Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Departed (gjensyn)

 

Tror det er 3. eller 4. gjangen jeg ser denne filmen. Herregud hvor dette er det perfekte gangster / innside-dramaet der ute. Skuespillet er stort og manuset er mesterlig. Fikk tilbudet om å skrive klassiker-artikkelen om denne filmen på kulturo så da måtte jeg friske opp kunnskapene litt. Nå kribler det virkelig i fingrene for å skrive lovord om dette mesterverket!

 

94/100

Lenke til kommentar

Red Sun (1971)

 

Eneste grunnen til at jeg tok denne filmen ned fra hylla var at Toshiro Mifune hadde en rolle. Ikke en veldig liten, men heller ikke hovedrollen. Mifune er i denne filmen 51 år, og når vi ser brystkassa virker det ikke sånn :mrgreen: Mifune spiller great. Filmen har også Charles Bronson med, som spiller en landveisrøver som må hjelpe Mifune's rolle, Kuroda med å skaffe et stjålet sverd, som er stjålet av en ekkel badguy osv. Også kalt et vanlig standard plot.

 

Men så over til det negative. Selvom Toshiro Mifune spiller greit, har ikke filmen nok til å bli en god western, for meg. Charles Bronson's rolle er for useriøs, det er en plagsom jente med i filmen som kan sammenlignes med den plagsomme jenta i Indy: Temple Of Doom, og det er en veldig teit

Indianer-slakt på slutten av filmen

.

 

Mifune snakker forresten engelsk her, og kommer med kommentarer som "Son of a bitch." Moro.

 

Og for alle kåte barn så er det med nipples to ganger faktisk.

 

Alt i alt holdt det helt ikke for meg. 6/10. 5 er for lavt, når jeg tenker på Mifune og 7 er for høyt, når jeg tenker på alle de teite tinga.

 

red_sun_Soleil_rouge_1971_.jpg

Lenke til kommentar

Transformers

 

Vet ikke helt hva det er men det er noe med filmen jeg ikke liker.

 

tror det er denne blandingen av seriøs action og adam sandler humoren.

noen karakterer spilles som om det skulle være et seriøst kostyme drama, mens andre roller er så teite og dumme, at man skulle tro adam sandler ville dukke opp hvert øyeblikk.

 

jeg syns også action senene er kjedelige, de føles ikke ut som action for meg, spiller ingen rolle om det er to mennesker som snakker eller roboter som skyter på hverandre, jeg er ca. like intresert.

 

eneste action senen jeg virklig likte var når Prime gjorde kort prosses med sverdet sitt på den ene dicepticon roboten.

 

ellers var all action bare meh.

 

5/10

Lenke til kommentar

Star Wars: The Clone Wars (2008): En film som nok best beskrives som et utrolig stilig påskeegg. Men noen glemte å legge i godbitene. For dette er en film jeg på mange måter føler det utrolig vanskelig å anmelde. Premissene er jo der, dette er en film myntet på yngre publikum. Det bli da ganske så banalt når filmen kritiseres av hardbanka fans for ikke å være mørk nok, eller relevant nok for fans gjennom et par tiår. For da ser man filmen på feil premisser og man har misforstått noe veldig vesentlig. Men det blir jo for meg også litt dobbeltmoral. Jeg elsker Star Wars og kommer alltid til å gjøre det. Denne filmen var visuelt råkul og ungene mine uttalte i ettertid at det kanskje var det beste de har sett. De har en god stund vært bitt av Jedi-basillen og de løper i skrivende stund rundt på tunet og leker stjernekrig med en entusiasme som kun barn kan utvise. For meg som voksen så er det mer underholdende å se på det enn denne filmen her.

 

For når det kommer til historien så har denne absolutt ingenting å by på. Det minner om det berømte "filler"-fenomenet fra tv-serier, hvor enkelte episoder kun er laget for å fylle opp en sesongkvote. Det er direkte meningsløst, det blir jo overhodet ikke noe spennende. Handlingen finner sted mellom episode II og III, hva poenget er ser jeg rett og slett ikke. Hvorfor ikke lage en som kan ta til etter siste episode? Se hva Han Solo og Luke Skywalker bedrev tiden sin med? Men igjen, hvor relevant er denne kritikken med tanke på at dette er en barnefilm? Ungene kommer til å storkose seg, så er det da feil av meg å kritisere filmen? Jeg vet egentlig ikke. Men poenget er at denne filmen her bringer mening å se om du har unger og vil introdusere dem for Star Wars. Det blir kos. For fans ser jeg for meg at dette blir en forhatt affære og jeg kan bare minne på at dette er en film rettet mot de yngre. Så ikke prøv å drep opplevelsen de får i hvert fall, selv om det kan være en tung kamel å svelge. Dette er ikke en av de barnefilmene som også kan tilfredsstille eldre. Til det er den blottet for sjarm, humor og spenning. Kjempegøy for de yngre men meningsløs for eldre fans. Av førstnevnte grunn er det bra at filmen kom, vi eldre fans må ikke være for egoistiske heller. Men jeg aner ikke helt enda hvilken karakter filmen bør få.

