Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Heh.

 

Som sagt flere ganger her på forumet, Day Of The Dead 2: Contagium er dårligt av alt - ALT - i "Day"-serien. Men ikke nok med det, dårligste FILMEN ever made in the history, in my opinion

 

Hæ? Da har du ikke sett Flash Gordon (1980)

 

Flash Gordon er så mye kvalitet, samt kvantiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

This Is England

 

Velspilt drama om en 12-årings jakt på tilhørelse i 80-tallets England, hvor vi får et interessant innblikk i den originale skinhead-kulturens "overgang" til mer nasjonalistiske verdier. Først og fremst en karakterstudie, fremfor en mer rasismefokusert film ala American History X, men filmen er ikke uten ubehagelige scener som toucher innpå temaet.

 

4+

Lenke til kommentar
This Is England

 

Velspilt drama om en 12-årings jakt på tilhørelse i 80-tallets England, hvor vi får et interessant innblikk i den originale skinhead-kulturens "overgang" til mer nasjonalistiske verdier. Først og fremst en karakterstudie, fremfor en mer rasismefokusert film ala American History X, men filmen er ikke uten ubehagelige scener som toucher innpå temaet.

 

4+

 

Skryter du filmen i skyene og gir den en sterk fire av ti? eller en sterk 4 av 6?

Lenke til kommentar
This Is England

 

Velspilt drama om en 12-årings jakt på tilhørelse i 80-tallets England, hvor vi får et interessant innblikk i den originale skinhead-kulturens "overgang" til mer nasjonalistiske verdier. Først og fremst en karakterstudie, fremfor en mer rasismefokusert film ala American History X, men filmen er ikke uten ubehagelige scener som toucher innpå temaet.

 

4+

 

Skryter du filmen i skyene og gir den en sterk fire av ti? eller en sterk 4 av 6?

Hva tror du? Er vel ganske opplagt...

Lenke til kommentar
Må bare nevne at Day Of The Dead 2: Contagium (2005) ikke har noe som helst med George A. Romero å gjøre.

 

Det var enda godt. Synd de skal kalle filmene sånn "Day" (ligner jo..)

 

 

Heh.

 

Som sagt flere ganger her på forumet, Day Of The Dead 2: Contagium er dårligt av alt - ALT - i "Day"-serien. Men ikke nok med det, dårligste FILMEN ever made in the history, in my opinion

 

Hæ? Da har du ikke sett Flash Gordon (1980)

 

Har ikke sett den nei. Men ingenting jeg har sett er dårligere enn Day Of The Dead 2: Contagium.

 

Kristin Lavrannsdatter er tett innpå tho.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Er det noen annen måte å gi karakter til slike filmer?

 

Dersom man absolutt skal ha på seg filmviterbrillene så havner den litt under midt på treet. Noen scener er virkelig fryktelige, men den underholder tidvis, samt at regissøren har vært flink til å utnytte ressursene han hadde til rådighet.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre sett Flash Gordon og sliter ennå med ettervirkninger... :p Men likevel vil jeg påstå Dune av David Lynch er hakket verre. Bøkene er meget bra og mini-seriene nesten perfekte, men denne filmen er en rent makkverk fra start til slutt. Jeg skjemmes på Lynch's vegne.

 

Men er litt for mange seriøse filmer her, så er noen andre filmer:

 

Child's Play

 

Politiet jager morder inn i et varehus fullt av dukker. Morder blir drept, men klarer å overføre sjelen sin til en dukke (Chucky). Alle tror han er død, men det tar man feil... Problemet begynner for alvor når dukken gis til en unge i bursdagsgave. Alle tror den pene Chucky-dukken er en normal dukke, men ungen vet bedre. Men hva hjelper det når ingen tror ham?

 

Vurdering: 7/10 Litt for treg, men ellers meget bra.

 

 

Child's Play 2

 

Chucky er død... eller? Neida, hvordan dreper man en dukke, egentlig? Dukken er svært ødelagt, men det hindrer ikke noen i å restaurere restene. Chucky er atter en gang levende og fortsetter der han slapp.

 

Burde blitt kjedelig, men siden vi slipper å forklare Chucky kan de heller gå rett på sak og la Chucky være Chucky fra start. Liker sånt.

 

Vurdering: 7/10 Mer av det samme, men det er ikke negativt.

 

 

Child's Play 3

 

Ungen er blitt en ungdom og sendes i militæret. Det burde vært greit nok siden han er for gammel til å leke med dukker, men hva om dukken nekter å la ham være i fred?

 

Konseptet er meget bra, men det er nok dessverre alt. Den andre filmen begynte allerede å bli mer av det samme, men klarte på et vis å holde det gående likevel fordi den er bra på mange andre områder. Denne gangen er det bare patetisk. Vi snakker Chucky på en militærskole, og likevel har ingen noen særlig våpen å sloss med? Og hvordan kan en liten dukke klare å drepe så mange topptrente soldater? Begynner å skjønne hvorfor det går så dårlig i Irak... :p

 

Vurdering: 3/10

 

Bride of Chucky

 

Det første som slo meg var selvsagt "Ikke enda mer!" I tillegg sier jo tittelen sitt. Bride of Chucky? Jepp, han er ikke alene lengre, men er det en bra ting?

 

Faktisk helt klart JA. Historien er grei nok. Ex-dama til Chucky (dvs før han døde) skal gifte seg og stjeler Chucky-dukken. Chucky på sin side takker henne ved å drepe henne og overfører sjelen hennes inn i en annen dukke. Dette liker hun ikke noe særlig, men hva skal hun gjøre? Litt romantikk oppstår selvsagt, og før vi vet ordet av det sitter Chucky og Tiffany som hovedpersoner i en "road-movie". Denne er minst like voldelig som de tre forrige, men har en helt annen stil. Både Chucky og Tiffany er mordere, men likevel er de svært forskjellige. Chucky er og blir Chucky, men Tiffany er på mange måter ganske snill og omtenksom. Kjemien mellom dem er svært bra og drar opp filmen veldig mye, og den er ikke akkurat dårlig til å begynne med. Helt klart den beste filmen i serien.

