Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TDK er nok den beste filmen i år, og kanskje i dette årtusenet. (vi er tross alt bare åtte år inn i det...) Men tidenes beste film uansett sjanger? For det første er det ikke mulig å ta en slik vurdering seriøst da jeg har sterk tvil om at selv en brøkdel av de som har stemt den frem på for eksempel imdb har sett filmer som er laget før 1960. Dermed er utallige filmer ikke engang tatt med på listen, deriblandt både Citizen Kane og Casablanca. ;) Har ikke sett noen av de selv, men de er jo litt populære for å si det mildt... :p Men samme det, begynner å bli lei TDK, selv om jeg ikke engang har sett den. Jeg skal nok se den på dvd etterhvert, men gidder ikke betale dyrt for å se den på kino.

 

Men ny film.

 

Elvira, Mistress of the Dark (1988)

 

 

 

Elvira er en karakter noen kjenner igjen fra diverse tv-serier og filmer, men dette er første gang hun har fått en egen film. Her i Norge er hun lite kjent (tror ikke denne filmen engang har kommet ut i Europa. Jeg har den på sone 1.)

 

Elvira jobber som vert for et program som viser dårlige skrekkfilmer, men da tv-stasjonen får en ny eier får hun raskt sparken fordi hun nekter å... vel, la oss si det er mannlig eier. ;) Det er egentlig hell i uhell da hun får vite at tanten er død og hun står oppført i testamentet. Før hun vet hva som egentlig foregår eier hun et stort herskapshus, en puddel og en bok med oppskrifter. Problemet er at huset er i en liten by hvor dydighet nærmest er loven, og Elvira passer ikke akkurat inn for å si det mildt. Når det viser seg at den boken er magisk kan man begynne å ane at noe ikke helt er som det skal... ;)

 

Jeg elsker denne filmen. Stilen minner litt om Evil Dead 2 og Army of Darkness, skjønt det er svært få monstre og slikt her. Elvira har nok one-linere til å gi Ash konkurranse ("Nice jacket. Who shot the couch?") :p, og effektene er svært bra. Det er en bra blanding av humor og skrekk hele veien, (skjønt mest humor i begynnelsen og mest skrekk på slutten), så det blir aldri kjedelig eller ensformig.

 

Vurdering: 10/10

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å se Paranoid Park da den ble utgitt, såg rundt 30 minutter men takklet ikke det svært tydlig amatør følelsen filmen hadde i det hele tatt. Skuespillerene synes jeg var flatt med dårlig dialog, og filmingen standard. Klisje/stereotype karakterer og ting som skjedde virket uorginalt....

 

Men mulig jeg får gi den et nytt forsøk.

Lenke til kommentar

The Incredible Petrified World (1957)

 

518FECMMAGL._SL500_AA240_.jpg

 

4 forskere, 2 kvinner 2 menn, skal ta noen prøver ned i havets dype. Noe går galt og dykker "kulen" (som de kaller Diving Bell) blir løsnet fra kabelen og de synker ned...til buns (dette får vi aldri vite)?? Det viser seg å være lys der ute og de 2 mennene går ut for å utforske litt....

 

Ok her kommer det første sikkelig store tabben. Jeg vet at gammle filmer pleier å ha masse fakta feil, disse kan jeg som regel akkseptere, men dette er litt i det største laget. Når de 2 dykkerene skal ut av Bell'en går dem ut TOPPEN av den....hvordan i alle dager de klarte å forhindre at vann kom fossende inn og drukne de 2 damene vet ikke jeg...

 

Men men, de finner en hule som utrolig nok har okygen som de kan puste. De finner ut seinere ut at oksygenet stammer fra et vulkan (et vulkan som produserer pustbar oksygen har aldri jeg hørt om).

 

Alle 4 forskere forlater Bell'en og har innstilt seg på at de må leve her på havets bunn for resten av livet, tok dem vel 5 minutter før de kom frem til dette. Typisk overdamatisk kjærlighet og kranglig kan vi ikke være uten, men dette er så lite at det føles mer ut som de forsøker å trekke ut filmen litt lenger (den er 64min).

