Speik Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 BoB 3 sa det først. The Dark Knight 9/10 Den gikk ikke nok inn på meg for å fortjene 10. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 På Colosseum satt alle og lo når Joker lirte av seg en morsom kommentar, noe som virker helt utenkelig for meg. Jeg var nærmest livredd hver gang Joker var på skjermen, makan til psykotisk karakter skal du lete lenge etter. Akkurat samme hvor jeg var. Jeg må da innrømme at det var enkelte ganger hvor han virkelig var morsom. Blyant-scenen var jo rett og slett genial! Lo meg halvt ihjel av den! Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Synes bare Jokeren var forstyrrende, jeg. Lenke til kommentar
Per89 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Great Expectations (1998) Dette er filmatiseringen av den kjente romanen "Great Expectations" (eller "Store Forventninger" på norsk) av Charles Dickens. Selv om filmen er lagt til moderne tid kan man se den samme røde tråden, som i boka, igjennom hele fortellingen. Dette er en av de bedre filmene jeg har sett i det siste, og det forbauser meg at jeg ikke har hørt om den før. Det måtte et google-søk til. 8/10. Flott film. Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hancock: Hadde gledet meg til å se denne filmen helt siden jeg så den første teaseren. Så den på mandag, og jeg må bare si at Will Smith nok en gang leverer som skuespiller. I rollen som Hancock så klarer han å være morsom og motbydelig men samtidig så fikk jeg sympati med karen ganske så fort. Sammen med Charlize Theron (som ene og alene er verdt kinobilletten ), kule actionsekvenser og en real dose humor, samt en litt original vri på en superhelt fortelling så fortjener denne filmen 9/10 Lenke til kommentar
RyanReynolds Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) På Colosseum satt alle og lo når Joker lirte av seg en morsom kommentar, noe som virker helt utenkelig for meg. Jeg var nærmest livredd hver gang Joker var på skjermen, makan til psykotisk karakter skal du lete lenge etter. Akkurat samme hvor jeg var. Jeg må da innrømme at det var enkelte ganger hvor han virkelig var morsom. Blyant-scenen var jo rett og slett genial! Lo meg halvt ihjel av den! Noen ganger måtte man jo le litt av Joker, men spesielt på den blyant-scenen. Ekstremt bra film. Blyant-scenen: Se filmen hos Youtube Endret 25. juli 2008 av RyanReynolds Lenke til kommentar
CCola Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Ja, herlig film! Noen som vet om Bale er blitt "tatt av" politiet? Endret 25. juli 2008 av CCola Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Han ble vell tatt ja og avhørt i 4 timer eller noe sånt. Men så slapp de han fri igjen siden de ikke kunne sikte han for noe. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Han ble vell tatt ja og avhørt i 4 timer eller noe sånt. Men så slapp de han fri igjen siden de ikke kunne sikte han for noe. Herlig.. Snille Bale ville aldri gjort noe Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Han ble vell tatt ja og avhørt i 4 timer eller noe sånt. Men så slapp de han fri igjen siden de ikke kunne sikte han for noe. Herlig.. Snille Bale ville aldri gjort noe Two weeks later BALE KILLED HE'S WHOLE FAMILIY AND ATE THE FAMILY DOG Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det var litt morsomt. You made my day. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ja, spesiellt siden det heter HIS ikke HE'S. Lenke til kommentar
Per89 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Ja, spesiellt siden det heter HIS ikke HE'S. Spesielt siden det skrives "spesielt", og ikke "spesiellt". ON-TOPIC: There Will Be Blood (2007) Hadde først ingen høye forventninger til denne filmen, men da jeg så at den lå som nr. noen-og-søtti på IMDBs top 250-liste, valgte jeg å gi den en sjanse. Dette er en sjanse jeg er glad jeg tok, for dette er en film som, etter min mening, fortjener å stå enda høyere enn noen-og-søtti. Skuespillet var fantastisk, og jeg tror ærlig talt ikke at de kunne ha funnet en mer passende hovedrolleinnhaver enn Daniel Day-Lewis. Til og med måten han snakker på kler karakteren veldig! 9/10. Endret 25. juli 2008 av Per89 Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Virkelig glad at flere tar i mot TWBB med åpne armer =) Helt klart en 9/10 i mine øyne. Men, det jeg egentlig skulle fortelle: Litt OT, men litt relevant mtp filmen over Lenke til kommentar
