Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lærte det i naturfagen på ungdomsskolen (om jeg husker rett), om det da ikke kom enda tidligere. Så for meg ble det mye teskje over kunnskapen som ble presentert, men det er jo nødvendig for å ha en empirisk tilnærming i dokumentaren og man kan vel anse det som oppfriskning om kunnskapen allerede er der. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan kunne du lære det da, det er jo bare et par år siden De fant det ut, da de fikk kartlagt Menneske og sjimpanse Genomet

 

Et par år siden? Jeg har ikke vært borte i bilogi på år og dager. Et lite google-søk viser referanse til følgende, når det kommer til kromosom 2:

 

Human Chromosome 2 and its analogs in the apes - from Yunis, J. J., Prakash, O., The origin of man: a chromosomal pictorial legacy. Science, Vol 215, 19 March 1982, pp. 1525 - 1530

 

Men det finnes sikkert noen biologer eller genetikere som kan oppklare om mitt minne er en skygge av realitetene eller noe annet :)

Lenke til kommentar
hvordan kunne du lære det da, det er jo bare et par år siden De fant det ut, da de fikk kartlagt Menneske og sjimpanse Genomet

 

De har "alltid" trodd at det var tilfellet, men det var først etter denne kartleggingen at de hadde sterke nok beviser for å kunne si det med svært høy grad av sikkerhet. Den grad av sikkerhet du trenger for å kunne overbevise fundamentalistiske kristne t.eks.

Lenke til kommentar

Finding Nemo (2003)

Ikke like morsom som sist gang jeg så den (da den kom ut) Jeg synes animering er flott, men ikke noe mer enn det. Filmen er absolutt ikke dårlig, men ble ikke like underholdt som da jeg så den i 2003 (da ga jeg den 8/10), den har fortsatt 8/10 på min vote history, men senker den nå ned til 7/10. No offence.

 

 

Black Sheep (2006)

Pappa kjøpte denne inn for meg og lillebror skulle ha noe å se på i går kveld, så why not tenkte jeg. Filmens konsept er ganske teit, sauer går amok og blir zombie-sauer, mange får viruset fra sauene og blir "saue-zombie-mennesker" som går rundt. Filmen er ikke nok underholdene og det hele er ganske kjedelig. Helt greie gore-effekter, men det holder ikke.

3/10

 

 

River Queen (2005)

Denne hadde jeg forhåpninger til. Vi befinner oss i New Zeland på 1860-tallet, i ville jungelen. Filmen åpner som en film som kan være en 10er, vakre bilder og fin musikk, elskbare ord som viskes. Og så kommer "River Queen" fram og jeg smiler. Filmen varer i 1t 50min, og den første 40-50 minuttene (tror jeg) er bra, visuelt vakkert, fin musikk og god cinematografi. Men så blir alt dette borte, filmen blir kjedeligere, historien rakner og manuset holder ikke. Skuespillerne blir kjipe og de siste 30 minuttene virket som en evighet. Filmen minner forresten litt om The New World. Må si jeg ble skuffet, men den ender på en.

4.99999/10

Lenke til kommentar
hvordan kunne du lære det da, det er jo bare et par år siden De fant det ut, da de fikk kartlagt Menneske og sjimpanse Genomet

 

De har "alltid" trodd at det var tilfellet, men det var først etter denne kartleggingen at de hadde sterke nok beviser for å kunne si det med svært høy grad av sikkerhet. Den grad av sikkerhet du trenger for å kunne overbevise fundamentalistiske kristne t.eks.

 

Kristendom bygger på tro og ikke viten. Man kan ikke overbevise en kristen med viten. Hele poenget til Gud (og det som gjør at det blir en vegg å diskutere mot) er at man ikke skal kunne vite at Gud eksisterer. Om h*n eksisterer så ville h*n sørget for at det var ubeviselig, fordi h*ns poeng er jo å tvinge mennesket til å ta et standpunkt utifra tro. En kristen trenger da altså ikke ha noe viten, det blir irrelevant. Vedkommende gjør opp selv om h*n er villig til å tro på Gud eller ikke. Kristne som hevder de vet at Gud eksisterer bommer derfor også endel. Det blir fiktivt. Ingen skal vite om Gud eksisterer, om Gud virkelig er ute etter tro. Det ville gjort tro meningsløst. Dette er et poeng som mange som forholder seg til vitenskap er ignorant overfor, den manglende forståelsen for dette aspektet gjør at man ikke er i stand til å fatte og begripe hvorfor kristne kan avfeie slik vitenskap.

 

På samme måte finnes det filosofer som avfeier det meste av vitenskap som sikker viten.

