Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Vantage Point (2008)

 

Det Vantage Point har å by på er en fortellerteknikk utenom det vanlige. En hendelse (USAs president blir skutt) vises gjentatte ganger fra ulike synspunkt. Gradvis avdekkes mer og mer informasjon. Sånt kan jo være spennende.

Det er det ikke her, derimot. Det er totalt unødvendig å vise samme sekvens om og om igjen bare for å avsløre en ubetydelig detalj mot slutten. Dette er jo ikke annet enn en gimmick, og den gjør lite annet enn å dra en historie som kunne vært fortalt på en halvtime ut i evigheter. Snakk om ubrukelig virkemiddel. Synd at historien ikke er interessant på egenhånd.

Det er to tvister, den ene teit , og den andre direkte tåpelig. Og filmen fremstår stadig dummere.

For det er en mengde ulogiske ting som foregår også. Klart man skal være litt fleksibel når det kommer til logikk i actionfilmer, men det får være grenser. Selvsagt veldig beleilig for filmens gang, og jeg skal ikke spoile noe heller. Men jeg kan si at det skjer noe uventet, med tanke på at de kaldblodige terroristene tidligere ikke har hatt noen betenkeligheter med å sprenge bomber midt inne i folkemengder bestående av uskyldige sivile.

Men en ting, bagatell kanskje, men likevel, kan ikke tilgis, da den er så utrolig unødvendig. Hvorfor snakker to spanjoler først sammen på spansk for så å slå over til engelsk senere i filmen? Det gir ingen mening, ikke i noen som helst kontekst. Kunne fint vært unngått. Samme gjelder det når en amerikaner snakker spansk til en spanjol, som svarer ham på engelsk.

Andre ting jeg vil utsette på: Dårlig animert røyk og en daukjedelig biljakt. Jeg synes biljakter generelt er kjedelige, men her er den bare enormt uengasjerende. Det er også tørrpinnen Dennis Quaid, som har hovedrollen.

Hva gjør Sigourney Weaver i masse små drittroller om dagen, forresten? Her har hun 10 minutter screen-time helt i starten, i Be Kind Rewind hadde hun omtrent 3.

 

Nei, dette var forbanna labert. 2/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det funka bra i Vantage Point jeg, satt med masse spm som plutselig ble svart på slutten, god følelse. Biljaktscenen syns var utrolig bra jeg :) Har en anmeldelse av den tidligere i tråden. Kan se om jeg finner den :)

 

Vantage Point

 

Hadde ikke særlig høye forventninger til denne filmen når jeg satt meg i kinosalen, men ble kraftig overasket. Denne filmen var bygd opp på en spessiell måte. De viste først starten av filmen så spolte de tilbake og viste det samme igjen, bare fra en annen person sitt ståsted. De avsluttet og spolte tilbake når det var mest spennende, sånn at det ble mange løse tråder også løste dem det hele på en veldig fin måte på slutten. Brukte hjernen min sånn passe under hele filmen, men dette er ikke en film for hvem som helst. Hørte et stort stønn og sukk fra alle "fjortissene" i salen hver gang de spolte tilbake, mens jeg syns det var like spennende hver gang.

Veldig gode skuespillerpresentasjoner i filmen og. Mange kjente som Jack fra Lost, Harrison Ford og han sjefen over fengselet i prison break hadde også en rolle. Denne filmen hadde god handling og hærlig action (elska bilscenene).

 

Jeg gir den en 9/10 :)

 

Edit: Det var ikke Harrison ford men, Dennis Quad :)

 

Her var den ja, var nok litt grepet av den enda da jeg skrev anmeldelsen. Ser ikke på den som en 9'er lenger, heller mer som en sterk 7'er :)

Lenke til kommentar

Dealers

 

En halvveis kul tittel, et halvveis kult cover og det faktum at jeg ikke gadd å stå lenge inne i den svette videosjappa, gjorde at valget falt på den heller ukjente narkofilmen Dealers. Et valg som ikke overraskende viste å være en fiasko.

 

For det første forteller Dealers en relativ kjedelig og uorginal narkohistorie som visstnok er basert på en sann historie. Desverre har filmen langt flere problemer enn som så. Manuset er labert, fyllt med overforklarende dialog for uvitende seere og såkalte frempek selv en ti-åring kan oppfatte. Regien er også kjip, hvor det hele topper seg med en Requiem For A Dream-liknende sekvens som ikke gjør annet enn å bringe frem et smil.