Per89 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Virkelig glad at flere tar i mot TWBB med åpne armer =) Helt klart en 9/10 i mine øyne.Men, det jeg egentlig skulle fortelle: Litt OT, men litt relevant mtp filmen over Haha! Dette var morsomt, selv for en som har sett veldig lite pokemon! Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Virkelig glad at flere tar i mot TWBB med åpne armer =) Helt klart en 9/10 i mine øyne.Men, det jeg egentlig skulle fortelle: Litt OT, men litt relevant mtp filmen over Litt småmorsom den ja. Han lignet jo litt på Daniel Day-Lewis også. Da ikke på utseendet, men stemmen. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) The Dark Knight Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Filmen var god, men all den fordømte opphypingen ødela litt for meg. Historien skuffer ikke, og slutten var det beste for meg med hele filmen. Og Legder! For en skuespiller, sykeste prestasjonen jeg har sett på lenge. Makan til psyko Joker, lenge siden jeg har hatet en skurk på den måten. Sykt overbevisende. Jack Nicholson kan gå og legge seg, rolletolkingen til Legder fortjener en Oscar. Eckhart gjorde en ganske solid innsats, og han leverte varene til de grader. Man fikk medfølelse med fyren, og forvandlingen til Two-Face var ikke plutselig, den var der hele veien. Maggie Gyllenhaal leverte bedre enn Katie Holmes, hun gjorde virkelig en bra rolle og var veldig overbevisende for min del. Det føles dessverre som om Bale la mer innsats i Begins, men kanskje han druknet i det eminemte skuespillet til Eckhart og Legder. Filmen er utrolig intelligent, og historien er så mørk at den rører meg. Lt. James Gordon: Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now...and so we'll hunt him, because he can take it. Because he's not a hero. He's a silent guardian, a watchful protector...a dark knight. Helt sykt Det eneste som gjør at filmen ikke for en 10'er i min bok er at jeg hadde for store forventinger. Batman Begins forventet jeg ingenting til, og den gikk automatisk i en av mine favorittfilmer. Men for all del, denne skal sees minst to ganger til. 9,6/10 Endret 25. juli 2008 av SasaB Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 The Dark Knight (2008): Som liten guttunge var det i 80-tallets glade dager at jeg en gang opplevde ekte filmmagi med Superman. Et rent lite mesterverk som brakte meg ut av min egen verden og inn i en verden hvor fantasiens mest inspirerende karakter fant sted. Han kunne til og med fly og jeg trodde det virkelig. En scene i det episke eventyret forstod jeg ikke den gang. Det var Clark Kent som ungdom. Vel vitende om at han allerede da var så mektig, så kjekk og et så godt menneske så ble han fremstilt som en taper i det sosiale liv. Utstøtt og langt fra populær. Hvorfor det var slikt ble aldri forklart, det ble overlatt til seeren å finne ut av. Jeg var for ung den gang for å finne forståelse, men det traff meg ganske hard når ungdomstiden tok til. Det finnes en tommelfingerregel om at det riktige valget - det gode valget - som oftest også er det upopulære valget. Jeg forstod da hvorfor Clark Kent ikke var den populære ungdommen. Han var en super mann og de har ikke den trivielle luksusen å være opptatt av sitt image. Så enkelt og greit, om du er en populær kar så er sjansene for at du er en drittsekk ganske høy, mens de som forguder deg er trolig de enda svakere kleggene som alltid er der. Suger seg til og ofrer det meste i farten. Og når krisen tar fatt, så kryper feigheten frem og biter tak. Selv de som ser seg selv i speilet og overbeviser seg selv om at de er en god person feiger ut når det virkelig teller. Noen stritter i mot og lar motet vise vei. Det er de som er heltene. Om enn så klisjefylt, så er det livets realitet. Det er denne ensomheten, denne prisen, som mer enn noe utforskes i The Dark Knight. Det messses i vei om at "alle vil bli skurker bare de lever lenge nok". Men under det hele er det ofrene en som virkelig går inn for å gjøre ting riktig, det å være ubestikkelig, vil måtte bære. Bruce Wayne, en langt mer moralsk mann enn folk flest, er en av dem. I DC-universet gjør han mange ofre og i denne filmen får vi utdypet hvorfor. For de som ikke har skjønt dette selv gjennom eget liv. Bruce Wayne er en mann omsvermet i luksus, men som ikke har luksusen å leve sitt liv slik han gjerne skulle ønske. En edel mann som får seerens sympati, for Batmans er hans skjebne og forbannelse. Hypen for denne filmen er virkelig noe eget, folk har sluttet å vente på Jesus oppstandelse. De vil bare ha Heath Ledger tilbake og om ikke denne filmen får slutt på midtøsten-konflikten så kan ingenting. Det har vært litt av et sirkus, med en ung far som gikk alt for tidlig bort i sentrum. Det er ikke først og fremst hans formidable prestasjon som Jokeren jeg vil minnes han, det er bildet av han i vanlige klær med sin 2 år gamle datter som klamrer seg fast i foten hans. Det er hjerteskjærende å tenke på. Det var ikke Heath Ledger som var på det filmlerretet, så langt ifra. Det var Jokeren. Om enn litt vingeklippet både av aldersgrense og at selv i en film på over to og en halv time ikke er nok