 

For min egen del så er jeg agnostiker. Jeg har kommet frem til at jeg eksisterer. Men jeg kan, slik jeg ser det, aldri komme frem til noen sikker kunnskap om at du eksisterer. Jeg kan være alene i dette universet og alt rundt meg er skapt av meg selv, for å unngå ensomheten. All smerte har jeg skapt for å kunne nyte glede, frykt har jeg skapt for å kunne være modig. Jeg er altså Gud, om den filosofiske idéen stemmer og faktorer som moral blir da fullstendig irrelevant. Ettersom jeg har skapt alt, er jeg fri til å fjerne det jeg måtte ønske for å tilpasse det hele. Jeg kan plaffe noen ned på åpen gate, fordi jeg ikke likte vedkommende i min egen oppkonstruerte virkelighet.

 

Jeg håper jo virkelig det ikke stemmer, jeg ønsker jo at mine barn og min elskede kjæreste faktisk er, slik som jeg er. Akkurat som jeg ønsker at du er Otth. Men jeg kan aldri få sikker viten om dette, vil jeg tro. Ei heller vil du få sikker viten om at jeg eksisterer og at jeg faktisk skriver til deg og at dette ikke bare er noe ditt ensomme sinn har oppkonstruert. Jeg lever i troen om at jeg ikke er den eneste som eksisterer. :)

 

For å leke litt mindfuck. Men point being, de som tror viten vil kunne være en fasit for å overtale en troende, de har nok ignorert et viktig element. Som nevnt over. Men dette har jo intet med filmanmeldelse, så det bør vel kanskje splittes ut.

Lenke til kommentar

Superhero movie:

 

Superhero movie var en veldig morsom film, men alt for kort. Fantastisk begynnelse, genial humor da han drepte foreldrene. Generelt morsom. På slutten av filmen ble det litt daffere, med en brå slutt.

+ Ekstremt morsom

+ Gode skuespillere

- Kort

- Brå slutt

 

7,5/10

 

Anbefales.

Lenke til kommentar

Sukiyaki Western Django (2007/2008)

 

poster%20sukiyaki-western-django-poster1.jpg

 

Jaja, dette er en film som kommer snart på kino i USA. Typisk for USA kino er alltid utenlandske filmer 1år gamle eller mer. Det betyr at den er fult tilgjengelig på DVD så hvorfor USA gjør dette fatter ikke jeg, men det er sikkert derfor de har Quentin Tarantino som presenterer filmen….lokkemat med andre ord.

Noen sa til meg de filmet presentasjons

nå nylig nettopp for USA kino. Om dette er sant vet jeg ikke.

 

De Takashi Miike filmene jeg har sett har vært nokså bra. Ikke noe fantastisk (som jeg har sett enda), men jeg hadde høye forventinger på denne. Traileren var lovende. Synd at det ikke ble noe positiv opplevelse.

 

Det som plager meg mest er at alle snakker engelsk med sikkelig tung kinesisk-engelsk aksent. Det er svært vanskelig å få med seg hva de sier (DVDen hadde ikke engelsk tekst). Det er noen få som snakker ren engelsk, men det hjelper lite i lengden.

Hvorfor de gjorde dette fatter jeg ikke. Mulig et forsøk på å nå ut til det Amerikanske markedet, men filmene pleier jo å bli dubbet for dem uansett. Det hele ender opp som noe uforståelig for engelske og kinesere, og begge parter ender opp å måte ha tekst.

 

Filmen forsøker for hardt å være annerledes. Den er en westernen, men likevel spekket full av moderne utstyr her og der. Det er tydelig at filmen følger sine egne lover.

Action/kamp scenene er raske og bra utført, men som nevnt tidligere er kvaliteten over filmen variable.

Scener blir ofte gjentatt, noe som bare skapte forvirring i hva de forsøker å fortelle.

 

En ”fremmed” ankommer en landsby der det er to klaner (hvite og røde) som er i evig kamp, og det morsomme er at de er naboer. Så det er konstant konflikter.

Det er mer ”mystikk” bak i handlingen, med det får du se selv. Personlig sleit sikkelig å sette det hele sammen. Jeg lurer på om de ikke klarte å bestemme seg over hva slaks film dette skulle være, westeren, mystiske legender, parodi eller komedie? Eller mulig en film for folk på LSD?

 

 

Laber skuespilling, lang trukken men bra filming redder den fra å være uholdbar.

 

5/10

 

Trailer:

Se filmen hos Youtube

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Det som plager meg mest er at alle snakker engelsk med sikkelig tung kinesisk-engelsk aksent. Det er svært vanskelig å få med seg hva de sier (DVDen hadde ikke engelsk tekst). Det er noen få som snakker ren engelsk, men det hjelper lite i lengden.

Hvorfor de gjorde dette fatter jeg ikke.

 

For å lage en morsom eastern-western-hybrid, slik jeg skjønte det.

 

Gleder meg forøvrig temmelig til å se denne filmen, virker som noe for seg selv.

