Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Black Sheep (2006)

Filmens konsept er ganske teit, sauer går amok og blir zombie-sauer, mange får viruset fra sauene og blir "saue-zombie-mennesker" som går rundt. Filmen er ikke nok underholdene og det hele er ganske kjedelig. Helt greie gore-effekter, men det holder ikke.

3/10

Konseptet er teit? Konseptet er jo f**king awesome! Gi faktisk på denne på kino, bare fordi jeg synes konseptet var magisk. Men Black Sheep går litt opp og ned i spenningskurve/underholdningsverdi. Det skal sies at når den er på topp, er det utrolig morsomt, og når det er "dødtid" er det ikke kjedelig. Tror jeg ga den 7/10, hvis ikke jeg husker helt feil.

 

Underholdte meg ikke nok til en 5er, som er en "ikke se igjen, men grei for èn kveld".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blue Velvet

 

Ja, så var det Lynch da. Mitt første møtet med denne genierklærte mannen var delt, inntrykksmessig. Jeg likte godt stilen iblandt, denne overfladiske perfektheten blandet med mystiske omstendigheter fylt med perversitet, absurditet og annen faenskap. Den føles dog kald, konstruert, og har et klimaks som filmen bygger mye opp mot som skuffer. Men det var for all del en underholdende affære, og Dennis Hoppers fantastiske rolletolkning bærer litt av den. 7

 

Ser frem til flere filmer, først og fremst Lost Highway og Mulholland Dr., som vistnok skal være bedre.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte akkurat det samme som deg, sannsynligvis med samme tankegang - alle har sett den før meg, alle har elsket den, den er verdens beste film og uansett hva jeg ser nå så vil jeg bli skuffet. Den tåler flere visninger, kanskje med 6 måneder mellom hver gang. Det er mye mer å hente der enn man skulle tro, men det krevde at jeg leste en del om den før jeg kunne sett pris på selve seeropplevelsen. Det er opp til enhver om de gidder å sette seg gjennom noe sånt, jeg vet at Fight Club var mye bedre første, andre og tredje gang (kanskje alle ganger) enn Citizen Kane har vært - det er mye enklere å hente ut det underholdende i FC. Likevel er jeg glad for at jeg ga Kane en sjanse til.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg tenkte akkurat det samme som deg, sannsynligvis med samme tankegang - alle har sett den før meg, alle har elsket den, den er verdens beste film og uansett hva jeg ser nå så vil jeg bli skuffet. Den tåler flere visninger, kanskje med 6 måneder mellom hver gang. Det er mye mer å hente der enn man skulle tro, men det krevde at jeg leste en del om den før jeg kunne sett pris på selve seeropplevelsen. Det er opp til enhver om de gidder å sette seg gjennom noe sånt, jeg vet at Fight Club var mye bedre første, andre og tredje gang (kanskje alle ganger) enn Citizen Kane har vært - det er mye enklere å hente ut det underholdende i FC. Likevel er jeg glad for at jeg ga Kane en sjanse til.

Prøv med en anmeldelse uten en trampoline i forkant!

Lenke til kommentar

Sist sett er en kinesisk film som heter " Getting Home" eller "Luo ye gui gen" som den egentlig heter.

Var faktisk ikke så alt for ille. Handlet om en mann som skulle ta med sin avdøde kamerat hjem, så han kunne få fred eller noe sånt. Skjedde utrolig mye artige situasjoner, og var noen triste øyeblikk. Slutten synes jeg var ekstra god.

7.5/10

Anatomy Of A Murder:

James Stewart har ikke skuffet meg enna, og dette er vel en av hans beste jeg har sett hittil. Filmen var både koselig og fengende. Ganske så god rettsaks film dette ja.

9.5/10

Lenke til kommentar
Hva? Ingen karakter? =)

 

Ikke noe krav om det, vel?

 

Blue Velvet

 

Ja, så var det Lynch da. Mitt første møtet med denne genierklærte mannen var delt, inntrykksmessig. Jeg likte godt stilen iblandt, denne overfladiske perfektheten blandet med mystiske omstendigheter fylt med perversitet, absurditet og annen faenskap. Den føles dog kald, konstruert, og har et klimaks som filmen bygger mye opp mot som skuffer. Men det var for all del en underholdende affære, og Dennis Hoppers fantastiske rolletolkning bærer litt av den. 7

 

Ser frem til flere filmer, først og fremst Lost Highway og Mulholland Dr., som vistnok skal være bedre.

 

Hadde noe av samme opplevelsen da jeg så den. Men det hadde noe med forventninger å gjøre, etter å ha sett Lost Highway og Eraserhead, forventet jeg enda mer syre. Men Blue Velvet er kanskje den mest konvensjonelle av surrealistfilmene hans.

 

Du kommer nok til å like to førstnevnte bedre (bare gjetter:P), og Mulholland Drive har jeg ikke sett, men har derimot inntrykk av at er hans beste, utifra hva jeg har hørt fra folk.

Wild at Heart syntes jeg var litt svak, men den er ganske så underholdende. Men når jeg tenker meg om har jeg bare gode minner fra den, burde nesten se den igjen og rette opp inntrykket.

Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde meg på denne, så de første 20 minuttene før jeg gav opp. Skuespillet var såpass teatralsk og overdrevet at det bare var fælt å se på. Føltes ut som en broadway musical uten musikken. Spencer Tracy og dialogen var to høydepunkter dog, kanskje jeg skal prøve å se den ferdig.