 

Utrolig taffate saker med andre ord, og jeg har lært min lekse. Neste gang tar jeg meg bedre tid når jeg leier film.

 

2 -

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Grevinne fra Hong Kong 1967 2/6 (tråkige greier , denne kunne vært morsom men det funker bare ikke.....etter 40 min har jeg fått nok & enda en time igjen....morsomt med Chaplin i en liten cameo som kelner)

 

ALi G filmen på TVN i dag , den er i hvertfall brukbar *he he*

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Stargate Continuum

 

Til å begynne med syntes jeg dette så temmelig simpelt og B-filmaktig ut produksjonsmessig, og det er vel sikkert ikke så rare budsjettet som ligger bak heller da. Ukjente skuespilere, og .. ja dette så ikke ut som noe særlig syntes jeg.

 

Men så begynte det komme seg mer og mer, og artig med noe gamle travere av noe skuespillere som dukket opp også. Feks han som spilte presidenten; han der spilte i en drøss med western, action-filmer på 60 -70 tallet, veldig kjent tryne. Husker ikke bæret hva han heter, men han spilte oftest slesken skurk i filmer. Artig gjensyn, han var blitt noe oppi åra nå da

 

Og andre.. i det hele tatt syntes jeg handling tok seg opp så mye, at jeg faktisk begynte å like filmen. Men må nok se den (minst)en gang til for å få den helt inn..

Lenke til kommentar
Stargate Continuum

 

Til å begynne med syntes jeg dette så temmelig simpelt og B-filmaktig ut produksjonsmessig, og det er vel sikkert ikke så rare budsjettet som ligger bak heller da. Ukjente skuespilere, og .. ja dette så ikke ut som noe særlig syntes jeg.

 

Men så begynte det komme seg mer og mer, og artig med noe gamle travere av noe skuespillere som dukket opp også. Feks han som spilte presidenten; han der spilte i en drøss med western, action-filmer på 60 -70 tallet, veldig kjent tryne. Husker ikke bæret hva han heter, men han spilte oftest slesken skurk i filmer. Artig gjensyn, han var blitt noe oppi åra nå da

 

Og andre.. i det hele tatt syntes jeg handling tok seg opp så mye, at jeg faktisk begynte å like filmen. Men må nok se den (minst)en gang til for å få den helt inn..

 

Hvis du ikke har fulgt med på Stargate SG.1 serien, så er det nok ikke så lett skjønne alt i denne filmen nei. Er nok mest laget for oss hardcore fans av Stargate universet :)

Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey

 

Hva kan jeg si? Vanvittig film, bokstavelig talt!

Jeg klarer ikke si mer egentlig, den er bare helt... merkelig :huh:

 

Totalt sett, etter å ha sett filmen sitter jeg bare igjen med en følelse og en tanke: WOW!

 

Vurdering: 10/10

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Four Rooms

Det er nyttårsaften, og piccoloen Ted (Tim Roth) har et skift han sent vil glemme. Filmen er delt opp i fire historier som hver av dem er knyttet til gjestene på et av fire forskjellige rom.

De to første historiene har ukjente regissører. Det merkes. Filmens første historie "The Missing Ingredient" er helt klart filmens dårligste. Det er nok mange som ville ha skrudd av filmen allerede her. Filmen tar seg opp når den kommer til Robert Rodriguez historie, og der begynner den å holde et greit nivå. Til slutt har vi Tarantinos del, hvor han også spiller en av rollene. Denne historien handler om et veddemål som mange vil kjenne igjen fra Roald Dahls Man from the South.

Four Rooms er satt sammen av fire historier av fire regissører med forskjellige kvaliteter. De to førse har ikke rare kvalitetene. Historiene til Robert Rodriguez og Tarantino er egentlig heller ikke noe man kan lovprise. Med mindre du vil få med deg Tim Roths tidvis morsomme rolle som piccolo eller du er opptatt av å få med deg alt fra Rodriguez/Tarantino, er det ingen grunn til å bruke penger på denne filmen.

 

Del 1: 2/10

Del 2: 5/10

Del 3: 7/10

Del 4: 6/10

 

Four Rooms: 5,5/10

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar

Nja... Jeg syns nå at Death Proof var bedre enn Planet Terror. De utfyller hverandre godt, da Planet Terror står for den "hjernedøde" actionen. Når det gjelder Rodriguez egne prosjekt syns jeg bare at Sin City er en skikkelig god film. Desperado er tidvis veldig bra, og Spy Kids-filmene er god underholdning for den yngre garde. Men Sin City er det eneste jeg vil beskrive som genial.

