Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford (2007)

 

jesse_james_01.jpg

 

Ikke en vanlig western, dette er en film hvor karakterene spiller en viktig rolle.

Jesse James, en banditt som myrder og stjeler, og Robert "Bob" Ford, en gutt som ser opp til Jesse som et idol. Dette er historien om disse to. En historie som kan uttales som en tragedie.

 

Filmen slo ikke helt an hos meg, for mye tid til å bygge opp historien og tok litt tid før ting skjedde. Dog, langt ifra det verste jeg har sett, og Casey Affleck og Brad Pitt gjør gode roller.

 

En bra film, men tror ikke jeg kommer til å se den igjen med det første. 6/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rovdyr (2008)

 

Oi, fy faen. Dette var en virkelig skuffelse. Hadde vel ikke så alt for store forventninger til denne fra før, men kom igjen! Skuespillet er, nesten uten unntak, pill råttent. Karakterene i filmen er stokk dumme, og omtrent halvparten av valgene de gjør gjennom hele filmen er så usannsynlige at til og med morra mi ville skjønt bedre. Fyren som lagde denne filmen hadde lyst på noen spesialeffekter, så hva gjorde han? Kjørte full color correction så filmen nesten endte opp i svart-hvitt, og la på et slags blurrete overlay, som ganske enkelt gjør at filmen ser ut som den har blitt liggende for lenge i vannet. Filmen er også altfor kort, varer tilsammen bare 75 minutter (15 minutter biltur, 55 minutter jakt, 5 minutter rulletekst), men det føles så altfor mye lenger. Er også en fin scene i filmen hvor en feit jeger-fyr river tarmene ut av en annen fyr. Virkelig appetittvekkende.

 

Æsj, kunne fortsatt og ramse opp hvor mye tull denne filmen inneholder, men jeg tror dere har skjønt tegninga. Det dårligste 2008 har bydd på så langt.

 

Terningkast 2.

Lenke til kommentar
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford (2007)

6/10

 

Filmen er ikke den siste jeg så, men føler trangen til å skrive litt om den uansett, fordi den er så grasalt undervurdert av de fleste.

 

JJ (som filmen fra nå av kalles) er en veldig dyp film, veeeldig dyyp film. Den består av noen av de dypeste og mest gjennomførte karakterene i filmhistorien, som avdekkes lag for lag, og blir ikke fullt ut avdekket før man har sett filmen minst to ganger. Det fantastiske med filmen er måten vi som seer følger karakterenes utvikling, i et behagelig tempo. Hver eneste bevegelse og hver eneste lille replikk vi hører fra Bob, Jesse eller Charley er en del av denne utviklingen. Frampekene og hintene som leder mot det uungåelige er på et så gjennomført plan at det ville imponert Henrik Ibsen og den gjengen.

 

Dialogen er fantastisk. Den er ikke forced, den er naturlig og drivende og interessant. Karakterenes samtaler er interaksjon fra øverste hylle.

 

Hva skuespill angår er dette min alltime favoritt. Pitt er god, Rockwell er veldig god, Affleck er perfekt, men spesielt alle, og da mener jeg alle, de mindre karakterene er gjennomsyret av kvalitetsspill fra dugende skuespillere.

 

Det jeg liker mest med filmen dog, er rett og slett stemningen og det visuelle. Cinematografien, filmmusikken og fargetonene skaper en mystisk atmosfære som er helt herlig å se på. For min del er filmen alltid alt for kort. Hver gang blir jeg sittende å se på rulleteksten og tenke "jeg vil har mer av denne herligheten." Opplevelsen jeg får ut av JJ er perfekt.

 

JJ er en 10/10 film, den er glattpolert ned til den minste detalj. En mer gjennomført film på alle kanter skal du lete lenge etter. Jeg har sett den mange ganger og finner aldri noe som kunne vært gjort bedre.

