Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oldboy

 

Det er ikke så veldig mange filmer jeg gidder å se mer enn en gang. Oldboy derimot har jeg sett fem ganger, og det var ikke kjedelig å se den i dag heller. Få filmer har så få "feil" som denne filmen. Jeg har vanskelig for å sette fingeren på noe jeg skulle ønske var annerledes med den. Skuespillerne gjør en fantastisk jobb, spesielt Min-sik Choi i hovedrollen er helt glimrende. Plottet er absurd, men genialt. Selv om mange av tingene som skjer i filmen ikke er spesielt realistiske, føles filmen veldig autentisk. Det føles ikke ut som man sitter og ser på en film, det føles hele tiden ut som man er tilstede. Dette er en av de beste filmene som noensinne er laget.

 

Dom: 10/10

Endret av Geir M
Lenke til kommentar
Helt brukbar, men hovedsaklig på grunn av konseptet med den familien. Ellers led den av dårlig skuespill og det faktum at den ikke er spesielt skummel, og en smule mer komisk, sett med dagens øyne.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett originalen, mye på grunn av det som blir sagt i tråden her. Jeg kan tenke meg at TTCM er en film som var skremmende når den kom, men som nå mange år etter har blitt behandlet svært dårlig av tiden. Da er det kanskje likegreit å la være?

 

Selv om man ikke får noe ut av selve filmen, kan man jo se den i en filmhistorisk sammenheng. Hvis det er viktig for en, selvfølgelig. Sånt er av interesse for meg personlig, så jeg angrer ikke på å ha sett den.

Lenke til kommentar

Apollo 13

 

Eg hadde ikkje venta å verta så rive med av denne filmen. Eg visste jo korleis det gjekk.

Men sjølve historia er så fantastisk. Og berre tanken på å vera i drift i verdsrommet, med altfor lite oksygen og drivstoff... Eg tykte skodespelet jamnt over var veldig godt. I starten tenkte eg at det kanskje var litt mykje fokus på familie og vener på jorda, men etter kvart tykkjer eg det var bra at desse scenene var med.

 

Filmen er ikkje ein dokumentar, og hevdar ikkje å vera det. Etter å ha lese lista med feil på IMDB tykkjer eg filmen framstår som svært truverdig om korleis Apollo 13 arta seg. Sjølv om det var feil baseballkamp på skjermen på eit tidspunkt...

 

8/10

 

post-120053-1219791055.jpg

Lenke til kommentar
Heh, Fair enough.

 

Fixed.

 

 

Uansett, i går var en fin dag med både kino og film når jeg kom hjem, det var følgende:

 

 

Hellboy 2: The Golden Army

 

hellboy2poster2.jpg

 

Vår røde ikke-kommunistiske venn Hellboy er tilbake for å redde menneskeheten, sammen med sine kollegaer Abe Sapien, og Liz Shephard.

Denne gangen bryter Alve-Prinsen Nuada (en helt grei Luke Gross) våpenhvilen mellom eventyrskapningene, og menneskene, og det er selvfølgelig opp til vårt helte-trespann å redde dagen.

Det største og beste(og eneste) våpenet alve-prinsen har foruten sin gode venn "Mr.Wink" (ikke fullt så søt som han høres ut), er en hær av antall 70 x 70 udødelige roboter som ble bygget av tussene før våpenhvilen, men selvfølgelig må han ha noe for å aktivere hæren, en krone som ble delt i 3, der to av bitene gikk til alvene, og et til menneskene.

Så kampen er i gang.

 

For å bringe det på det rene med en gang, dette er en veldig god film for fansen til Hellboy, men ikke stort flere enn det.

Ikke at filmen er direkte dårlig, men det blir en film på nivå som Blade, som rett og slett duger til Lørdagskos når man ikke har en kjempefilm i hendene og ikke stort mer.

Det er dog en god dose underholdning i filmen, med et par slåssescener (bl.a i Trolltorget som er en sann fryd for kostyme-entusiaster), tørr macho-humor og til tider pene omgivelser.

Det er ikke til å unngå for kjennere å se at dette er Del Toro sitt verk, de karakteristiske sagn-figurene, som som oftest er mennesker i kostymer i stedet for CGI, som er gjort morbide på sin egen måte (Bl.a Del Toro's "søte" versjon av Tannfèen), og nevnte Trolltorget er vel hovedpunktet i filmen som er et pent sted for detalj-elskere.

