nok.

 

5/10

Lenke til kommentar

Synd du ikke klarte å bli dratt inn i den fascinerende historien om Jesse og hans skjebne. Som stor western-fan var 2007 et kruttladet år for meg, med en actionfylt "good-vs-evil" historie i 3:10 To Yuma og et lavmælt drama i Assassination om hvordan fascinasjonen for noen kan få de verste konsekvenser.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut

 

Fyfaen, Kubrick skuffer aldri.

 

Erotikk, fantasi, kjærlighet, uhyggelig, merkelighet, masker og løgner. Alt dette beskriver Eyes Wide Shut. En bra opplevelse.

 

Hadde ikke de største forventningene ever til denne filmen. Når folk har ramsa opp sin "Topp 5 Kubrick" har ikke alltid denne vært med, så jeg regna med at den var en midt på treet men bra opplevelse. Der tok jeg skammelig feil. Filmen starter med en intro som er lik Full Metal Jacket sin, bare bedre. Jeg elsket introen, og jeg elsker nesten filmen.

 

Filmen har det du forventer av Kubrick. Noe av det første jeg merker er kamerføringen. Det virker som det er en person til der, som følger etter karakterne og er til stede. Dette blir også brukt i The Shining, som han lagde 19 år før denne.

 

Soundtracket til filmen er fantastisk. Klassisk piano. I åpningscenen er det også en veldig kjent classic melodi (

). Sountracket bygger opp en spenning som er kjent i Kubrickfilmer. Denne spenningen fungerer veldig bra i Eyes Wide Shut og scorer høyt, ergo, et superb soundtrack som er vanskelig og mislike.

 

Selv synes jeg filmen er en slik mindfuck. Den tuller med hodet ditt. Dette liker jeg.

 

Alt i alt digget jeg denne filmen sterkt, det eneste som trekker ned er at manuset er til tider litt klønete. Men bortsett fra det, nøt jeg filmen, jeg nøt lyden og soundtracket, jeg nøt historien og de visuelt pene og surrealistiske scenene. Flott, film. En god slutt på Kubricks karriere, synes jeg.

 

9/10

 

Edit: Når ymdb funker igjen skal denne nederst et sted på listen. PERFECTION! Easily in my top 15.

Likte selv filmen veldig godt, Kubrick er noe for seg selv. Jeg ble faktisk redd de gangene pianoet bygget opp spenningen, ble på en måte panisk. Synes forresten Kidman er jækla heit i Eyes Wide Shut - de få gangene jeg har sett henne i film.

Lenke til kommentar

Eyes Wide Shut

 

Fyfaen, Kubrick skuffer aldri.

 

Erotikk, fantasi, kjærlighet, uhyggelig, merkelighet, masker og løgner. Alt dette beskriver Eyes Wide Shut. En bra opplevelse.

 

Hadde ikke de største forventningene ever til denne filmen. Når folk har ramsa opp sin "Topp 5 Kubrick" har ikke alltid denne vært med, så jeg regna med at den var en midt på treet men bra opplevelse. Der tok jeg skammelig feil. Filmen starter med en intro som er lik Full Metal Jacket sin, bare bedre. Jeg elsket introen, og jeg elsker nesten filmen.

 

Filmen har det du forventer av Kubrick. Noe av det første jeg merker er kamerføringen. Det virker som det er en person til der, som følger etter karakterne og er til stede. Dette blir også brukt i The Shining, som han lagde 19 år før denne.

 

Soundtracket til filmen er fantastisk. Klassisk piano. I åpningscenen er det også en veldig kjent classic melodi (

). Sountracket bygger opp en spenning som er kjent i Kubrickfilmer. Denne spenningen fungerer veldig bra i Eyes Wide Shut og scorer høyt, ergo, et superb soundtrack som er vanskelig og mislike.

 

Selv synes jeg filmen er en slik mindfuck. Den tuller med hodet ditt. Dette liker jeg.

 

Alt i alt digget jeg denne filmen sterkt, det eneste som trekker ned er at manuset er til tider litt klønete. Men bortsett fra det, nøt jeg filmen, jeg nøt lyden og soundtracket, jeg nøt historien og de visuelt pene og surrealistiske scenene. Flott, film. En god slutt på Kubricks karriere, synes jeg.

 

9/10

 

Edit: Når ymdb funker igjen skal denne nederst et sted på listen. PERFECTION! Easily in my top 15.

Likte selv filmen veldig godt, Kubrick er noe for seg selv. Jeg ble faktisk redd de gangene pianoet bygget opp spenningen, ble på en måte panisk. Synes forresten Kidman er jækla heit i Eyes Wide Shut - de få gangene jeg har sett henne i film.

 

Så koselig med kommentar på anmeldelsen min av Eyes Wide Shut.

Likte veldig godt den paniske oppbygningen selv. Kidman er ikke så verst, kan si meg enig der. Filmen er utrolig bra synes jeg. Folk undervurderer den sikkert fordi det er Kubrick, og forventer mer. Det er jeg uenig i, jeg synes filmen var knakende bra og leverte som en Kubrickfilm skal. Mystisk med fantastisk soundtrack.

Lenke til kommentar
Synd du ikke klarte å bli dratt inn i den fascinerende historien om Jesse og hans skjebne. Som stor western-fan var 2007 et kruttladet år for meg, med en actionfylt "good-vs-evil" historie i 3:10 To Yuma og et lavmælt drama i Assassination om hvordan fascinasjonen for noen kan få de verste konsekvenser.

Vell, 3:10 To Yuma elsket jeg, både pga historien, humoren og action all the way.. Men ble ikke satt ut like mye av Jesse James, pga det ble som ei bombe som aldri gikk av.. Det ble altfor kjedelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...