Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Monster

 

"Extreme Makeover: Charlize Theron Edition" er vel det første jeg tenkte når Monster rullet over skjermen. Og det er vel forøvrig det man blir sittende å tenke på etterpå. For her blir smellvakre Theron omgjort til en stygg, prostituert seriemorder, og hun gjør det med stil. Resten av filmen er derimot mer forglemmelig.

 

Hovedproblemet er at den ikke konsekvent kjører en mørk linje, selv om dette bedrer seg utover filmen. Dessuten blir fortellerstemmen noe overforklarende og filmen blir nok en smule forutsigbar. Men Monster har absolutt sine øyeblikk, og duoen Theron/Ricci funker som bare det. Litt synd alt ikke var like engasjerende.

 

4 -

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No Country for Old Men

Fantastisk film denne gangen også. Mye sterkere film enn There Will Be Blood, og en fantastisk fremstilling av sørstatene og de nye tidene. Familien min på min fars side er 100% Texas, og dette er den mest rettferdige fremstillingene av tankegangen deres. Jeg elsker at bak det mange ser på som en tullete dialekt og merkelige formuleringer så ligger det en svært interessant måte å løse problemer på. Josh Brolins karakter er en bakgate-MacGyver med kløkt og samvittighet, samtidig som han er kalkulerende og tidvis kynisk. Selv Tommy Lee Jones sin partner, en typisk tulling-rolle, er på sin egen måte ganske kvikk.

 

Filmen er stappfull av smart dialog, smarte karakterer, en smart historie - det meste er rett og slett smart. Og det setter jeg pris på.

10/10

Lenke til kommentar

Jeg synes det kommer fram at Angelina Jolie er en dårlig skuespiller. Hun har bare vært heldig med rollene sine, men istedenfor å utvikle seg med nye filmer, forblir hun i de samme støvlene som fort ser gamle ut.

 

Rollen hun spiller i Alexander var dårlig og falskt utført, og i Beowulf gjorde hun lite annet enn å kopiere den samme rollen der. Samme holdning, samme aksent og stemme, samme ansiktsutrykk. Og nå begynner jeg å bli temmelig lei av å se hun som en topp slosskjempe.

 

Hun er altfor tynn blitt, og hun har stort sett bare to eller tre ansiktsutrykk.

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig innrømme at når filmer inneholder stor grad av homofili svekker det opplevelsen av filmen (for meg!) flere hakk..

 

Alexander (2004) er en helt grei film egentlig.

 

Er med på den. Synes det er kjempe ekkelt, og det var mange spesialister som var kritiske til fremstillingen av Alexander som homo. Når filmer inneholder ting som er frastøtende i seg selv, får jeg en dårlig opplevelse. Enten det er at to menn kysser, eller forferdelig tortur av mennesker som i Saw filmene. Jeg vil bare bli ferdig med dem når jeg sitter der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ni Liv 1957 4/6 (bra film , snakk om at han tok sjanser.....Lars Andreas Larsen er jo nærmest senil nå , trist)

 

Skal se TDK 2 ganger i stedet for XF2 ;)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Kjøpte meg Ulvenatten på DVD, og må si at jeg er imponert.

 

Filmen handler om noen terrorister som tar over et direktesendt debattprogram på TV her i Norge, og skal ha tak i en mann kalt Ulven. Gisseldramaet utvikler seg, og det er ikke penger som er motivet. Jeg likte filmen veldig godt, handlingen var bra, og det var ikke noen steder filmen ble kjedelig.

 

9/10

Lenke til kommentar
Det var vel ikke direkte uvanlig med guttekos i oldtidssamfunnet til Alexander, så jeg ser ingenting i veien med at han fremstilles slik. Filmen er tross alt en kunstnerisk tolkning, og ikke et historisk dokument. Ikke dermed sagt at den ikke er både lang og dårlig.

Det drrrrrrrrrrrrrrrrrriter vel jeg i som seer. Og det tror jeg de fleste andre gjør også. Handler den om Alexander den store, ja så handler den om Alexander den store.

Lenke til kommentar

Om det så var vanlig med "guttekos" i det samfunnet, så kunne det isåfall framstilles sånt, ikke at Aleksander har en hemmelig affere med en dude... Personlig har jeg ikke noe imot homofili eller homofile filmer, men når de framstiller en historisk mann på den måten uten skikkelige beviser så syns jeg det blir for dumt. Ser argumentet ditt og athorb, men en film som handler direkte om Aleksander den store sitt liv burde ikke basere seg på noen rykter...

Lenke til kommentar

Nå er det såpass lenge siden jeg så filmen at jeg ikke husker allverden til detaljer. Men hvis man krever at homolefling blir utelatt fordi det ikke er historisk bevist, må det bety at man setter krav til at det gjelder alle elementer i filmen. Og skal det være slik, ser jeg heller Discovery.

Man skal ikke se bort ifra at Oliver Stone bare var ute etter et billig sjokkelement, men jeg synes det er en interessant side ved karakteren. Meg om det. Ikke at filmen får masse (om noen) plusspoeng for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...