Lenke til kommentar
Black Sheep (2006)

Filmens konsept er ganske teit, sauer går amok og blir zombie-sauer, mange får viruset fra sauene og blir "saue-zombie-mennesker" som går rundt. Filmen er ikke nok underholdene og det hele er ganske kjedelig. Helt greie gore-effekter, men det holder ikke.

3/10

Konseptet er teit? Konseptet er jo f**king awesome! Gi faktisk på denne på kino, bare fordi jeg synes konseptet var magisk. Men Black Sheep går litt opp og ned i spenningskurve/underholdningsverdi. Det skal sies at når den er på topp, er det utrolig morsomt, og når det er "dødtid" er det ikke kjedelig. Tror jeg ga den 7/10, hvis ikke jeg husker helt feil.

Lenke til kommentar
For å lage en morsom eastern-western-hybrid, slik jeg skjønte det.

 

Gleder meg forøvrig temmelig til å se denne filmen, virker som noe for seg selv.

 

Jo, men den er egenlig lite morsom. Ikke nok for å kalle seg en komedie, men det er "tull" i den som lager den morsom fordi det er så rart....lol

 

Traileren gir et helt annet inntrykk på filmen enn det den egentlig er.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Rocky V

 

Jeg er forsåvidt glad for at Sly bestemte seg for å gjøre comeback i 2006 og gi serien en bedre avslutning, men femmern er faktisk ikke så elendig som enkelte skal ha det til. Filmen har jo særpreg og prøver i det minste å fortelle en menneskelig historie, selv om manuset til tider sliter med å formidle de ulike konfliktene på en god nok måte. Spesielt lider trekantdramaet Rocky, Rocky junior og Tommy Gunn under dette, og dermed mister filmen litt slagkraft.

 

Men hey, man får da servert et realt gateslagsmål her, så veldig gærnt er det jo ikke.

 

3

Lenke til kommentar

Reservoir Dogs

 

Tarantino er nok ikke så komplett skuespiller, som han er regissør, men skikkelsens han i Reservoir Dogs, Mr.Brown er bare elskbar. Han er rett og slett rå, og han var med i 5-6 scener. Og akkurat det var det som manglet i RD. Vi får sett mye av litt, og litt av mye. Om Tarantino hadde valgt å kjøre en scene "Mr.X" blant alle 6, hadde det vært endel bedre, tror jeg. Han valgte å kun ta noen, de som betydde mest for filmen. For min del, kunne han lett å gjort filmen 40-50min lengre, for når filmen var ferdig hadde jeg lyst til å se så mye mye mer. Filmen stoppet da jeg trodde det skulle vært 10X mer flashbacks.. Nei nei, helhetsuttryket falt endel, men fremdeles en fantastisk film!

 

8/10

 

Trainspotting

 

Kul film. Jeg digger skottske filmer og den røffe mannen i gata. Dop dop dop, sex. Vet ikke helt hva jeg skal si. Bra kameraføring og meget kul musikk. Og baby-scenen var direkte herslig. Uff.

 

7/10

Lenke til kommentar

the Lord of the Rings

 

Eg såg heile extended edition-trilogien i helga. Tidlegare har eg berre sett Fellowship of the Ring. Eg vart ikkje serleg gripen den gong, og har eigentleg ikkje kjent noko stor lyst til å sjå filmane.

 

No som kringlydanlegget [surround sound] var på plass, og eg hadde DVD-spelar med oppskaklering gav eg den fyrste filmen ein ny sjanse. Og så måtte eg berre sjå dei to neste på rappen.

 

Det er delar av dei 12 timane der eg mista konsentrasjonen, og vandra rundt, surfa litt og slikt, men eg vert ofte rastlaus. I sum må eg likvel seia at dette var ei fantastisk oppleving.

 

Så, filmane er vel kjende nok til at eg ikkje treng gå nærare inn på dei, men eg gjeklk frå skeptisk til entusiastisk.

 

Og biletkvaliteten var jo heilt enrom. Nesten ikkje til å tru.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar
the Lord of the Rings

 

Eg såg heile extended edition-trilogien i helga. Tidlegare har eg berre sett Fellowship of the Ring. Eg vart ikkje serleg gripen den gong, og har eigentleg ikkje kjent noko stor lyst til å sjå filmane.

 

No som kringlydanlegget [surround sound] var på plass, og eg hadde DVD-spelar med oppskaklering gav eg den fyrste filmen ein ny sjanse. Og så måtte eg berre sjå dei to neste på rappen.

 

Det er delar av dei 12 timane der eg mista konsentrasjonen, og vandra rundt, surfa litt og slikt, men eg vert ofte rastlaus. I sum må eg likvel seia at dette var ei fantastisk oppleving.

 

Så, filmane er vel kjende nok til at eg ikkje treng gå nærare inn på dei, men eg gjeklk frå skeptisk til entusiastisk.

 

Og biletkvaliteten var jo heilt enrom. Nesten ikkje til å tru.

 

Hva? Ingen karakter? =)

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...