Lenke til kommentar

Kuro-Obi

(Black belt) 2007

 

Et fantastisk oppgjør mot den uendelige strømmen av Kung Fu filmer med urealistiske kampscener. En film som i det aller enkleste, leverer en opplevelse som plasserer den på topplista over kampsportfilmer.

 

Filmen handler om selve meningen bak Karate og byr på kampscener som er over før du får blunket. Det hele er en ganske rørende historie og gir samtidig et blikk inn i hvordan en av verdens mest kjente kampkunster praktiseres og fungerer i virkeligheten.

 

Historien i kort: Tre elever av en karatemester går forskjellige veier i livet, etter at mesteren dør. Hvem bruker Karatens kunnskap riktig, og fortjener mesterens belte?

 

Filmen er også regissert på en veldig minemalistisk måte, uten visuelle effekter, sparsomt med musikk, heller ikke for mye klipping. Det står bra i stil når temaet handler om et dypdykk til roten av sjelen på en Karateutøver.

 

Terningkast 6

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Shine a Light. Stones og Scorsese. Viser at gamlingene fortsatt har vitalitet. Utrolig å tenke på at Jagger faktisk er i midten av sekstiårene. Han fyker over scenegulvet minst like energisk og elegant som på sekstitallet. Produksjonsmessig er det vellaget, som alt annet fra Scorsese. Kunne tenkt meg en litt annen spilleliste, men det viser kanskje bare at jeg ikke er stor nok fan. Alt i alt en fin og underholdene musikkdokumentar.

Se7en. Lenge siden jeg så denne sist. Likte den sånn passe da, og synes fortsatt mesteparten av filmen er nokså uninteressant. Det blir verken spennende eller spesielt originalt. Slutten, derimot, er mesterlig. Urovekkende og ekkel som den er.

Lenke til kommentar

Dette er vel såvidt jeg vet første gang jeg anmelder film i denne tråden, men håper jeg kan få til å gjøre det litt oftere i fremtiden, da jeg virkelig setter pris på andres annmeldelser, og håper folk vil sette pris på mine. :)

 

Oldboy

 

Hørte om denne filmen først for nærmere to år siden, og det jeg hørte var utelukkende lovord. Da jeg tidligere i dag satte meg ned for å se den var det altså med betydelige forventninger, hvilke den innfridde så til de grader! Dette er pur action og drama, der man kan ta og føle på hatet som strømmer gjennom hovedpersonen, som på en femdagers hevntokt dreper, torturerer og banker opp de som står i hans vei. Plottet er like genialt som det er sykt, og jeg ble sittende igjen med en blanding av avsky og ekstase. Jeg vil faktisk gå som langt som å si at dette er et mesterverk innenfor sjangeren. Etter at denne er fordøyd skal jeg se om ikke jeg får tatt en titt på "Ichi the killer".

 

9/10

 

American Gangster

 

Satte meg likegodt ned og så en film til, og også til denne hadde jeg store forventninger. Den fikk jo såvidt jeg vet meget gode kritikker, og den er også på IMDB Top250. Det skal også legges til at jeg er stor fan av denne gangster/mafia-sjangeren. Nå, nesten 3 timer senere (jeg så unrated versjonen), sitter jeg igjen med en skuffet følelse. Huff, den levde absolutt ikke opp til forventningene. Filmen var langtekkelig og kjedelig, og med alt for lite action. Tenker da ikke nødvendigvis på action i form av biljakter og folk som skyter med maskinpistoler, men den hadde f eks. alt for lite konflikter mellom "bossene" i byen. Alt i alt føler jeg at det bare var tre timer med en idiotisk politimann som jaget en kjedelig og ukarismatisk drugdealer. Dette kan høres ut som ren slakt, men filmen hadde også sine øyeblikk. Derfor lander jeg på en helt "ok" karakter, men står fast på at denne må vekk fra Top250 så fort som mulig, for at listen ikke skal virke alt for useriøs.