 

I hulen treffer dem en mann som har levd der i hele 14år! Men han har gått gal og er den enaske kilden som skaper spenning i filmen...for hele 2 minutter.

 

Filmen tar brått slutt (typisk for filmer fra denne tiden). Alt går grusomt fort og mangler noe slaks form for sjarm eller følelser for karakterene i filmen. Men det er alle dens feil og tåpeligheter som gjorde denne filmen så minneverdig.

 

Liker du Ed Wood type filmer, faller denne helt sikkert i smak. Som Ed Wood, er ikke filmen bra. Du kan ikke anbefale den til noen, og den får heller ikke noe høy poeng. Men den får deg til å smile, og med bare 64 minutter spilletid føler du heller ikke at tiden ble bortkastet.

 

4/10

Lenke til kommentar
Elephant kunne vært så mye mer. Det var 90 minutter med amerikanske stereotyper som foretok seg svært lite, og jeg følte ikke at det lå noe i de tingene som ikke ble sagt. Dog lot jeg meg imponere av lange tagninger til tider.

 

Jeg syntes ikke stereotype-karakterene svekker filmen. Hadde filmen prøvd seg på noe annet, tror jeg resultatet ville blitt pretensiøst. Filmens vinkling av vold er absolutt fabelaktig, og det var det som virkelig gjorde Elephant til et moderne mesterverk for meg. Og det er utrolig morsomt å se en amerikansk regissør som lager fantastiske tagninger tatt ut ifra filmer av Béla Tarr :cool:

Lenke til kommentar

[rec]

 

Stikkord: Frykt. Aldri før har jeg vært så redd under en grøsser/skrekkfilm. Når det er sagt, så unngår jeg som regel å bruke tid på å se slike filmer, men det hender venner og familie (i dette tilfellet min bror, som jeg fra i dag av aldri mer skal la meg lure av) overtaler meg.

 

Bruken av håndholdt kamera i denne filmen kunne ikke vært bedre utnyttet. Jeg tenkte konstant på hva som "skjedde" rundt rammen og på hva som kunne komme til å dukke opp midt i bildet (det gjør jeg vel egentlig uansett, men samma det). Dynen ble raskt hentet inn fra sengen, og derfra og ut lå hodet mitt halvveis bak deler av den.

 

 

Spesielt scenen mot slutten skremte vettet av meg; på loftet, hvor Pablo (kameramannen) spinner kameraet rundt rolig i et forsøk på en 360 visning av rommet for å få overblikk/forsikre seg om at det er trygt, noe det selvsagt ikke er. Etter et par rolige sekunder med pusting fra Pablo hvor forventningen bygget seg opp i takt med pulsen, så måtte det jo bare skje. Ikke så jeg nøyaktig hva som skjedde, annet enn at noe forferdelig stygt poppet plutselig inn fra siden, men fy faen hvor hjertet banket!

 

 

Ikke er jeg en god kritiker, og hva som var negativt med filmen blir av den grunn vanskelig å påpeke, men den får en god

 

8/10

 

Takk for meg!

Endret av excel
Lenke til kommentar

Demonic Toys

 

Selve konseptet er genialt. Politifolk møter to skurker utenfor et varehus for å handle illegale våpen. Ting går selvsagt til helvete, den ene politimannen dør og politidamen jager de to skurkene inn i varehuset. Men så var det jo tittelen på filmen... La oss bare si ikke alle tre kommer ut igjen... :p

 

Det burde vært genialt, og effektene er svært bra til tider. Resten derimot... Huff, nei. Skuespillerne er elendige og ser ut til å være folk som var for dårlige til å bli med i Puppet Master, så de fikk heller en egen film som trøst. :p (Puppet Master og Demoic Toys er for øvrig laget av samme selskap, så i stedet for Demonic Toys 3 fikk vi Puppet Master vs Demoic Toys.) Dialogen er håpløs, og det er så mange logiske feil her at jeg ikke aner hvor jeg skal starte.

