Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er jo innimellom litt vanskelig å si hva som trekker ned en film. Man sitter jo igjen med en følelse av hvor god en film er, og hvor sterk denne følelsen avgjør hvor høyt man havner på skalaen.

 

Det var kanskje mangelen på tårefremkallingen som gjorde at filmen ikke krabber opp på femmern. Den ble kanskje litt for munter? Slutten var litt lite effektiv og endte for brått, synes man mistet en gyllen mulighet der.

Lenke til kommentar
INTO THE WILD..

Er en av de beste filmen jeg har sett på lenge, som faktiskt har noe budskap... Som får deg til å tenke, og som gjør at den kryper under huden på deg... Vet det er mange som ikke liker filmen, og den har fått ræva kritikk.. Men dette tror jeg er tittere som ikke fanger opp budskapet. For budskapet må en selv finne, å ikke bli forklart.... For dersom man ikke fanger budskapet bilr filmen null verd, og jeg vil da anbefale å se fimen på nytt... Dersom den mentale delen er tilstede... :cool: 10/10

 

Hvordan har du fått for deg det? Den har 83% på RottenTomatoes, noe som må sies å være svært bra.

 

 

Okey, litt lite bakgrunn skjekk, legger meg padde flatt... Leste bare anmeldelsene til Dagbladet: 4 og VG: 3. Så ræva var kanskje ikke det rette ordet men hva med lunken???

Lenke til kommentar

Siste film jeg så:

Si at du elsker meg - svens drama fra 2005 eller noe.

 

Ganske så sær film, og så den litt motvillig sammen med en gjeng.

Filmen handler om en jente som blir voldtatt, og hva som følger etter dette.

 

Filmen kunne kanskje appelert mer til meg om jeg så den i skole sammenheng i ett fag, men som underholdning likte jeg den virkelig ikke..

 

terningkast 2.

Lenke til kommentar

Kurosawa-fever!

 

Nora Inu (1949)

 

Ganske undervurdert film tror jeg. Hadde ikke hørt om den før jeg så den i butikken.

Filmens hovedroller er selvfølgelig Toshiro Mifune og Takashi Shimura. Filmen er ekte 1940-talls ånd, et politidrama. Inneholder også små humor-scener. Elsker dem.

 

7/10

 

 

 

Ikiru (1952)

 

Et fantastisk stykke art fra herr Kurosawa. Historiens hovedperson er en krefttsyk mann med en helt vanlig jobb, og en utilfredsstillende hverdag. Spilles av Takashi Shimura.

En veldig fin film, rørende og bra. Meget imponert.

 

9/10

 

Edit: pynta litt.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

God Grew Tired of Us: The Story of Lost Boys of Sudan (2006)

 

godgrewtiredofusver2vv8.jpg

 

Dette er en helt fabelaktig film/dokumentar som alle bør se. Vi følger en gruppe menn/gutter fra Africa og deres "eventyr" til innvandring til USA.

 

Filmen starter med å vise oss hvor grusomt de virkelig er har det i Afrika på et nivå jeg har aldri opplevd før. Vi blir tatt med i guttas landsby, og blir fortalt om deres umennesklige smerter de har opplevd. Vi treffer deres famlier og venner, og hvordan det er å leve i Afrika.

 

De får muligheten til omflytting til USA og det blir nesten komisk å se når de kommer til USA og opplever det vi tar for gitt som noe helt fremmed. De fatter ikke hvordan noe funker, ikke dassen, kjøleskap, hvordan å spise mat, strøm. Jeg følte meg litt stygg da jeg lo høyt av ting de gjorde. De beste er at de sa at maten de hadde på flyet var det verste de har noen gang hatt...og dette kommer fra folk som sultet i Afrika!! Hahaha!

 

De får arbeid og det er rørende å se hvor bestemt de er for å lykkes for deres famlier i Afrika og vil være gode mennesker, flere av dem jobber seg nesten ihjel og har 3 jobber, men de blir møtt med masse hinder. Rasisme, psykiske problemer og ensomheten å være i et fremmed land.

Men har de det virkelig bedre i USA? De blir jobbet ihjel, og har ingen sosialt liv og venner, alt av penger sender de hjem til Afrika for å hjelpe venner og famlie.....

 

Filmen tar opp kultur forskjeller fra et annen vinkel. Vanligvis får vi oppleve andre kulturer fra vårt syn, men her får vi se vårt kultur sett fra deres side...en utrolig opplevelse! Denne filmen gav meg en helt annet syn på innvandrer og deres strid i et fremmed land....

 

Anbefales til alle! Denne bør sees!

