Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

WALL-E

 

WALL-E levde kanskje ikke heeeelt opp til forventingene, men en visuell vakker film med følelsesladede karakterer som man virkelig får medfølelse med. Pixar blir ikke noe dårligere med tiden og utnytter teknologien for fullt, selv om det kanskje blir litt mye "Apple-reklame" til tider. Den norske dubbingen gjorde ikke noe som helst, da dialog er heller fraværende store deler av filmen. Ikke at det er noe negativt, heller tvert imot, for kroppsspråket er så til de grader godt gjennomført, at man begynner å tenke "hva var den lyden?" når noen faktisk sier noe.

Pixar har ikke funnet opp kruttet på nytt, men de får det stadig til å smelle både bedre og vakrere. 9/10

 

Edit: Vups.. Ble litt veeeel stort bilde.. :whistle:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eyes Wide Shut

 

Fyfaen, Kubrick skuffer aldri.

 

Erotikk, fantasi, kjærlighet, uhyggelig, merkelighet, masker og løgner. Alt dette beskriver Eyes Wide Shut. En bra opplevelse.

 

Hadde ikke de største forventningene ever til denne filmen. Når folk har ramsa opp sin "Topp 5 Kubrick" har ikke alltid denne vært med, så jeg regna med at den var en midt på treet men bra opplevelse. Der tok jeg skammelig feil. Filmen starter med en intro som er lik Full Metal Jacket sin, bare bedre. Jeg elsket introen, og jeg elsker nesten filmen.

 

Filmen har det du forventer av Kubrick. Noe av det første jeg merker er kamerføringen. Det virker som det er en person til der, som følger etter karakterne og er til stede. Dette blir også brukt i The Shining, som han lagde 19 år før denne.

 

Soundtracket til filmen er fantastisk. Klassisk piano. I åpningscenen er det også en veldig kjent classic melodi (

). Sountracket bygger opp en spenning som er kjent i Kubrickfilmer. Denne spenningen fungerer veldig bra i Eyes Wide Shut og scorer høyt, ergo, et superb soundtrack som er vanskelig og mislike.

 

Selv synes jeg filmen er en slik mindfuck. Den tuller med hodet ditt. Dette liker jeg.

 

Alt i alt digget jeg denne filmen sterkt, det eneste som trekker ned er at manuset er til tider litt klønete. Men bortsett fra det, nøt jeg filmen, jeg nøt lyden og soundtracket, jeg nøt historien og de visuelt pene og surrealistiske scenene. Flott, film. En god slutt på Kubricks karriere, synes jeg.

 

9.999901/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Escape from L.A.

 

Denne filmen parodierer kanskje samfunnet og kulturen i Amerika veldig bra, men det er likevel ikke nok til å dekke over de virkelig store manglene i filmen. Actionscenene er tørre og kjedelige. Pluss at hovedpersonen selv er så hard at det ikke en gang er morsomt. Han er ikke Rambo- eller Chuck Norris-hard, men bare så tøff at det egentlig blir teit.

 

Filmen hadde et bra potensiale, men utførelsen var crap.

Endret av Bakke
Lenke til kommentar

Down By Law

 

Jeg har aldri tatt meg tid til å utforske noe særlig av Jarmusch's filmunivers, noe jeg angrer særdeles på nå. Fra første stund ble jeg bergtatt av den herlige noir-effekten og ikke minst skuespillerprestasjonene til både Tom Waits og John Lurie. For å sette farge på dette svart-hvitt-landskapet blir vi også introdusert for Roberto Benignis herlige, velskrevne karakter. "Roberto" liver opp filmen og gjør det hele til en fornøyelig affære, med sin naivitet og italiensk-engelske vittigheter.

 

Kameraarbeidet er nydelig utført, og de velkomponerte bildene blir bare forsterket av svart-hvitt-kontrasten. Det vil være feil å si at Down By Law raser av gårde, men filmen lever helt fint i sitt eget rolige og møysommelige oppbygde univers. Karakterene, vennskapet og intrigene får tid til å utvikle seg, og dersom du innehar bare en smule tålmodighet så vil jeg anbefale deg å se denne filmen. En klassiker.

 

8/10

Lenke til kommentar

Hellraiser VII - Deader

 

Jeg er en stor fan av skrekkfilm, og den originale Hellraiser står høyt oppe på min liste av favorittfilmer. Nr. 2 i serien liker jeg også veldig godt, men i nr. 3 syns jeg det hele begynner å ta litt av. Forutenom den originale trilogien er det laget hele 5 filmer basert på Clive Barker's univers. For ei god stund tilbake så jeg nr. 8 i serien; "Hellworld". Med en undertittel som lyder "Evil goes online", vet man at man er i ferd med å se en kalkun av dimensjoner. Og jeg fikk rett. Men, det tilhører en annen anmeldelse.

