Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Synes dere f.eks Hostel er bedre enn Salo? Det går jo ut på det samme (Tortur), men Salo er mer ekstrem (også i sin tid) med det den viser. Du kan ikke synes Hostel er kul og ikke like Salo.

 

Jo, det er akkurat det jeg gjør, der er en mer historie bak Hostel, Hostel viser tortur, men ikke til den grad, dessuten er det ikke barn/ungdommer involvert og Hostel er ikke så syk som Salo, der er karakterutvikling i Hostel, noe det ikke er i Salo. Uansett, det er fetisher også i Salo, bæsjefetisher f.eks, dette er helt unødvendig. Mye av det som er vist i Salo kunne de godt latt være og vise, og enda klart og fremme et budskap om hvor ''jævlig'' mennesker kan være.

 

Vil man se hvor grusom mennesker kan være, kan man lese en bok om konsentrasjonleire, se filmer derifra, se dokumnentarer om det også videre, mye mer givende er det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Felon (2008)

 

Her ble jeg overrasket. Dette var et sikkelig bra fengsels film. Er svært standard, ond/drittsekk fengsels vakt og sjef. Gjenger som sloss, og korrupsjon.

 

Men likevel klarte filmen å fenge meg og holdt det spennende takket til dens bra fremskildring av personene i filmen. Her får du bakgrunnen til alle, inkludert de "onde". Du føler for dem, og vil at alle skal klare seg.

 

Handlingen er enkel. Hovedpersonen blir urettferdig fengslet, og må overleve i den brutale verden i fengselet. Han bevenner seg John Smith (Val Kilmer), et beryktet og respektert mann blandt fangene.

 

Val Kilmer gjorde en kjempe jobb i rollen, samme gjorde Stephen Dorff...egentlig var det ingen som gjorde en dårlig jobb. Et virkelig bra gjennomført film!

 

8/10

 

 

Lenke til kommentar
Vil man se hvor grusom mennesker kan være, kan man lese en bok om konsentrasjonleire, se filmer derifra, se dokumnentarer om det også videre, mye mer givende er det også.

 

Ville ikke det være litt ensformig og kjedelig? :)

 

Hostel er utrolig fake torturporno, og dermed går realismen bort. Dermed er den langt ifra effektivt til å sjokkere.

Lenke til kommentar
Vil man se hvor grusom mennesker kan være, kan man lese en bok om konsentrasjonleire, se filmer derifra, se dokumnentarer om det også videre, mye mer givende er det også.

 

Ville ikke det være litt ensformig og kjedelig? :)

 

Hostel er utrolig fake torturporno, og dermed går realismen bort. Dermed er den langt ifra effektivt til å sjokkere.

 

Uansett synes jeg Salo er en meget unødvendig og meningsløs film, hadde det vært opp til meg ville den vært bannet i Norge. Jeg synes ikke historier o.l. fra konsentrasjonsleirer blir kjedelige, for det er såpass alvorlig, og nazistenes grusomheter stopper aldri og sjokkere meg. Men det er folk med andre oppfattninger.

Lenke til kommentar
Salo er jo fascisme, som igjen kan tilkobles til nazisme, så å se på Salo blir vel som å se en syk fangeleir.

 

edit: leif

 

Slike ideer er ikke i facistenes ideologi, noe det derimot er i nazistenes, da jøder i deres øyne ikke var verdt en dritt.

Endret av Larusso
Lenke til kommentar

Selvsagt sjokkerer nazistenes grumsomheter, men er det det eneste kildematerialet vi bør bruke? Det ville vært ufattelig kjedelig og ensformig. Dessuten er nazistenes grusomheter og fascistenes grushomheter så og si det samme (selvsagt har nazistene gjort værre i Hlocaust og slikt)? Her ser vi det grumsomte innnen den menneskelige natur, i et ekstremt sjokkerende og sterk vinkling. Det kunne likesågodt vært nazister som gjorde de tingene i Saló, ville filmen vært bedre da?

 

EDIT: Tja, jo, de gjorde det pga. deres idelogi. I Saló er det misbruk av makt. Men er grunnen alt?

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Hvem som begår ugjerningene i denne filmen er egentlig ganske likegyldig for min del. Dette virker som en film der det eneste poenget er å prøve og vise hvor jævlig de klarer og lage en film, for meg er dette mye mer en exploit/shocker en noe annet.

 

Den sjokkerer, det gjør ikke Hostel. Ergo, Salo er sykere.

Lenke til kommentar
Hvem som begår ugjerningene i denne filmen er egentlig ganske likegyldig for min del. Dette virker som en film der det eneste poenget er å prøve og vise hvor jævlig de klarer og lage en film, for meg er dette mye mer en exploit/shocker en noe annet.

 

Den sjokkerer, det gjør ikke Hostel. Ergo, Salo er sykere.

Kan vi avslutte den diskusjonen nå?

Lenke til kommentar
Hvem som begår ugjerningene i denne filmen er egentlig ganske likegyldig for min del. Dette virker som en film der det eneste poenget er å prøve og vise hvor jævlig de klarer og lage en film, for meg er dette mye mer en exploit/shocker en noe annet.

 

Den sjokkerer, det gjør ikke Hostel. Ergo, Salo er sykere.

 

Det er jo det som er hele poenget :p

Lenke til kommentar
The fact that Salò is set in a Fascist period makes many of the sadomasochistic aspects of the film more difficult to bear than in de Sade's original novel. The setting and the emphasis upon perverse consumption connects the brutality of Fascism to what Pasolini saw as the brutalizing effects of the modification of sexuality under late capitalism.

 

Så, Salo er ikke exploitation i den forstand. Pasolini gjør et poeng ved å ta den sjukeste boken noensinne skrevet og filmatisere den som en kommentar til fascismen. Det som utgangspunkt synes jeg ikke er så dumt, men bare det holder selvfølgelig ikke til å lage en god film. Om man synes virkemidlene er spekulative eller ikke er opp til enhver, men det hjelper å vite hva agendaen bak filmen var.

 

Det sagt, så må jeg innrømme at jeg ikke har sett filmen. Det jeg vet om den har jeg lest meg fram til.

Men jeg har den liggende i hylla, og skal jeg være helt ærlig, er jeg ganske spent på den.

 

Kan vi avslutte den diskusjonen nå?

 

Hvorfor det? Litt engasjert diskusjon er det beste som kan skje et diskusjonsforum.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
The fact that Salò is set in a Fascist period makes many of the sadomasochistic aspects of the film more difficult to bear than in de Sade's original novel. The setting and the emphasis upon perverse consumption connects the brutality of Fascism to what Pasolini saw as the brutalizing effects of the modification of sexuality under late capitalism.

 

Her tror jeg egentlig menneskets trang til unyttig analysering kommer fram. Man kan finne meninger og tråder til det meste om man bare vil, noe både skoleverket og visse kritikere burde forstå snart.

Lenke til kommentar
The fact that Salò is set in a Fascist period makes many of the sadomasochistic aspects of the film more difficult to bear than in de Sade's original novel. The setting and the emphasis upon perverse consumption connects the brutality of Fascism to what Pasolini saw as the brutalizing effects of the modification of sexuality under late capitalism.

 

Her tror jeg egentlig menneskets trang til unyttig analysering kommer fram. Man kan finne meninger og tråder til det meste om man bare vil, noe både skoleverket og visse kritikere burde forstå snart.

 

Det er ikke snakk om unyttig analysering, men det faktum at Pasolini ikke la spesielt skjul på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...