Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Den fortjener på ingen måte å ligge på bottom 100. Den listen er reservert til hjernedøde filmer som suger noe så grusomt. Filmer som prøver å være bra, men ikke greier det. Starship Troopers 3 er dårlig med hensikt og på ingen måte hjernedød.

Vel, filmen prøver å gjenskape sjarmen/atmosfæren fra den første filmen og feiler totalt. Det er så pinlig åpenbart at de prøver å kopiere suksessen den første filmen hadde. Jeg synes at "dårlig med hensikt" argumentet er litt tynt. Den første filmen bar preg av å være en B-film, men den hadde et glimt i øyet.

Denne filmen er bare dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Video Violence

videoviolenceww9.th.jpg

Hva kan en forvente når en setter en dvd inn i spilleren, etter å ha sett dette magisk dårlige coveret? Ikke så mye. Og nettopp pga. det, ble forventingene skrudd ned 5 hakk. Filmen fanget min nysgjerrighet etter en anmeldelse av en random kar på youtube (coolerdude, har fantastisk mange kule reviews av filmer) våget å påstå at Video violence var en fantastisk film på flere nivåer. "Crem de la crem" av splatter filmer fra 80tallet. Akkurat toppen av skalaen av splatter var den ikke, men originale og morsom, det skal jeg være enig med.

Vi inntar en liten fiseby (som kan minnes om den typiske innavla amerikanske stolthetslandsbyen), hvor et par har bosatt seg, og driver den eneste utleiebutikken på flere mils avstand. Foretningene går overraskende bra, men innbyggerne har en smårar holdning, og virker besatt av supervoldelige filmer. Ikke nok med det, men hele byens innbyggere holder en hemmelighet, en hemmelighet som gjør dem til ivrige mordere som kidnapper turister og "driftere", og lager snuff-filmer med dem.

Filmen er temmelig grei, dersom man tar filmen som en useriøs og småtamm 1-dollar film. Skuespillet er på bunnen av skalaen, og filmingen (minnes om 80talls sitcom kvalitet) og lyd ligger langt nede også. Heller ikke splatterscnene er særlig bra gjennomført. Men filmen skal da ikke være seriøs, og dersom en tar ”videoviolence” for akkurat det den er, blir underholdningsfaktoren skrudd opp flere hakk. Det blir ofte så tragisk dårlig at en får latterkrampe. Men til bunns er ikke historien særlig dårlig, og filmen drives overraskende godt frem, uten at en ser ned på klokken en eneste gang. Og synthmusikken, den er magisk.

Jeg anbefaler ikke filmen til et vannlig publikum som er på letning etter ”den nye store filmen”. Dette er temmelig sært, og for spesielt interesse for 80talls grøss, og filmer som er så dårlige at de blir morsomme.

6/10

Lenke til kommentar
Vel, filmen prøver å gjenskape sjarmen/atmosfæren fra den første filmen og feiler totalt. Det er så pinlig åpenbart at de prøver å kopiere suksessen den første filmen hadde. Jeg synes at "dårlig med hensikt" argumentet er litt tynt. Den første filmen bar preg av å være en B-film, men den hadde et glimt i øyet.

Denne filmen er bare dårlig.

Atmosfæren i begynnelsen av filmen var ganske dårlig, men når man kom over akkurat dette var den ganske grei. Det kan riktignok ha noe med litt ytre stimuli, men...

Lenke til kommentar

Assult on precinct 13

Ethan Hawke

Laurence Fishbourne

assault_on_precinct_thirteen.jpg

Denne filmen gikk på TV, begynte å se på den, skulle ta opp resten, opptakteren sviktet og jeg måtte kjøpe den.

Det er nyttår og på en gammel politistasjon klar for nedleggelse sitter 2 politimenn og en sekretær. Det ventes ingen telefoner, de har ingen fanger, de bare sitter der for at stasjonen skal være bemannet.

Desverre sørger uvær for at en fangetransport med byens mest ettersøkte mann blir omdirigert til politistasjonen for natten. Det blir raskt klart at det er noen som ønsker ham død, om de så må drepe alle på politistasjonen for å oppnå det.

