Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

The Dark Knight

Christopher Nolan, 2008

Jeg leste at denne filmen ble sammenliknet med Heat og det var slettes ingen dum tanke. Filmen er et nervepirrende og intenst drama med nok thriller og action til å underholde fra start til slutt. Jeg liker den realistiske stilen på tegneserieuniverset og det passer det mer ypperlig enn den karikerte stilen i de stadig mer og mer latterlige Batman-filmene utover 90-tallet. Javisst, det er noen "urealistiske" elementer med, men de blir maskert og bakt inn i filmuniverset på en finfin måte. Anslaget på filmen setter standarden: Det er raskt, smart og spennende! Filmen føles bedre enn forgjengeren i skrivende stund, men de er ikke i noe motsetningsforhold, de er søskne som slåss sammen, framfor at de er to søsken som krangler om foreldrenes gunst. Nok om det, The Dark Knight leverer varene, til tross for (kanskje på grunn av?) all forhåndshypen og den begredelige traileren som senket forventningene et par-tre hakk. Alt føles bra med filmen og jeg lot meg rive med, ovasjoner for Nolan, vår tids mest lovende regissør.

6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Dark Knight (2008)

Kan ikke si mer enn det som allerede er sagt. Filmen er genial, Heath Ledgers skuespill grenser til det mest episke jeg har sett på lenge, vel verdig en Oscar. Filmen er ganske lang (tror det nærmet seg 2 1/2 time), men føles ikke langtekkelig i det hele tatt. Jeg nøt hvert minutt.

Terningkast 6+++

Lenke til kommentar
Nå venter vi alle i spenning på den første slakten/lunkne anmeldelsen av TDK her på forumet - hvem har baller nok? :p

Hva har baller med det å gjøre? Folk får si sin ærlige mening, det være seg 1 eller 10. Jeg tviler på at det finnes mange som vil kunne mislike filmen (om du har sett den vil du skjønne hvorfor). Men på den andre siden så er jeg litt overrasket over at så mange finner frem toppkarakteren på den. Jeg tror akkurat det vil jevne seg litt ut med tiden og at det vil hagle litt flere i skalaen 6-8. For nitpickere er det ting å starte nedrivingen med. Ønsker du at noen skal mislike filmen?

Men jeg har nå uansett kun en balle, så hva vet jeg? :wee:

Lenke til kommentar

Da var TDK sett, og jeg får vel være den første å påpeke filmens feiler.

Filmen første feil var at den alt for raskt ønsket å komme til godbitene. Den tok seg ikke tid i begynnelsen til fortelle alt i det tempoet den burde fortalt det. Det var for mye informasjon for raskt.

Den andre feilen er svakhetene i skuespillet, og da spesielt hos Bale og Eckhart. I rollen som Bruce skuffer Bale stort; han gir nesten inntrykk av at han ikke engang gidder å prøve. Som Batman gjorde han en vesentlig bedre rolle, men så vil jeg ikke påstå at den rollen var så krevende heller. Den besto tross alt for det meste av stunts. Jeg vil tro at mange reagerte litt når jeg nevnte skuespillet til Eckhart, men det var ikke så rosenrødt som man kanskje skulle tro. Selv som gjorde en svært god rolle totalt sett, var skuespillet før han startet sin transformasjon svært svakt. Jeg fikk ikke en følelse av at det var en ekte person jeg så på, men en imitasjon. Noe som kom klarest frem i samspillet mellom han og Gyllenhaal i filmens begynnelse.

Ellers var det mye å prike på i selve historien. Bl.a., som Dotten skrev, utspilte den seg for velregissert. Dette var dog noe jeg kunne leve med. Det jeg hadde problemer med var et den til tider var 100 % forutsigbar der den ikke skulle være det. Nolan bygger opp spenning som du ikke greier å nyte pga. at du vet utkommet på forhånd. De beste eksemplene på disse er Batmans moralsk sett feile valg, ferjene og noen til jeg ikke greier å hinte til uten å spoile.

At realismen var nedtonet var i og for seg greit, men de gikk litt over the top noen ganger. Å gi Bat'mo'Bike'n Track Mania egenskaper (skifte rettning 180 grader uten å flytte hjulene) var litt vell drøyt.

Nå har jeg i stor grad fokusert på filmens negative elementer i dette innlegget, men det betyr ikke at jeg syntes filmen var dårlig, langt ifra. Jeg bare syntes det var på plass at noen nevnte de. Filmen er for all del en svært god popcorn-film, men ikke så alt for mye mer enn det; den er langt ifra en film verdig IMDbs førsteplass.

