Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg begge er knallgode filmer, og Superbad er ihvertfall ikke dårligere fordi den er mindre selvhøytidelig og laget utelukkende som en komedie i Anchorman-stil.

 

Anchorman ligger nok noen små hakk nærmere totalt useriøs enn Superbad. Sistnevnte, bak all knullehumoren, hadde en viss varme eller menneskelighet.

 

Forventningar er ein sjukt skremmande ting. Har øydelagt mangt ein god film i mine auge.

 

Det er en bitch ja. Jeg prøver å holde de nede, aldri la meg bli for oppspilt når jeg skal se en film. I år er det derimot to filmer som må levere på aller høyeste plan hvis jeg skal unngå skuffelse, og det er TDK og Quantum of Solace. Sistnevntes trailer kommer visstnok ut om en snau uke og jeg håper den er crappy. Ingenting er som å gå inn i kinosalen å forvente noe middelmådig, for å deretter bli blåst unna. Synd det skjer altfor sjeldent.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer filmopplevelser jeg syntes er de beste:

 

- Filmer med enorme forventninger som presterer å innfri.

- Filmperler som var en fullstendig ukjent som dermed tok en på senga.

 

Av førstnevnte grunn pleier jeg derfor å gjøre det litt motsatt, jeg ønsker å få skrudd opp forventningene. Skuffelsen kan da bli stor, men belønningen blir enda bedre om filmen lykkes. :)

Lenke til kommentar

Det har gått inflasjon i ordet, ingen tvil.

 

Judge Dredd

Judge_Dredd_promo_poster.jpg

 

Hva Se og hør hadde å si om saken: Stygg adapsjon.

 

Dette var da et trivelig gjensyn med en blåøyd Sylvester Stallone. Jeg vet ikke hva som er mest fascinerende, masken eller den enorme fokusen på de blå kontaktlinsene, så begge deler funker fett for min del. Her er det oldies goldies på rekke og rad: Max von Sydow og Jürgen Prochnow i én og samme film gir automatisk terningkast 4, og slenger du på Armand Assante og Balthazar Getty i samme slengen, blir eventyret komplett. Da jeg så den for 10-11 siden syns jeg effektene var veldig bra. De har holdt seg, men jammen ser jeg ikke litt fargeforskjeller som egentlig ikke skal være der nå som blikket har modnet. Jeg undrer på hva jeg kommer til å se når hjernen min er fullt utviklet om 2 år. Jeg blåser i om filmen ikke er tro til tegneserien, den er tro til seg selv! Sett bort fra et par pinlig-harrye scener, er filmen nesten en komplett 90-tallsvisjon av blockbusteren. Hurra!

 

4

Lenke til kommentar
Da er ordet "genial" like oppbrukt som "faen".

 

Nei det har det ikke. Preferanser varierer fra sjel til sjel. Det finnes ingen universal definisjon for hva alle anser som genialt eller ikke, med mindre man virkelig ønsker at mennesker skal oppføre seg som en synkronisert saueflokk. Du kan jo gjerne begrunne dine påstander om du er uenig.

 

Å få frem latterkrampe kreves som oftest minst like mye genialitet som å få frem tårer eller sinne når det kommer til film, i hvert fall for min egen del. Noen av verdens største genier er komikere og noen av filmens største mesterverk er komedier. At jeg selv ikke så genialiteten ved Superbad får så være. Men lever jeg i forståelsen av at jeg ikke har fasiten for alle andre, bare meg selv. :)

 

Over til Judge Dredd, så var det en film som burde vært langt bedre. Som Stallone sa selv. Han var irritert over at filmen ikke ble tatt seriøst av regissør og produsenter, noe jeg er enig i. En film jeg så mang en gang og det er like artig hver gang Sly sier han er "løv". Men kildematerialet til Judge Dredd har et langt større potensiale.

Lenke til kommentar
Da er ordet "genial" like oppbrukt som "faen".

 

Nei det har det ikke. Preferanser varierer fra sjel til sjel. Det finnes ingen universal definisjon for hva alle anser som genialt eller ikke, med mindre man virkelig ønsker at mennesker skal oppføre seg som en synkronisert saueflokk. Du kan jo gjerne begrunne dine påstander om du er uenig.

 

Jada, alt er forskjellig fra person til person ... Jeg skrev de ordene jeg (for å være politisk korrekt opphøyd i mente) passer å beskrive Superbad.

 

Fra ordboka:

Genial ~a'l a1 (utt g-; fra lat.) som har el. vitner om geni (1), sinnrik, oppfinnsom en g- idé / en g- framstilling / en g- person uvanlig begavet; som er utrustet med el. vitner om geni

 

Er virkelig Superbad banebrytende for sjangeren? Fest, finne øl, teit gjeng, underdogs, hormoner, sæd, mensen, promp har etter hva jeg kan huske, blitt skildret ihjel siste ti årene.

 

Eller er det sånn at alt man ler av genialt?

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke den er genial på noe som helst vis. Men ordet blir ikke utvannet bare fordi noen andre har en annen formening enn meg om hva som er genialt eller ikke.

 

Men jeg har betet meg merke i at Superbad av veldig mange ble ansett som en genial film. Jeg syntes bare ikke man trenger å være særdeles begavet for å skrive det manuset, ei heller syntes jeg skuespillet var det. Men her er det mange Cera-fans som er sterkt uenig og mener det er en av de sterkeste prestasjonene de siste årene. Så jeg kan forstå at noen anser filmen som genial, for meg er den det ikke.

 

Men jeg har ikke noe problem å forsvare at jeg anser Mrs Doubtfire og Dum og Dummere som geniale filmer. Førstnevnte var noe så sjeldent som en film laget på 90-tallet som fikk 80-åringer til å le seg ihjel og oppleve filmglede igjen. Det var litt av en bragd. Ellers er det Chaplin, Monty Python og Mel Brooks som er de geniale komiregissørene. :)

Lenke til kommentar

En kompis overnattet og vi bestemte for å se to filmer utenom det vanlige.

En norsk og en gammel morsom disney film.

 

Sønner (2006)

Så denne for andre gang, fin norsk film om ungdom og miljø.

Ikke overdrevent og en ganske nice film. Haha, var på audition til denne filmen også husker jeg :p må bare si det.

8/10 - Norsk på sitt beste.

 

The Emperor's New Groove (2000)

Fy faen for en bra tegnefilm! Haha. Kronk er morsom! Jeg er 16 og ler mye av det her.

8/10 (egen tegnefilm-skala, kan man si. Men den fortjener såpass høy rank)

 

Nå skal jeg se 2001 space odyssey :)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...