Denne filmen var faktisk bedre enn forventet. God action, god spenning og noen vridninger i historien underveis gjør den spennende.

Liker du den typiske Bruce Willis film (han er ikke med her) så liker du nok denne filmen og. Ikke noe typisk jentefilm, men er helt grei guttefilm uten for mye meningsløs vold.

Karakter 6,5/10

Lenke til kommentar

Hancock (2008): En alkoholisert superhelt har man prøvd å selge dette her som. Noe som er synd, for filmen har så mye mer å by på. Det er utvilsomt morsomt å se en som gir så mye faen fortelle tjukke at de burde saksøke McDonalds for hva de har gjort med dem, samt at motbydelige unger blir slengt til himmels for kanskje å lære seg litt oppførsel. Ekstra givende blir den av helt andre aspekter, ikke minst hvorfor karen farter rund som han gjør. Will Smith selger det så godt han kan og den mannen kan utvilsomt spille. Det er synd filmen har tempoproblemer. Det som burde vært en god joggetur blir til en spurt og det er så mye potensiale som ikke blir utnyttet. Filmen har bøttevis med action og en helt hårreisende vri som jeg fortsatt ikke helt skjønner hvordan fungerte. Det burde ikke være lovlig med slikt, men jeg kjøpte den.

Skuespillet er bra, historien er grei nok og den leverer innen både komikk, action og drama. Innenfor de rammer en så forhastet film tillater, selvfølgelig. Er som å oppnå maks ut av lite. En overraskelse, det skal den ha. Om ikke bunnsolid, så mer enn akseptabel nok som actionkomedie. Den har elementer som er helt håpløse og som ødelegger litt, men jeg satt nå igjen med et smil på slutten og klisjeene og dundrende overdreven musikk solgte meg av en eller annen grunn. Filmen hadde mer enn kun action og komedie å by på, der ble jeg litt overrasket. Et trygt valg for de som ønsker en film med full fres, om enn litt ute av takt og med en ulempe å kutte svingene.

7/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er ganske enig i vurderingen din. Første halvdel var desidert best, så kom vrien (tror vi prater om den samme) som ble presentert på en 2/10-måte. Jeg ble nesten litt provosert over hvor dårlig akkurat det faktisk var.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
"Filmen har bøttevis med action og en helt hårreisende vri som jeg fortsatt ikke helt skjønner hvordan fungerte."

Jau, men personlig synes jeg at Unbreakable er den beste "uorginal" superhelt filmen. Jeg tenkte ikke over filmen som en helt før seinere i filmen. Den filmen fikk meg til å smile i dagervis etterpå.

Den skulle jeg ønsket de forsattet med og kom ut med en 2er.

Hancock følger like etter, men satt mer som en kul underholding og ikke noe mer. Men det kan også være at jeg liker ikke Will Smith noe særlig.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Rounders

Lenge før Matt Damon ble verdenstjerne som glemsk agent spilte han i dette visstnok realistiske pokerdramaet. Kan ikke akkurat si at kortspill og gambling er øverst på min liste over interesse, men jeg regner med at selv sprangriding kan bli fascinerende hvis filmen er god nok.

Spillgjeld er nøkkelord her, men Rounders har et overraskende bedagelig tempo, med Damons rolige fortellerstemme, noe sløv jazzmusikk og en relativt flat spenningskurve. Ikke direkte kjedelig, men pulsen blir sjeldent høy her, ihvertfall for en relativt "nøytral" tilskuer som meg. John Malkovich har også klart å lure til seg rollen som skurken her, selv om han i store deler av tiden skilter med sitt fravær.

Rounders er ingen Royal Straight Flush (høh,høh) for min del, men sikkert godkjent underholdning for de som liker et spill poker i ny og ne.

