Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Hmm, ingen av de er nok det for meg. Vet ikke hvem han ene er, og kjente ikke han andre igjen, før jeg fant ut at han spilte "The Dude" i Big Lebowski, og jeg er i den aldersgruppen du nevner. Tror ingen jeg kjenner hadde visst hvem noen av de er, med unntak av kanskje en eller to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

21

 

"Oceans 11 i et litt ungdommelig format" er kanskje en litt vag beskrivelse, men 21 er nå altså filmen om en gjeng MIT-studenter som tjener store cash i Vegas på å telle kort i Black Jack. Og det er alltid smått fascinerende når David hustler Goliat, uansett om Hollywood tar seg enkelte friheter på veien.

 

21 er en lett film, som byr på lette løsninger og lett underholdning. Det er forsåvidt greit det, men det er enkelt å skjønne hvordan det hele skal ende, og de intrigene mellom kidsa føles litt ut som tidsfyll. Jim Sturgess i hovedrollen likte jeg riktignok, men av en eller annen grunn synes jeg han hadde en svak fortellerstemme. Og sånt kan irritere i lengden.

 

3

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

3:10 to Yuma

 

Ahh, godt å se at Hollywood fortsatt kan lage gode Western-filmer. Går lenge imellom de men denne var helt glimrende. Filmen handler om en småbonde som tar på seg oppgaven å transportere en beryktet banditt til et fangetog for å sende ham til fengsel. De blir jaget av banden hans, indianer og det som måtte være av bad guys.

 

Skuespillet er ekstremt bra, jeg liker Christian Bale mer og mer for hver film jeg ser ham i, Crowe ruler som vanlig og man kan jo ikke la være å smile av karakteren til bandittens høyrehånd, rollespillet hans minner meg om en viss Depp i Pirates(...).

 

En veldig karakterdreven film hvor spesielt forholdet far/sønn er et tema.

 

Anbefales 7.5/10

Lenke til kommentar
bare fordi du tilfeldigvis ikke vet hvem dem er gjør dem ikke ukjente, de færeste i norge vet hvem George Carlin var, men det gjør han ikke ukjent.

 

RDA er jo kjent for selv den vanlige nordmanen gjennom MacGyver, Beau Bridges bør være kjente for de fleste.

 

Ben Browder og Claudia Black har vært med i en annen kjent Sci-fi serie

 

Michael Shanks hadde en realativt stor gjeste opptreden i 24.

 

ect.

 

og når alle har vært med i en serie som har like stor fanbase som Star Trek ville jeg ikke kalle dem ukjente, da flere millioner så hver episode de var med i.

Hvis jeg ikke har hørt om en amerikansk skuespiller, og ikke kjenner ham igjen på ansikt, navn eller en eneste rolle, så er han i 99% av tilfeller ukjent. George Carlin var et forferdelig eksempel, da amerikansk standup i Norge er svært lite utbredt og består for det meste av Raw og Delirious.

 

MacGyver kjenner alle, fra rollen som MacGyver. Han er ikke kjent for noe annet, og rollen i Stargate kalles "Space-MacGyver" på folkemunne, men jeg skal gå med på at han er kjent. Beau Bridges, broren til den mer kjente Jeff Bridges, er en c-kjendis. Han er ikke Alec eller Stephen, han er William Baldwin. Resten er kjente for å ha vært med i ett show, som vil si at hvis man ikke har sett det ene showet så vet man ikke hvem de er. Da blir det vanskeli å forsvare at de ikke er ukjente. Hvis vi sammenligner med Serenity, så har vi Nathan Fillion i hovedrollen som mange kjenner fra Pizzagjengen, men ellers er det den samme gjengen med ukjente.

 

gjør dem fremdeles ikke ukjente, gjør bare andre folk ignorante, mange som ikke viste hvem Roy Scheider var når han døde, man det gjorde han ikke ukjent, mange som ikke har peil på Hvem Duke Wellington var, selv om han har div byer oppkalt etter seg, gjør han ikke ukjent, viser bare at folk er ignorante,

bare fordi du tilfeldigvis ikke vet hvem noen er gjør dem ikke ukjente

Lenke til kommentar

.

The Chronicles of Narnia: Prince Caspian(2008)

 

Eg såg denne på kino i går og tykte det var ein veldig underholdandes film. Det fekk verkeleg tida til og gå.

Det kristne symbolikken er mykje meir ragande i denne filmen tykte eg. Det er kanskje ein film som passar betre for personar som er litt yngre enn meg, men den gav eit slikt intrykk til meg at det er ein film eg ikkje er redd for og anbefale til andre. Den skal definitivt kjøpast på dvd, då dette er ein film som ein bør ha i samlinga.

 

Alt i alt ein meget god film.

 

8,5/10

Lenke til kommentar

Herold & Kumar Escape from Guantanamo Bay (2008)

 

Alle som har sett den første Herold & Kumar filmen vet at dette er en fylla film (i alle fall her i Norge). Så spørsmålet er hva man skal forvente av en slik film. Svaret er ganske lite, foruten latter og et stort stygt glis gjennom hele filmen.