 

Du bør så absolutt prøve å se den igjen. Er du interessert i ting som filosofi og/eller rettssystem og ytringsfrihet så gir det filmen ekstra god smak. Spencer Tracy vokser seg bare større og større utover filmen og han kommer med noen gullkorn som er helt rå. Første akt er vel filmens svakeste egentlig.

Lenke til kommentar

Batman Begins (2005)

 

Har sett denne før, men har aldri skrevet en anmeldelse av den. Er vel ikke stort annet jeg kan si enn at denne filmen er et episk mesterverk. Christopher Nolan er et geni, enkelt og greit. Filmen varer nesten to og en halv time, men likevel så jeg den to ganger i går. Og når en film imponerer meg såpass mye, da vet man at dette er en mildt sagt genial film. Filmen kan skilte med et bredt spekter av stjerneskuespillere, og så godt som alle leverer varene, og vel så det. Spesialeffektene er enten utrolig bra, eller så utrolig bra at de får meg til å hoppe i stolen.

 

Filmen er ikke perfekt, den har falt i noen klisjérfeller, men det er så bra gjennomført at man nesten ikke merker det. Men hvorfor gidder jeg å ramse opp feil når filmen er så bra? Alt av feil, i den grad man kan kalle det feil i det hele tatt, er så ubetydelige at man ikke merker det når man ser filmen en gang. Jeg merket det i alle fall ikke før jeg tenkte over det i etterkant.

 

Hvis du ikke ser denne filmen, dreper jeg deg. Terningkast 7.

Lenke til kommentar

Felon

 

Fengselslivet kan være beinhardt, spesielt hvis det føles forbasket urettferdig at man i det hele tatt er der. Felon gir fingern til det amerikanske fengselsystemet, skildrer skumle innsatte som går løs på hverandre, vakter som gir faen i rehabelitering og pårørende som ikke skjønner hvor hardt det egentlig er innenfor murene. Ikke akkurat noen ny åpenbaring med andre ord, men absolutt ærlig og brutalt nok til å være verdt en gjennomgang.

4

Lenke til kommentar

The Cook the Thief His Wife & Her Lover (1989)

 

Vel, jeg kan bare si at det er sjelden jeg har sett lys og farger bli brukt på en så flott måte som her. Cinematografi og scenografi er på topp (for å slenge rundt med faguttrykk).

Jeg liker stilen som er brukt, dette minner stort sett om et teaterstykke (og kunne utvilsomt vært svært gjennomførbart på en scene), og man er ganske distansiert fra karakterene og hendelsene (det er vel kun ett virkelig nærbilde, som jeg husker). Man blir dermed bare sittende og betrakte det hele. Sånn som på teater, selvfølgelig.

20 i stil, og nok om det.

 

Helt ærlig, så, uansett hvor filminteressert jeg måtte være, klarer jeg sjelden å se en film i én sitting. I løpet av en film tar jeg i gjennomsnitt pauser på til sammen 5-20 minutter, for å spise, surfe, eller loke generelt. Eller, en time, hvis filmen er dritkjedelig. Rett og slett fordi jeg har en elendig konsetrasjonsevne. Samlet pausetid under denne filmen: 0 minutter. Og jeg ville ha mer da rulleteksten dukket opp. Utrolig engasjerende, historien har hele tiden en nerve. Og blir mer spennende utover, fremfor å dabbe av.

 

Dette må Michael Gambon ta mye av æren for. Karakteren hans er ufyselig og jævlig, og samtidig utrolig interessant (en sadistisk og temperamentsfull slubbert med sans for bordmanerer), og så fantastisk godt spilt av Gambon, som gjør denne uvirkelige karakteren fullstendig troverdig.

Jevnt over er skuespillet godt, men han er virkelig noe for seg selv her.

 

Første filmen jeg ser av Greenaway, og jeg er kjempeimponert, for å smøre litt på flekset. Liker stilen hans, håper de andre filmene hans har noe av det samme. Anbefalinger, noen? Denne anbefales i alle fall varmt.

 

9/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Mulholland Drive er fullstendig uforståelig første gang du ser den. Du forstår absolutt ingenting av hva som foregår. Plutselig er hovedpersonen dau, så er hun ikke dau, så er hun dau igjen, eller VAR hun det, osv. Men reddes i land av noen dødsheite lesbescener med Naomi Watts og Laura Harring (hu peneste fra The Shield og Sunset Beach). Den dama har pupper av en annen dimensjon.

 

MV5BMjExNzYwNDk3NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzcyMjM3MQ@@._V1._SX267_SY400_.jpg

Lenke til kommentar
Hvis du ikke ser denne filmen, dreper jeg deg. Terningkast 7.

Er det terningkast 1-6 da? Så du liksom git 7/6? Det høres iallfall slik ut gjennom anmeldelsen din, og jeg skjønner hvorfor, filmen er brilliant. Men, terningkast kan være så mangt, både 7/10, 7/12 osv ^^

 

Ja, det var meningen at det skulle være terningkast 7 av 6 :lol:

 

Misforstått humor ftw...

Lenke til kommentar
Mulholland Drive er fullstendig uforståelig første gang du ser den. Du forstår absolutt ingenting av hva som foregår. Plutselig er hovedpersonen dau, så er hun ikke dau, så er hun dau igjen, eller VAR hun det, osv. Men reddes i land av noen dødsheite lesbescener med Naomi Watts og Laura Harring (hu peneste fra The Shield og Sunset Beach). Den dama har pupper av en annen dimensjon.

 

MV5BMjExNzYwNDk3NV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzcyMjM3MQ@@._V1._SX267_SY400_.jpg

 

 

 

ganske heit scene, ja.

den filmen er så deilig forvirrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...