 

"Deader" er nr. 7 i serien, og jeg må si at jeg hadde null forhåpninger da jeg begynte å se den. Men jaggu, her ble man positivt overrasket! God, og til tider meget skummel stemning, troverdig hovedperson som man faktisk knytter et bånd til gjennom filmen, og fine effekter bestående av blod, gørr og annet snacks. Storyen var heller ikke så verst. Den vil nok aldri vinne en Oscar, men er grei nok til at den holder på interessen din (i hvertfall min). Jeg likte også den lille tributen til den originale filmen de hadde inkludert. Pinhead var så klart til stede i all sin prakt, men det hadde ikke skadet om han var enda mer til stede. Det er trossalt han som "er" Hellraiser. Det samme går for Cenobitesene. Skal man utpeke noe spesielt negativt, må det være den overdrevne bruken av "person opplever noe, men våkner plutselig opp på et annet sted og vet ikke om det som nettopp skjedde var ekte eller ikke". Det hadde holdt med èn gang, og ikke fem.

 

Man har også så klart andre små feil, men som skrekkfilmfan, så har man blitt vant til det, og jeg finner meg selv i å bli "skuffet" om filmen faktisk ikke har noen. Disse feilene ødelegger uansett ikke totalinntrykket av filmen.

 

Hellraiser VII - Deader er ikke et episk mesterverk, men absolutt en severdig film. En positiv overraskelse i skrekkfilmhaugen, som dessverre preges av mye søppel.

Lenke til kommentar

Wall E

 

Tok med meg ungene på denne filmen. Handlingen er lagt til en tid hvor jorden er så full av søppel at den blir ubeboelig.

Noen roboter er igjen for å rydde opp igjen. Til slutt er det tilsynelatende kun 1 igjen som lager noen utrolige søppelberg.

Wall E leverer akkurat det den skal. God underholdning, morsomme karakterer, og en artig historie.

 

Det dårlige med filmen er at det lyser gjennom at unger skal få foreldre til å kjøpe ting som er i filmen.

Ipod bland annet, helt åpenbar og tydelig product placement. Snart finnes nok Wall E leker i absolutt alle varianter.

Foreldre går på kiwi og må kjøpe alle tenkelige varianter av serials for ungene skal ha alle figurene.

Leketøysbutikker bombaderer ungene med Wall E figurer iform av "uskyldige" blader i postkassen.

Wall E på xbox\Ps3\PC er et must! osv osv osv

 

Så, en tur på kino som i utgangspunktet kostet meg 210 kroner inklusiv parkering og godteri, blir fort 2-3000 i alt det andre stæsjet.

 

I mellomtiden samler alle bilene fra Lightning Mcqueen epoken støv i en kasse. For ikke å snakke om star wars lekene..

 

jaja Disney er flinke de

 

film for unger: 8/10

Film for voksne: 6/10 (1/10 hvis man tenker på hvor mye det ender opp med å koste)

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Synes det er merksnodig at du trekker ned filmen pga "produktplassering" som egentlig ikke trenger å være det en gang.

Man hadde da Discmans i filmer før i tiden også, bare fordi iPod har et unikt design, behøver det ikke å si at det er reklame med "vilje", men kun noe plassert der for kanskje å minne folk om forskjellen på nå (eller da-tid i filmen) og kassetter.

 

Og strengt talt er det vel leker etter hver eneste Disney/PIXAR-film, istedet for å skjemme bort ungene dine, si nei?

Helt gratis.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Det dårlige med filmen er at det lyser gjennom at unger skal få foreldre til å kjøpe ting som er i filmen.

Ipod bland annet, helt åpenbar og tydelig product placement. Snart finnes nok Wall E leker i absolutt alle varianter.

Foreldre går på kiwi og må kjøpe alle tenkelige varianter av serials for ungene skal ha alle figurene.

Leketøysbutikker bombaderer ungene med Wall E figurer iform av "uskyldige" blader i postkassen.

 

Kjøper du serials? Finst det ikkje massevis med sider der du får dei gratis, då? (høhøhø)

 

Nei, det er ganske paradoksalt med alt kjøpemaset rundt ein film om ... overforbruk og nedsøpling.

Lenke til kommentar
jaja Disney er flinke de

 

Joda, men akkurat WALL-E er det Pixar som har laget ;)

 

 

mja

 

 

"Pixar started in 1979 as the Graphics Group, a part of the Computer Division of Lucasfilm before it was bought by Apple co-founder Steve Jobs in 1986 and given its current name. The Walt Disney Company bought Pixar in 2006 through an all-stock transaction worth US$7.4 billion."

Lenke til kommentar
Synes det er merksnodig at du trekker ned filmen pga "produktplassering" som egentlig ikke trenger å være det en gang.

Man hadde da Discmans i filmer før i tiden også, bare fordi iPod har et unikt design, behøver det ikke å si at det er reklame med "vilje", men kun noe plassert der for kanskje å minne folk om forskjellen på nå (eller da-tid i filmen) og kassetter.

