Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Rock

Jeg er ingen fan av Nicholas Cage, jeg er ingen fan av Sean Connery, men jeg er en fan av Michael Bay og jeg er en fan av gode actionfilmer. Det er nettopp det The Rock er, en knallgod actionfilm. Bay leverer det han pleier å levere, og med Hans Zimmers legendariske musikk er dette en av de beste actionfilmene noensinne. Den prøver ikke å virke smartere enn er, og kjører bare på med herlige actionscener fra start til slutt. Jeg koste meg i 136 minutter, og kjedet meg ikke et øyeblikk. Og det er akkurat det man kan be om fra en film som denne.

Lenke til kommentar

Paranoid Park (Gus Van Sant, 2007)

 

paranoid-park.jpg

 

Et nytt drama fra Van Sant, regissøren bak Elephant og Gerry. Jeg elsket den non-narrative stilen i filmen, som gjorde den mye mer interessant. Det unike soundtracket, med jazz, blues, klassiske komposisjoner og elektronisk instrumentale sanger dominerende, er helt perfekt for denne filmen, og skaper en spesiell atmosfære. Fotoet i filmen er fantastisk, med haugevis av sexy tracking-shots (Man kan se at Van Sant er tydelig inspirert av Béla Tarr i filmene hans) som rett og slett er awesome.

 

Skuespilet i Paranoid Park er veldig bra, og spesielt med tanke på at de fleste er uerfaren ungdom. Spesielt hovedpersonen Alex, spilt av Gabe Evins (Dette er, utrolig nok, hans første film), gir en sterk fremførelse.

 

Jeg ble ikke trekket inn i filmen med en gang, men med en gang man gjorde det, er dette en meget god film. 8.5/10

Lenke til kommentar

WALL·E

 

Så Wall-E i går. Burde vel ha skrevet en anmeldelse når jeg kom hjem, men jeg hadde ikke tid. Historien er som mange av dere vet, året er 2700, menneskeheten har forlatt jorden, og en liten robot som heter Wall-E driver å rydder opp etter menneskene, sånn at mennesker kan komme tilbake til jorden. Wall-E treffer EVE, en robot som er sendt for å søke etter liv på jorden. Det hele ender opp i kanskje tidenes søteste og beste kjaerlighets historie. Filmen har en haerlig referanse til 2001: A Space Odyssey. Og at alle menneskene er feite syns jeg er en genial kritikk mot dagens samfunn som blir mer og mer avhengig av robotter.

 

Dette er min favoritt film fra Pixar, med untak av kortfilmen The Birds. Kan anbefales til unge som gamle.

9/10

Lenke til kommentar

Galaxina (1980)

 

 

affiche_Galaxina_1980_1.jpg

 

 

Da har jeg begynt å se på film igjen og hva er vel da mer naturlig enn å feire det med å gå til anskaffelse av Bluray(!)-utgivelsen av kultkalkunen Galaxina fra 1980?

 

For å gjøre en lang historie kort så handler Galaxina om roboten med samme navn og hennes stadig økende selvstendighet. Jupp, Galaxina er en romantisk komedie som er satt i en science fiction-setting med et samlet budsjett på et par titalls tusen dollar. Filmskaperne hadde dermed feilet allerede før innspillingen begynte. Filmskaperne skal dog ha ros for en ting, og det er valget av hovedrolleinnehaver. Dorothy Stratten (Playmate of the year 1980) er simpelthen kjempesexy og var sikkert en heftig opplevelse på 80-tallets drive in-kinoer.

 

Alt i alt er filmen en ålreit opplevelse, men ikke noe ekstraordinært.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

The Happening

 

Et ukjent stoff begynner å spre seg i Central Park i NYC og får folk rett og slett til å selvmord. Vet ikke om det spoiler for mye å si at det ganske fort kommer frem at det er Planten som utgir dette stoffet, konseptet funker vel ok og det virker nesten realistisk men måten de har fremstilt det i filmen funket ikke helt for meg.

 

Filmen begynner egentlig ganske bra det blir ikke forklart for mye og man blir sittende å lure på hva som skjer her. Men gud blir den dårlig, når jeg kom inn i salen forventet jeg en skrekkfilm i det minste en litt skummel film, vet ikke om dette var for høye forventinger men de ble i vært fal ikke innfridd. Når folk i salen begynner å le av enkelte av selvmords metodene så følelse noe veldig galt. Det er også sykt irriterende at på vært selvmord så klipper de vekk så vi får liksom aldri sett et selvmord onkelg. Off nei det også irriterende mange nøkelsetninger som bare glir inn i samtalene uten å passe inn i det hele tatt. Er ikke ekspert på skuespillet men det virket litt dårlig her eller så var det riplikene som var dårlig men det føltes som mange av scenen bare hadde blitt spilt inn en gang, her lo også publikum til tider når skuespillene skulle si noe seriøst rett og slett fordi det var så dårlig.

