Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Persona (1966)

En utrolig filmopplevelse, jeg satt bergtatt hele veien faktisk. Bibi Anderssons prestasjon var perfekt.

10492a.jpg

Min første Bergman-film. Har Sjunde Inseglet liggende og, men ville ta denne først.

Filmen har bra klipp, bra kamerawork og et stort godt manus. For meg, som ikke har sett så mye, var denne filmen kanskje litt stor å svelge, men jeg likte den veldig godt. Veldig. Og det ser jeg på som positivt.

Filmen har en merkelig slutt som gir et greit svar, men som du må selv tenke litt for å finne ut av. Jeg har mine teorier.

9.5/10

Nesten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte det først selv, men 9.5 ble mer riktig, siden den måler ikke helt opp til de filmene jeg har gitt 10. Men faen så close.

10/10 for meg, er en film jeg snakker mye om i ettertid, googler litt om, blir forelsket i, studerer og nyter helt 100%.

Gir det ikke til hvilken som helst.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

The Odessa File

Selv 20 år etter krigens slutt kan man fortsatt føle nazistenes nærvær i Europa. I dette tilfelle gjennom en hemmelig gruppe kalt Odessa, bestående av tidligere SS-folk som har skumle planer for staten Israel. Det skal visst være ganske så realistisk dette, ifølge filmen og forfatter Fredrik Forsythe selv.

Denne 70-talls thrilleren kan best sammenliknes med The Marathon Man, bare bytt ut Dustin Hofman med Jon Voight. Han gjør forsåvidt en god rolle denne Voight, i en film som desverre har sin andel av kunstig skuespill. Musikken er også malplassert innimellom, men de beste sekvensene er de heldigvis frie for det. Selv om den mangler nerven til nevnte Marathon Man, har den absolutt et spennende plot og dette merkes best den siste timen.

Verdt en titt hvis man liker thrillere med 60-talls feel.

4

Lenke til kommentar

Hvis du likte den første, som er bare bra pga. det den formidler, hvordan er det da mulig å gi denne 0 / 10? Filmen trakk, i motsettning til andre filmen, på svært mye av det som gjorde første filmen god. Da både i fremstilling, stil, budksap og kritikk bygger sterkt på orginalen.

Å gi den 0 pga. dårlige effekter, når disse effektene er bevist laget i så øyemål, uten nevne hva annet som er galt med filmen, finner jeg svært svakt.

Lenke til kommentar

Step-Brothers

Utrolig tynn historie og svært få karakterer, noe som er uvanlig i en Ferrell/McKay-produksjon. Denne virker veldig billig, og mye mindre gjennomført enn f eks Anchorman. Likevel er den helt utrolig morsom, og selv stemoren min lo gjennom hele (og uttalte etterpå at den var "sick and wrong"). Jeg kommer til å se den mange ganger og enkelte øyeblikk får meg fortsatt til å smile. Det måtte skuespillerne til for å klare å få dette til å bli underholdende, da det nesten virker som 90 minutter med improv.

7.5/10

Lenke til kommentar

Superbad (2007)

Søstera mi har rost denne opp i skyene hver gang vi har snakket om film, så når jeg fant den på danskeferja til 79 kr, så tenkte jeg, hvorfor ikke? Kort sagt: Den var verdt hver krone, og vel så det. Nå skal det sies at jeg har en.. spesiell form for humor, men jeg storkoste meg gjennom hele filmen. Enkelte situasjoner ga meg regelrett krampelatter:P

Filmen handler om tre ungdommer som, ved hjelp av falsk ID, skal stå for hele ølinkjøpet til skoleårets siste fest. Der planlegger de å skjenke jentene de er forelsket i så fulle at de vil ha sex med dem, naturligvis. Jada, det er like sykt som det høres ut som. Og selvfølgelig går alt til helvete fra første stund, og de tre ungdommene havner i den ene syke situasjonen etter den andre.

Gir denne filmen er sterk 5'er. Morsomste filmen jeg har sett på lenge:D

Lenke til kommentar

Jarhead (2005)

"Every war is different. Every war is the same"

Det var ganske interessant å sjå denne filmen samstundes som ein fylgjer med på "Generation Kill". Jarhead er om marinesoldatar i Desert Storm/Desert Storm, Generation Kill om den pågåande krigen.

Både Jarhead og GK manglar eit plott, begge delar nokre av dei same karakterane. Og begge er bygde på forteljingar frå soldatar som var med.

Filmen er vel verdt å sjå, den vert litt langdryg innimellom, men det var jo også slik denne krigen vart oppfatta av soldatane.

Eg likte Jamie Foxx best av skodespelarane, han gjorde ein veldig truverd innsats.

7/10

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Hvis du likte den første, som er bare bra pga. det den formidler, hvordan er det da mulig å gi denne 0 / 10? Filmen trakk, i motsettning til andre filmen, på svært mye av det som gjorde første filmen god. Da både i fremstilling, stil, budksap og kritikk bygger sterkt på orginalen.

Å gi den 0 pga. dårlige effekter, når disse effektene er bevist laget i så øyemål, uten nevne hva annet som er galt med filmen, finner jeg svært svakt.

Dårlig skuespilling, dårlige props, effekter, latterlig dialog (mesteparten er tatt fra den første), uinteresante karakterer og masse stereotyper, full av "one-liners".

Film teknikken var grusomt. Skulle tror det var tatt rett fra en "Making movies for Dummies" bok.

Filmen feilet å fenge meg. Det var pinelig å se på.

Når en film er så dårlig utført hjelper det lite om den et interesant manus. Det var ikke bare effektene som ødla her. ALT var dårlig her. Jeg sleit å følge med på filmen, og innrømmer at jeg vandret rundt i rommet og gjorde diverse av ting for å holde meg underholdt...

En film er der for å underholde, og denne filmen fikk meg til å bli rastløs og måtte ty til å gjøre noe annet for å holde ut mens jeg så på filmen. I min bok er det et epic fail for en film.

Jeg ser på masse dårlige klassiske filmer, og sliter ikke å se på dem. Men denne var rett og slett det verste. Derfor ble det en 0/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Den fortjener på ingen måte å ligge på bottom 100. Den listen er reservert til hjernedøde filmer som suger noe så grusomt. Filmer som prøver å være bra, men ikke greier det. Starship Troopers 3 er dårlig med hensikt og på ingen måte hjernedød.

Filmen kritiserer som vanlig fascismen, men også gruppetenkning, fundamentalisme og religionsmisbruk. Dette er høyst dagsaktuelle tema.

Forstå meg rett. Det er ikke snakk om en god film, men den er langt fra 1'er- og 0'er-nivå.

I tillegg må jeg si at jeg fant Marnette Patterson som et større lyspunkt enn Jolene Blalock.

Lenke til kommentar

Hehehe, 0/10. For meg var den en høyst middelmådig affære. Jeg så glimt av 1'eren men det ble mye tull og tøys. Traff heller ikke særlig med "kritikken/satiren" på lik linje med den første.

Som mann var det også litt irriterende at Jolene Blalock spiller og kanskje er eneste jenta i filmen som ikke er toppløs. *sukk*

Ellers må jeg bare støtte opp om at Persona er en fantastisk film, Bergman er en mesterlig regissør og at Young People Fucking muligens blir sett kun grunnet tittelen alene. Akk så tilbøyelig jeg er til det overfladiske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...