 

Problemet er dog at man får et slags "miniatyr-eventyr" følelse ut av filmen, det er masse av potensiale stor-scener, men som alle drukner i sammenligning med andre Box-office titler.

Skuespillet er så-som-så, humoren likeledes, og plottet er som alle andre eventyr filmer godkjent av de som ikke stiller så alt for høye krav til underholdningen sin.

For selv om det står DEL TORO, med svære bokstaver, så er ikke akkurat dette Pan's Labyrinth gone-wild, det er vel snarere omvendt.

 

 

Kort sagt, filmen er bra for fans og og de som ikke stiller høye krav til filmene sine, mens de som gjerne vil ha en veldig god og smart film for kvelden kan lett styre unna uten å gå glipp av det helt store, selv om trolltorget er ganske vakkert.

 

 

7/10 - Bra. (For fansen)

6/10 - Noe bra for de øvrige.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

The Fall (2006)

 

Ordene rekker såvidt frem. Dette er en virkelig brilliant film, noe helt annet enn vi har sett før. Måten denne filmen er regisert, taler nok i seg selv. Filmen begynner med at Roy Walker befinner seg på et sykehus i Los Angeles i de sene 1920 årene, Roy er en stuntman for Hollywood. han ligger der etter å ha tatt et vågalt stunt for å imponere kjæresten. Forstyrret og opprørt med selvmordstanker møter han en annen pasient, en ung jente med navnet Alexandria. Han begynner å fortelle henne en fantastisk og levende historie om 5 helter; en inder, en ex-slave, en italiensk sprengstoff ekspert, en maskert banditt og Charles Darwin - Som samles for å kjempe mot en felles fiende, Guvernør Odious. Selv om Roy har en sanne følelser for Alexandria, har han også et ytteligere motiv; ved å fortelle historier og styrke hennes tillit, lurer han henne til å stjele morfin fra sykehuset slik at han kan begå selvmord. Forøvrig så er filmen finansiert av regissøren selv, da han ønsket full kreativ kontroll. I tillegg er musikken utrolig passende. Anbefaler virkelig i det minste å ta en titt på traileren.

 

9/10

 

Trailer

 

3-1.jpg2-1.jpg4-1.jpg1-1.jpg

 

 

6-1.jpg7.jpg

 

Lenke til kommentar

Sympathy For Mr.Vengeance

 

Hørt at dette er den svakeste i Park's trilogi (Oldboy og Lady Vengeance), men dette kan jeg ikke bekrefte, siden dette er den første jeg ser, og den første i trilogien. Kan ikke si at jeg skjønte stort mye av siste delen av filmen, men slutten var skikkelig digg. Gleder meg uansett til Oldboy og Sympathy For Lady Vengeance, siden kilder sier de er bedre(?). Filmen var veldig bra, lite dialog var kult, fine bilder å se på. Filmen skal kanskje sees igjen om en stund. Ser virkelig fram til Oldboy og Lady Vengeance.

 

7.5/10

 

sympathy_mr_vengeance_05.jpg

 

Edit: bilde

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Queen of the Damned

 

Lestat har gått lei av å leve ensom i mørket, så han har en liten plan. Han blir med i et rockeband, får stor suksess og står frem som vampyr i media. Dette vil selvsagt ikke bli så veldig populært hos de andre vampyrene, så da må det jo bli litt kaotisk. Legg til en eldgammel vampyr som er langt sterkere enn alle de andre til sammen og som driter i menneskene, så har vi virkelig kaos. På en bra måte, selvsagt. :)

 

I seg selv en meget bra film, men som i de fleste bøkene til Anne Rice er historien svært treg. Selvsagt har vi en del action (det er tross alt vampyrer), men hele filmen er et drama med karakterene i fokus. Du trenger ikke å ha sett den forrige filmen "Intervju med en vampyr" eller ha lest bøkene for å forstå denne, men det er en fordel. Marius har en stor rolle her, og David relativt stor (skjønt uviktig). I tillegg er mange andre som Maharet, Khayman, Pandora og Armand med, men ingen alle har svært små roller. Faktisk nevnes ikke engang navnene deres i filmen, men bare på rulleteksten. Uinteressant om dere ikke aner hvem de er, svært morsomt for alle oss andre. ;)