 

 

Konklusjon: Ble vel litt mye pjitt pjatt rundt filmen her. Jeg ventet hele tiden på at filmen skulle ta seg opp, at det skulle skje noe skummelt men det skjedde aldri, handling tok seg aldri opp. Slutten av filmen må være den største Klisje bompa jeg har sett på en god stund. Nei den filmen er ikke verd å se med mindre du synes det er skummelt å se et kamra zoome inn på planter og trær med skummel musikk.

 

 

3/10

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Da var "Nausicaä of the Valley of the Wind" sett. Altså Hayao Miyazaki første Ghibli film. Eller hans andre storfilm.

 

Var meget imponert over denne, med tanke på at den er ifra 1984.

Tror jeg ender på 9/10

 

Er egentlig ikke så glad i anime filmer, men noe med Hayao Miyazak / Ghibli filmer som er magisk. Jeg regner dette som mere kunst enn vanlig tegnefilm

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Så trist at Politiskolen-filmene ble fullstendig søppel etter at Mahoney forsvant.

 

Harris : "Move it , move it , MOVE IT !"

 

Mahoney : "Are those wedding bells I hear , sir ?"

 

Zed : "That didn't hurt...that didn't hurt.....THAT hurt !"

Lenke til kommentar

Ace in the Hole (1951)

 

En mørk og dyster film om en avdanket journalist (Kirk Douglas) som får sitt livs sjanse i en liten drittavis på et avsidesliggende sted i ingenmannsland. Måten han griper sjansen og hva det gjør med ham er sterkt skildret i det jeg vil kalle Kirk Douglas' kanskje sterkeste rolle noensinne, ihvertfall som jeg har sett ham i. Vet ikke helt hva jeg kan si om filmen uten å spoile, så jeg lar vær. Gir den en sterk

 

8/10

Endret av JacEr
Lenke til kommentar
Og da ender vi på karakteren....?

 

Jeg liker ikke karakterer. Det blir en for simpel måte å oppsummere en film på.

 

Alien

Med en 46. plass på IMDb og enormt med skryt var forventningene mine store til denne sci fi-grøsseren. Den innfridde ikke. Jeg forventet nok for mye, og det endte med at jeg ble skuffet. Det var en glimrende film, den hadde noen av fryktelig skremmende scener, og jeg var til tider livredd, men det var likevel ikke det helt store. Jeg skulle ønske jeg kunne sett denne på nytt, skru av forventningene, for å se om jeg ville opplevd den som bedre da. Og det tror jeg at jeg ville gjort. Jeg kommer uansett til å huske Alien som en god grøsser, ikke på grunn av en god historie eller et godt manus, men takket være regien i horrorscenene. De simple "bø"-sekvensene satt meg ut mer enn et par ganger.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn har jeg aldri fått knødd meg til å se Barry Lyndon før i går, men nå har jeg altså sett den. I starten syntes jeg den var litt treg og ikke så "visuelt vakker" som jeg hadde hørt den skulle være. Men etterhvert ble det bedre og bedre. Når Barry tredde inn i aristokratiets rekker og alle kostymene, de store rommene og stearinlysene ble mer og mer tilstedeværende synes jeg det ble en riktig interessant film, også visuelt. Likte spesielt de mange herlige langsomme utzoomingene i de fantastiske hagene og rommene.

 

Høydepunktene for meg var scenen med Barry, Lady Lyndon og sønnen etter at sønnen ble skadd i hesteulykken, og selvsagt duellen på slutten. Barry er også en svært interessant karakter, en blanding mellom usikker/sårbar men også overlegen og hensysløs. Alt i alt en svært god Kubrick-film.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

TANGO & CASH

 

Cop-action fra 1989. Kurt Russell+Sylvester Stallone som to hardbarka cops som blir ofre for et komplott uttenkt av en eksentrisk narkobaron. Herlig rendyrket, usannsynlig action med en serie heftige eksplosjoner på slutten. Det beste var nesten den eksentriske narkobaronen, han var helt sjef.

tangocash460.jpg

Edit:glemte å nevne dialogene mellom Stallone og Russell, som utelukkende består av macho punchlines, helt fantastisk!

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...