Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morning Edition, July 21, 2008 ·

Paula Felix-Didier of the Museo del Cine in Buenos Aires, Argentina, discovered more than 20 minutes of missing film footage from the classic science fiction silent movie Metropolis in her museum's archives. German filmmaker Fritz Lang directed the film, and three reels have been missing almost since its premiere in 1927.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å se den fullstendige filmen. Filmen mistet mye av flyten på grunn av det.

Og jeg blir mye mer imponert av spesialeffektene fra Metropolis, en fra nyere filmer fylt med CGI-horeri. Utrolig komplekse effekter, veldig mye artig lesestoff om hvordan Lang fikk til effektene.

Lenke til kommentar

Den vanlige, som er på 147 minutter. Så 2001-restausjonen til Masters of Cinema. Jeg refererte til Saftis sin post om funnet av de gjenværende filmrullene som har vært mistet og antatt tapt siden rundt 1927. Den originale filmen som ble vist på premieren i Tyskland var på 210 minutter, så det er jo 1/3 av filmen som har vært tapt til nå.

Heldigvis har restausjonen sammendrag istedet for bilder, men det er langt ifra det samme. Figurer som The Thin Man for eksempel er jo helt borte omtrent. Tror ikke det er mye mer spesialeffekter i disse klippene dog.

Lenke til kommentar

The Dark Knight

Nå skal jeg komme med to klisjeer; jeg skal anmelde TDK og deretter gi den toppkarakter.

Forventningene var skyhøye og på en eller annen merkelig måte klarte de å bli innfridd. Men når jeg tenker meg om er det egentlig liten vits i å ramse opp alt som er bra, ettersom det er gjort ørten ganger før. Det jeg derimot vil gjøre er å hylle Christopher Nolan for å besitte evnen og viljen til å kun lage toppfilmer. Fortsetter han slik, vil han fort kunne bli omtalt som en av de virkelig store.

Gratulerer, jeg ser frem til mange fantastiske filmopplevelser i fremtiden.

6

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

The Water Horse: Legend of the Deep

Filmen handler om en liten gutt i Skotland. En dag han og hans mor er på strander finner gutten et lite mystisk egg på stranden, og tar det med hjem. Når han fjerner laget utenpå, ser han til sin store forundring et blått, skinnende lag. Han tenker ikke på det, og legger seg. Når han våkner neste morgen ser han plutselig et sært, ukjent dyr som kryper og springer rundt i bakgården! En vannhest!

Historien utvikler seg i hvordan han og hans søster skal få til å gjemme denne dragen. Problemet er jo at den over natten gror seg dobbelt så stor.

Først ble jeg litt skeptisk, men når jeg kom 10 minutt ut i filmen, ble jeg virkelig rørt.

Dette er en vakker eventyrisk film for både unge og voksne. Den viser både kvaliteter humor, familiekjærlighet og håp.

Jeg ville gitt den 7/10.

The dark knight

Nå skal jeg som nesten alle ande her på forumet, anmelde the dark knight, men i motsetning til andre har jeg ikke bare positivt å si.

Jeg hadde VELDIG høye forventnigner til denne filmen før jeg skulle se den. Både til batman selv, heath ledger og selve historien i filmen.

Jeg må si Heath Ledgers rolle var kanskje den beste skuespillerprestasjonen jeg noen gang har sett. Han gjorde rollen komplett, og jeg grøsset hver gang jeg hørte stemmen hans.

Men når det kommer til resten av filmen så ble jeg ikke så imponert. Jeg gledet meg alltid til å se Jokeren. Hadde det ikke vært for han, tror jeg ikke filmen hadde vært noe tess. Den skuffet meg, bunn i grunn.

5.5/10.

Jeg gir den så høy karakter på grunn av The joker.

Endret av Monicaott
Lenke til kommentar

X-files: I want to believe

Med blant annet Gillian Anderson, David Duchovny, og tro det eller ei: Xzibit som FBI leder.

Skaperen Chris Carter vil ha det til at filmen skal skremme deg opptil flere ganger, det gjør den ikke. Dette er krim som er nærmere virkeligheten enn noe typisk overnaturlig fenomen fra serien.

Temaet om det svarte markedet for organtransplantasjoner er aktuelt, og spenningskurven er bare litt spennende, uten at den får noen definitive høydepunkter. Vil du på kino men har sett de andre storfilmene så kan dette være et avslappende tidsfordriv mens du venter på noe bedre.

Jeg forbinder X-files med romvesener, supersoldater, konspirasjonsteorier og kvalitets science fiction. Isteden går mesteparten av filmen med på å vise at Dana og Mulder bestemmer seg for det ene og det andre, som å barbere skjegget, å tro eller ikke tro på en pedofil prest, og hjelpe en gutt sykehuset.

Du venter hele tiden på noe som drar igang den typiske X-file-historien, men dette kommer desverre helt til slutt. Er du fan av serien som det jeg var så blir dette en stor skuffelse.

Terningkast 3

Lenke til kommentar

Purple Rain (1984)

Dette er ein film for dei som liker Prince, og eigentleg berre dei.

Eg såg denne sist på VHS på 80-talet ein gong, og truleg på TV ein gong etter det. Eg har alltid vore Prince-fan, så eg får mykje glede av denne filmen, serleg med mellomspela og demoversjoar av songar, der ein kan kjenna igjen tema og melodiar frå kjente songar.

Filmen er eigentleg ein serie med musikkvideoar med litt ventepausar. Den eine scenen som er verdt å få med seg er Apollonia og Prince ved innsjøen. For ein fan er det likevel moro å sjå alle medlemene i The Revolution spela seg sjølv, og Morris Day og Jerome Benton er og morosame innimellom.

Alt i alt, fantastisk musikk, ikkje så god film. Og vanskeleg å gje karakter. Alle som liker Prince bør sjå filmen, ein får hans versjon av kor han kom frå og god musikk. Alle andre kan styra unna.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Helvetica (2007)

Informativt om fonten Helvetica, men temmelig tørt og langtråkig (til tross for at den er relativt kort - 80 min.) for oss som ikke er mer enn litt over middels interesserte i typografi. Mange intervjuobjekter som vet mye og forteller mye som til tider er interessant, og som nevnt, veldig informativt, men det blir liksom litt for mye prat. Jeg får inntrykket av at filmen er myntet på mennesker som allerede er inne i design og typografi, og dermed faller vi lettere interesserte fort av.

Men Helvetica er fortsatt den beste fonten som har blitt skapt, noe filmen poengterer temmelig grundig.

Lenke til kommentar

Den handler om Typografiens historie, og er fokusert på skrifttypen Helvetica. Her intervjues kjente typografier som Spiekermann om deres syn på typografi. Utrolig interessant om du er interessert i typografi, men det kan virke litt platt for folk som ikke bryr seg om det brukes Helvetica Neue Ultra Light eller Comic Sans ;)

Og IMDb bruker Arial, magnus. :---(D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...