8/10

Lenke til kommentar

The Straight Story (1999)

 

Tittelen passer utmerket hvis man ser på filmen opp mot resten av hva Lynch står bak. Helt vanlig, konvensjonell historiefortelling dette her. Og Lynch mestrer jo også det med glans. En veldig fin og til tider rørende film. Men det rolige tempoet, som forøvrig passer filmen godt, blir litt stillestående til tider. Dessuten hender det at den blir litt for søtsuppete. Men det er ikke dermed sagt at det ikke har tilsiktet effekt.

 

7.5/10

 

Deconstructing Harry (1997)

 

Interessant film med Woody Allen i hovedrollen som, vel, seg selv, og som prøver å få en del brikker til å falle på plass ved hjelp av karakterene i bøkene sine. Som alle representerer elementer i, eller er tatt direkte ut av, livet hans.

Dette virker som et veldig personlig prosjekt og en slags utrenselse for Woody, og samtidig tidenes egotripp. Noe som passer ganske greit, filmens tema tatt i betraktning. Det er bra fyren har selvironi og -innsikt, ellers kunne dette blitt rimelig kvalmt.

Men filmen funker stort sett som bare det, utenom en bolk av andre halvdel, hvor det blir litt mye rot. Woody-karakteren er kanskje litt i overkant whinete, selv om det er hans fremste karaktertrekk.

Ellers er filmen gjennomgående morsom, men så er WA så nærme min egen humor som overhodet mulig. Denne kan uansett ikke måle seg med hans beste filmer.

 

7/10

Lenke til kommentar

American Gangster (2007)

 

Med Ridley Scott bak spakene, og Denzel Washington og Russel Crowe foran kamera, kan man tenke seg hva man får; et velspilt, velregissert drama. Ingen dårlig ting, men i dette tilfellet filmen så gjennomført og blankpolert at den ikke har noen sjel, i mangel på bedre ord. Mange har klaget over at det er denne x-faktoren som mangler, og jeg ser nøyaktig hva det er snakk om. Godt håndverk, men liksom følelsesløst. Og Washington og Crowe er, uansett hvor habile skuespillere de er, småkjedelige, og jeg skjønner ikke hvordan noen av dem kan være blant de aller største stjernene i Hollywood. Men joda, de er flinke, filmen er god, ikke original eller gripende, men solid, ganske underholdende - og det holder til en

 

7/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Pulp Fiction

 

 

Det er flaut å innrømme, men jeg har aldri sett hele Pulp Fiction før nå. Jeg falt pladask. Dette er en sinnsykt spennende og morsom film.

Handlingen er sprø, herlig sprø og man blir revet med.

 

Jeg kjente adrenalinet i mitt eget hjerte når Vincent hugget sprøyta i hjertet til Mia.

 

 

9/10

 

Dracula (1931) er neste film jeg skal se nå. Ønsk meg lykke til. Det er fortsatt mørkt ute. Dette kommer til å bli skummelt.

Lenke til kommentar

Hauru no ugoku shiro (2005): Det visuelle og eventyrlige er som alltid på plass, men filmens historie gjør at følelsen av spenning, fascinasjon og medfølelse ikke gjør sin entre. Den når rett og slett ikke opp til vanlig Miyazaki-nivå, mest grunnet at jeg ikke blir noe særlig engasjert i karakterene. Tempoet føles også litt merkelig, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på akkurat hvorfor. Det kreative redder filmen, det er alltid interessant å være vitne til slike bisarre verdener. Men et godt stykke unna de beste fra Miyazaki.

 

6/10

Lenke til kommentar

Full Metal Jacket

 

Denne har fått 4,1 av 5 stjerner på brafilm.no, så jeg forventet meg en OK bra film.

 

Men denne filmen er ikke litt bra en gang. Det hele begynner med en kar som blir mobbet, deretter går det over til mye snakking om Vietnamkrigen før vi i siste del av filmen får se en del kriging.

 

Det som plager meg er at INGENTING hang sammen. Den første delen av filmen hvor han fyren ble mye mobbet, hadde ingenting med resten av filmen å gjøre. SKUFFET!

Men noe bra var der jo også. Mange gode skuespillere, og en del gode (og absurde?) action-scener.

 

4/10.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja, men forbannelsen er gått over til oppgitthet nå, så har redigert anmeldelsen litt.

 

1/10 var helt klart "litt" for kritisk, men ble så forbanna over å ha kasta vekk 1,5 time på det mølet der. Men noe bra var der jo også, som jeg har skrever (redigert) i "anmeldelsen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...