 

Eller for å ta et eksempel. Politidamen og den ene skurken presterer å låse seg inne i et lite lagerrom av en eller annen grunn. Fikk ikke med meg hvordan de klarte det, men samme det. Idiotdama roper om hjelp, men ingen hører. I stedet begynner hun å skyte i veggen for se om noen hører skuddene? Hallo, hva med å heller skyte i vinduet i døren? Eller dørlåsen? :p Når sikkerhetsvakten endelig slipper dem ut åpner han bare døren normalt uten å være i nærheten av en nøkkel? Var døren åpen hele tiden? :p:dontgetit:

 

Nei, maken til makkverk skal man lete lenge etter. Det eneste positive er den creepy ungen, for øvrig samme som spilte den slemme ungen i Chilidren of the Corn 3. Han gjør en glimdrende innsats hele veien, og selv om stemmen er dubbet for å høres mer demonaktig ut virker det som om det er han selv som snakker. Meget bra innsats, så jeg gir hele tre poeng for han og effektene alene. :)

 

vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

The Dark Knight. Igjen.

Filmen tåler absolutt et gjensyn. Jeg prøvde å gå litt i sømmene, med et kritisk blikk, for å se hva kritikerne snakker om (for meg var filmen ved første møte en utvilsom 10/10). Men for meg virker dette helt flawless. Struktur, karakterutvikling, selve karakterene, universet historien er lagt til, alt. Jeg lener meg simpelthen tilbake og nyter det som må være den ultimate popcornfilm.

Det eneste som må være å nevne, er at scenene mellom hver gang Jokeren er på skjermen føles mye som ventetid før neste Jokersekvens. Ikke at jeg kjeder meg imellom, tvert om. Og hvis Jokeren er hovedattraksjonen, så er resten av filmen den beste pauseunderholdningen som fins.

 

Udiskutabel 10/10.

Lenke til kommentar

Ulvenatten (2008)

 

Hadde ikke så høye forventninger til denne, da jeg har lest et par labre anmeldelser. Men, når en norsk film plutselig inneholder spesialstyrker, tsjetsjenske terrorister, eksplosjoner, snikskyttere, biljakter, skyting og mer til, da skal det mer til enn en dårlig anmeldelse for å holde meg unna. Og jeg må inrømme, jeg ble positivt overrasket.

 

Noe tullete skuespill her og der, spesielt av de norske smårollene, men det var vel egentlig som forventet. Dejan Cukic, som spiller terroristlederen, lever derimot et glimrende skuespill. Noen anmeldere har sagt at det skjer lite i denne filmen, men jeg synes det skjedde en hel del. Kunne utdypet dette, men det ville sikkert noen betraktet som spoilere, så jeg dropper det.

 

Filmen er ikke perfekt, men til å være norsk, er den ganske så bra. Håper vi får mer sånt i fremtiden!

 

Terningkast 5.

Lenke til kommentar
The Dark Knight. Igjen.

Filmen tåler absolutt et gjensyn. Jeg prøvde å gå litt i sømmene, med et kritisk blikk, for å se hva kritikerne snakker om (for meg var filmen ved første møte en utvilsom 10/10). Men for meg virker dette helt flawless. Struktur, karakterutvikling, selve karakterene, universet historien er lagt til, alt. Jeg lener meg simpelthen tilbake og nyter det som må være den ultimate popcornfilm.

Det eneste som må være å nevne, er at scenene mellom hver gang Jokeren er på skjermen føles mye som ventetid før neste Jokersekvens. Ikke at jeg kjeder meg imellom, tvert om. Og hvis Jokeren er hovedattraksjonen, så er resten av filmen den beste pauseunderholdningen som fins.

 

Udiskutabel 10/10.

Den er nok ganske så mye mer enn det. Kanskje du skal se den enda en gang? :D

Lenke til kommentar

The Bank Job

 

Actionthriller som blander heist- og korrupsjonskonseptene på en veldig bra måte. Statham er et navn som får enkelte til å hoppe over filmer. I dette tilfelle gjør de feil, filmen er meget bra så lenge man lar "suspension of disbelief" komme plottet tilgode. Jeg storkoste meg under hele filmen, selvom det ikke er den reinspikka popcornfilmen sommeren forbindes med. Karakteren er svært subjektiv, jeg har en forkjærlighet for heist-filmer, og anbefaler filmen til alle andre som også har det :)

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...