 

Og strengt talt er det vel leker etter hver eneste Disney/PIXAR-film, istedet for å skjemme bort ungene dine, si nei?

Helt gratis.

 

Hehe, det handler overhodet ikke om å skjemme bort ungene sine.

Det handler derimot om kjøpe press og gruppe press blandt unger.

Skal jeg som ansvarlig far si nei til absolutt alt ungene ber om (og jeg sier mye nei) så ville til slutt ungene følt seg som utskudd som ikke har det alle de andre har. Dette i seg selv er noe som er så gammelt at det sikkert fantes på den tiden man brukte bark som tannkost.

 

Det er forsvinnende lite forskjell på kjøpe presset blandt tenåringer og unger i 4-9 års alderen. Hører mye på praten dems jeg, og tenker mitt. "vi reiser opp til xxxx, han har playstation" eller "jeg har alle figurene til ditt og datt, ikke du" Det er like ille på skole og barnehage. Kjøpepress og gruppepress. Unger eller tenåringer som ikke har det de andre har blir et resultat av gatas parlament og eksludert i enkelte sammenhenger.

Så før man strekker ut en pekefinger til foreldre som føler de må kjøpe Wall-E figurer, så er det forbausende mye gruppepress bland de små også. Dette kjøpepresset og tilhørende gruppepress er Disney i en eller annen grad ansvarlig for. Når de plasserer såpass mye reklame i en film, så har de et sosialt ansvar for at de skaper slike tilstander blandt de minste og mest påvirkelige i samfunnet.

 

Hilsen

 

Sliten småbarnsfar. Som gjør så godt han kan ;)

 

Det heter vel Disney-PIXAR så vidt jeg vet?

 

Mener at PIXAR-sjefen sitter på 11% av aksjene, hvilket er mer enn Disney-familien til og med. :hmm:

 

 

semantikk

 

Disney er i en eller annen grad den som til slutt tjener penger på at podene mine vil ha stæsjet i filmene. :)

Lenke til kommentar
Synes det er merksnodig at du trekker ned filmen pga "produktplassering" som egentlig ikke trenger å være det en gang.

Man hadde da Discmans i filmer før i tiden også, bare fordi iPod har et unikt design, behøver det ikke å si at det er reklame med "vilje", men kun noe plassert der for kanskje å minne folk om forskjellen på nå (eller da-tid i filmen) og kassetter.

 

Og strengt talt er det vel leker etter hver eneste Disney/PIXAR-film, istedet for å skjemme bort ungene dine, si nei?

Helt gratis.

 

Hehe, det handler overhodet ikke om å skjemme bort ungene sine.

Det handler derimot om kjøpe press og gruppe press blandt unger.

Skal jeg som ansvarlig far si nei til absolutt alt ungene ber om (og jeg sier mye nei) så ville til slutt ungene følt seg som utskudd som ikke har det alle de andre har. Dette i seg selv er noe som er så gammelt at det sikkert fantes på den tiden man brukte bark som tannkost.

 

Det er forsvinnende lite forskjell på kjøpe presset blandt tenåringer og unger i 4-9 års alderen. Hører mye på praten dems jeg, og tenker mitt. "vi reiser opp til xxxx, han har playstation" eller "jeg har alle figurene til ditt og datt, ikke du" Det er like ille på skole og barnehage. Kjøpepress og gruppepress. Unger eller tenåringer som ikke har det de andre har blir et resultat av gatas parlament og eksludert i enkelte sammenhenger.

Så før man strekker ut en pekefinger til foreldre som føler de må kjøpe Wall-E figurer, så er det forbausende mye gruppepress bland de små også. Dette kjøpepresset og tilhørende gruppepress er Disney i en eller annen grad ansvarlig for. Når de plasserer såpass mye reklame i en film, så har de et sosialt ansvar for at de skaper slike tilstander blandt de minste og mest påvirkelige i samfunnet.

 

Hilsen

 

Sliten småbarnsfar. Som gjør så godt han kan ;)

 

Det heter vel Disney-PIXAR så vidt jeg vet?

 

Mener at PIXAR-sjefen sitter på 11% av aksjene, hvilket er mer enn Disney-familien til og med. :hmm:

 

 

semantikk

 

Disney er i en eller annen grad den som til slutt tjener penger på at podene mine vil ha stæsjet i filmene. :)

 

 

Jojo, jeg ser den, og betviler ikke evnene dine som far (selv om det kan leses slikt beklager, var mer et utsagn på generell basis).

Men jeg synes faktisk ikke at det var så mye produktplassering i Wall-E, og film-messig sett så burde ikke dette være et argument for å trekke ned filmens kvaliteter (synes jeg).

 

Og er fullstendig klar over gruppe/kjøps-press blant den yngre generasjon, er ikke så alt for lenge siden jeg var en liten pode selv.

 

 

Jeg er kanskje litt "film som kunst regel-rytter på dette" men slik er nå jeg.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...