 

Vurdering: 8.5/10

 

 

Seed of Chucky

 

Forrige film var jo bra, så kan de gjøre det om igjen? Vel... tror "ikke faen" er et passende uttrykk her. Chucky har fått seg dame nå, så da sier det selv at han får seg unge også. Krapylet vet ikke at mord og annen gla'vold er morsomt, så da får han nok være med far på "jobb" og lære seg det.

 

Det høres meget bra ut, men tro meg når det er så langt unna bra som det går ann å komme. Statistisk sett vil alle filmer ha minst én bra scene om de holder det gående lenge nok. Denne kunne trengt noen minutter til. :p

 

Vurdering: 1/10

Lenke til kommentar

The Terminator (1984)

 

Denne har ligget i hylla og støvet altfor lenge, og den er vel anerkjent som en av de filmene man skal ha sett. For det er vel få filmer som har blitt parodiert og referert til så ofte som denne.

Vel, i alle fall så jeg den, og koste meg konstant i nesten to timer. Med 80-talls-action av så høy kvalitet er det vanskelig ikke å gjøre det. Og jeg hører at 2ern er bedre igjen. Herlig.

Litt cheesy iblant, men ikke så mye som de fleste andre actionfilmer fra tiden. Det trekker i alle fall ikke like mye ned som den kleine og malplasserte sexscena.

 

8/10

 

Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975)

 

Litt inspirert av debatten her på forumet bestemte jeg meg for å se den, og det er vel ingen tvil om at det er temmelig sjuke saker. Den er ikke så veldig grafisk (og en Hostel-sammenligning blir helt på jordet), men det er den psykologiske terroren og fornedringa som til tider er ganske drøy å fordøye. De ondskapfulle handlingene bykker noen ganger over i det absurde, og blir nesten surrealistiske. Likevel føles det troverdig, og det er det som gjør det så uutholdelig å se på.

Filmen er en kommentar på fascismen, og en allegori over hvordan den undertrykte folket under WWII, slik jeg forstår det (kan gjelde hvilken som helst undertrykkende ideologi også, forsåvidt). Det tas i bruk sterke virkemidler, og det kan oppfattes som spekulativt, men jeg synes filmen likevel holder seg på riktig side av streken, selv om den er hårfin og det balanseres heftig på den.

Jeg var usikker på hva jeg ville gi den, og jeg hadde tenkt å rate den lavere. Det var i alle fall det jeg tenkte rett etter at jeg hadde sett den, og var nærmest utmattet. Jeg var ikke i tvil om at det kom til å bli lenge til jeg satte på denne igjen, hvis det noen gang kom til å skje. Men etter å ha fordøyd den litt, må jeg si at den er ganske så bra. Dansescena helt på tampen setter ting i perspektiv på en måte som slo meg helt ut.

Se på egen risk, anbefales ingen.

 

7/10

 

 

Nå har jeg akkurat sett Eyes Wide Shut, og jeg tror jeg må fordøye den litt også. Slutten kom helt brått på, jeg trodde filmen bare så vidt hadde begynt å ta seg opp (handlingsmessig, ikke kvalitetsmessig). Filmen er to og en halv time lang, så det er godt gjort. Nå lurer jeg på om filmen i det hele tatt gir mening. Noe gruble på, det er knall.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

"The Twilight Samurai" eller "Tasogare Seibei"

 

Så denne sent igår kveld og haddde egentlig regnet med å sovne til den, men ble overrasket og endte i stedet opp med ikke å få sove etter at filmen var ferdig.

 

Filmen utspiller seg på 1800-tallet hvor Shogun-tiden var på vei mot sin ende og man forstår at det skjer mye omveltninger på det politiske plan i Japan. Handlingens sentrum er samuraien Iguchi som har mistet sin kone og blir alene med sine to unge døtre og sin stadig mer demente mor. Han prøver å få endene til å møtes ved å kombinere sitt yrke som samurai med familielivets harde plikter, for å gi sin familie best mulig levevilkår.

 

Når hans barndomsforelskelse skiller seg fra sin alkoholiserte og voldelige mann forandres mye av livsgrunnlaget for Iguchi og hans integritet, som han strever så hardt for å beholde trass i de omveltende tidene, blir satt på spill.

 

Dette er en film som er noe helt annet enn man forventer av en Samurai-film. Det er lite action og mye drama.

 

Filmen har et tidløst og universelt tema der det viktige er hvordan mennesket forsøker å overleve og finne "sin" lykke uavhengig av hva som foregår i resten av samfunnet. Omverdenen har alltid hatt en egen evne til å stikke kjepper i hjulene for våre drømmer.

 

Tenk et drama som omhandler livet, lykke og romantikk heller enn en asiatisk kampsports-action før du skal se denne filmen, så vet du hva du kan forvente.

 

Det meste stemmer i denne filmen. Skuespill (som kan være vanskelig å bedømme når man ikke forstår språket) og regi er kompromissløst.

 

Manuset, som viser hvordan et hierarkisk samfunn sliter på mannen som forsøker å beholde sin ære både overfor sin familie såvel som for resten av samfunnet, er tidløst og meget godt skrevet.

 

Avslutningen på filmen er et herlig klimaks for en allerede meget god film.

 

Jeg likte filmen svært godt og gir den 9/10.

 

(Filmen passer for alle aldre.)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...