Lenke til kommentar
Av førstnevnte grunn er det bra at filmen kom, vi eldre fans må ikke være for egoistiske heller.

 

Den er beregnet på de yngre som du sier, men de originale SW-filmene kan sees uten stor fare av de yngre også. Jeg så SW for første gang da jeg var 6-7 år gammel og har elsket det siden den dagen, så synes ikke vi skal si at vi er egoistiske hvis du ikke mente under 6-7 år hvert fall.

Lenke til kommentar

Hehe, ett av mine tidligste barndomsminner er at jeg fikk lov å sitte oppe og se på Star Wars (IV) på NRK mens nabogutten måtte legge seg, og han var helt krakilsk fordi jeg fikk være oppe lengre :p Det husker jeg som om det var igår. Var vel 5-6 år da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Star Wars: The Clone Wars (2008): En film som nok best beskrives som et utrolig stilig påskeegg. Men noen glemte å legge i godbitene. For dette er en film jeg på mange måter føler det utrolig vanskelig å anmelde. Premissene er jo der, dette er en film myntet på yngre publikum. Det bli da ganske så banalt når filmen kritiseres av hardbanka fans for ikke å være mørk nok, eller relevant nok for fans gjennom et par tiår. For da ser man filmen på feil premisser og man har misforstått noe veldig vesentlig. Men det blir jo for meg også litt dobbeltmoral. Jeg elsker Star Wars og kommer alltid til å gjøre det. Denne filmen var visuelt råkul og ungene mine uttalte i ettertid at det kanskje var det beste de har sett. De har en god stund vært bitt av Jedi-basillen og de løper i skrivende stund rundt på tunet og leker stjernekrig med en entusiasme som kun barn kan utvise. For meg som voksen så er det mer underholdende å se på det enn denne filmen her.

 

For når det kommer til historien så har denne absolutt ingenting å by på. Det minner om det berømte "filler"-fenomenet fra tv-serier, hvor enkelte episoder kun er laget for å fylle opp en sesongkvote. Det er direkte meningsløst, det blir jo overhodet ikke noe spennende. Handlingen finner sted mellom episode II og III, hva poenget er ser jeg rett og slett ikke. Hvorfor ikke lage en som kan ta til etter siste episode? Se hva Han Solo og Luke Skywalker bedrev tiden sin med? Men igjen, hvor relevant er denne kritikken med tanke på at dette er en barnefilm? Ungene kommer til å storkose seg, så er det da feil av meg å kritisere filmen? Jeg vet egentlig ikke. Men poenget er at denne filmen her bringer mening å se om du har unger og vil introdusere dem for Star Wars. Det blir kos. For fans ser jeg for meg at dette blir en forhatt affære og jeg kan bare minne på at dette er en film rettet mot de yngre. Så ikke prøv å drep opplevelsen de får i hvert fall, selv om det kan være en tung kamel å svelge. Dette er ikke en av de barnefilmene som også kan tilfredsstille eldre. Til det er den blottet for sjarm, humor og spenning. Kjempegøy for de yngre men meningsløs for eldre fans. Av førstnevnte grunn er det bra at filmen kom, vi eldre fans må ikke være for egoistiske heller. Men jeg aner ikke helt enda hvilken karakter filmen bør få.

 

fra traileren syns jeg CGI effektene så mildt sagt dårlige ut, jeg trode først det var et spill jeg så fra, da grafikken minnet meg om grafikken man frå på Wii, trodde faktisk det var en reklame for Force Unleashed på wii

 

hvorfor de slipper en film med så gammeldagse CGI effekter vet jeg ikke

Lenke til kommentar

Russkiy kovcheg (2002) aka Russian Ark.

 

Jeg er ganske så fan av filmer som inneholder lange takes. Som en scene i Week End, og Irreversible. Så kom over denne filmen på imdb, der det var nevnt at hele filmen var filmet i ett take. Noe jeg synes hørtes helt fantastisk ut. Filmen har også over 2000 cast members, noe som også er imponerende.

 

Filmen har egentlig ikke noe særlig plott, handlet mest om en ukjent fyr som ble "guidet" rundt i ett museum. Guiden var også en ukjent fyr som visstnok var fransk. Sammen gikk dem rundt i forskjellig rom, mens vi fikk se historiske ting som skjedde.

 

Ihvertfall så er jeg veldig imponert åssen dem klarte dette her, må være veldig mye tenke på. De brukte jo 4 år på forbredringene og hadde bare 1 dag å filme på. Tror dem måtte filme 3 ganger først før dem virkelig fikk det til.

 

Skuespillet var helt greit, var noe dårlig her og der, men ikke noe big deal. Jeg synes ihvertfall filmen var fantastisk og gir den 10/10. Kommer nok til å se den flere ganger, kan hende jeg ser mere feil, og karakteren kan synke. Men ihvertfall idag, føler jeg at det er en 10/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...