 

6/10

Lenke til kommentar

Før du ser "Ichi the killer" MagnusK*, (en film jeg synes var forferdelig), så bør du ta en titt på Sympathy for Mr. Vengeance og "Sympathy for Lady Vengeance" som jeg synes er minst like god som Oldboy. Er dessutten en trilogi om du ikke visste det. Den består altså av:

 

1.Sympathy for Mr. Vengeance

2.Oldboy

3.Sympathy for Lady Vengeance

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

46-Okunen no Koi (2006) aka Big Bang Love,Juvenile etc.

Bestemte meg for å se filmen etter å ha lest om den, og jeg må si jeg hadde håpet at den hadde litt mer utvikling/forklaring. Men jeg likte den ganske godt visuelt sett og skuespillet var ikke så verst. Den er bittelitt "mind fuck"-ish. Bytter mellom nåtid og fortid. Irriterer meg litt at jeg ikke fikk vite mer om den ene hovedpersonens grunner for hvorfor han gjorde som han gjorde, men kjenner også at jeg ikke ha den informasjonen.

 

7/10 - Helt OK.

 

Formula 17 (2004)

Det er ikke en racer film eller lignende som man kanskje kan tro fra tittelen. Samme som den over så syntes jeg den så morsom ut, og det var den også. Passet humoren min ganske bra, med rare ansiktuttrykk og oppførsel. Savner mer person utvikling("character development") og den burde kanskje ha vært lengre.

 

8/10 - Nøt å se på den og jeg elsker komedie.

 

 

Begge er med 'gay' forhold og/eller hint aka Boys Love!

Lenke til kommentar
The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford (2007)

6/10

JJ er en 10/10 film, den er glattpolert ned til den minste detalj. En mer gjennomført film på alle kanter skal du lete lenge etter. Jeg har sett den mange ganger og finner aldri noe som kunne vært gjort bedre.

 

Du ble visst virkelig tatt av denne filmen, Speik. Men, men. Det er smak og behag.

 

Dette med karakteroppbygging er jeg helt enig i tho.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Enig med Speik. Jesse James er et herlig stykke film, og en av mine favoritter i westernsjangeren (mye fordi den er så annerledes i forhold til normalen i sjangeren).

 

Forventet meg Brad Pitt acton/western, det fikk jeg ikke. Hadde jeg visst dette var en slik film som det var, hadde jeg ventet, ford jeg var litt sugen på action da jeg så den.

 

Min yndlingswestern er GBU, uten tvil.

Lenke til kommentar
Enig med Speik. Jesse James er et herlig stykke film, og en av mine favoritter i westernsjangeren (mye fordi den er så annerledes i forhold til normalen i sjangeren).

 

Forventet meg Brad Pitt acton/western, det fikk jeg ikke. Hadde jeg visst dette var en slik film som det var, hadde jeg ventet, ford jeg var litt sugen på action da jeg så den.

 

Min yndlingswestern er GBU, uten tvil.

 

Ja, forventninger er alt. Jesse James er en rolig, stemningsfull og karakterdreven westernfilm, og definitivt ingen 3:10 To Yuma (en annen god western fra det året). Forholdet mellom James og Ford er noe av det bedre jeg har sett portettert på lerretet, så absolutt en av 2007's beste filmopplevelser for min del.

Lenke til kommentar

Nokså uenig i det, synes ikke noen av "topptitlene" fra 2007 holdt mål mot tidligere år. Filmer som No Country for Old Men, Once,The Diving Bell and the Butterfly, Into the Wild o.l. var i mine øyne underholdende på hver sine måter, men ikke noe mer. Etter min mening gjorde mangelen på virkelig enestående filmer det året at folk hauset de gode opp til mer enn de faktisk var.

 

Den eneste jeg kommer til å huske igjen etter noen år er nok Juno, og det sier ikke så mye.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...