Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne ligger også i samme gata - Samâ taimumashin burûsu (2005) - aka Summer Time Machine Blues (Fantastisk film forresten).

 

Og girlfriend på japansk er garufrendo (Eller noe slikt)

 

Om de faktisk bruker slik engrish så mye i daglig tale vet jeg ikke. Men tittelen til Battle Royale er egentlig Batoru Rowaiaru. Fordi det er slik de skriver det i Japan, og det er en japansk film. På samme måte som hvis en norsk film ble kalt for "Kidsa fra Oslo", så hadde det vært den egentlig tittelen. Ikke "The Kids fra Oslo" (Elendig eksempel, I know).

Lenke til kommentar

We Own The Night

 

Plot: A New York nightclub manager tries to save his brother and father from Russian mafia hit men.

(imdb.com)

 

Filmen er på ingen måte fantastisk eller veldig god, men den har en rekke gode og et par morsomme scener i seg og er heller ikke noe særlig original.

 

Wahlberg, Phoenix og Duvall er gode, Eva Mendes gjør en helt OK jobb og det er egentlig ikke noe særlig graverende hvis du ser på skuespillet i filmen.

 

Omtrent alt av filmen bærer preg av "dette har jeg sett før" og filmen er nokså forutsigbar, men til tross for dette er filmen en grei tidtrøyte, mye takket være de nevnte skuespillernes rolletolkninger.

 

6 - Nokså god

Lenke til kommentar

Når japanere bruker engelske ord skriver de dem fonetisk. Og de har ingen L-lyd i språket, så de bytter det mot det som ligner mest, nemlig R-lyden. Så det er bare å lese det fonetisk, så blir det engelsk hvis man anstrenger seg litt.

 

Det fonetiske skriftspråket er for øvrig bare ett av mange i Japan. Da skriver de ordene som de uttales.

Det er vanlig å blande flere typer skriftspråk.

Lenke til kommentar

The Man From Earth

 

Egen tråd om denne på forumet, så jeg tenkte jeg skulle sjekke den ut, og igjen infrir forventningene. Filmen kan høres kjdelig ut siden det faktisk ikke er annet enn prating gjennom hele filmen, men det er herlige dialoger filmen gjennom. En mann forteller han er 14000 år gammel, hva spør du om?

 

Rett og slett herlig, og når filmen var ferdig hadde jeg lyst på så mye mer. Det skjønner dere om dere ser filmen, men som sagt en spesiell film siden det bare er dialoger filmen gjennom. Har ikke sett noen andre filmer av Richard Schenkman, men regner med de ligger i samme gate.

 

8/10

Lenke til kommentar
Har ikke sett noen andre filmer av Richard Schenkman, men regner med de ligger i samme gate.

 

Virker ikke sånn når jeg sjekker ut cv'en hans. Noen komedier, tv-filmer og to playmates-videoer. Fin film derimot, med et utrolig fascinerende plot.

Ja vet, sjekket også imdb'en etter jeg skrev posten. Så mest ut som The Man From Earth var ett lykketreff blant mange (av karakterene) middelmådige filmer.

Lenke til kommentar

SALO

 

Da har jeg sett Salò o le 120 giornate di Sodoma, etter annbefalinger i diverse tråder her på forumet. Hva kan jeg si, filmen handler om noen facister som utfører diverse syke handlinger mot ungdommer fra en Italiensk by, det er vel det.

 

Hva kan jeg si om filmen? Vell, det er noe av det sykeste jeg noen gang har sett, har sett en del merkelige filmer, slike som Cannibal Holocaust, klipp fra Cannibal Ferox, har sett Eraserhead, Badtaste, Braindead osv. dere tenker kanskje, men det er ikke samme sjanger. Stemmer, men alle filmene er veldig grafiske når de kommer til vold, eller så er de bare veldige spesielle eller har en syk handling, men ingenting slår Salo.

 

Hele filmen består rett og slett bare av syke overgrep mot barn/ungdommer, vet ikke hva jeg skal kalle dem. Det er snakk om spising av avføring med tvang, pisking, mange former av syk tortur, der iblant spising av spiker, voldtekt og det som værre er. Jeg kan ikke si jeg fikk noe utav filmen, annet enn en kvalmende følelse om smålige traumer. Hvordan kan man lovprise og la seg facsinere av dette mølet hær? Ærlig talt så må ressigøren ha hatt noen merkelige fetisher for å la seg lage filmen, greit at den er basert på en bok, men ærlig talt.

 

En annen ting er jeg ikke sjønner hvordan man har fått disse ungdommene til å spille i filmen, det må jo nesten ha vært tvang, hvorfor skulle man gå rundt å bli filmet naken konstant å få simulert en voldtekt på seg selv, samt krype rundt å bjeffe naken? Slik jeg ser det har ressigøren fått ungene til å spille under tvang/utnyttelse av fattigdom eller noe lignende.

 

Uansett, filmen var en reise i noe av det mest absurde jeg har vært borti, 116 minutter med psykisk tortur, dårlig historie og alt for mye griseri. Dette er ikke en film, men en pervers visning av syke fetisher. Vil ikke anbefale filmen til noen, med mindre man er så forstyrret at man vil se unge jenter og gutter gjennomgå de syke overnevnte tingene.

 

Terningkast 1, etter IMDB standard: 1/10.

Endret av Larusso
Lenke til kommentar
Nå kommer du til å få pepper fra fansen. Filmen er veldig ekkel, men den har et politisk budskap.

 

Pasolini hadde en far som var facist, og ja vi vet at den er basert på en bok, men det beskytter ikke filmen. Filmen har elendig skuespill, og abosoulutt ingen karakteroppbygging. Det er rett frem en billig produksjon som minner om mange andre smuttfilmer fra denne tiden. Hvorfor lovprise et slik makkverk? Det er ingen som blir mer inteligent av å se dette. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Nå kommer du til å få pepper fra fansen. Filmen er veldig ekkel, men den har et politisk budskap.

 

Pasolini hadde en far som var facist, og ja vi vet at den er basert på en bok, men det beskytter ikke filmen. Filmen har elendig skuespill, og abosoulutt ingen karakteroppbygging. Det er rett frem en billig produksjon som minner om mange andre smuttfilmer fra denne tiden. Hvorfor lovprise et slik makkverk? Det er ingen som blir mer inteligent av å se dette. Tvert i mot.

 

Må si meg veldig enig med RastaXP her. Hadde det enda vært noen form for fokus på karakterene og utvikling av dem, men det er det altså ikke, dette kan på en måte være en veldig forstyrrende voldsexploit uten mening, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Filmen er da ikke meningsløs pedodriveri, men den er ekstrem i det den viser. At det er en negativ ting syntes jeg er rart, for det er en særdeles effektiv måte å påvirke oss på. Saló var noe av det mest nedebrytende jeg har sett av film. Filmen viser hvor ondt et menneske kan være, og hinter ikke til noe som helst. I de fleste filmer blir vold glorifisert, her får vi se det ekte, rått og hardt.

 

Filmen skaper følelser, sterke følelser, og en unik filmopplevelse. Jeg har ikke lyst til å se den igjen, men det var en viktig film, og jeg er glad jeg har sett den. Jeg ga den en 8er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...