tid til han så er det noe som kan tilgis. For denne filmen er ikke noe man vil ekskludere ungdommen fra, de voksne får værsågod ofre seg. Heath Ledger er i øverste klasse, det er på nivå med Jack Nicholson sin prestasjon. Dog en ganske annen karakter han spiller, selv om de bærer samme navn. Den beste prestasjonen i denne filmen for min egen del er det vel Aaron Eckhart som står for. Også Bale gjør det bunnsolid, spesielt som Batman. Bruce Wayne ser vi egentlig ikke så mye til. Det er alt i alt mye vi ikke ser til i denne filmen, veldig mye av filmens handling skjer off-screen. Slik går det med en så omfattende historie pakket inn i en film. Nolan har til og med ofret den velkjente stilen med å hoppe frem og tilbake i tidsforløpet. Her ruller det og går i kronologisk rekkefølge. Men det tjener også filmens formål; å være en fartsfylt thriller på speed. Og når vi først snakker om rusmidler så har jeg registrert at mange sier denne filmen er så god fordi det er så lett å relatere til Batman/Bruce Wayne. Jeg lurer på hvilken rusmidler de går på. Seriøst, selv Scarecrow sin mentale tilstand virker mer sinnsriktig. Bruce er en mann som har opplevd å få sine foreldre myrdet rett foran seg, er styrtrik, ofrer det meste for å farte rundt på nattestid for å banke opp kriminelle. Med en moral de fleste bare kan drømme om. Og enkelte prøver å innbille andre (eller kanskje seg selv) at dette er noe man kan relatere seg til? Realitetssjekk, ta det sammen med en god bolle. Batman er en superhelt fordi han har umenneskelig moral og foretar valg få andre klarer. Det er stort sett andre fiksjonelle karakterer som Kal-El som klarer å relatere til slikt. Men lev gjerne i illusjonen. Det er ikke dette som gjør filmen. Noe Nolan overraskende hev på bålet i denne her var illusjonen av realisme, som preget Batman Begins veldig mye. Actionsekvensene og handlingsforløpet i denne filmen er så til de grader urealistisk og hårreisende at det var en særdeles herlig overraskelse. Manuset, som er både smart og godt formulert, kan kanskje plage enkelte ved å være satt litt for mye opp som et perfekt lagt (komplisert) dominospill. For meg var det dette som gjorde filmen. De tar de samme snarveiene som i Batman Begins, men samtidig har man smørt på med fenomenale thrillerelementer, plott og skuespillerprestasjoner. Jokeren er den mest gjennomførte Macguffin jeg kan huske å ha sett. For meg sitter dette ganske langt inne. Hypen var litt slitsom til tider og det finnes noen Batman-fans der ute som er så forbannet irriterende fordi de hverken skjønner Batman eller superheltsjangeren. Fanboys som fyrer løs fra hoften med løsskudd. Men heldigvis gikk det ikke ut over opplevelsen. Jeg har sett alt av superheltsjangeren og det er kun en annen film som er på samme nivå. Superman har magi, noe The Dark Knight ikke har. Men Jokeren gir en spenning som ikke har vært å se tidligere i superheltsjangeren. Det er en av de beste filmene jeg har sett, det er ganske sikkert (om ikke seniliteten har tatt tak) den beste thrilleren jeg har opplevd. Nolan kan prise seg lykkelig for at Sam Raimi aldri tok to av de beste faktorene ved Spider-Man sitt univers og brukte det for alt det var verdt i sine filmer. Jeg tror den godeste Raimi kanskje er litt små-irritert på seg selv der, men så var vel aldri planen å gjøre historien til Spider-Man så mørk som den burde vært. Beklageligvis for Raimi, men heldigvis for Nolan. Jeg kan ikke avsløre hva det er uten å avsløre for mye av handlingen med The Dark Knight. Til tross for at noen nok vil mene den har forutsigbare elementer, har en historie som virker litt for velregissert da alt kanskje faller litt for lett på plass, så blir det for uvesentligheter å regne. Et par av klisjeene kan kanskje også irritere, men de er nødvendige og de hever det hele. Jeg må benytte endel kverulering og virkelig være i det vanskelige hjørnet for å trekke ned konklusjonen. Slikt gjør man bare ikke etter en film som dette. Du skal være en særs uheldig person om denne filmen ikke faller i smak. Dette er en knallgod thriller og det finnes ikke mange thrillere i superheltsjangeren. Det er som V for Vendetta, bare enda litt bedre. Dette er Batman jeg kjenner, dette er Batman som i denne filmen på slutten gjør det samme for en av de andre karakterene som det han gjør for den nevnte Supermann i DC-universet (som gjør den dynamikken så fantastisk). Selv de egoistiske drittsekkene der ute vil nok bli fornøyd, de kan kose seg med jokeren. Alle kan egentlig kose seg med jokeren. For meg var det Batman som gjorde filmen til hva den var. Men så er jeg en sucker for slikt også. Jeg kunne skrevet mye mer, men dette er tross alt en mini-anmeldelse så det får holde med denne korte teksten ... 10/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå