Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

det er for mye fantasi og action helt stuff i SPR for at den skal nå helt opp som krigsfilm

 

Fantasi? gief example!

 

Omaha:

filmen får det til å se ut som slaget varte under 20min, når de egentlig var der i flere timer.

mannen som kjører higgens båten er amerikansk når han egentlig skulle være engelsk.

ENORME tårn bunkere på stranda.

 

Historien er fantasi, ekstremt løst basert på en ekte hendelse,

 

Ramelle:

var egentlig 82nd airborne og ikke 101st som skulle være der.

2nd SS Division Das Reich var ikke i nærheten av den byen.

tyskere som har stormtrooper syndrom

 

jeg sa ikke at filmen var i fantasi sjangeren, jeg sa bare at den hadde for mye fantasi når den prøver å fremstille seg om den ultimate krigs filmen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syntes forøvrig filmtittelen Shaving Ryan's Privates var ganske givende. Visstnok en dokumentar, men jeg undres nå ... Kanskje den bør sjekkes ut? :)

 

Ja, du bør sjekke ut den og disse filmene;

Forrest Hump

Pulp Friction

Romancing the Bone

Rambone

E-Three the extra testicle

og den beste av de alle: Butch Lesbian and the Lapdance Kid. :!:

 

(dette er ikke filmer, bare morsomme titler)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Saving Private Ryan er ikke verdens beste krigsfilm, ei heller den mest realistiske... men uansett rager den høyt på min "beste film" liste.

Si hva du vil om Spielberg, men han kan lage film!

 

Så SPR etter at vi kom hjem fra Normandie tidligere i sommer, og åpnings og sluttscenene som er spilt inn på Colleville-sur-mer ble plutselig uendelig mye sterkere for meg.

 

(Vi tilbragte 4 dager i Normandie i begynnelsen av juni, og vi var på den amerikanske krigskirkegården/Omaha Beach og Utah Beach den 6. juni - en utrolig sterk og ubeskrivelig opplevelse for min del. Var forøvrig rundt på det meste av alle kjente og mer ukjente steder fra invasjonen resten av tiden.)

Lenke til kommentar

For min del blir sånne ukorrekte historiske detaljer temmelig uinteressant så lenge det ikke skrider over i Windtalkers modus. SPR er en godt lagd krigssfilm, med en temmelig engasjerende historie. Litt for "Spielbergsk" innimellom, men jeg klarer å tilgi det lettere enn enkelte andre.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

jeg mente ikke at filmen var dårlig den er lett 7.5 kanskje 8 for meg, det er en god film, men den er ikke den ultimate krigsfilmen som mange vil ha det til,

 

for meg må den ultimate krigsfilmen være så historisk korrekt som det går ann å få den, uten å faktisk skyte seerne i kino salen. Band of brothers er det nærmeste vi kommer i dag, den har også mangler, men ligger fremdeles langt over de fleste andre filmer.

 

for meg ble SPR litt midt i mellom, på den ene siden prøvde den å være historisk korrekt, men på den andre siden ble det litt mye "kellys heroes" over den, så den ble liksom midt i mellom filmer som Bridge to far, som er rene krigs/anti krigs filmer, og action krigs filmer som were eagles dare, dirty dozen osv.

Lenke til kommentar
jeg mente ikke at filmen var dårlig den er lett 7.5 kanskje 8 for meg, det er en god film, men den er ikke den ultimate krigsfilmen som mange vil ha det til,

 

for meg må den ultimate krigsfilmen være så historisk korrekt som det går ann å få den, uten å faktisk skyte seerne i kino salen. Band of brothers er det nærmeste vi kommer i dag, den har også mangler, men ligger fremdeles langt over de fleste andre filmer.

 

for meg ble SPR litt midt i mellom, på den ene siden prøvde den å være historisk korrekt, men på den andre siden ble det litt mye "kellys heroes" over den, så den ble liksom midt i mellom filmer som Bridge to far, som er rene krigs/anti krigs filmer, og action krigs filmer som were eagles dare, dirty dozen osv.

*Pirke* Band of Brothers er da ikke en film, men en miniserie, men jeg skal si meg enig i at BoB er noe av det mest historisk korrekte som er det ute, av utvalget.

Lenke til kommentar
jeg mente ikke at filmen var dårlig den er lett 7.5 kanskje 8 for meg, det er en god film, men den er ikke den ultimate krigsfilmen som mange vil ha det til,

 

for meg må den ultimate krigsfilmen være så historisk korrekt som det går ann å få den, uten å faktisk skyte seerne i kino salen. Band of brothers er det nærmeste vi kommer i dag, den har også mangler, men ligger fremdeles langt over de fleste andre filmer.

 

for meg ble SPR litt midt i mellom, på den ene siden prøvde den å være historisk korrekt, men på den andre siden ble det litt mye "kellys heroes" over den, så den ble liksom midt i mellom filmer som Bridge to far, som er rene krigs/anti krigs filmer, og action krigs filmer som were eagles dare, dirty dozen osv.

*Pirke* Band of Brothers er da ikke en film, men en miniserie, men jeg skal si meg enig i at BoB er noe av det mest historisk korrekte som er det ute, av utvalget.

 

vel den er produsert av HBO FILMS da, så det er nesten en film.

det er såpass høy kvalitet at jeg får ikke "serie" følelsen av den liksom

 

det er 2 store feil med serien, 1 for mye bannig, 2 det tyske hardwareet et feil farge. ellers er det ikke så mye feil der.

men kunne ønske serien var enda mer ærlig når det gjalt "heltene" de viser bare et tilfelle av skyting av fanger, og det hele er liksom dekket av rykter osv, skjedde, det skjedde det ikke osv.

etter å ha lest en del av bøkene til noen av folka fra krigen, var det ganske vanlig å skyte fanger, Wild Bill fikk to SS soldater som overga seg og ga han lugerne sine, han bare skøyt dem begge i hode.

en annen ting serien bare rykter om er at spears skøyt sin egen sersjant, i virkligheten gjorde han faktisk det.

men jeg regner med de fjernet slike ting for å gjøre karakterene mer likbare

Lenke til kommentar

Starship Troopers 3: Marauder (2008)

 

Ikke like god som de to foregående, men filmen skal ha for mange festlige enkelsituasjoner. Ekstremvolden fra de to foregående filmene er borte grunnet filmens lave budsjett. Dette trekker naturligvis ned. Produsentene skal dog ha skryt for en fin-fin (meningsløs) nakenscene imot slutten av filmen. Alt i alt så havner Starship Troopers 3: Marauder midt på treet.

 

5/10

Lenke til kommentar

Klarte ikke engang fange opp den gigantiske likheten til en vagina når det kommer til den ene "billen". Fulgte ikke skikkelig med, tydeligvis. Småperverst og egentlig ganske artig med tanke på filmens premisser. En gjennomsnittlig satire, vil si meg enig i det. Hadde rett person vært naken så hadde det vel trukket ytterligere opp ...

Lenke til kommentar

Den Som Frykter Ulven

 

Hah, noen ganger tror jeg det er en der oppe som kødder med meg. I øyeblikket jeg skrudde av filmen og satte på TV2, begynte filmen på nevnte kanal. Hva er sjansen for det?

 

Anyways, dette er en norsk krim med en danske i hovedrollen. Jeg har lest en del god og spennende norsk krim, men dette var nokså uspennende saker. Vi vet jo hele tiden hvem morderen ikke er, og jeg skjønte forøvrig ganske fort hvem det var. Ellers klarer ikke filmen å lage noe futt ut av et visst forhold mellom en bankraner og en mentalpasient på rømmen, samtidig som jeg personlig ikke har tålmodighet til at denne gærningen skal begynne å prate. Det irriterer meg også litt at man absolutt skal presse inn sånne surrealistiske drømmesekvenser her og der.

 

Nei, nå var jeg negativ men det holder til en:

 

3 -

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Once (2006)

 

Hadde visse forventninger til denne, som absolutt ble innfridd. Filmen er like koselig og søt som den har blitt hypet som. Sjangerne romantisk komedie og musikal er det lett å forhåndsdømme (siste har jeg et noe anstrengt forhold til), men her er det gjort etter min smak. Forholdet mellom de to hovedrollene er troverdig, og langtifra sukkersøtt, som det hadde vært i en Hollywood-film. Istedet føles det ekte, og lett å relatere til. Musikken er integrert i filmen på en langt mer troverdig måte enn de musikalske Tourettes-utbruddene som er å finne i, vel, alle andre musikaler. Og vi slipper de pompøse Broadway-låtene.

 

Skuespillerne er ikke skuespillere, men musikere, men de gjør absolutt en godkjent jobb. Det kan være at det er fordi det amatøraktige utseendet på filmen er med på å gjøre dem til "ekte mennesker", men jeg har faktisk ingenting å utsette på når det gjelder skuespill.

 

Det eneste jeg har å utsette på er egentlig filmingen, som jeg likte, og som jeg føler at passer filmen - men den har et amatørpreg som i alle fall ikke hever karakteren. Litt urettferdig, i og med at den er med på å gi filmen en sjarmerende stemning, men jeg føler likevel at skruene kunne vært strammet her og der. Men det blir pirk.

 

Lett min nye favorittmusikal (konkurransen var heller ikke videre hard). Den er sjarmerende, troverdig, underfundig morsom og inneholder mye fin musikk.

Men viktigst av alt, og det er få filmer man kan si dette om, er den svært ektefølt.

 

8.5/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Det er 2 store feil med serien, 1 for mye bannig, 2 det tyske hardwareet et feil farge.

Hva med denne? Den rev jeg håret mitt av.

 

Factual errors: In "Why We Fight", Lewis Nixon talks to his men on a day dated as April 11th and tells them that Hitler committed suicide in Berlin. Hitler actually shot himself on April 30th.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...