3

Lenke til kommentar

Hadde et lite Martin Scorsese-party med en kompis i kveld, vi så

The Departed (2006)

Sett den før seff, men det var i bilen på en bærbar dvd-spiller engang, så var digg å se på en ordentlig TV. Filmen har et supert plot, og jeg digger Nicholson i den. DiCaprio virker som en pusekatt i starten men er egentlig en harding in my opinion. Filmen er tøff. Matt Damon er helt grei. Karakteren ender på 9/10

Edit: trekket opp den fra 8 til 9, fordi den sparker egentlig ræv.

Goodfellas (1990)

Også sett før, men lenge sia, så tok den igjen. Jævla bra film egentlig, men sist jeg så den ga jeg den 9/10, men nå vil jeg gi lavere.

Hvorfor? Liker alt i filmen hvordan vi ser Henry's liv er, men når vi kommer til 1980 (slutten) synes jeg er ganske kjip. De burde tatt det vekk eller gjort det annerledes.

Uansett, knallbra Mafiafilm. Kommer rett etter Gudfaren 1 og 2 i min bok.

Som sagt, 8.5/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

The I Inside

En mann som våkner opp uten å huske en dritt, eller amnesia som det så fint heter, er et velkjent utgangspunkt i thrillersjangeren. I The I Inside fra 2003 kombinerer man hukommelsestap med en form for tidsreiser, og hvor man aldri helt kan vite om det som ser på skjermen er virkelig eller fantasi. Dette kan med andre ord minne om en slags krysning av Memento og The Butterfly Effect. Ihvertfall en veldig haltende krysning.

Hovedrolleinnehaver Ryan Phillipe har jeg egentlig likt siden han var sleip riking i Cruel Intentions, men her har fyren egentlig ikke sjans til å redde denne særdeles rotete og lite tilfredstillende filmen. Det starter fint, med et mystisk plot som sakte utfolder seg og en små-surrealistisk stemning som setter tonen. Desverre skjønner man fort de bakomliggende årsakene og når slutten avsløres føler man seg egentlig ganske snytt for det man nettopp har vært igjennom.

Ålreit filmhåndverk, men med et manus som egentlig ikke holder mål.

3 -

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

The Dark Knight

Har nå sett The Dark Knight og må si meg enig med de fleste her, filmen er knallbra :D

Har aldri likte Batman noe særlig før jeg så TDK, og nå er jeg vel frelst! Elsket måten filmen var bygd opp på, alle actionscenene var vèl gjennomført, scenene med Jokeren var dritrå, ble nesten forelsket i han (og jeg er en heterofil gutt :p). Er den eneste filmen på over to timer jeg har hatt lyst til å se om igjen, umiddelbart etter å ha sett den. Nå har ikke jeg sett Gudfaren-filmene, men jeg mener at TDK fortjener å ligge på topp på IMDB.

Jeg gir filmen:

10/10

Lenke til kommentar

StarGate Continuum

Filmen er langt svakere en de fleste episoder av SG1, det beste med filmen er at man faktisk får sett litt av RDA.

Størte problemet med filmen er dette med tidsreise og alternat timeline, det er vansklig å få til i en seriøs filmen, i serier som futurama går det fint da man ikke tar ting så høytlilig, men i stargate som i bunn og grunn skal taes seriøst opp til et visst punkt funker det dårlig. spesielt da de har gjort det 3 ganger før i serien, da trenger man ikke en egen film med samme greia. De ærter deg også med en enorm armada av skip uten at det blir noe gøy ut av det.

En annen ting som plager meg er at filmen bruker 85 minutter på å bygge seg opp, lite skjer egentlig, noen morsome samtaler osv. men ellers lite, så avsluttes hele filmen de siste 10 minuttene der ALT blir rullet opp i en fin pakke. forventet meg egentlig noe mer episk når det tross alt er snakk om siste film fra en serie som varte i 10 år.

Bare å håpe at det blir laget flere filmer og at de er bedre

6/10

Lenke til kommentar

Du må nesten a sett serien, ellers har du ikke noe forhold til karakterene og mye av humoren vil gå over hode på deg.

anbefaler at du bruker 1300kr på å kjøpe serien, de beste som noen gang har blitt laget til tv, og enkelt min yndlings serie

for 1300kr får du 214 episoder fordelt på 10 kjempe sesonger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...