Lenke til kommentar

Vel, da kan vi jo være enige i å være uenige. :)

 

Jeg synes med unntak av Reservoir Dogs at QT er ganske så overvurdert. Robert Rodriguez derimot; Planet Terror, From dusk till dawn, Sin City og El Mariachi er alle filmer som treffer meg midt i hjerterota.

 

Men, så har jo jeg en ganske så spesiell smak når det kommer til film og da. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ihvertfall enig i at Rodriguez er undervurdert. Han er også en av mine favorittregissører. :)

Alle filmene hans holder et nøyt nivå, med unntak av Once Upon a Time in Mexico. Sharkboy & Lavagirl er den eneste filmen hans jeg ikke har sett. Den ser ikke akkurat knall ut heller.

Lenke til kommentar

Lock Stock and Two Smoking Barrels

Store forventninger til filmen, og må si de innfridde helt klart ++. Uhyre lik Snatch, og det er absolutt en av mine favorittfilmer. Lock Stock var helt klart en fantastisk morsom brit comedy, men havner hakket bak Snatch. Må si jeg savnet en Brick Top i Lock Stock, noe Snatch helt sikkert har hentet inspirasjon fra "Hatchet Harry" i Lock Stock fra. :)

 

Samtidig skal det sies at Vinny Jones var uhyre god og rå som vanlig. Guy Ritchie har virkelig slått til med 2 storfilmer på 2 år. Noen andre av filmene hans som anbefales? Og noen andre brit comedy aka Snatch/Lock Stock?

 

8/10

 

Fear And Loathing in Las Vegas

Fear and Loathing i Las Vegas er en film for seg selv. Og jeg må aller først si at filmen hadde ikke vært det samme uten Johnny Depp. Jeg tror ikke Terry Gilliam kunne valgt en bedre person for å være dritings/stein i 5 dager i strekk enn akkurat han. Del Toro gjør også en fabelaktig jobb som advokaten hans, og som hans rus-venn.

 

Syntes egentlig jeg småflirte gjennom hele filmen, mest grunnet disse to som stadig gjorde/så/tenkte de mest rare tingene. Selve historien var jo rar? Jeg hadde forventet meg et sluttprodukt (for denne jobben Rauol hadde), så det satt jeg å ventet på hele tiden. Men regner med at filmen skulle basere seg på dopvaner på 60-tallet etterhvert :)

 

7/10

Lenke til kommentar
Stargate Continuum

 

Til å begynne med syntes jeg dette så temmelig simpelt og B-filmaktig ut produksjonsmessig, og det er vel sikkert ikke så rare budsjettet som ligger bak heller da. Ukjente skuespilere, og .. ja dette så ikke ut som noe særlig syntes jeg.

 

Men så begynte det komme seg mer og mer, og artig med noe gamle travere av noe skuespillere som dukket opp også. Feks han som spilte presidenten; han der spilte i en drøss med western, action-filmer på 60 -70 tallet, veldig kjent tryne. Husker ikke bæret hva han heter, men han spilte oftest slesken skurk i filmer. Artig gjensyn, han var blitt noe oppi åra nå da

 

Og andre.. i det hele tatt syntes jeg handling tok seg opp så mye, at jeg faktisk begynte å like filmen. Men må nok se den (minst)en gang til for å få den helt inn..

 

ukjente!!! UKJENTE!!!

De har alle vært med i den lengstlevende amerikanskje sci-fi serien, en serie som gikk lengre enn Star Trek, Babylon 5, og X-files for å ikke snakke om den heslige BSG serien som jeg håper blir kanselert snart.

Lenke til kommentar

bare fordi du tilfeldigvis ikke vet hvem dem er gjør dem ikke ukjente, de færeste i norge vet hvem George Carlin var, men det gjør han ikke ukjent.

 

RDA er jo kjent for selv den vanlige nordmanen gjennom MacGyver, Beau Bridges bør være kjente for de fleste.

 

Ben Browder og Claudia Black har vært med i en annen kjent Sci-fi serie

 

Michael Shanks hadde en realativt stor gjeste opptreden i 24.

 

ect.

 

og når alle har vært med i en serie som har like stor fanbase som Star Trek ville jeg ikke kalle dem ukjente, da flere millioner så hver episode de var med i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...