 

Jeg kunne gått inn på detaljer som effekter, skuespillernes prestasjoner og alt det der, men det er ganske uviktig. Personlig synes jeg denne er langt bedre enn den forrige da det er mer "ukjente" skuespillere i hovedrollene (Stuard Townsend som Lestat, Vincent Perez som Marius, Lena Olin som Maharet og så videre.) De er ikke ukjente, men jeg synes det passer bedre med slike enn Tom Cruise, Brad Pitt og Kirsten Dunst da de er for kjente og tar fokus vekk fra karakteren de spiller.

 

Men nå skal det sies at jeg ikke har lest bøkene ennå (har alle opp til The Vampire Armand i hylla), så jeg aner ikke hvor bra denne filmen er i forhold til boken. Jeg anmelder den derfor kun som film, ikke film som basert på boken.

 

Vurdering: 8/10

 

Men for dere som har sett denne filmen og lest boken har jeg et lite spørsmål angående Pandora:

 

Døde hun i boken? Synes den biten var litt merkelig, siden hun har fått sin egen bok lenge etter i The New Vampire Chronicles?

 

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

The Fall

 

Hadde gledet meg til denne lenge, og fikk se at den endelig kom ut på *host* torrent. Siden jeg hadde ventet så lenge ifra før, så lastet jeg den ned og satte den på. Herlighet for en opplevelse! Visuelt så var denne filmen vanvittig god. Skuespillet var alderles ikke ille, og historien var helt grei.

 

Gleder meg svært til denne kommer ut på blu-ray, fordi da skal jeg se den om igjen og nyte det visuelle osv. Eneste minuset var vel slutten. Men det får vel gå.

 

9.5/10

Lenke til kommentar

Thecrow77:

 

Svar:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

ja, hun døde i QOTD, men hun er en gammel ancient, så boka Pandora er om livet hennes like før og mens hun var vampyr gjennom århundrene. I Blood & Gold (boka om Armand hovedsaklig) er også Pandora med, det er i romertiden i Hellas når Armand blir oppdaget av Marius. Da er hun en "gledespike" på et bordell i nærheten som Armand forelsker seg i, som Marius har kjent lenge. Så de gjør henne om til vampyr.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Cachè (2005)

 

Da tok jeg omsider en titt på Haneke, og fyren har åpenbart mer å fare med enn jeg forestilte meg. Spennende thriller, som har mye nerve, men blir litt mindre fengende mot slutten (kan ha noe med at jeg ikke var helt opplagt). I alle fall begynte jeg å kjede meg en timinuttersperiode. Men det gjør ikke så mye.

Etter dette dødpunktet henter filmen seg ganske godt inn, og jeg begynner å ane at alt ikke er som det er ut til å være. Haneke leker med hodet mitt.

Ganske fantastisk egentlig, men jeg tror jeg trenger et gjensyn for å verdsette den ordentlig.

 

8.3/10

 

Gosford Park (2001)

 

Morddrama av typen "var det butleren", men et litt atypisk sådan, i og med at det ikke nødvendigvis er det viktigste her.

Solid og alltid engasjerende, men det blir kanskje litt mange karakterer og sidehistorier, hvorav et par sikkert kunne ha vært kuttet ut. Flott ensemble forøvrig, med en haug med klasseskuespillere.

 

7.7/10

 

The Evil Dead (1981)

 

Ganske amatørmessig til tider, noe som ikke er så rart når man ser an budsjettet, men man har fått til mye ut av lite. Regien er god, og effektene sitter, selv om de kanskje ikke er enormt realistiske. Lydsporet er også imponerende. Men dette er jo useriøs morro fra start til slutt uansett, og sånn sett funker filmen perfekt. De gangene det var tilløp til humor funket det også veldig bra, skulle gjerne hatt litt mer av det. Men slik jeg skjønner det er 2ern mer av en komedie, så jeg gleder meg til den.

 

7/10

 

Broadway Danny Rose (1984)

 

Morsom, men litt forglemmelig. Allen-karakteren er på sitt bedre her.

 

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...