Selv om denne kanskje er en smule bedre enn BB gir jeg den fremdeles samme karakter:

8 / 10

Lenke til kommentar
Nå venter vi alle i spenning på den første slakten/lunkne anmeldelsen av TDK her på forumet - hvem har baller nok? :p

Jeg har ihvertfall ingen grunn til å være førstemann.

The Dark Knight (2008)

Forventningene var enorme, og det å se filmen leve opp til hver eneste en var fantastisk. Den rettferdiggjør den helt uvirkelige hypen (såfremt en film faktisk kan leve opp til så mye hype), og det er mye takket være filmens sentrum og hovedgrunnen til alt fuzzet rundt filmen; Jokeren.

Ledger er såvisst ikke oppskrytt. Si hva du vil, at han blir hausset opp vel mye pga dødsfallet, men han gjør virkelig skam på alle kritikere. Jeg tenkte ikke over at han var død, det slo meg ikke engang at det var Heath Ledger som danset rundt på lerrettet. Det var hele tiden Jokeren, uansett hvor mye jeg tenkte at "dette er bare en rollefigur". Å se en karakter så langt unna normalen fremstå som troverdig er utrolig, Jokeren er en tegneseriefigur uansett om det er snakk om blader, animasjon eller spillefilm. Ledger gir karakteren så mye dybde at man godtar karakteren som virkelig, takket være solid underspill. Man kan såklart, forståelig nok, være uenig i at Jokeren er underspilt, men Legder fremstiller ved hjelp av fakter, uttrykk og kroppsspråk et ekte menneske som tenker og føler. Noe som gjør den sadistiske jævelen flere hakk skremmende og forstyrrende.

Jeg kan godt svelge litt filmmagi, men jeg foretrekker realisme over alt annet. Derfor er det svært tilfredsstillende å se Batman-universet i en så realistisk setting. Debatten om hvorvidt Batman er en superhelt eller ikke vil pågå for alltid, men én ting er i alle fall sikker, Batman har ikke superkrefter og er dermed, når alt kommer til alt, bare en mann. En spesiell mann, riktignok, men uten drakt og gadgets er han bare en idealist. Batman er ikke en superhelt (mitt standpunkt i debatten), han er en vigilante. Derfor passer det godt at Nolan ikke har gått etter å lage en typisk superheltfilm, men en rendyrket thriller; Heat er, som nevnt ovenfor, ingen dum sammenligning.

Regien er bunnsolid, og det samme er spenningskurven. Manuset er mer velskrevet enn noen annen lignende film jeg har sett; dialogen er, som så mye annet i denne filmen, troverdig, og de nødvendige klisjéene er elegant innbrodert. Dessuten får vi servert herligheter som dette:

"Sonar. Just like..."

"Submarines, Mr. Wayne."

Bale er god, men rollen som Batman gir ham lite å spille på, og han faller dermed veldig i skyggen av Ledger, hvis rollefigur riktignok hjelper ham langt på vei. Det skal godt gjøres å gjøre en kjedelig Joker.

Men en som klarer å stikke seg ut av nevnte skygge er Aaron Eckhart, som er utrolig god her. Two-Face er dessuten en svært gjennomført figur, alt fra karakterutviklingen til skurkeimaget.

Resten av Batmans omgangskrets gjør seg heller ikke bort, men må forståelig nok finne seg i å overlate rampelyset til de tre hovedpersonene.

Filmen har, utover alt jeg har nevnt, en dybde som gjør dette til noe mer enn en vanlig helt-skurk-film. Men Dotten har allerede dekket det området godt i sin anmeldelse, så jeg henviser heller til den.

Ang. slutten:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Den legger veldig opp til oppfølger, men det blir det jo ikke noe av nå som Ledger er borte. Ikke med Jokeren i alle fall. Men at det ender så uforløst synes jeg er helt ypperlig. Jokeren er tross alt Batmans nemesis, de har aldri et finaleoppgjør som resulterer i en definert vinner eller taper. De møtes igjen og igjen, slik erkefiender gjerne gjør. The Dark Knight er ikke det siste man ser til Jokeren, dette er bare starten.

Må understreke at jeg aldri har satt meg ordentlig inn i Batman-historien, men jeg vet at Batman vil ha flere gode grunner til å ville kvitte seg med Jokeren.