 

Den første filmen i serien greide å leve dette svært godt, men ikke denne. Her prøvde de å satse for stort. Moralisering, og forholdsvis saklige argumenter, hører ikke hjemme i en slik film. Dette trekker ned.

 

Alt etter de kommer til texas holder ikke mål. Jeg gir den:

 

5 / 10

Lenke til kommentar
gjør dem fremdeles ikke ukjente, gjør bare andre folk ignorante, mange som ikke viste hvem Roy Scheider var når han døde, man det gjorde han ikke ukjent, mange som ikke har peil på Hvem Duke Wellington var, selv om han har div byer oppkalt etter seg, gjør han ikke ukjent, viser bare at folk er ignorante,

bare fordi du tilfeldigvis ikke vet hvem noen er gjør dem ikke ukjente

Roy Schneider fra The French Connection og Jaws, en av verdens mest sette filmer? Duke Ellington, som han het, den mest innflytelsesrike jazzpianisten noensinne?

 

Poenget mitt er det ikke er snakk om "tilfeldigvis". Hvis det kun er én serie som gjør dem kjent, og det showet er laget for en spesifikk målgruppe (sammenlignet med f eks Seinfeld), så er det helt naturlig at han er ukjent.

 

Eller for å si det på denne måten: bare fordi du liker det ene showet et menneske har vært med på, gjør ham ikke til en kjendis.

Lenke til kommentar

1408:

Utruleg skremmande film, som faktisk hadde ei slags handling også. Har sett ein del skrekkfilmar der det berre er mykje dreping og ekle ting og tang, ein blir liksom ikkje skremt.

1408 var ganske absurd, men likevel veldig spanande og ein sit litt undrande tilbake.

terningkast 5 (kunne fått 6, men er ikkje så stor alt for fan av grøssarar eigentleg :p )

Lenke til kommentar

The Bank Job

Meget bra. Desto mer jeg ser av Jason Statham liker jeg han bare bedre og bedre! Filmen generelt var meget spennende, og realistisk vil jeg si. Spesielt likte jeg radiosamtalene mellom dem, som politiet plukket opp, og smart trekk av politiet ved å sende ambulansebilen ut. Likte scenen. :)

 

8/10

 

Jeg føler at jeg er litt for snill med karakterene, men det kan ha med hvilke filmer jeg har sett i det siste. ^^

Lenke til kommentar

Akkurat det med Gitmo fungerte greit. Kritikken de førte der var forholdsvis grei, i tillegg til at det var en svært liten del av filmen.

 

Moraliseringer var i større grad rettet mot cannabislegalisering. Dog jeg er en stor tilhenger av akkurat dette, var segmentet svært så upassende i filmen. De gikk fra å glorifisere cannabisbruk til å rettferdiggjøre det; to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Martix: Reloaded

 

Mitt utgangspunkt for filmen var at jeg syntes den første Matrix-filmen er bygd på en spennende tanke. Jeg lar meg lett fasinere av ekstreme ideer. Da jeg likte den første filmen såpass godt følte jeg at det var på sin plass å se oppfølgeren også, til tross for at det jeg har hørt om den stort sett sier melking av enern.

 

Da filmen kommer i gang, merker jeg at begynnelsen forteller meg alt for opplagt om enkelte ting som kommer til å skje, senere i filmen. Uten å ville spoile noe, kan jeg si at jeg ble sittende å vente på ting som skulle skje, utifra hva starten bygde opp til, noe som er ganske forstyrrende. Når det gjelde melking av konseptet som slo ann i eneren, må jeg bare si at det er det så absolutt. Filmen er enkel handlingsmessig, og tilføyer ikke stort til eneren. Det er bortimot en ren actionfilm, noe som skuffer meg. Det nye som tilføyes av problemer i filmen, er stort sett sidesprang i forhold til handlingen i The Matrix. På en annen side gir filmen til en viss grad grei underholdning. Filmen er god teknisk, og den har noen engasjerende slåsscener, selv om også slåsscenene kan bli kjedelige i lengden pga ensformigheten. Jeg irriterer meg også over løse tråder og en slutt som lyder "to be continued", tyder bare at konseptet skal melkes ytterligere.

 

Anmeldelsen er preget av skuffelsen i forhold til The Matrix, noe som nok får den til å virke dårligere enn den er. Den funker greit som en actionfilm.

6/10

Lenke til kommentar

Reign Over Me

Virkelig bra. Akkurat min type film, den har flere scener som framkaller tårer, den viser at en morsom skuespiller også kan spille utrolig bra og man sitter igjen med en følelse av at det er en viss harmoni i verden, uansett hva som skjer. Det er en telefonsamtale mot slutten hvor jeg ventet på at kvinnen skulle si noe hun måtte si, fordi i sånne filmer så er det alltid det de sier og det funker hver gang. Det er bare så perfekt, det er en nydelig formulering og et fantastisk øyeblikk, og hun venter litt med å si det. Men når hun sier det, så er det perfekt, og filmen er offisielt ferdig. Og livet er godt igjen.

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...