Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva betyr karakteren din? Alle andre holder seg til X/10. Er din avgjørelse 5/10 da?

 

Synes det er stressende med folk som kaster inn egne karakter system.

 

Kanskje det er en måte jeg bruker til å tvinge folk til å lese anmeldelsen, og ikke bare se på karakteren? Fordi det er vel ganske tydelig at dette er en 5/6, og ikke en 5/10. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt skjønner forvirringen.

 

Noe som er ganske dumt, da jeg ser de hele tiden benytter seg av +/- noe som tyder på at de egentlig har bruk for en mer nyansert skala. De er skap x/10-tilhengere :!:

 

Personlig syns jeg forskjellige skalaer helt greit, selv varierer jeg, bruker ofte xx/100 (%) også.

 

Tja, jeg må forholde meg til x/10 skalaen ettersom jeg rater alle filmene jeg ser på IMDB. Men det er en skala jeg rett og slett ikke er helt komfortabel med innimellom (og det samme gjelder terningkast). + og - gjør det enklere å skille filmer kvalitetsmessig fra hverandre, uten å måtte gå en hel karakter opp eller ned.

Lenke til kommentar

For å være ærlig, vet jeg ikke forskjellen på HipHop og Rap. Ikke at jeg bryr meg heller.

 

Anyway:

 

Sweeny Todd

 

Hadde min fornøyelse å se denne filmen igjen. Som vi alle vet, så er Tim Burton en genial fyr. Når du tar en solid dose, og blander med Johnny Depp, da får du kvalitetsfilmer utenom det vanlige. Noe som Sweeny Todd er. En musikal om den mørke og dystre tiden i Londons gater. Johnny Depp passer, selvsagt, perfekt inn i rollen som psykopat. Men der er også en annen skuespiller som utmerket seg. Nemlig vår alles kjente og kjære "Snape". Også kjent som Alan Rickman. En korrupt og lettere mentalt utstabil dommer som gjør hva som helst for å få sitt.

Filmen leverer en sterk historie fortalt på en vidunderlig metode. Og når du sitter på stolkanten og bare tigger om en deilig blodsprut til, så har filmen gjort sitt.

Til tross for alle de gode høydepunktene, går sangene meg såvidt på nervene, men ikke særlig nevneverdig.

 

Terningkast 9.

Lenke til kommentar

Inherit the Wind (1960)

 

Plot:

Based on a real-life case in 1925, two great lawyers argue the case for and against a science teacher accused of the crime of teaching evolution

(imdb.com)

 

Wow! Dette her var en utrolig god film med skuespill av en helt annen klasse enn den man ofte ser i dag. Spencer Tracy er perfekt i rollen som storbyadvokaten Henry Drummond, som er forsvareren til den nevte naturfaglæreren Bertram T. Cates (Dick York). Det samme kan sies om den smått religiøst fantatiske aktoren Matthew Harrison Brady som er spilt til perfeksjon av Fredric March.

 

Dialogen er "witty" (har vi et passende norsk ord for det), og som nevnt gjør skuespillerne en fantastisk jobb. Spencer Tracy og Fredric March utspiller egentlig all "motstand", men av andre gode roller så må selvsagt Gene Kelly, i rollen som E.K. Hornbeck nevnes. Han brister over av kynisme og er alltid sarkastisk og det at han er så annerledes fra de andre er det som gjør han en så god karakter.

 

Handlingen er som satt til Dayton, Tennesse, men her i filmen har man endret en hel del navn på personer og i filmen er vi ikke i byen Dayton, men et annet sted. (husker ikke helt nå)

 

Dette er en film lignende 12 Angry Men, den er veldig "lett" på sceneoppsettingen og er generelt ganske "low-key". Valget å filme den i svart-hvitt synes jeg også var et smart valg av d.p. og regissør.

 

Hvis jeg skal trekke filmen for noe må det være det uengasjerende forholdet mellom tiltalte (Cates) og forloveden (Brown).

 

Utenom det er dette en film som virkelig er verdt tiden din, uansett om du er spesielt interessert i rettssakfilmer eller om du bare liker god film.

 

9/10 - Genial

Lenke til kommentar

Må bare nevne at Day Of The Dead 2: Contagium (2005) ikke har noe som helst med George A. Romero å gjøre. Selv om han står bak resten av Of the Dead-serien (Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead, Land of the Dead og Diary of the Dead).

 

Selv likte jeg Diary ganske godt. Har ikke noe særlig i mot den nesten latterlig åpenlyse samfunnskritikken, og dårlig skuespill klarer jeg fint å se forbi i slike filmer. Så lenge en zombiefilm har god stemning og fet gore så kommer den langt for meg.

Lenke til kommentar

The Good German

 

Steven Soderbergh's film-noir-aktige krimdrama fra etterkrigstidens Berlin sliter med å engasjere, til tross for et i utgangspunktet godt plot og habile skuespillere i hovedrollene. Jeg lurer på om det er filmens litt tilgjorte fokus på å være gammeldags som går utover gleden i å fortelle en god historie. Noe var det ihvertfall.

 

3

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Fra en dårlig horror til en god en...

 

[rec]

 

Var spent på denne spanske filmen, og den leverte absolutt varene. Filmingen gjennom nyhetscrewet fungerte bra, og ga det hele et litt mer "ekte" preg. Filmen kunne gjerne vært litt lenger, siden jeg syntes oppbygningen tok litt mye tid i forhold til skrekken.

 

8/10

 

3:10 To Yuma

 

Har hatt denne liggende på vent ganske lenge, og endelig fikk jeg satt den i spilleren. En skikkelig godbit av en western dette her, samspillet mellom Bale og Crowe er en nytelse å se på. God oppbygging, og en nervepirrende stemning før en knall finale. Jeg er normalt ikke verdens største fan av sjangeren, men denne var det kvalitet over.

 

9/10

Lenke til kommentar

Haha..

 

12 things I learned watching [REC]

 

1. Old zombies are anorectic and have unusually long arms

2. When you've got multiple keys to choose from, you'll find the right one immediately.

3. Don't ever chain a woman to a staircase. Chances are she might bite when you want to use the stairs.

4. Pablo will bring all the tape needed.

5. Pablo won't stop filming when you ask him to.

6. Killing the old lady won't help.

7. When your daughter's got a yeast infection - don't worry, she's just becoming a zombie.

8. When you tell your daughter she's probably a zombie, she realizes it and bites you.

9. When your dog falls into a coma he'll wake up. As a zombie.

10. When the loft of your house has been abandoned for eight years, you might want to look into why.

11. When the fireman dies... you're *beep*

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...