Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Lady Snowblood

Folk sier at en ond verden ikke renses av hvit snø, men av blodfarget snø.

Yuki er gitt liv for å utføre blodhevn over de som står ansvarlige for hennes families død og lidelse. Hun læres opp til å bli en fantastisk sverdkunstner og den perfekte drapsmaskin.

 

Filmen starter med en storslagen åpningsscene, og holder nivået helt ut. Kampscenene er en fryd for øyet. Dette er en vakker og følelsesmessig film som du ikke bør gå glipp av. Quentin Tarantino hentet mye av inspirasjonen sin til Kill Bill fra denne, noe som merkes. I likhet med visse deler av historien og scenene, vil du nok også kjenne igjen åpningssangen Flowers of Carnage.

 

Lady Snowblood er et blodsprutende mesterverk!

9/10

ladysnowblood.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lynch (one). Dokumentarfilm fra 2007 om regissøren David Lynch. Vi får følge Lynch i hans kreative arbeid, med spesielt fokus på Inland Empire. Dokumentaren er interessant nok, men føler ikke at den går særlig i dyben. Filmskaperne bærer tydelig preg av å være innbitte Lynch-fans, noe som ikke minst kommer til uttrykk i den visuelle og fortellermessige stilen. Personlig kunne jeg ha foretrukket en mer nøytral form, gjerne men noen kritiske spørsmål som hadde gitt Lynch litt mer motstand. Alt i alt en grei dokumentar. Karakter: 6,5/10.

Lenke til kommentar

Flyboys

 

Helt grei actionfilm hvor handlingen er tatt fra amerikanske frivelige piloter under 1. Verdenskrig, før Amerika selv deltok. Ingen spesielt god historie, ingen spesielt gode rolletolkninger, oge heller ingenting som spesielt hever den over middels. Filmen krever riktignok heller ingen av disse tingene for funke, og det er heller ingen som gjør seg totalt bort. Grei tidtrøyte, men ikke noe mer.

 

5/10

Lenke til kommentar

A View To A Kill

 

Quantum of Solace traileren ble feiret med et gjensyn med James Bond og valget fallt på Roger Moore's siste fra 85. A View To A Kill er langtifra så ræva som enkelte skal ha det til (og som jeg husket) og føyer seg inn i rekken av lette, underholdende Bond-filmer som herjet på den tiden.

 

Riktignok er Moore altfor gammel for rollen og filmen har en del kjipe påfunn hvor Beach Boys musikken under åpningscenen føyer seg inn som den verste. Men Christopher Walken er en god skurk, Tanya Roberts er lekker og Eiffelltårnet og Golden Gate-brua er strålende locations.

 

Absolutt dugbare saker.

 

4 -

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Teeth (2007)

 

Smertelig affære, ikke fordi filmen er dårlig, men fordi den handler om en jente som lider av vagina dentata, eller det å ha en tanngard nedentil. Tenner og penis går dårlig sammen, noe som virkelig blir understreket her.

 

Filmen er som sagt ikke smertelig dårlig, men spesielt bra er den heller ikke. Småfeministisk tematikk og en slags allegori på det å lære seg selv å kjenne (seksuelt, hovedsaklig) skjemmes av bl.a. platte karakterer og lite troverdig karakterutvikling. At det er regissørens første langfilm vises i en noe usikker regi. Dessuten er det temmelig lite troverdig at hver eneste mann hun støter på er ute etter å utnytte henne, helst på det groveste?

Det er gjennomgående bibelmetaforer her, som ikke tilfører noe særlig dybde selv om det sikkert er meningen. Men om man spiller på lag med dem, blir filmen hakket mer engasjerende. Før den avrundes av en slutt jeg forventet, men håpet ikke skulle komme, for den er egentlig litt usaklig og intetsigende, i alle fall når man tenker tematikk. Fungerer greit nok hvis man ikke gjør det, riktignok.

Utifra anmeldelsen virker 4/10 nesten litt snilt, men jeg kunne kjedet meg, og det gjorde jeg jo ikke.

Lenke til kommentar

I dag har jeg sett begge Grindhouse-filmene, Planet Terror og Death Proof. Grindhouse er, kort sagt, en double-feature film (to filmer i ett) av Robert Rodriguez og Quentin Tarantino.

 

Planet Terror

Robert Rodriguez' bidrag til Grindhouse. Kort sagt: En film om en gjeng usannsynlige hovedpersoner som må overleve et usannsynlig zombie-angrep. Alt i alt en ganske morsom og bra film. Zombiene eksploderer i et par liter blod uansett hva de blir skutt med, om det er bra eller dårlig får du avgjøre selv. Underholdende som faen, passe lengde, bra skuespill. Anbefales om du liker den typen film. Terningkast 5. Kanskje 5+.