Tidenes beste innen sjangeren, en gjennomarbeidet blanding av underholdning og dybde, et rettferdiggjort hypemonster, en fantastisk prestasjon av alle involverte, og ikke minst en satans god kinofilm.

For å si det med Kevin Smith: "The Godfather II of super hero movies".

10/10

Endret av athorb
Lenke til kommentar

The Dark Knight

Kjapt og enkelt. Den var 90% slik jeg forventet meg. Altså en hakket bedre film enn Batman Begins, men alikevel veldig lik. Jeg hadde håpet på bitte litt mindre *rulle med øynene* scener. Men ellers er det Heath Ledger som The Joker som stjal showet. Jeg hadde ALDRI trodd han skulle klare det så perfekt. Og så mye bedre enn Jack Nicholsen. Tenkte at hans død var hovedgrunnen for alt hysterie rundt rollen. Men oh my fucking god, helt klart en av de beste karakterene og skuespillerprestasjonene jeg har sett.

9/10

Lenke til kommentar

The Dark Knight

Jeg går ikke om grøten, og gir den terningkast fire. Jeg velger å presentere det som trakk filmen ned for meg, fremfor alt det gode. Det er rett og slett forklart godt nok av Dotten. I hovedtrekk er det følgende som som trakk ned for meg:

-Jeg føler at den ville si oss mye, men klarte ikke å forklare alt like bra. Jeg kunne godt tenkt meg mye mer joker, og hva som utviklet han til det monsteret som kom mot oss på skjermen.

-Noe som plaget meg grusomt gjennom filmen, er at alle avgjørelsene i filmen lå på hovedpersonene. Det er akkurat som om resten av byen er dumme dyr som kun adlyder ordre ovenfra. Dette er med på å skape hull i filmen, som står igjen som rart og ulogisk i mine øyne.

Hvorfor sjekket ingen etter eksplosiver i fergene? Hvordan fikk Jokeren dette til? Står Jokeren med ubegrensede midler? Hvordan kunne han bare spasere ut av sykehuset, omtrent ubemerket?

-Er svært enig med Otth angående prestasjonene til Bale og Eckhart.

Tror en skikkelig guffen og dyster film om Jokeren og Batman, ville truffet midt i blinken for meg. Filmen prøvde å gi litt action, litt thriller og litt superhelt, og klarte rett og slett ikke alt på en gang etter min mening, noe som gjorde den for rask og "løs i fisken".

For all del, det var en spennende og underholdene sommerfilm. Filmen fikk meg ikke i tenkeboksen, men den underholdte meg.

6/10

Lenke til kommentar
Og vi har en vinner. Flere som vil kaste seg på denne? :p

Aner jeg en smule skadefrohet? ;)

Når førsteinntrykket og hypen har fått roet seg litt ned, vil jeg tro at folk moderer sine meninger om filmen. Dette pga. at den er rett og slett ikke så god som førsteinntrykket gir inntrykk av.

Jeg skal dog ikke uttale meg bombastisk på dette punktet siden jeg fikk en sterk følelse av at dette var en bedre DVD-film enn en kino-film; i alle fall for min del. Det kan riktignok ha noe med at jeg kjørte på med to Guinness før start, noe som både hadde positive og negative konsekvenser; hvilke av sidene som vant er dog vanskelig å si.

Lenke til kommentar

The Dark Knight (bombe ikke sant?)

Forventingene var skyhøye da jeg gikk inn, og forventingene ble sannelig innfridd. Som nevnt av de fleste andre så var Heath Ledger konge. Død eller ikke, hype eller ikke, Ledger var enestående. Ansiktsuttrykkene, stemmen, latteren, kroppsspråket, egentlig det meste av Ledgers skuespill var konge.

Men jeg skulle ønske jeg fikk se mer av Bale og Caine. I Begins storkoste jeg meg under de små seansene mellom Bale og Caine. Kunne også tenke meg litt mer etterforsking. Savner også litt bakgrunn info om Jokeren, men det kan jo skyldes at jeg kan minimalt lite om Batman-universet.

Når jeg ser film har jeg hovedsakelig kun ett mål og det er å bli underholdt. Hvis en film feiler på det punktet så blir karakteren en plass mellom 1 og 3 (alt etter skuespill osv). The Dark Knight underholdt så det suste, og derfor har jeg ikke problemer med å gi denne filmen en karakter i det absolutt høyeste sjiktet.

10/10 (nok en bombe?)

Har fått en ny respekt for blyanter og sykepleiere. :wee:

Helvete så gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...