 

Death Proof

Quentin Tarantinos bidrag. Det er begrenset hvor mye av handlingen jeg kan snakke om uten å spoile for mye, ettersom det er veldig lite handling i det hele tatt. De snakker veldig mye i denne filmen. Veldig mye. Litt kjedelig i lengden egentlig, og ikke verdt de minuttene med action nå og da. Hvis du har sett Planet Terror kan du liksågodt se denne også, men hvis du er ute etter skikkelig action, er ikke dette filmen. Terningkast 4.

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar

National Treasure: Books of Secrets

 

Det store spørsmålet som gnagde på hjernebarken til norske filmtittere i 2008 var selvsagt hvem som ville bli årets skattejeger. Ville det bli legendariske Indiana Jones eller Benjamin Gates? Jeg har alltid vært Indy-fan, men 4'ern var ikke det helt store og jeg hadde en liten anelse om at den nye National Treasure-filmen kunne gi mannen med pisken kamp til målstreken. Det klarte den bare nesten.

 

Problemet til Books of Secrets er todelt. For det første er manuset langt slappere enn i orginalen. Det skal jo tross alt ligge litt utfordring i å bryte seg inn i Buckhingham Palace eller det Hvite Hus, men gang på gang gjør forfatteren det utrolig lett for den godeste Gates. Det andre problemet er karakterene. Nicholas Cage er jo like sjarmerende som en kirkerotte, mens det å gi Riley hovedansvaret for humoren langtifra er noen god ide. Selv Ed Harris, som vanligvis er helt sjef på lerretet, ender opp som en ganske så grå og kjedelig skurk.

 

Det ligger noen gode ideer på papiret her, men det hele er ganske så uinspirerende utført. Og med en heller kjedelig ansamling karakterer og kuppscener som aldri imponerer, så klarer ikke NT2 å engasjere nok. Så Indy, til tross for dine feil og mangler, du vinner årets duell. Gratulerer.

 

3 -

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

WALL-E

 

walle.jpg

 

Har akkurat sett filmen og må si jeg er meget imponert. Jeg hadde høye forhåpninger da jeg gikk inn, men hadde aldri forventet at den skulle være så rørende og genial. Pixar har virkelig overgått seg selv.

 

Det er ikke noe å si på animasjonen, den er bedre enn noen gang, til tider var det ikke mulig å se om det var animasjon eller virkelighet, og da gjør du det bra. Menneskene du ser i filmen er gjort nokså runde og lite detaljerte, men dette gjorde de med vilje(du har sett hva de kan gjøre) for å... nei du burde se filmen heller enn at jeg gir deg historien :wee:.

 

Filmen er en sci-fi/action/kjærlighets-historie, den er bygd opp veldig bra, med karakterer som har sjel. Jeg fikk et par klumper i halsen gjennom filmen, da snakker jeg ikke bare om da Nemo var fanget i en tank, men skikkelige "drama-følelser". Man får virkelig følelsen av at WALL-E har flere sider. Selv om det bare et par replikker i hele filmen så gjør ikke det noe som helst, filmen utrykker seg ved hjelp av animasjonen, og det gjør den helt glimrende.

 

Helt klart Pixar sin beste film, om ikke den beste animerte filmen gjennom tidene.

 

10/10

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Hitman

Har litt blandede følelser, på en side er den helt grei action film, med ok effekter og en passe historie, på den andre siden er jo nette dette det som er feil, Hitman er ikke et action spill, da du kan gjøre brettene med å drepe alt du ser, men da har du på mange måter driti deg ut, filmen burde vært baset når du greier missions som silent assassin. altså ingen andre drept enn de du skal drepe og gjerne uten at noen vet det er et mord.

MEN det aller verste er Olyphant, han ser ikke ut som 47, han beveger seg ikke som 47 og det aller aller viktigeste HAN HØRES IKKE UT SOM 47, hver gang han snakket med sin amerikanske aksang, ble jeg litt kvalm, hadde jeg hatt så flaks å støte på Olyphant på majorstua etter jeg hadde sett filmen ville han fått en slåg i strupen så han ikke kunne snakke lengre, hold deg til å spille cowboy du.

 

2/10

 

 

National Treasure: Books of Secrets

jeg likte faktisk den første filmen, en av de få med Cage jeg liker, enkel og grei skatte jakt i den moderne verden. Cage er yperlig som en alt vitene nerd. film to er nesten helt lik, og derfor ikke noe dårlig film, men har jo da mistet noe av orginaliteten, men fremdeles en fin fin film

 

7/10

Lenke til kommentar
I Die Hard 4.0 spiller han jo en tidligere datanerd, så det er jo kanskje greit nok.

 

en datanerd med våpen er det skumleste som finnes, det er jo de som står for 90% av skoleskytingene, men selv det greier han ikke spille skumelt,

 

et bilde av en hvit vegg er skumlere og tøffere enn han

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...